Mitä elintarvikkeita pakkaatte lomamatkoille?
Ruisleipää, kahvipaketin, Fazerin sinistä? Mitä ilman et "pärjää" ulkomailla lomareissussa? Olen itse tosi huono elämään ns maan tavalla missään, ja aina ollut pahaa ruokaa ja kahvia. Muitakin kaltaisiani varmaan on...
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset pärjää edes lyhyttä lomaa ilman tuttuja ja turvallisia suomalaisia elintarvikkeita?
Miksi loma pitäisi pilata syömällä omituista ruokaa? Kummallisia makuja, eikä mitään hajua mitä siellä keittiössä tapahtuu hygienian puolesta. Jos on nälkä haluan syödä lautasen tyhjäksi enkä maksaa siitä että jää syömättä. Ihan niiden annosten näkeminen yleensä riittää, herättämään epäilyjä. Joidenkin herkku on toisten yökkö. Olen perusmakujen ja ennen kaikkea puhtaan suomalaisen ruuan ystävä. Matkalaukussa ei pussirisotot ja elovena-pikapussit paina yhtään mitään, ja sillä paketilla Juhlamokkaa selviää kaksi ihmistä hyvin vaikka viikon. Eikä tästä edes ole kellekään harmia, en ymmärrä mikä muita voi niin siepata toisten tekemisissä.
Ulkomailla kahvit expresopohjaisia. Vaaleapaahtoon suodatinkahviin luottavalle iso ero, ei irvistämättä voi juoda. Ulkolainen maito epäilyttää ehkä eniten, valion maitojauhetta on ollut minigripissä, tosi näppärää. Muuten yleensä uskaltaa jotain ravintoloissa syödä, esim ranskalaiset ja kana. Munat jätän väliin, ja juustot. Mausteet ei uppoa.
Hyvä nähdä etten ole ainoa, jota epäilyttää maitokahvi ulkomailla. Hygienia on tosi tärkeää itselleni. Hotelliaamiaiselta on vaikea löytää sopivaa syötävää. Sitä kaipaa niitä karjalan/cocktailpiirakoita ja puuroa marjoilla, suomalaista maitoa. Hotellin ravintolassa oli suomalaisia annoksia, arvostin sitä. Kivijalkaravintolat kierrän kaukaa, jääkööt seikkailunhaluisille 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset pärjää edes lyhyttä lomaa ilman tuttuja ja turvallisia suomalaisia elintarvikkeita?
Miksi loma pitäisi pilata syömällä omituista ruokaa? Kummallisia makuja, eikä mitään hajua mitä siellä keittiössä tapahtuu hygienian puolesta. Jos on nälkä haluan syödä lautasen tyhjäksi enkä maksaa siitä että jää syömättä. Ihan niiden annosten näkeminen yleensä riittää, herättämään epäilyjä. Joidenkin herkku on toisten yökkö. Olen perusmakujen ja ennen kaikkea puhtaan suomalaisen ruuan ystävä. Matkalaukussa ei pussirisotot ja elovena-pikapussit paina yhtään mitään, ja sillä paketilla Juhlamokkaa selviää kaksi ihmistä hyvin vaikka viikon. Eikä tästä edes ole kellekään harmia, en ymmärrä mikä muita voi niin siepata toisten tekemisissä.
Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että muissa maissa ei ole puhdasta ruokaa ja hygieniastandardeja? Joo, ehkä jossain Aasian katukeittiöissä kannattaa olla hieman varovaisempi, mutta esim. Euroopassa ruuan hygieniataso on yleisesti ottaen ihan sitä samaa tasoa mitä Suomessakin. Miten sinä sen paremmin tiedät mitä siellä Suomen keittiöissäkään tapahtuu? Olen itse esim. ollut Suomessa joskus hampurilaisravintolassa töissä ja nähnyt kun työkaveri on antanut lattialle tippunutta ruokaa asiakkaalle ja siellä ruokavarastossa näin joskus myös hiiriä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että kukaan ei pakkaa Italiaan mukaan mitään juhla mokkia..
Toivot? Miksi ihmeessä? Millä tavalla se vaikuttaa sinuun? Itse en vie omia kahveja mukaan, mutta fakta on että Italiasta ei kyllä helpolla löydä mitään meidän perus suodantinkahvia vastaavaa. Macchiato ehkä lähinnä normaalia maitokahvia. Jos joku haluaa vaikka huoneistohotellissa keitellä normaaliin tapaan aamukahvit, on ihan ok viedä se juhlamokka paketti mukaan kun tietää ettei sieltä löydy. Miksi ihmeessä ei veisi? Ei se paljon tilaa matkatavaroissa vie, ja ennenkaikkea ei sinun tarvitse sitä juoda!
