Mitä elintarvikkeita pakkaatte lomamatkoille?
Ruisleipää, kahvipaketin, Fazerin sinistä? Mitä ilman et "pärjää" ulkomailla lomareissussa? Olen itse tosi huono elämään ns maan tavalla missään, ja aina ollut pahaa ruokaa ja kahvia. Muitakin kaltaisiani varmaan on...
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että kukaan ei pakkaa Italiaan mukaan mitään juhla mokkia..
Toivot? Miksi ihmeessä? Millä tavalla se vaikuttaa sinuun? Itse en vie omia kahveja mukaan, mutta fakta on että Italiasta ei kyllä helpolla löydä mitään meidän perus suodantinkahvia vastaavaa. Macchiato ehkä lähinnä normaalia maitokahvia. Jos joku haluaa vaikka huoneistohotellissa keitellä normaaliin tapaan aamukahvit, on ihan ok viedä se juhlamokka paketti mukaan kun tietää ettei sieltä löydy. Miksi ihmeessä ei veisi? Ei se paljon tilaa matkatavaroissa vie, ja ennenkaikkea ei sinun tarvitse sitä juoda!
Ei vaikuta minuun, mutta tämä matkailija menettää kyllä paljon ja se on vähän surullista.
Caffè macchiatoa ei suinkaan kannata tilata, jos haluaa "tavallista" kahvia, koska se on espresso ihan pienellä määrällä maito(vaahto)a. Sen sijaan kannattaa tilata caffè americano, joka on kuumalla vedellä pidennetty espresso.
Juon kahvin maidolla joten mulle ei americanoa,erilaiset maitokahvit kyllä käy.
Sitten tilaat caffè americano con latte.
Tai cortado, sitä minä juon kun normaalisti suomessa juon tavallista kahvia maidolla.
Joskus saatan ottaa sen kahvipaketin mukaan, jos majoitus Airbnb-majoitus vähän syrjemmällä ja kohteeseen saapuminen yöllä. Kuulun niihin ihmisiin, joiden päivä ei lähde käyntiin ilman kahvia.
Asuntoautomatkalle Norjaan pakkaan usein mukaan perunoita, koska norjalaiset perunat ovat usein tosi vetisiä. Asuntoautoon pakkaan myös sitä kahvia, koska ensimmäinen yö menee kuitenkin Suomen puolella. Lisäksi ostan Suomesta mukaan viinipänikän. Norja kun ei ole mikään viinimaa, voi sen tuontikuution ostaa täältä halvemmalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että kukaan ei pakkaa Italiaan mukaan mitään juhla mokkia..
Toivot? Miksi ihmeessä? Millä tavalla se vaikuttaa sinuun? Itse en vie omia kahveja mukaan, mutta fakta on että Italiasta ei kyllä helpolla löydä mitään meidän perus suodantinkahvia vastaavaa. Macchiato ehkä lähinnä normaalia maitokahvia. Jos joku haluaa vaikka huoneistohotellissa keitellä normaaliin tapaan aamukahvit, on ihan ok viedä se juhlamokka paketti mukaan kun tietää ettei sieltä löydy. Miksi ihmeessä ei veisi? Ei se paljon tilaa matkatavaroissa vie, ja ennenkaikkea ei sinun tarvitse sitä juoda!
Ei vaikuta minuun, mutta tämä matkailija menettää kyllä paljon ja se on vähän surullista.
Caffè macchiatoa ei suinkaan kannata tilata, jos haluaa "tavallista" kahvia, koska se on espresso ihan pienellä määrällä maito(vaahto)a. Sen sijaan kannattaa tilata caffè americano, joka on kuumalla vedellä pidennetty espresso.
Juon kahvin maidolla joten mulle ei americanoa,erilaiset maitokahvit kyllä käy.
Sitten tilaat caffè americano con latte.
Tai cortado, sitä minä juon kun normaalisti suomessa juon tavallista kahvia maidolla.
Cortado, jos olet Espanjassa. Italiassa tuollaista ei tunneta.
