Epätodellinen olo kylässä, kutsuttiinko mut vai tulinko väärään aikaan tms
Olet/olette perheesi kanssa kylässä, jonkun tutun kotiin kutsuttuna. Sulle tulee tunne, että tulitko väärään aikaan, vääränä päivänä, olitko ymmärtänyt jotain väärin. Isäntäväki tai siis pelkkä isäntä/emäntä kohtelee kuin olisit tullut häiritsemään, on kuin sua ei olisikaan, kuin kaduttaisi koko kylään kutsu tms. Olet kuin ilmaa, tai sulle ollaan töykeitä. Haluaisit lähteä heti kotiin, mutta et kehtaa oikein sitäkään tehdä. Tilanne on kiusallinen, hämmentävä. Onko kokemuksia? Mistä nämä ovat johtuneet, onko selvinnyt?
Olin tilanteessa, ja sanoin emännälle puhelimessa kotiin päästyäni: "Hei, jos me tultiin huonoon aikaan tai teille tuli jotain muuta, niin olisitte vaan peruneet tai sanoneet heti. En mä sellaisesta pahastu. Parempi perua koko tapaaminen kuin väkisin tavata."
Tähän emäntä: "No miten sä nyt tolleen otit itseesi, jos ei heti ollut kahvit ja kakut pöydässä!" Jotain tuollaista. Mitään tarjoilua ei siis missään vaiheessa ollut, mikä on aika ankeaa, ei edes lasillista vettä. Touhusi vain omiaan oman lapsensa kanssa ja minä ja leikkimään tullut lapseni istuimme sohvalla kahdestaan hämmentyneinä.
Emme menneet enää sinne, eikä muutenkaan pidetty yhteyttä. Kutsun olimme saaneet ja oikeaan aikaan tulleet heille, siitä ei ollut kyse.
Mutta hirveän vaivautunut olo koko ajan, kun kutsuja ei kertonut ollenkaan, mikä vaivasi ja miksi jätti meidät yksin.
Vastaavia kokemuksia?
Kommentit (1132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulis ekana mieleen, että onkohan isännällä/emännällä sattunut jotakin ja on siksi haluton seurustelemaan ja poissaoleva, etenkin jos yleensä ei käyttäydy sillä tavalla. Sen sijaan että loukkaantuisin, niin heräisi huoli.
Ei ollut ainakaan omassa tapauksessani. Pelkkää ikävää kohtelua.
Ikävää kohtelua ystävää kohtaan todellakin. Jos on tapahtunut jotain niin siitä kerrotaan suoraan ystävälle. Jos ei haluakaan yksityiskohtia avata, ei kaikkea ole pakko kertoa, voi sanoa, että hei nyt onkin tosi huono hetki, jutellaan myöhemmin, nyt ei vierailu sovikaan.
Ikävää kohtelua sekin, että jättää toisen huolehtimaan, että mikä on vialla. Parhaimmassa tapauksessa kun ei edes mikään iso juttu, mutta toinen murehtii ja huolehtii kotona sitten, että mitä tässä tapahtui ja onko vika missä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä poikkeaa vähän aiheesta: olin jäänyt yksin lapseni kanssa ja toivuin shokkierosta ja univelkaa ja stressiä oli yllin kyllin. Toki työt, kotihommat ja lapsen kanssa touhut piti normaalisti hoitaa. Minulle rakas ystäväni oli tukena paljon ja tuli usein meille omien lastensa kanssa olemaan ja kahvittelemaan. Siinä samalla lapset leikkivät ja mukavaa oli. Varsinkin, jos hänen miehensä oli omissa menoissaan, hän tuli meille hengähtämään, kun kotona oli kuulemma raskaampaa lasten kanssa yksin. Semmoinen vain on jäänyt vaivaamaan, että minä olin aina yksin ja olisin joskus niin mielelläni tullut kutsutuksi heille hengähtämään ja vain olemaan. Aiemmin meitä oli avioliiton aikana kutsuttu heille pariskuntana ja perheenä heille illanviettoihin, mutta se loppui kuin seinään, kun jäin yksin. Edelleenkin, kun lapset ovat jo isoja ja kaikki on hyvin, ystäväni kutsuu itsensä meille kahville, mutta minua ei koskaan heille. Mukavia ihmisiä ovat muuten, mutta yksipuolista on kyläily ja ehkä koko ystävyys sitten.
