Mikä siinä lahjatoiveiden noudattamisessa on niin vaikeaa?
Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.
Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 22:04"]
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että kysytään mitä haluat lahjaksi ja sitten se kerrotaan, ja silti sieltä tulee jotain ihan muuta. Mitä vasten sitten kysytään, jos ei ole aikomustakaan antaa sellaista lahjaa mitä toivotaan.
[/quote]
Heh, sitten kun annetaan rahaa niin nillitetään, että sitä on annettu liian vähän :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:30"]
Jos kysyy, mitä lahjansaaja haluaa ja saa siihen vastauksen, että rahaa, niin anna sitä rahaa. Vaikka se 20 euroa. Jos et halua tietää, niin älä kysy ja osta mitä haluat. Miten tämä ap:n pointti on niin pirun vaikea ymmärtää?
[/quote]
Siksi ap:kin sitä ihmettelee, ja syystä. Täältä voimme lukea, miksi joillekin on vaikea sitä ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:37"]
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että kysytään mitä haluat lahjaksi ja sitten se kerrotaan, ja silti sieltä tulee jotain ihan muuta. Mitä vasten sitten kysytään, jos ei ole aikomustakaan antaa sellaista lahjaa mitä toivotaan.
[/quote]
Heh, sitten kun annetaan rahaa niin nillitetään, että sitä on annettu liian vähän :)
[/quote]
Kuka nillittää ja kenelle?
Eli lahjalista oli sittenkin vaatimuslista?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:37"]
[/quote]
[/quote]
Kuka nillittää ja kenelle?
[/quote]
Yleisesti vain, en tarkoittanut Apta. On tullut täällä palstalla huomattua. Vaikka täällä porukka on välillä niin erikoista että...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:41"]
Eli lahjalista oli sittenkin vaatimuslista?
[/quote]
Jotta sinulle tulisi onnellinen loppupäivä, niin vastauksena sinulle, että kyllä se lahjalista on vaatimuslista, uhkailulista, pakkolista ja miten vaan haluat sitä saivarrella ja miten omassa pienessä ajatusmaailmassasi sen haluat ymmärtää. Jos et sitä noudata, poliisi tulee ovesi taakse ja vie sinut putkaan, etkä pääse tänne enää saivartelemaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:20"]
Vieraiden velvollisuus ei ole ostaa ompelukonetta tyttärellesi. Lahjasta tulee aina olla kiitollinen. Jos ei ole, on epäkohtelias. Lahjaa ei ole ylipäätään pakko tuoda. Kukkapuska tai halauskin voi toimia onnitteluna.
Jotkut ihmiset haluavat mieluummin antaa lahjakortin kuin rahaa, jotta raha varmasti käytetään järkevään tarkoitukseen. Voihan sen lahjakortin silti aina myydä vaikka huutiksessa... ja eiköhän sieltä ompelukoneliikkeestä jotain muutakin järkevää voi ostaa - vaikka lankoja?
Joku ihminen saattaa protestoida koko lahjalistasysteemiä vastaan. Joku ajattelee, ettei ole kohteliasta kertoa lahjatoiveistaan, koska se on ikäänkuin kerjäämistä.
...
Silti ymmärrän sinua ja tytärtäsi, mutta toin nyt vain esille erilaisia näkökulmia.
[/quote]
Jos lahjalla on tarkoitus ilahduttaa toista ihmistä, niin miksi rahalahjaa halutaan kontrolloida niin, "että varmasti ostaa jotain järkevää"? En ymmärrä...
Ei kai ole tarkoitus kuitenknaan kontrolloida toisten elämää (se ei ole mikään lahja, vaan kuristusnyöri)? Joskus lahjakin on oikeasti lahjansaajan kontrollointia ja hallitsemista: ostetaan mitä itse oman mau mukaan halutaan toiselle (ei lahjansaajan maun tai toiveiden mukaan. Niistä ei edes piitata, usein ei sen takia kysytäkään), koska itse haluataan että toinen elää tai esim. sisustaa/pukeutuu niin kuin itse haluaa.. Se ei ole lahjansaajan arvostamista, eikä kunnioittamista. Aika moni on kokenut lahjansaajana em. tunteita ainakin silloin, kun anoppi on ostellut kotiin jos jonkilńlaista tavaraa, omin päin :).
