Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä lahjatoiveiden noudattamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
30.05.2015 |

Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.

Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:10"]

Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.

Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.

[/quote]

Kiittämättömyys on maailman palkka. Teillä se näköjään opitaan jo kotikasvatuksessa. Että ei tarvi kiittää jos ei saa sitä mitä vaatii.

[/quote]

Mikä tässä on niin vaikeaa. Tyttö oli toivonut rahaa, että saa teollisuuskoneen, kun ei ole varaa itse sitä ostaa. Ei tee mitään lahjakorteilla ja ne menevät täysin hukkaan. Olisitko itse onnellinen lahjasta, jonka voisit nakata heti vessanpöntöstä alas, koska se on tarpeeton

[/quote]

Menköön pentu töihin tienaamaan rahaa teollisuuskoneeseen. Ei ole sukulaisten/ystävien asia maksaa konetta. Itse en koskaan anna rahaa lahjaksi. Itse olen rahani ansainnut, miksi jakaisin ne lahjaksi toisille?

Vierailija
62/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:40"]

[/quote]

Kiittämättömyys on maailman palkka. Teillä se näköjään opitaan jo kotikasvatuksessa. Että ei tarvi kiittää jos ei saa sitä mitä vaatii.

[/quote]

Mikä tässä on niin vaikeaa. Tyttö oli toivonut rahaa, että saa teollisuuskoneen, kun ei ole varaa itse sitä ostaa. Ei tee mitään lahjakorteilla ja ne menevät täysin hukkaan. Olisitko itse onnellinen lahjasta, jonka voisit nakata heti vessanpöntöstä alas, koska se on tarpeeton

[/quote]

Menköön pentu töihin tienaamaan rahaa teollisuuskoneeseen. Ei ole sukulaisten/ystävien asia maksaa konetta. Itse en koskaan anna rahaa lahjaksi. Itse olen rahani ansainnut, miksi jakaisin ne lahjaksi toisille?

[/quote]

Muistathan sitten, että jos menet juhliin, et mässytä mahaa täyteen voileipäkakulla ja kahvilla ja väännä päälle vielä kukkuralautasellista juustokakkua. Tarjoilu maksaa ja jotkut luulee voivansa tulla ilmaiseksi mässyttämään herkkuja juhliin. Pientä rajaa sen ahneuden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta kysyn 75:lta, mihin ammattiin olet valmistunut ja koska? Ikäsi, koulutustasosi? Onko sinulla lapsia? Miksi olet niin katkera? Mitä pahaa sinulle on elämässäsi tapahtunut?

Vierailija
64/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt valmistujaisjuhlissa tänä vuonna juuri siksi, kun tuntuu, että juhlakaluille tulee vain paha mieli vieraista. Tässä kuussa tuli yllättävä iso lasku ja rahaa ei olisi jäänyt paljoa lahjaksi, joten jäin käymättä juhlissa, ettei tule juuri tätä ongelmaa, että olisi liian vähän rahaa kuoressa tai olisin joutunut ostamaan jonkin tavaralahjan, ettei pieni rahasumma olisi näyttänyt niin vaatimattomalta.

Ps. olen kyllä pieniruokainen, joten jos lasketaan syömäni määrä juhlissa, niin sen korvaukseksi ei kovin paljon olisi tarvinnut antaa. Mutta parempi näin.

Vierailija
65/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun kummini kysyivät, mitä haluaisin ylppärilahjaksi ja vastasin, että tiettyt aterimet. N. 100 e maksava aterinsetti oli ilmeisesti kahdelle kummille liian iso lahja, koska sain heiltä 20e arvoisen kakkulapion yhteisenä lahjana. Tiedän, että kaikista lahjoista pitää olla kiitollinen, mutta tuntuu tyhmältä, kun oikein kysytään lahjatoivetta ja kerrotaan ihan kohtuuhintainen toive (50e per kummi ja ovat ihan hyvätuloisiakin) ja tuntuu, että ihan vittuilumielessä ostetaan jotain muuta. 

Vierailija
66/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukoneliikkeissä ei kyllä oikein ole mitään ostettavaa muutaman kympin lahjkortilla varmaan kellään, kun niiden myymät tavarat on merkkikohtaisia. Ei sieltä siis saa edes neuloja tai puolia välttämättä siihen koneeseen, mikä itsellä on. Se kangaskauppa on paljon parempi vaihtoehto, jos rahaa ei halua antaa. Eihän ne konemyyjät kerro tyhmille, että lahjansaaja ei välttämättä löydä sieltä mitään ostettavaa. Itsekin tiedän tämän, vaikka olen tumpelo harrastelija. 

Vierailija
67/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:55"]

En käynyt valmistujaisjuhlissa tänä vuonna juuri siksi, kun tuntuu, että juhlakaluille tulee vain paha mieli vieraista. Tässä kuussa tuli yllättävä iso lasku ja rahaa ei olisi jäänyt paljoa lahjaksi, joten jäin käymättä juhlissa, ettei tule juuri tätä ongelmaa, että olisi liian vähän rahaa kuoressa tai olisin joutunut ostamaan jonkin tavaralahjan, ettei pieni rahasumma olisi näyttänyt niin vaatimattomalta.