Ei vaikuta minuun, mutta tämä matkailija menettää kyllä paljon ja se on vähän surullista.
Caffè macchiatoa ei suinkaan kannata tilata, jos haluaa "tavallista" kahvia, koska se on espresso ihan pienellä määrällä maito(vaahto)a. Sen sijaan kannattaa tilata caffè americano, joka on kuumalla vedellä pidennetty espresso.
En tiedä missä päin Italiaa käyt, mutta minä olen kyllä saanut kohtalaisen lähellä meidän maitokahvia joka paikassa missä olen macchiaton ottanut. Americano taas on kuin meidän kahvi mustana, mutta vahvempi.
Pohjoisessa ainakin macchiato tarjoillaan espressokupista ja maitoa siinä on vaan lusikallinen.
Uskallan kyllä syödä ravintoloissa. Monessa paikassa saa ihan tutun makuista pihviä raneilla. Kahvipakka on kyllä aina mukana, keitän siitä minikannussa aamulla tsufeet. Juon kyllä mustana joten maito ei ongelma.
Kerran maistoin kahvia reissussa "hienossa" kahvilassa - oli kaameaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ajattelen, että miksi pilata loma syömällä pussirisottoja ja pussipuuroja, kun paikallisista ravintoloista saa vaikka minkälaisia herkkuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon itse asiassa. Olen oppinut, että se kannattaa. Vaikka olisi etukäteen kerrottu, että kyllä osataan maassa ottaa eri ruoka-valiot huomioon, niin omista kantamistani näkkileivistä ja puurohiutaleista on ollut paljon hyötyä. Suomessakin on vain 1-2 gluteenitonta näkkileipää, jota voin syödä. Näitä sitten rahtaan viikon matkalle 2-3 pakkausta ja kahden viikon matkalle 3-5 pakkausta. Välillä ne ovat olleet se ainoa ruoka, jota olen puputtanut matkalla.
Onneksi on nämä näkkileivät. Muuten en uskaltaisi matkustaa ja nähdä maailmaa.
Kai sitä nyt hedelmiä, lihaa ja muita luontaisesti gluteenittomia tuotteita ulkomaillakin myydään.
En ole keliaakikko vaan ruoka-aineallergikko. Luulin, että sen paljastaisi tuo, että voin syödä vain 1-2 Suomessa myytävää näkkileipää. Tavallisella keliaakikolla on useita eri näkkileipävaihtoehtoja.
esim. hedelmistä voin syödä vain 1-3 luomuhedelmää. Ulkomailla ei aina voi tietää, että mitä suojeluaineita sisältävät. Matkasta on ikävä maksaa, jos koko ajan viettää vain hotellihuoneen vessassa/sairaalassa.
Ja Suomessako sitten tiedät mitä suojeluaineita ne 1-3 ulkomailta tuotua luomuhedelmää sisältävät. NOT.
No kahvipaketti (Presidentti) ja maitojauhetta. Rusinapaketteja. Noita aina oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon itse asiassa. Olen oppinut, että se kannattaa. Vaikka olisi etukäteen kerrottu, että kyllä osataan maassa ottaa eri ruoka-valiot huomioon, niin omista kantamistani näkkileivistä ja puurohiutaleista on ollut paljon hyötyä. Suomessakin on vain 1-2 gluteenitonta näkkileipää, jota voin syödä. Näitä sitten rahtaan viikon matkalle 2-3 pakkausta ja kahden viikon matkalle 3-5 pakkausta. Välillä ne ovat olleet se ainoa ruoka, jota olen puputtanut matkalla.
Onneksi on nämä näkkileivät. Muuten en uskaltaisi matkustaa ja nähdä maailmaa.
Kai sitä nyt hedelmiä, lihaa ja muita luontaisesti gluteenittomia tuotteita ulkomaillakin myydään.
En ole keliaakikko vaan ruoka-aineallergikko. Luulin, että sen paljastaisi tuo, että voin syödä vain 1-2 Suomessa myytävää näkkileipää. Tavallisella keliaakikolla on useita eri näkkileipävaihtoehtoja.
esim. hedelmistä voin syödä vain 1-3 luomuhedelmää. Ulkomailla ei aina voi tietää, että mitä suojeluaineita sisältävät. Matkasta on ikävä maksaa, jos koko ajan viettää vain hotellihuoneen vessassa/sairaalassa.
Jos on allergikko, se kannattaa sanoa ihan suoraan. Ei tämmöinen tavisruokavaliota noudattava edes tiedä, montako gluteenitonta näkkileipämerkkiä Suomessa edes on.