Minullakin on ystävä, joka haluaa nähdä aina meillä. En saa mennä hänen luokseen koskaan. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
On. Emäntäpari jutteli vain muiden vieraiden kanssa ja kaikki muutkin teeskentelivät kuin meitä ei olisi olemassakaan. Todella kummallista. Oltiin vain vähän aikaa, kunnes julistin kovaan ääneen että me tästä taidetaan lähteä. Yhtäkkiä alkoi meidän hyysääminen, että ottakaa tästä tarjoiltavia, mitä teille kuuluu jne. Lähdettiin kuitenkin.
Olitte vaan vähän aikaa ja kun heti ei teitä huomioitu vaan joitakin muita niin oikein julistit loukkaantuneena että lähdette. Taidat haluta olla huomion keskipisteenä. Miksi lähdit vaikka sit teille kuitenkin juteltiin ja jopa "hyysättiin"? Se ei riittänyt prinsessalle? Oli pakko osoittaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä poikkeaa vähän aiheesta: olin jäänyt yksin lapseni kanssa ja toivuin shokkierosta ja univelkaa ja stressiä oli yllin kyllin. Toki työt, kotihommat ja lapsen kanssa touhut piti normaalisti hoitaa. Minulle rakas ystäväni oli tukena paljon ja tuli usein meille omien lastensa kanssa olemaan ja kahvittelemaan. Siinä samalla lapset leikkivät ja mukavaa oli. Varsinkin, jos hänen miehensä oli omissa menoissaan, hän tuli meille hengähtämään, kun kotona oli kuulemma raskaampaa lasten kanssa yksin. Semmoinen vain on jäänyt vaivaamaan, että minä olin aina yksin ja olisin joskus niin mielelläni tullut kutsutuksi heille hengähtämään ja vain olemaan. Aiemmin meitä oli avioliiton aikana kutsuttu heille pariskuntana ja perheenä heille illanviettoihin, mutta se loppui kuin seinään, kun jäin yksin. Edelleenkin, kun lapset ovat jo isoja ja kaikki on hyvin, ystäväni kutsuu itsensä meille kahville, mutta minua ei koskaan heille. Mukavia ihmisiä ovat muuten, mutta yksipuolista on kyläily ja ehkä koko ystävyys sitten.
Minullakin on ystävä, joka haluaa nähdä aina meillä. En saa mennä hänen luokseen koskaan. Outoa.
Oletko kysynyt miksi? Ehkä hän häpeää kotiaan?
On käynyt näin pari kertaa. Kummallakin kerralla mentiin - kutsuttuina - kylään, ja molemmissa paikoissa rouva suoraan sanottuna vidduili salaovelasti koko vierailun ajan päin naamaa. Vedettiin kyläilyt urheasti läpi. Toisen pariskunnan kanssa ei sitten enää koskaan tavattu. Toista kyllä tavataan sattumalta törmäämällä, mutta emme enää uskalla (lue: halua) järjestää heidän kanssaan mitään ennalta sovittua. Sääli, molemmat pariskunnat olivat hyviä kavereita niihin onnettomiin kyläilyihin asti. Ehkä me ei sitten oltukaan ihan niin kivoja kuin oltiin siihen asti luultu olevamme☹️.
Itsellä myös tällainen kaveri. Kutsuu aina, no mene, kahvitellaan ja hyvät jutut meneillään, kunnes tulee kaverin mies ja heillä niin juurtuneet tavat syödä aina samaan aikaan yms.. Että siitä alkaa kiusallinen vihjailu, josko lähtisin, vaikka jutut aivan kesken ja kaverini kanssa oli hauskaa.
Tää pariskunta myös jotenkin ihme kuplassa ovat, kaikki pitää yhdessä tehdä, itse en enää edes viitsi puhua mitään henk koht asioita kaverille kun aina pitää se mieskin siinä olla juorut kuulemassa... Ihan älyttömän raskas pariskunta..
Vierailija kirjoitti:
Oletan minäkin, että kyseessä on nykyaikainen kännykkäkulttuuri. Mikään sopimus ei ole enää sitova, aina voi viime tipassa ilmoittaa muutoksista tai olla ilmoittamatta ollenkaan. Ihan samoin siis voidaankin muuttaa mieltä siitä, onko kyläily ok vaikka on itse kutsuttu. Mutku ei mua nyt huvitakaan.
Ihmisistä on tullut uskomattoman röyhkeitä ja töykeitä. En tiedä onko tässä sitäkin, kun lapsena on paapottu eikä mihinkään sanottu ei.
Asiat sovitaan kerran ja ne pitävät. Ei varmisteta jo sovittua yhtään kertaa myöhemmin. Jos tulee joku oikea este (kuten kuolemantapaus tai sotatila), niin sitten voidaan poiketa sovitusta ja soittaa.
Näitä soittelijoita ei tule pidettyä enää yhtään lähipiirissä ja en voisi olla onnellisempi.
Ei ole koskaa ennestään tuttujen kanssa käynyt noin nolosti. Miehen kautta tuli uusia tuttavia joihinn hän halusi minun tutustuvan. Pari kertaa jouduin outoihin kuvioihin jonkajälkeen en suostunut lähtemään ennen kuin kertoi tuttujen erikoisuudesta etukäteen.Yhdessä perheen uudessa omkotitalossa ei talvela lämmitetty olenkaan. Kysyin olisko jotan pehmikettä penkille kun pylly palelee. Isäntä vastasi, taidettiin unohtaa lämmittää vaikka olipyydetty vieraita. Kahvin keitton alkuun meni myös 2 tuntia. Lapset saivat leikkiä vain puuleluilla. Pikutytölle vein leikkihepan jota voi kammata.K yllä oli onnellinen siitä. Mies osasi seurustella vain vittuilemalla joka asiasta. Vaimo ei osannut seurustella olenkaan. Muutkn miehen kyläpaikat aika outoja, ei esim.keitetty kahvia, ei sitten kuitenaan ollut sokeria, tai ei ollut kahvimaitoa.Samaan paikkaan meidät pyydettiin iltateelle, kun menimme siellä olikin isot juhlat juhlapukuiset vieraat ja ulkotulet. Olin Intian puuvilla tunikassa ja raskaana, ja siellä erään valtion firman koko johtoryhmä koolla . Osa oli tullut ulkomaan komennukselta. Selvästi emännän oli tarkoitus nolata meidät, muut olivat jo ilallisella. pärjättiin hyvin kun vieraat olivatkin niin fiksuja että tunsivat tunsivat työtoverinsa.Siis emännän.
Yksi korkeasti koulutettu miehen serkun vaimo kohteli tavallista merkonomia kuin ilmaa. Ei sovi korkea-arvoiselle älymystön edustajalle jutella alempiarvoisen kanssa. Enpä ole toiste mennyt eikä enää nuokaan ole vuosiin olleet naimisissa.
Tämä ei ihan vastaa täällä olevia tarinoita, kun mun kokemaani löytyi selvä syy, mutta silti jäi niin kammottava olo, etten ole enää kyläillyt tämän ihmisen luona. Kyseessä siis sukulainen, joka kutsui syömään ja kahville kotiinsa. Ruokailu meni mukavasti, mutta samalla hän kyseli muista sukulaisista, että miksi ovat niin omituisia häntä kohtaan. Oli vaikea keksiä korrektia selitystä, vaikka tiesin todellisen syyn. Kun menin välillä käymään laukullani katsomassa ovatko lapset soittaneet, hän epäili että piilotanko kameroita tai mikrofoneja hänen kotiinsa. Sairauden pahenemisvaihehan tuossa oli kyseessä, mutta oli kokemuksena niin ahdistava, etten enää ole mennyt kylään. Ehkä voisin mennä, jos mukana olisi joku muukin sukulainen, niin en olisi aivan yksin jos minua alettaisiin taas epäillä salakuuntelusta tms.
Kutsuttuina syntymäpäiville: sankari makaa sohvalla, lahjapullo kelpaa, sen jälkeen kiinnostaa oma kännykkä. Samaan aikaan vaimo nauraa jotain facebook- juttua muiden naisten kanssa…. Ööö??? Kivat synttärit???? Kukaan ei huomioinut meitä mitenkään…. Ei mitään tarjoilua - ei mitään! Vajaa tunti oltiin
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin oma kokemukseni, ap. Eli on käynyt. Ei pidetty sitten enää yhteyttä tuon kokemuksen jälkeen. Vieläkään en ymmärrä tapahtunutta. Jäi tosi kurjat fiilikset.
Juurikin todiste perisuomalaisesta häpeäperinteestä.
Kumpikin jätti asian sikseen.
Kumpikaan ei kysynyt mikä
Oli.
Kumpikaan ei selvittänyt asiaa. Kukaan ei kysyt. Kukaan ei selittänyt.
Molemmat jäivät häpeän alle. Ei kehdannut.
Häpeä sitoi energian.
Ikävää. Hyvin usein arkea meidän yhteiskunnassamme.
Voisihan sitä olla vähän armollisempi.
Vierailija kirjoitti:
Sana "p ä ä h ä n" on siis kielletty tällä palstalla :D
Ulkomaalaiset moderaattorit. Kielenkääntöohjelma kääntää sanoja lauseita miten sattuu.
Vuosia sitten menin veljelleni kylään pitkän matkan takaa. Veljelläni oli jotain tärkeää kesken, eikä heti ehtinyt seurustelemaan ja hänen avovaimonsa oli sisällä. Sain istua sohvalla kauan ja kuunnella kun hän jutteli jonkun ystävänsä kanssa, joka oli tullut myös kylään, ja minua ei huomioitu mitenkään . Ihmettelin kun olin kuitenkin harvemmin vierailuilla, ehkä kerran 5 v aikana
No, ei sinä kauaa mennyt kun erosivat ja veljelläni on nykyään loistava vaimo
Äitimmekään ei pitänyt tästä ex avokista, oli suhtautunut äitiimme epäkunnioittavasti
Parisuhteen alussa anoppi kutsui puhelimessa minut ja puolisoni seuraavana viikonloppuna syömään eli kutsu tuli viikkoa ennen kyläpäivää. Saavuttiin sovittuna aikana viikon päästä paikalle ja anoppi ilmoitti jo ovea avatessaan, että ruoka on valmista, mutta sitä ei riitäkään neljälle. Anoppi ja appiukko alkoivat syömään, juteltiin siinä hetki ja lähdettiin sitten omaan kotiimme syömään hiukan hämmentyneinä. Ymmärrän kyllä, että kun ohiajaessa pistäydytään käymässä, niin ei tarvitse olla tarjottavaa, mutta kun nimenomaan on syömään kutsunut, niin viikon aikana kyllä olisi kauppaan ehtinyt.
Anoppi on kyllä muutenkin omalaatuinen, että ns. perhejuhlissakaan ei tarjottavan määrä ole kummoinen vaan esim. normikokoiset pullat on veitsellä leikattu neljään palaan. Kun tämän on ajan kanssa oppinut, niin osaa syödä ennen juhlia, niin jaksaa sitten maha täynnä lievästi huvittuneena vain seurata pullanleikkausoperaatiota ja muita kahvipöydän touhuja. Kukin tavallaan :)
Työssäni tapaan aina välillä aivan ihmeellisiä tyyppejä. On pyydetty arvioimaan asuntoa ja kun menen paikalle ollaan välinpitämättömiä koko käyntiä kohtaan. Kakarat huutaa ja hyppii pöydän ympärillä, keskustelusta ei tule mitään, häivytään pöydästä ja saa huudella toiseen huoneeseen. Sovin aina tapaamisen niin, että mahdolliset molemmat puolisoista ovat paikalla. No, toinen ei olekkaan paikalla, yksikin rouva tuli sitten kesken kaiken kotiin ja hetken mulkoiltuaan sanoi, meneekö sinulla vielä kauan? Ei mennyt, sanoin että voin vaikka heti lähteä, soitellaan. Jäi ilmaiset arviot rouvalta saamatta. Tämäkin oli itse pyytänyt käymään...
Teen paljon töitä, joten vapaapäivät ovat kortilla. Osa ystävistä on sellaisia, että sovitaan hyvissä ajoin esim. mökkivierailu, järjestän työni siten, että minulla on vapaata ja sitten peruvatkin vasta samana päivänä tulonsa tai yksinkertaisesti eivät jaksa sitäkään tehdä. Mutta heti kohta ovat taas ehdottelemassa tapaamista mm. mökillä. En järjestele enää aikataulujani ja töitäni, mikäli sattuu olemaan vapaata niin voivat tulla. Ymmärrän, etteivät voi kunnallisina työntekijöinä käsittää, että jollain ei nyt vain ole niin paljon vapaata kuin heillä.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin kutsu ristiäisiin. Mentiin kutsuttuna klo 14 ja ihmeteltiin, kun toiset olivat jo kahvilla ja juhlat menossa. Meidät oli kutsuttu myöhemmin, kuin muu väki eli lapsi oli jo saanut nimensä.. syy oli, että halusivat ehtiä juttelemaan kaikkien kanssa(?) . Kysyin, että tulimmeko myöhässä.
Olimme kuin ilmaa, ja vauvan vanhemmat menivät kumpikin makuuhuoneeseen imettämään heti tunniksi kuin tulimme.
Joimme kupin kahvia ja syötiin pala kakkua. Annoin kalliin ristiäislahjan ja lähdimme kotiin. Kutsukaa juhliin oikeasti vain ne ihmiset jotka haluatte sinne.
Olittekohan meidän juhlissa. Kutsuimme teidät illalla rääppiäisiin, mutta ette kuulemma jaksaneet odottaa vaan päätitte tulla kesken juhlien arkivaatteissa. Oikeat juhlavieraamme kokivat sen juhlien päättymisen merkiksi ja alkoivat lähtemään. En ehtinyt vauvan huoltamisen vuoksi jutella vieraiden kanssa ollenkaan, kun he jo lähtivät. Vetäydyn suremaan teitä moukkia makuuhuoneeseen, en kuitenkaan halunnut loukata teitä kertomalla asian oikean laidan. Nykyään emme ole pahemmin yhteyksissä, enkä ole kyläilykutsuja jakanut lukuisten muittenkin pettymysten osalta teidän kohdalla. Käytöstavat olisi hyvä jokaisen kerrata, jos teidän lapset eivät kotona viihdy, älkää silti tulko muiden juhlia jne pilaamaan. Menkää vaikka puistoon.
Aikanaan mun paras ystävä sai uuden miehen kanssa vauvan ja yritin lämmitellä välejä häneen. Olivat siis katkolla koska hän teki aina niin, että mies vei kaiken ajan jos "uuden" kanssa peuhasi ja muut jäi sitten vähemmälle. Esim muuttokin meni niin, että ne vaan kuherteli jossain ja kaikki muut joutui pakkaa ja kantamaan kamoja.
Noh, siis menin kylään ekaa kertaa vauvan jälkeen ja minä onneton luulin että voidaan kahdestaan tai edes niin että hänen mies on paikalla jutella vauvajuttuja ja kuulumisia jne, mutta mun kaveri olikin pyytänyt samaan aikaan appivanhempansa paikalle. Joita en tuntenut. Joten katsottiin sitten urheilua kun appivanhemmat halusi ja anoppi omi vauvaa. Oli vähän viiden pyörä olo. Tai siis kuudes jos vauvan laskee. No se ystävyys sitten kuihtui.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni tapaan aina välillä aivan ihmeellisiä tyyppejä. On pyydetty arvioimaan asuntoa ja kun menen paikalle ollaan välinpitämättömiä koko käyntiä kohtaan. Kakarat huutaa ja hyppii pöydän ympärillä, keskustelusta ei tule mitään, häivytään pöydästä ja saa huudella toiseen huoneeseen. Sovin aina tapaamisen niin, että mahdolliset molemmat puolisoista ovat paikalla. No, toinen ei olekkaan paikalla, yksikin rouva tuli sitten kesken kaiken kotiin ja hetken mulkoiltuaan sanoi, meneekö sinulla vielä kauan? Ei mennyt, sanoin että voin vaikka heti lähteä, soitellaan. Jäi ilmaiset arviot rouvalta saamatta. Tämäkin oli itse pyytänyt käymään...
Teen paljon töitä, joten vapaapäivät ovat kortilla. Osa ystävistä on sellaisia, että sovitaan hyvissä ajoin esim. mökkivierailu, järjestän työni siten, että minulla on vapaata ja sitten peruvatkin vasta samana päivänä tulonsa tai yksinkertaisesti eivät jaksa sitäkään tehdä. Mutta heti kohta ovat taas ehdottelemassa tapaamista mm. mökillä. En järjestele enää aikataulujani ja töitäni, mikäli sattuu olemaan vapaata niin voivat tulla. Ymmärrän, etteivät voi kunnallisina työntekijöinä käsittää, että jollain ei nyt vain ole niin paljon vapaata kuin heillä.
Olen usein miettinyt että kiinteistö/asuntovälittäjän homma on varmasti aivan kamalaa. Siinä taatusti näkee vaikka minkälaista tallaajaa. Lisäksi on kiinni kaikki illat ja viikonloput, ja aivan varmasti asiakkaat soittelee mihin kellon aikaan tahansa milloin tahansa. Eikä voi laittaa puhelinta kiinni koska sitten voi menettää asiakkaan. Huh. Ei olisi meikäläisestä tuohon.
Mulla on vähän sama kokemus. Mä analysoin tämän siten, että jossain vaiheessa meistä tuli entisten hyvien kaverien yleisöä. Eli meidät haluttiin todistamaan heidän uutta, hienoa kaveripiiriä, mutta me oltiin menetetty arvo, ei meidän jutut tai se viihdytäänkö ollut enää yhtään mitään.
Aikani sitä surin, mutta jutut, mitä olen siitä kaveripiiristä kuullut kyllä helpottivat että en siihen olisi mukaan tahtonutkaan!