Kannattaako 4-vuotiaan kanssa lähteä risteilylle?
Itse en niin pidä risteilyistä, mutta onhan siellä kivoja asioita ainakin syödä pitkään ja hyvin, shoppailla hajuvesiä ja istua yökerhossa katsomassa esityksiä ja ihmisiä. Aamiaisella on kiva katsoa merta ja saaria. Alkoholia en käytä enkä kylpylöistä tykkää.
Onko järkeä lähteä 4-vuotiaan kanssa hki-sto-risteilylle? Onko se lapselle kiva elämys? Vai lähinnä raskas reissu? Entä jos ainoana aikuisena on itse, voiko matkasta nauttia?
Kommentit (79)
Ei. Laiva voi upota kuin Estonia ja merivesi on jäistä, lapsi kärsisi silloin. Lisäksi laiva on suljettu tila, jos jokin tauti/haju leviää siellä tai tulee kiire ulos. Siellä ei ole hammaslääkärin päivystystä tai korvalääkäriä. Viemärien toiminta ei ole koskaan varmaa. Lisäksi sukellusveneitä liikkuu joskus meressä ja ydinaluksia. Mitä jos itänaapuri hyökkää Viroon? Laiva on peltipurkki aalloilla. Ulkomailla kauempana on kivempaa.
Lapselle elämys tuollainen reissu, yksin aikuisena voit nauttia, kun otat sen asenteen, että tämä reissu mennään lapsi edellä ja sen mukaan toimitaan.
Jos olet naama sillä norsun****lla, lapsi sen vaistoaa, anna lapsen iloita matkasta, ja iloita siitä!
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit ehtiä tekemään mitään noista haaveilemistasi asioista jos olet neljävuotiaan kanssa ainoana aikuisena laivalla? Ethän sinä voi sitä lasta siellä minnekään yksin jättää. Et edes leikkihuoneeseen, laivan henkilökunta ei ole lapsenvahteja.
En minä niistä haaveile. Lähinnä listasin risteilyjen hyviä puolia, kun en risteilyistä oikein tykkää ja yritin tässä vain ajatella positiivisesti.
Ap
Ei kannata lähteä 4-vuotiaan kanssa laivalle. Lapsi nauttii enemmän sellaisesta paikasta, jossa saa vapaasti touhuta asioita. Laivalla täytyy jatkuvasti vahtia.
Kyllähän 4-vuotias penska tykkää istua iltaa yökerhossa ja katsella siellä esityksiä ja ihmisiä. Ei muuta kuin matkaan ja kohti uusia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä 4-vuotiaan kanssa laivalle. Lapsi nauttii enemmän sellaisesta paikasta, jossa saa vapaasti touhuta asioita. Laivalla täytyy jatkuvasti vahtia.
Laivalla ei voi jäädä auton alle. Eli helpompi vahtia siellä kuin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit ehtiä tekemään mitään noista haaveilemistasi asioista jos olet neljävuotiaan kanssa ainoana aikuisena laivalla? Ethän sinä voi sitä lasta siellä minnekään yksin jättää. Et edes leikkihuoneeseen, laivan henkilökunta ei ole lapsenvahteja.
Miksi lapsen kanssa ei voisi käydä ostamassa hajuvesiä ja katsoa esityksiä?
On kivaa. Mutta jos saat, ota toinenkin aikuinen mukaan reissuun. On itsellesi kivempaa. Mutta pärjäät hyvin kahdestaankin lapsen kanssa.
Menkää ihmeessä, kivaa vaihtelua arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 4-vuotias penska tykkää istua iltaa yökerhossa ja katsella siellä esityksiä ja ihmisiä. Ei muuta kuin matkaan ja kohti uusia kokemuksia.
Täysin totta. Yleensä tuon ikäiset tykkäävät syödä pitkän ja maittavan aamupalan noutopöydästä varsinkin jos saavat hakea sapuskansa itse.
Vanhemmat siinä samalla katselevat valkenevaa päivää halpa punkkulasi kädessä ja osa juomasta sylissä. Mahtavaa eikö totta!
Onhan niissä lapsille pallomeri ja muuta leikkitilaa.
Lasten kanssa ollessa ei pitäisi juoda alkoholia.
Eniten haittaa aiheuttaa mölyävät ja bilettävät matkustajat jotka vähät piittaamaton lasten nukkumenoajoista. Itsellä kokemus tästä, hirveää meteliä koko yö ja sitten seuraavana päivänä kaikilla ihan hirveä väsy.
En suosittele, jos aikuinen ihminen ei osaa edes tehdä moista päätöstä itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ei tykkää olla pallomeressä, koska niissä on usein liian kova meno ja riehunta.
Mutta onko laivalla muuta kivaa lapsille? Siis sellaista, että laivalle kannattaisi lähteä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, jos aikuinen ihminen ei osaa edes tehdä moista päätöstä itsenäisesti.
Höh. En ole käynyt ruotsinlaivalla 20 vuoteen. Ne on ehkä muuttuneet niistä ajoista? Tallinnaan olen mennyt pari kertaa 20 vuoden aikana eikä niillä ylityksillä ollut lapsille kai mitään erityistä. Tosin en muista kun olin lapseton. Kai täällä vinkkejä saa kysyä jos ei itse tiedä?
Ap
Lapsi pitkästyy nopeasti siellä. Ei laivalla ole juurikaan mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa ollessa ei pitäisi juoda alkoholia.
Ei ap juo alkoholia. Lue aloitus. Hän vain haistelee hajuvesiä.
Ehkä juuri 4-vuotiaalle pallomeri, ville viikinki, ruokailu tms voisi olla elämys. Tosin voi mennä myös hoploppiin ja raxiin. Ehkä se yö olisi nimenomaan hankala. En ymmärrä, kuka siitä edes nauttii, täyttä epämukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ei tykkää olla pallomeressä, koska niissä on usein liian kova meno ja riehunta.
Mutta onko laivalla muuta kivaa lapsille? Siis sellaista, että laivalle kannattaisi lähteä?
Ap
Eipä juuri. Ei laivat ole mitään Hoploppeja.