Mutta joo, ymmärrän, jos turvallisen ruuan hankkiminen menee liian vaikeaksi ja aikaavieväksi, ei halua käyttää lomaansa vaihtoehtojen etsimiseen. En minäkään jaksa etsiskellä aurinkorasvoja, kynsisaksia tai latureita reissussani, vaikka niitäkin myydään kaikkialla. Liikaa vaivaa.
Domino-keksejä, Twiningsin teetä (marja), pikapuuroja.
Jos menen johonkin muualle lomalle kuin asumattomaan korpeen, en tietenkään kuormita matkavarustustani millään painavilla ruokatarvikkeilla, koska niitähän saa paikanpäältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivot? Miksi ihmeessä? Millä tavalla se vaikuttaa sinuun? Itse en vie omia kahveja mukaan, mutta fakta on että Italiasta ei kyllä helpolla löydä mitään meidän perus suodantinkahvia vastaavaa. Macchiato ehkä lähinnä normaalia maitokahvia. Jos joku haluaa vaikka huoneistohotellissa keitellä normaaliin tapaan aamukahvit, on ihan ok viedä se juhlamokka paketti mukaan kun tietää ettei sieltä löydy. Miksi ihmeessä ei veisi? Ei se paljon tilaa matkatavaroissa vie, ja ennenkaikkea ei sinun tarvitse sitä juoda!
Ei vaikuta minuun, mutta tämä matkailija menettää kyllä paljon ja se on vähän surullista.
Caffè macchiatoa ei suinkaan kannata tilata, jos haluaa "tavallista" kahvia, koska se on espresso ihan pienellä määrällä maito(vaahto)a. Sen sijaan kannattaa tilata caffè americano, joka on kuumalla vedellä pidennetty espresso.
En tiedä missä päin Italiaa käyt, mutta minä olen kyllä saanut kohtalaisen lähellä meidän maitokahvia joka paikassa missä olen macchiaton ottanut. Americano taas on kuin meidän kahvi mustana, mutta vahvempi.
Pohjoisessa ainakin macchiato tarjoillaan espressokupista ja maitoa siinä on vaan lusikallinen.
Caffè macchiato ja espresso macchiato on kaksi eri asiaa. Espresso macchiatoon tosiaan tulee vain lusikallinen maitovaahtoa. Caffè macchiato taas on ennemminkin maito kahvilla kuin kahvi maidolla. T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Caffè macchiato ja espresso macchiato on kaksi eri asiaa. Espresso macchiatoon tosiaan tulee vain lusikallinen maitovaahtoa. Caffè macchiato taas on ennemminkin maito kahvilla kuin kahvi maidolla. T.eri
Maito "tahrattuna" kahvilla on latte macchiato. Kahvi "tahrattuna" maidolla on caffè macchiato. Kumpikaan ei vastaa suomalaisten juomaa isoa kahvia maitotilkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ei myöskään käytetä sanaa espresso kuvaamaan kahvia vaan käytetään nimitystä caffè (joka on suomalaisittain espressoa).
Mulla on kyllä itse jauhettua kahvia ja pressopannu reissussa mukana, jos suuntaan jonnekkin Euroopan ulkopuolelle. Hyvää kahvia ei tunnu saavan mistään.
Luin tätä ketjua ja ajattelin että vastaajat on vitsikkäällä tuulella tänään mutta niin ei taida ollakaan.
Kävin eka kertaa Venäjällä piakkoin NLn romahduksen jälkeen viisipäiväisellä matkalla. Olin niin naiivi että en pakannut yhtään evästä mukaan. Söin kiltisti kaikki mitä oli tarjolla hotellissa ja laivalla, tattaripuuuroa, leipää teetä keittoja broileria kahvia, pullaa suklaata ja mitä ikinä eteen kannettiin, myös alkoholi maistui ihan hyvin. :)
En tullut kipeäksi, kylläiseksi vain. Paljon vaivaa oli ilmeisesti nähty turistien ruokkimiseksi vaikka paikalliset kaupat olivat hyllyt tyhjinä. Tuli käytyä myös siellä Berjoska-kaupassa joka oli vain turisteille ja jossa oli tavaraa.
Mutta tarkoitus oli sanoa että pelko pois ja tutustumaan paikalliseen! Se on elämyksellistä. Kauheaa on jos mahtavan ruokamaan ainoaksi makumuistoksi jää Mäkkäri!
Vettä ja suklaata otan mukaan. Siinä voi olla joku suurempi tauko juomisella ja syömisellä sinne saavuttua.
Tosin nyt korona-aikaan en matkusta.
Perunat omasta maasta, 20kg joka Kanarian reissu + pkt juhla mokkaa per viikko