En todellakaan mitään. Joskus lentokone-eväänä on suklaapatukka tai jotain keksejä. Niin ja vesipullo.
Riippuu lomamatkasta. Telttailemaan/roadtripille pakataan paljon kuivaruokaa (nuudeleita, kuivattuja pasta-aterioita), jonka voi sitten kaasukeittimen avulla lämmittää. Jos on kertakäyttögrilli, niin jotain grillattavaa voi ottaa kylmälaukkuun. Ruisleipä ja mätitahna on hyviä reissuun otettavia välipaloja. Hedelmiä ja suklaata/myslipatukoita. Viiniä ja sipsejä illaksi jne.
Jos taas lähdetään ihmisten ilmoille lomailemaan, ei mitään omiaeväitä tarvitse, vaan sieltä kyllä saa hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mitään. Syödään just niitä ruokia ja leivonnaisia ja makeisia mitä kyseisessä maassa on. Ruisleipää saa vetää kotona sitten taas ympäri vuoden.
Mutta miten tiedätte etukäteen, miltä maistuvat? Jos onkin pahaa / outoa.
No en voikkaan tietää. Mutta enhän aina tiedä täällä kotimaassakaan mikä miltäkin maistuu jos uutta haluan kokeilla. Ja jos maistuu pahalta niin sitten maistuu, kyllä viikko pitäisi pärjätä vieraassa maassa vähemmälläkin. Ja koskaan en ulkomailla ole mitään "pahaa" saanut. En myöskään ole nirso ja tykkään kokeilla uusia makuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mitään. Syödään just niitä ruokia ja leivonnaisia ja makeisia mitä kyseisessä maassa on. Ruisleipää saa vetää kotona sitten taas ympäri vuoden.
Mutta miten tiedätte etukäteen, miltä maistuvat? Jos onkin pahaa / outoa.
Katson ravintolasuosituksia esim. Tripadvisor sivustolta tai sitten kysyn neuvoa ravintolan valintaan paikallisilta, jos on paljon viiden tähden arvosteluja niin todennäköisesti se ruoka on kokeilemisen arvoista. Tai sitten vain kävelen sisään johonkin kivan näköiseen paikkaan. Yleensä koitan kokeilla aina niitä maan tunnetuimpia erikoisherkkuja. Mielestäni elämässä menettää paljon upeita kokemuksia, jos aina pelkää pahinta. Onko se nyt tosiaan niin hirveätä jos joskus vahingossa maistaa ruokaa, josta ei nyt tykkääkkään...
Teen itse samaa eli katson tripadvisorista suosituksia. Kannattaa katsoa myös, missä paikoissa on paljon ihmisiä tai paikallisia syömässä. Selvästi hiljaisemmat tai tyhjät ravintolat on olleet oman kokemukseni mukaan huonoja.
Soijajauhe sopii aina ja pitää nälkää loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin norjaan voisi viedä kun on niin kallista. En ole käynyt mutta muut kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, joka ei ikimaailmassa uskaltaisi syödä ulkomailla juustoa. Valion puhdasta oltava.
Tuolla asenteella en lähtisi reissuun minnekään. Jos vaikka Sveitsiin tai Italiaan menee eikä „uskalla syödä“ paikallista juustoa, on tyhmä.
Olemme matkaileva perhe, eikä edes pikkulapsillemme otettu mukaan mitään ruokaa, joten heistäkään ei tullut sellaisia jotka „eivät voi olla ilman“ jotain kotimaista tuotetta. Naurettavaa.
Lenkki Makkara ei valitettavasti säily AurinkoR annikolle asti mutta otan aina Juhla Mokkkaa, Lihapulla Kastiketta ja Herne Keittoa. Ostan aina paikannpäältä Kahvin Keittimen ja heitän sen pois loman loputtua.
Onneksi siellä on Suomi Baari.
Silloin kun lomamatka suuntautuu jonnekin erämaahan vaellukselle, niin rinkkaan on pakattu kaikki se 1-2 vaelluksella tarvittavat ruoat. Kuivaruokaa siis mukana.