Ps. olen kyllä pieniruokainen, joten jos lasketaan syömäni määrä juhlissa, niin sen korvaukseksi ei kovin paljon olisi tarvinnut antaa. Mutta parempi näin.

[/quote]

Ei kukaan odota, että pienituloinen tuo suurta lahjaa. Olisiko kaksikymppiä ollut liikaa? Jos olisi niin myös ruusu ja kaunis kortti tai kuohuviinipullo ja kortti on ihan kiva lahja, ja tästä selviää vähän päälle kympillä. Jos talous on niin tiukilla, ettei edes tuohon olisi varaa, niin ehkä kannattaa miettiä omaa rahankäyttöään? Minun ylppärijuhliin moni etäisempi vieras toi vain ruusun ja kortin ja minusta se oli kaunis ele ja iso maljakko oli ruusuja täynnä ja ilahdutti pitkään. Jos taas hyvätuloinen lähempi sukulainen toisi vain ruusun ja kortin, voisin vähän loukkaantua piheydestä, vaikka en sitä näyttäisikään. 

Vierailija
68/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Muistathan sitten, että jos menet juhliin, et mässytä mahaa täyteen voileipäkakulla ja kahvilla ja väännä päälle vielä kukkuralautasellista juustokakkua. Tarjoilu maksaa ja jotkut luulee voivansa tulla ilmaiseksi mässyttämään herkkuja juhliin. Pientä rajaa sen ahneuden kanssa.

[/quote]

Kristus. Oikeasti, se että ihmiset menevät valmistujaisjuhliin, ostavat sen lahjan tai antavat vaadittua rahaa, sse kaikki lähtee siitä että ne ihmiset haluavat olla kutsujille ystävällisiä. K-U-K-A-A-N  ei nauti siitä toisen ihmisten sukulaisten keskellä voileipäkakun syömisestä niin paljon että tekisi sitä itsensä vuoksi, se on aina sitä että halutaa ilahduttaa päivänsankaria.

Jos sitä että vieras tulee paikalle pidetään negatiivisena, koska silloin menee voileipäkakkua, kannattaisi hinnoitella jälkeläisen valmistuminen osallistujaystävällisemmin:

- hinta jos tulee syömään voileipäkakkua - vähintään 50 euroa, mielellään paljon enemmän.

- hinta jos ei tule syömään voileipäkakkua - +20 € bonus normaaliin lahjaan verrattuna vähemmästä vaivasta.

Vierailija
69/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse kakkukahvit kun valmistuin, en yhtään lahjaa etten kyllä valittaisi.

Vierailija
70/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummitytölle kävi vähän samalla tavalla. Toivoi lahjat rahana, mutta sai silti kauhean kasan tarpeetonta tavaraa. Tavaralle ei todellakaan olisi ollut mitään tarvetta, kun oli asunut omillaan jo jonkin aikaa ja oli saanut isovanhempien kuoleman jäljiltä kaiken mahdollisen huonekaluista kodinkoneisiin.

20 euroa on ihan hyvä raha lahjaksi annettavaksi. Tyttö olisi oikeasti ollut tyytyväinen  vaikka viiden euron seteliin, jolla olisi kartutettua kassaa ammattitarvikkeita varten.  Enemmän siitä viidestäkin eurosta olisi ollut hyötyä kuin niistä viiden euron hintaisista mariskooli-kopioista, joita nyt sai parikin lahjaksi.

Vierailija
71/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva lukea täältä mitä mieltä olitte meidän lahjasta :( Anteeksi, ajateltiin että tyttö olisi ilahtunut. Oltiin lahja hommattu jo ajat sitten, joten kun mutkan kautta kuulin toiveesta, ei lähdetty sitä enää vaihtamaan.

Vierailija
72/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:55"]

[/quote]

Ei kukaan odota, että pienituloinen tuo suurta lahjaa. Olisiko kaksikymppiä ollut liikaa? Jos olisi niin myös ruusu ja kaunis kortti tai kuohuviinipullo ja kortti on ihan kiva lahja, ja tästä selviää vähän päälle kympillä. Jos talous on niin tiukilla, ettei edes tuohon olisi varaa, niin ehkä kannattaa miettiä omaa rahankäyttöään? Minun ylppärijuhliin moni etäisempi vieras toi vain ruusun ja kortin ja minusta se oli kaunis ele ja iso maljakko oli ruusuja täynnä ja ilahdutti pitkään. Jos taas hyvätuloinen lähempi sukulainen toisi vain ruusun ja kortin, voisin vähän loukkaantua piheydestä, vaikka en sitä näyttäisikään. 

[/quote]

Olisi ollut viidet valmistujaiset ja ylppärit. Lisäksi kohta on kahdet rippijuhlat ja kolmet häät. Vaikka kuinka miettisi rahankäyttöään, yllättävä autoremontti sekoitti vähän pakkaa ja laskin, että kovin paljoa ei olisi voinut kaikille antaa. Joten jätin väliin, koska nykyään tuntuu, että juhlakalulle tulee paha mieli, jos rahaa tulee liian vähän tai jos toivoo rahaa ja saa kuohuviinipullon, ollaan vihaisia.