Miksi tyttö ei itse osta konettaan, kun ammattiin valmistuikin ?
Ei kai vieraiden tehtävä ole rahoittaa työvälineitä, vaan tulla juhlistamaan tytön valmistumista. Ei niin, että kutsutaan vieraita ja tarjotaan kakunpala ja pannaan rahankeräys pystyyn. Itse ainakin olen omat ammattiin tarvittavat välineet ostanut, enkä odottanut, että tuttavat ja sukulaiset rahoittavat ne. Meille sai tulla juhlistamaan valmistumistani ihan ilman rahaakin. Tärkeintä oli, että pääsivät käymään.
Ei kai vieraiden tehtävä ole rahoittaa työvälineitä, vaan tulla juhlistamaan tytön valmistumista. Ei niin, että kutsutaan vieraita ja tarjotaan kakunpala ja pannaan rahankeräys pystyyn. Itse ainakin olen omat ammattiin tarvittavat välineet ostanut, enkä odottanut, että tuttavat ja sukulaiset rahoittavat ne. Meille sai tulla juhlistamaan valmistumistani ihan ilman rahaakin. Tärkeintä oli, että pääsivät käymään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:24"]
Käytöksen kultainen kirja on kyllä aikamoista kettuilua.
[/quote]
Ehkä ns alempi sosiaaliluokka pitää niitä hienostelun koukeroita kettuiluna, mutta ylemmille sosiaaliluokille ne ovat selkäpiihin iskostuneita normeja, joiden noudattamatta jättäminen on kätäströöf.
Vai tarkoititko, että tässä ketjussa käytöstapoihin viittaaminen on kettuilua?
[/quote]
aa... sori, nyt mä vasta muistin, että ap:n tytär sai kirjan lahjaksi. Mutta siis hei: tuo käytöksen kultainen kirja on ihan tyypillinen valmistujaislahja. Ei siitä kannata loukkaantua. Eikä tarvitse ottaa edes huumorilla. Se on varmasti ihan hyvästä sydämestä annettu, ja tarkoitettu tuomaan iloa elämän varrelle. Hyvät tavat kaunistavat :)
[/quote]
Se on hauska kirja. Varsinkin autoilua käsittelevä juttu hihityttää joka kerta.
Hyvä pointti tuo kontrollointi, eipä tullut itselle mieleen. Yksi verrattavissa oleva esimerkki on narsistinen äiti, joka ei kuunnellut tyttären joululahjatoiveita. Niitä aina kyseli, mitään käytännön lahjojen tarpeita (edullisia) ei kuunnellut, osti aina samaa astiasarjaa yli 30-vuotiallle lapselleen, jolla jo ennestään kaapit pursui astioita. Mitään en tuolla astiostolla ole tehnyt. Ei äiti siis muutenkaan välittänyt kuunnella tyttären ajatuksia, tunteita tai elämän tavoitteita, häntä kiinnosti vain mitä hän haluaa minusta, omaksi jatkeekseen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:12"]
[/quote]
lol. Yritä vääntää vielä vähän, jos ei muuten niin toista samaa, jos helpottaa.
Nuppineulatkin tylsyy käytössä. Ei ne ikuisia ole. Ja niitä sieltä ompelukonekaupasta ainakin saa. Kuten monenlaista muutakin tarviketta. No, kai ne ammattilaisen tarvikkeet jotka hänellä jo on, on ikuisia. Meillä harrastajilla näitä joutuu joskus uusimaankin. Muutoinkin sekä ompelukoneliikkeen että kangaskaupan lahjakortit olisivat harrastelijaompelijoille taatusti todella mieluisia. Siinä ilmeisesti harrastelijan ja ammattilaisen isoin ero...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 21:10"]
Tytär valmistui vaatetusalalta. Hän ei osannut sanoa muuta lahjatoivetta kuin rahan, koska aikoo ostaa teollisuusompelukoneen. Kerroin tämän jokaiselle, joka kysyi lahjatoiveita, kaikki vieraat eivät kysyneet. Ja mitä tulikaan lahjaksi heiltä, joille toive kerrottiin? Käytöksen kultainen kirja, kaksi ompelukoneliikkeen lahjakorttia (molemmat eri liikkeisiin, kumpikaan ei myy teollisuuskoneita) ja kangaskaupan lahjakortti. Onneksi suurin osa toi rahaa, myös heistä jotka eivät kysyneet toiveita. No, tyttö saa kyllä koneensa. Sovimme, että annan toisen lahjakortin summan rahana ja ostan sillä itselleni uuden tavallisen koneen, tyttö saa minun vanhani napinläpien tekoon ja mitä mutua käyttöä sillä oli.
Mutta mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lahjatoivetta, kun rahan käyttökohdekin oli tiedossa. Ärsyttää, myönnetään.
[/quote]
Kiittämättömyys on maailman palkka. Teillä se näköjään opitaan jo kotikasvatuksessa. Että ei tarvi kiittää jos ei saa sitä mitä vaatii.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:28"]
Nuppineulatkin tylsyy käytössä. Ei ne ikuisia ole. Ja niitä sieltä ompelukonekaupasta ainakin saa. Kuten monenlaista muutakin tarviketta. No, kai ne ammattilaisen tarvikkeet jotka hänellä jo on, on ikuisia. Meillä harrastajilla näitä joutuu joskus uusimaankin. Muutoinkin sekä ompelukoneliikkeen että kangaskaupan lahjakortit olisivat harrastelijaompelijoille taatusti todella mieluisia. Siinä ilmeisesti harrastelijan ja ammattilaisen isoin ero...
[/quote]
Mutta kyllä ammattilaista harmittaa, jos on laskenut sen varaan, että vieraat tuovat niin paljon rahaa, että saa ompelukoneen itselleen ja sitten laskelmat pettääkin ja joutuu itse panemaan siihen omaa rahaa. Tai jos siis ei ole sitä omaa rahaa ja joutuu ottamaan vaikka lainaa sen eteen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:32"]
[/quote]
Kiittämättömyys on maailman palkka. Teillä se näköjään opitaan jo kotikasvatuksessa. Että ei tarvi kiittää jos ei saa sitä mitä vaatii.
[/quote]
Mikä tässä on niin vaikeaa. Tyttö oli toivonut rahaa, että saa teollisuuskoneen, kun ei ole varaa itse sitä ostaa. Ei tee mitään lahjakorteilla ja ne menevät täysin hukkaan. Olisitko itse onnellinen lahjasta, jonka voisit nakata heti vessanpöntöstä alas, koska se on tarpeeton
[/quote]
[/quote]
Aika ison lahjakortin tyttö on saanut, koska äiti pystyy sillä ostamaan itselleen uuden ompelukoneen. Silti on kiittämätön useamman satasen lahjakortista.
[/quote]
ison lahjakortin tyttö on saanut ompelukoneliikkeeseen, koska äiti pystyy sillä ostamaan itselleen uuden ompelukoneen ja antamaan sen rahan tytölleen.
[/quote]
Mutta kyllä ammattilaista harmittaa, jos on laskenut sen varaan, että vieraat tuovat niin paljon rahaa, että saa ompelukoneen itselleen ja sitten laskelmat pettääkin ja joutuu itse panemaan siihen omaa rahaa. Tai jos siis ei ole sitä omaa rahaa ja joutuu ottamaan vaikka lainaa sen eteen.
[/quote]
Voi juma, onko tää ees totta.: D Kävisit vaikka happihyppelyllä 69-70.
Jos kysyy, mitä lahjansaaja haluaa ja saa siihen vastauksen, että rahaa, niin anna sitä rahaa. Vaikka se 20 euroa. Jos et halua tietää, niin älä kysy ja osta mitä haluat. Miten tämä ap:n pointti on niin pirun vaikea ymmärtää?