Muille matkoille en ota mukaan mitään eityisiä ruokia. Jos lentokoneessa en ota valmisuokaa, niin olen saattanut pakata matkalle pari leipää ja banaanin ja ehkä suklaata antamaan vähän energiaa. Mutta ei sinne perille tarvitse ruokien riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä.Kiitoksia!
Yleensä jotain pientä evästä menomatkalle lentokoneeseen lähinnä sen takia, että olisi jotain tekemistä itsellä ja lapsella.
Lapseni on supernirso vielä kouluikäisenäkin, mutta hänkin syö sitä sitä mitä on tarjolla tai on ilman. Jotenkin huvittava ajatus, että vietäisiin ruoat mukana. Aika moneen maahan Euroopan ulkopuolelle ei edes saisi viedä.
En mitään koskaan. Tietenkään. Matkustelen paikkoihin joissa saa ostettua elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se JuhlaMokka. En voi juoda niitä ulkomaisia kahveja. Clas Ohlsonilta löytyi vuosia sitten pikkuinen matkapannu jossa sumpit onnistuu reissussakin. Oon jopa miettinyt miten veisi juustoa, ne euroopan kohteiden juustot arveluttaa.
Täällä toinen, joka ei ikimaailmassa uskaltaisi syödä ulkomailla juustoa. Valion puhdasta oltava.
Mik' siinä ulkomaalaisessa juustossa niin pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miehellä todeettiin keliakia niin hänen leivät on otettava mukaan. Joku muukin ketjussa mainitsi tän. Mutta mitään kahvia suklaata tms ei oteta.
Gluteenitonta leivosta tms ei saa käytännössä juurikaan ulkomailla. Ei me niiden perässä mennäkään, kotimaassa sitten hän syö leivosta, täältä saa. En itsekään mässää leivosta matkalla kun mieheni ei saa, ei olisi fiksua. Ja ei raahata niitä leivoksia matkalle 🙏
Gluteenitonta ruokaa ja leivoksia löytyy lähes kaikista turistikohteista, etenkin Euroopassa on helppoa....
https://www.legalnomads.com/gluten-free/spain/
https://glutenfreecuppatea.co.uk/2018/01/28/gluten-free-paris-guide/
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat:
Onko todella niin, että teidän mielestänne ruoka-aineallergikot eivät saisi retkeillä ja matkustaa?
Vai mikä on ongelmana siinä, että pitää omasta terveydestään ja jopa elämästään huolta?
Sinänsä tämä ei elämääni muuta, kunhan kiinnostuksesta kysyn. Entä, jos se ruoka-aineallergia iskisisikin sinuun tai lapseesi? Jäisitkö silloin kaveripiirin reissuista pois, et pyöräretkeilisi tai telttailisi edelliseen malliin? Meillä kaveripiirissä haaveillaan mm. junamatkasta halki Siperian sitten kun korona hellittää. Pitäisikö teidän mielestänne jäädä pois vain siksi, että täytyy varautua omin ruoin?
Älä nyt keuhkoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se JuhlaMokka. En voi juoda niitä ulkomaisia kahveja. Clas Ohlsonilta löytyi vuosia sitten pikkuinen matkapannu jossa sumpit onnistuu reissussakin. Oon jopa miettinyt miten veisi juustoa, ne euroopan kohteiden juustot arveluttaa.
Mik' siinä ulkomaalaisessa juustossa niin pelottaa?
Siis ei mitään juustoa? Hotellin aamupalan siivuedamia? Juustoburgeria? Edes mäkkärin? Missään maassa?
Ymmärrän nämä allergiset yms joilla tosiaan on ja voi olla riski/vaikeuksia ruoan kanssa. Niitä hyi pahaa, se voi maistua pahalle, en varmasti edes maista-tyyppejä alapeukutan. Ja sitä että ei mitenkään edes viikoksi voi erottautua tutusta. Itsekin olen suht nirso,mutta yhtäkään reissua ei ole menny pilalle siksi että muka mitään ei löydy tai ei hetkeä voi syödä vaikka ei niin mieleistä olisikaan.