Parempi näin. Pikkuhiljaa alan ymmärtämään niitä ketjuja, joissa valitetana, että järjestettiin juhlat, mutta kukaan ei tullut. Monella on nyt työttömyyden aikana tiukkaa rahallisesti ja ei halua missään nimessä loukata liian arvottomalla lahjalla tai liian pienellä rahasummalla päivänsankaria, jättää juhlat väliin.

Aina ei voi juhlijan rahalahjatoivetta täyttää, niin silloin on parempi jäädä kotiin.

Vierailija
73/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:05"]

Konkreettista ja arvokas muisto voi olla myös kortti lämpimine onnitteluteksteineen. Vaikka 20 euroa antaa kera kortin, siinä yhdistyy toive, tunne ja lämmin muisto.

[/quote]

Säästääkö joku muka noita kortteja? Vähän aikaa ehkä mutta sitten roskikseen.

[/quote]Ei tod. Kortit lentää roskiin samantien.

Vierailija
74/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap ja kumppanit on huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä. Vaikka joku toivetta kysyykin ei se silti velvoita antamaan juuri sitä. Vaan se on semonen suuntaa antava tiedustelu lähinnä. Joten kyllä mä näen, että noi ompelukoneliikelahjakortit yms. no ihan toiveen mukaisia tässä tapauksessa. Kun kaikki ei tosiaan halua tai voi antaa rahaa ihan suoraan. Kyllä muakin vähän hävetti laittaa vain 20 e kuoreen mutta kun ei ollut enempää.

Vierailija
75/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:12"]Jos on eri mieltä, niin miksi sitten edes kysyy lahjatoiveita? Siksikö, että varmistaa ettei vahingossakaan anna mitään lahjan saajalle mieleistä? Vai siksikö, että pääsee näppärästi samalla kasvattamaan lahjan saajaa?

[/quote]Nämä plus että haluaa vähän vittuilla.

Vierailija
76/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:12"]Jos on eri mieltä, niin miksi sitten edes kysyy lahjatoiveita? Siksikö, että varmistaa ettei vahingossakaan anna mitään lahjan saajalle mieleistä? Vai siksikö, että pääsee näppärästi samalla kasvattamaan lahjan saajaa?

[/quote]Nämä plus että haluaa vähän vittuilla.

[/quote]

En usko tätä kuin sen yhden kohdalla joka antoi Käytöksen kultaisen kirjan, se oli väkisinkin vittuilua tuolle raharuinaukselle.

Vierailija
77/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

Aika ison lahjakortin tyttö on saanut, koska äiti pystyy sillä ostamaan itselleen uuden ompelukoneen. Silti on kiittämätön useamman satasen lahjakortista.

[/quote]

Olisi itsenikin vaikea tuntea syvää kiitollisuutta lahjasta, joka on vähän sinne päin mutta kumminkin reippaasti ohi. Kiittäisin tietysti, mutta siihen se jäisi.

Vierailija
78/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyn niitä lahjatoiveita juuri siksi, että en periaatteesta anna rahaa lahjaksi ja haluaisin kuitenkin ostaa jotain käyttöön tulevaa ja mieleistä. Jos ette anna muuta lahjatoivetta kuin raha niin valkkaan itse ja toivon parasta.

Vierailija
79/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella ap.n ja hänen lapsensa juhlien jälkeen tutkivan lahjaläjää ja kiroilevan ja haukkuvan, että tämäkin saatana pani vain näin vähän rahaa ja mikä vittu tämä lahjakortti on, kun laskettiin kaikki sen varaan, ettei tartte ompelukoneeseen itse laittaa yhtään rahaa. Muutama kakku ja kahvit maksaa paljon vähemmän, kuin teollisuuskone, joten jos kaikki olisivat noudattaneet rahakäskyä, niin halvalla olisi kone irronnut. 

On mahtanut kiukuttaa, jos juhlat tuottivatkin persnettoa.

Vierailija
80/189 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:33"]

Kyllä ap ja kumppanit on huonokäytöksisiä ja kiittämättömiä. Vaikka joku toivetta kysyykin ei se silti velvoita antamaan juuri sitä. Vaan se on semonen suuntaa antava tiedustelu lähinnä. Joten kyllä mä näen, että noi ompelukoneliikelahjakortit yms. no ihan toiveen mukaisia tässä tapauksessa. Kun kaikki ei tosiaan halua tai voi antaa rahaa ihan suoraan. Kyllä muakin vähän hävetti laittaa vain 20 e kuoreen mutta kun ei ollut enempää.

[/quote]

Millä logiikalla ne ompelukoneliikkeiden lahjakortit on toiveen mukaisia, jos niissä ei myydä sitä mitä tyttö aikoo ostaa? Kangaskaupan lahjakortti on hyvä, sille varmaankin löytyy käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi