Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] hyvin ovat oppineet, Suomessa on korkea tekniikan osaaminen
[/quote]
Silti vain teoriassa opiskelleet tekevät typeriä virheitä. Esimerkiksi suunnittelija on joutunut tekemään suunnitelmat uudestaan sen mukaan miten asennukset on tehty, kun alkuperäinen suunnitelma on ollut mahdoton toteuttaa.

Vierailija
222/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

[/quote]

 

Hakiessa ei saa plussaa ja se on huono juttu. Siksi meillä onkin erittäin ammattitaidottomia insinöörejä tässä maassa.

Teoriaakaan ei voi oppia pelkästään kirjoista. Ihmisestä ei tule ammattilaista lukemalla kirjoja. Ei ole koskaan tullut eikä koskaan tule. Kyllä siinä vaaditaan myös sitä oikeata osaamista mitä suurimmalta osalta insinööreistä ei löydy.

On suorastaan vaarallista päästää ihminen päättämään mistään jonka osaaminen perustuu vain koulukirjoihin. 

[/quote]

Se on ihan totta, että amiksilla on paljon parempi pohja insinööriopiskeluun ja -työskentelyyn ammattiaineiden osalta. Ongelma on kuitenkin kaikkein eniten AMK-koulutuksessa eikä siinä, missä on suorittanut 2. asteen. Ammattiaineita pystyttäisiin opettamaan paljon täsmällisemminkin. Usein amk:sta kuulee sanottavan, että opetus pohjautuu siellä heikoimman osaajan mukaisesti, mutta se ei pidä paikkaansa.

t. lukiopohjainen insinööri

[/quote]

 

Minusta ammattikorkeakoulun opetuksen pitäisi alkaa siitä mihin erikoisammattitutkinto loppuu. Eli mitään eri kerrata vaan jatketaan suoraan eteenpäin. 

 

[/quote]

Eli samoin sitten ei lukion pitkää matikkaakaan yhtään vaan suoraan sitä edistyneempään?

[/quote]

 

Ammattikorkeakoulu on ammattialaan opiskeleva koulutus. Jossa ammattiala tulee aina ensimmäisenä. Muut aineet tukevat näitä. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]

Eihän kuitenkaan kaikilla ammattikoululaisilla ole edes edellytyksiä lukioon. Eikä haluja, tosin ne halut voi tulla myöhemmin ja siitä osoituksena on iltalukiot. Totta että siellä amiksessa on sellaisia joiden paikka olis lukiossa koska ovat eteviä ja nämä pääsevät kyllä yliopistoon halutessaan ja varsinkin pojat jotka matemaattisesti lahjakkaita.[/quote]

Eihän kuitenkaan kaikilla lukiolaisilla ole edes edellytyksiä yliopistoon. Eikä haluja, vaan ovat menneet lukioon siksi kuin ei ole muutakaan keksinyt heti peruskoulun jälkeen. Onneksi ammattikouluissa on ylioppilaslinjoja, joilla opinnot voi suorittaa lyhemmässä ajassa, kun atto-aineet on periaatteessa suoritettu jo lukiossa, ja niin kielet kuin matematiikka on kyseisen alan erityisasiaa.

Entiseen aikaan oli olemassa hyvin "välivuoden" opinnoiksi sopivia, mm. emäntäkoulu. Se kesti vuoden, mutta alkoi vielä 1970-luvulla hassusti vuoden alussa, eli kesti kalenterivuoden. Sitten sekin muuttui muiden koulujen tapaan syksyllä alkavaksi. Olikohan mitään vastaavaa, paremmin kaupunkilaispojille sopivaa?

Vierailija
224/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset tarjoilijat ja autokuskit :D

Vierailija
225/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] hyvin ovat oppineet, Suomessa on korkea tekniikan osaaminen

[/quote]

Tosi hyvä joo. Siitä kertoo suomalaisten yritysten suuri menestys...... Eiku miten se meni? 

Eihän nämä korkean tekniikan osaavat osaa rakentaa mitään itse. Sähkövoimalat tilataan ulkomailta. Metrot tilataan ulkomailta. Oikeastaan kaikki tilataan ulkomailta. 

 

Vierailija
226/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:46"]

Siitä sitten vaan kokeilemaan lääkiksen tai oikeustieteellisen pääsykokeita Amis-pohjalta. Tai vaikka matemaattis-luonnontieteelliseen.

[/quote]

Olen kokeillut, paitsi lääkiksen. Oikeustieteelliseen en päässyt, mutta pääsykoepisteeni olivat jokseenkin keskitasoa, eli puolet ylioppilaistakin oli minua huonompia. Luonnontieteellisen pääsykoe perustui täysin lukion oppimäärään ja kirjaan. Osallistuin pääsykokeeseen siksi, että sama kirja oli toisenkin tiedekunnan pääsykoekirja. Sinne hain mutta en mennyt edes pääsykokeeseen, koska toinen kirja oli liian vaativa.

Olen kuitenkin saanut opiskeluoikeuden kahteen eri tiedekuntaan. Yksi maisteritutkinto on valmis, toinen valmistuu joskus, ehkä jos mielenkiintoa ja motivaatiota riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

Vierailija
228/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:00"]

No mitäs vitun väliä tällä on kun ei se mua koske mitenkään.

[/quote]

Hyvin sanottu. High five.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

[/quote]

mutta ei ihmiselle saa tulla lopullinen seinä vastaan jos valitsee ammattikoulun. Kyllä ainakin ammattikorkeaan tulisi pystyä pyrkimään. 

Vierailija
230/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi päästä pyrkimään amk-opintoihin.Kurjaa panna nuorelle tie pystyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

 Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote]

Kyllä muuten tekee minun alaisuudessani. Ei ole kerta eikä ensimmäinen että dippainssi joutunut paikkaamaan kokeneempaa arskaa työnjohtajana, ja silloin DI on se joka myös osallistuu johdottamiseen. Ja jos omaa pätevyydet  niin allekirjoittaa myös asennuksetkin, tai sitten hakee joltain muulta nimet tarkastuspöytäkirjaan.

Ei ole ollut kerta eikä ensimmäinen kun olen joutunut kivahtamaan itseään tärkeämmälle (nuorelle) dippainssille "opettele sitten, jos et osaa!". Tämän vuoksi en mielelläni palkkaa enää lukiosta tulleita (dippa)inssejä, vaan pitää olla amis-amk(-teknyo).

T: lukio-tekuamk-ttkk-ilta-amis sähköalan sekatyöläinen.

Vierailija
232/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote]

 

Ei tee mutta sen pitäisi se osata. Sähköinsinööri joka ei osaa edes perussähköasennuksia on suorastaan vaarallinen. Näitä näkee todella paljon ja niiden tieto on sillä tasolla. 

Vähän sama kuin rakennusinsinööri joka ei tajua talonrakentamisesta tuon taivaallista. Koska sitäkään ei opi lukemalla

[/quote] Dippainssit suunnittelee, ei ne tee asennuksia
[/quote]
Niin suunnittelee ja dippainssi, joka ei ole käynyt amista voi suunnitella aika vaarallisiakin kytkentöjä, kun ei tiedä asioista käytännössä. Aika usein duunarit korjaa vain lukion käyneiden inssien ja dippainssien jälkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"]

Eihän kuitenkaan kaikilla ammattikoululaisilla ole edes edellytyksiä lukioon. Eikä haluja, tosin ne halut voi tulla myöhemmin ja siitä osoituksena on iltalukiot. Totta että siellä amiksessa on sellaisia joiden paikka olis lukiossa koska ovat eteviä ja nämä pääsevät kyllä yliopistoon halutessaan ja varsinkin pojat jotka matemaattisesti lahjakkaita.

[/quote]

 

Hieman kummallinen sanavalinta tuo "joiden paikka olisi lukiossa".

Nykyään noin 45% peruskoulun päättäneistä valitsee ammattikoulun. Nimenomaan valitsee. Moni sellainen, jonka peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on korkea.

Ammattikoulun suosio on tasaisesti kasvanut vuodesta 2005 lähtien.

 

Vierailija
234/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:05"]

Harva tuntuu muistavan, että nykysysteemi on ollut käytössä 1980-luvulta alkaen, 1990-luvulla hieman muokattiin systeemiä, mutta yli 20 vuotta on menty näin. Ideana on se, että koko keskiasteen tulee antaa kelpoisuus jatkaa korkeakoulussa, jotta kukaan ei 15v iässä tekemänsä valinnan vuoksi menettäisi mahdollisuutta opiskella tulevaisuudessa eteenpäin. Nuorisopuolella ammattikoulu kestää 3 vuotta, aikuispuolella 2 vuotta. Perustutkinnon jälkeen voi suorittaa vielä erikoisammattitutkinnon.

 

[/quote]

 

Se menee kylläkin näin:

1.perustutkinto

2. ammattitutkinto

3. erikoisammattitutkinto, joka antaa lähinnä työnjohdolliset valmiudet

 

Ihmettelen vain kovin, mistä sitten tingitään, jos ammattikoulutuksesta vähennetään yksi vuosi. Opetus sisältää sekä teoriaopintoja, että työssäoppimista. Oikeastaan kummastakaan ei voi tinkiä, mikäli halutaan valmistuvien osaavan edes jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne
[/quote]
Insinöörien täytyisi käydä amis ensin. Myös diplomi-insinöörien. Oppivat myös käytännöntyöt ja ymmärtävät miten asennukset tehdään, ettei tule mahdottomia suunnitelmia.

Vierailija
236/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on sitten itsekkäitä ja nurkkakuntaisia

Vierailija
237/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 04:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

[/quote] Voin valottaa sen verran että jos käy jonkun erityislinjan suhteellisen pienessä lukiossa ja kursseja menee 1x per vuosi kukin, ja päällekkäisyyksiä muiden kurssien kanssa ilmenee väkisinkin, niin se on aika mahdotonta sumplimista se homma. 3,5 menee helposti ainakin.


Lukion käyminen kahdessa vuodessa on vielä helvetin paljon hankalampaa yo kokeineen päivineen.

[/quote]

 

Höpsistä. Kun olin lukiossa, vietin siellä niin vähän aikaa, että opettajat eivät enää oikein tunnistaneet.

Yo-kokeisiin en valmistautunut lukemalla. Ja läpi pääsin, jopa ihan hyvillä arvosanoilla.

Joku toinen vastaavasti joutuu lukemaan asiat moneen kertaan ennen kuin ymmärtää ja muistaa lukemansa. 

Olemme erilaisia ihmisiä siinäkin suhteessa. Kyllä, olisin kevyesti selvittänyt lukion kahdessa vuodessa.

 

 

Vierailija
238/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

[/quote]

Nykyään pelkällä ammattitutkinnolla on ihan turha hakea monellekin alalle.  Se vaatii jatko-opiskelua.  

Vierailija
239/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

[/quote]

Nykyään pelkällä ammattitutkinnolla on ihan turha hakea monellekin alalle.  Se vaatii jatko-opiskelua.  

[/quote]

Eli kiittettävä nuorisotyöttömyys saadaan sitten aikaiseksi, mikäli naurettava uudistus menee läpi. 

Vierailija
240/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote] sanoohan nimikin, ammattikoulu, sieltä haetaan ammatti ja sitten töihin ja ne jotka haluavat akateemiselle uralle valitsevat lukion ja sen jälkeen yliopisto, tai AMK. Ei kai kaikista ole tarkoitus tehdä akateemisia koska tarvitaan lähihoitajia, poliiseja, kokkeja, puutarhureita, autonkuljettania, putkimiehiä, sähköasentajia, kaupan kassoja jne. ja AMK sta tulee sairaanhoitajia, insinöörejä jne

[/quote]

Nykyään pelkällä ammattitutkinnolla on ihan turha hakea monellekin alalle.  Se vaatii jatko-opiskelua.  

[/quote]

Eli kiittettävä nuorisotyöttömyys saadaan sitten aikaiseksi, mikäli naurettava uudistus menee läpi. 

[/quote]

Ainakin kaikki tutkintonimikkeet mitkä ei tarjoa varmaa työllistymistä täytyisi poistaa. Ei voi kouluttaa ketään tyhjän päälle. Amk oli itsellekin ainoa keino työllistyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme