Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan alojen dippainsseille tekis ainaki hyvää käydä amis. Aivan käsittämättömiä virheitä lukiopohjaisten (dippa)inssien tekemissä suunnitelmissa. Käytännöntöiden kokemus on vain hyväksi.

Vierailija
202/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote] siinä tapauksessa että kävi amiksen, AMK ja tekniikanyliopisto,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

Miksi amiksesta pitäisi päästä yliopistoon? Lukiot on sitä varten. Vink vink: ylioppilas -> yliopisto.

[/quote]

 

Miksi ei? Eihän sisään kukatahansa pääse kuitenkaan, joten miksi pääsykokeissa lukiolaista paremmin pärjännyt amislainen ei kelpaisi opiskelemaan? Ihan hulluahan olisi vaikeuttaa ja hidastaa opiskelua tuolla tavoin. Kalliimpaakin. Jotkut (mahdollisesti jopa monet) kolmen vuoden ammattikoululinjat sisältävät yhteensä n. vuoden työharjoittelua.

Vierailija
204/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kuitenkaan kaikilla ammattikoululaisilla ole edes edellytyksiä lukioon. Eikä haluja, tosin ne halut voi tulla myöhemmin ja siitä osoituksena on iltalukiot. Totta että siellä amiksessa on sellaisia joiden paikka olis lukiossa koska ovat eteviä ja nämä pääsevät kyllä yliopistoon halutessaan ja varsinkin pojat jotka matemaattisesti lahjakkaita.

Vierailija
205/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:26"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]

Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.

[/quote]

Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.

[/quote]

no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.

 

[/quote]

Siis aikuislukioihin. Ei varmasti nuorten puolelle aikuisia oteta.

[/quote] aikuislukioon pääsee vaikka 100 vuotias, siksihän se on aikuislukio ja nuorille on päivälukiot

[/quote] tiedän että siellä on nuoria ja ovat viisastuneet ja menneet lukioon.

Vierailija
206/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote] siinä tapauksessa että kävi amiksen, AMK ja tekniikanyliopisto,

[/quote] on etevä fysiikassa ja matematiikassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote]

 

Ei tee mutta sen pitäisi se osata. Sähköinsinööri joka ei osaa edes perussähköasennuksia on suorastaan vaarallinen. Näitä näkee todella paljon ja niiden tieto on sillä tasolla. 

Vähän sama kuin rakennusinsinööri joka ei tajua talonrakentamisesta tuon taivaallista. Koska sitäkään ei opi lukemalla

Vierailija
208/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

[/quote]

 

Hakiessa ei saa plussaa ja se on huono juttu. Siksi meillä onkin erittäin ammattitaidottomia insinöörejä tässä maassa.

Teoriaakaan ei voi oppia pelkästään kirjoista. Ihmisestä ei tule ammattilaista lukemalla kirjoja. Ei ole koskaan tullut eikä koskaan tule. Kyllä siinä vaaditaan myös sitä oikeata osaamista mitä suurimmalta osalta insinööreistä ei löydy.

On suorastaan vaarallista päästää ihminen päättämään mistään jonka osaaminen perustuu vain koulukirjoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

[/quote]

 

Hakiessa ei saa plussaa ja se on huono juttu. Siksi meillä onkin erittäin ammattitaidottomia insinöörejä tässä maassa.

Teoriaakaan ei voi oppia pelkästään kirjoista. Ihmisestä ei tule ammattilaista lukemalla kirjoja. Ei ole koskaan tullut eikä koskaan tule. Kyllä siinä vaaditaan myös sitä oikeata osaamista mitä suurimmalta osalta insinööreistä ei löydy.

On suorastaan vaarallista päästää ihminen päättämään mistään jonka osaaminen perustuu vain koulukirjoihin. 

[/quote]

Se on ihan totta, että amiksilla on paljon parempi pohja insinööriopiskeluun ja -työskentelyyn ammattiaineiden osalta. Ongelma on kuitenkin kaikkein eniten AMK-koulutuksessa eikä siinä, missä on suorittanut 2. asteen. Ammattiaineita pystyttäisiin opettamaan paljon täsmällisemminkin. Usein amk:sta kuulee sanottavan, että opetus pohjautuu siellä heikoimman osaajan mukaisesti, mutta se ei pidä paikkaansa.

t. lukiopohjainen insinööri

Vierailija
210/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

[/quote] toki saa mutta kun haluaa opiskella myös historian syventävät, yhteiskuntaopin syventävät ja 3-4 kieltä.

[/quote]

 

Opiskele mielummin pari kieltä niin että ne kunnolla osaat kuin se että luet kieliä millä et tee mitään kun osaat niitä niin huonosti. 

Lukiolaisten kielitaito on muutenkin niin surkealla tolalla että en näe mitään järkeä usean kielen opiskelussa. Oppisin nyt ensiksi sen englannin hyvin ja sitten opiskelisi niitä muita kieliä. Nyt jopa yliopiston käyneillä on niin surkea kielitaito (englanti) että eivät kykene sillä tekemään edes työtä. 

Saati sitten miten huono on noiden muiden kielien osaaminen jos opiskelee jotain 4 kieltä?

 

[/quote] jotkut on kiellellisesti lahjakkaita, jotkut matemaattisesti jotkut ovat kumpiakin

[/quote]

Jos nyt lähdetään siitä että äärettömän harva puhuu edes sitä englantia niin hyvin että sitä oikeasti osaa. 4 kielen oppiminen lukiossa tarkoittaisi sellaista neroa että siitä kerrottaisiin ympäri maailmaa. 

Iso osa ihmisistä ei opi koskaan äidinkielensä lisäksi toista kieltä kunnolla vaikka kävisi miten paljon kouluja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

[/quote]

 

Hakiessa ei saa plussaa ja se on huono juttu. Siksi meillä onkin erittäin ammattitaidottomia insinöörejä tässä maassa.

Teoriaakaan ei voi oppia pelkästään kirjoista. Ihmisestä ei tule ammattilaista lukemalla kirjoja. Ei ole koskaan tullut eikä koskaan tule. Kyllä siinä vaaditaan myös sitä oikeata osaamista mitä suurimmalta osalta insinööreistä ei löydy.

On suorastaan vaarallista päästää ihminen päättämään mistään jonka osaaminen perustuu vain koulukirjoihin. 

[/quote]

Se on ihan totta, että amiksilla on paljon parempi pohja insinööriopiskeluun ja -työskentelyyn ammattiaineiden osalta. Ongelma on kuitenkin kaikkein eniten AMK-koulutuksessa eikä siinä, missä on suorittanut 2. asteen. Ammattiaineita pystyttäisiin opettamaan paljon täsmällisemminkin. Usein amk:sta kuulee sanottavan, että opetus pohjautuu siellä heikoimman osaajan mukaisesti, mutta se ei pidä paikkaansa.

t. lukiopohjainen insinööri

[/quote]

 

Minusta ammattikorkeakoulun opetuksen pitäisi alkaa siitä mihin erikoisammattitutkinto loppuu. Eli mitään eri kerrata vaan jatketaan suoraan eteenpäin. 

 

Vierailija
212/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote]

Eivät amikset hae aina "samalle alalle" ammattikorkeaan! Merkonomin osaaminen ei paljoa hyödytä sosionomiopinnoissa.

[/quote]

Niin, eikä hakiessa saa mitään plussaa aiemmista amisopinnoista, vaikka olisikin samalta alalta. Kantsisko korjata tietosi? :D

Teoria pitää tuntea, jotta voi toimia käytännössä. Muuten voi tulla aika pahaa vahinkoa, vaikka eihän aivoton amis tätä ehkä käsitä...

[/quote]

 

Hakiessa ei saa plussaa ja se on huono juttu. Siksi meillä onkin erittäin ammattitaidottomia insinöörejä tässä maassa.

Teoriaakaan ei voi oppia pelkästään kirjoista. Ihmisestä ei tule ammattilaista lukemalla kirjoja. Ei ole koskaan tullut eikä koskaan tule. Kyllä siinä vaaditaan myös sitä oikeata osaamista mitä suurimmalta osalta insinööreistä ei löydy.

On suorastaan vaarallista päästää ihminen päättämään mistään jonka osaaminen perustuu vain koulukirjoihin. 

[/quote]

Se on ihan totta, että amiksilla on paljon parempi pohja insinööriopiskeluun ja -työskentelyyn ammattiaineiden osalta. Ongelma on kuitenkin kaikkein eniten AMK-koulutuksessa eikä siinä, missä on suorittanut 2. asteen. Ammattiaineita pystyttäisiin opettamaan paljon täsmällisemminkin. Usein amk:sta kuulee sanottavan, että opetus pohjautuu siellä heikoimman osaajan mukaisesti, mutta se ei pidä paikkaansa.

t. lukiopohjainen insinööri

[/quote]

 

Minusta ammattikorkeakoulun opetuksen pitäisi alkaa siitä mihin erikoisammattitutkinto loppuu. Eli mitään eri kerrata vaan jatketaan suoraan eteenpäin. 

 

[/quote]

Eli samoin sitten ei lukion pitkää matikkaakaan yhtään vaan suoraan sitä edistyneempään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote] siinä tapauksessa että kävi amiksen, AMK ja tekniikanyliopisto,

[/quote] on etevä fysiikassa ja matematiikassa

[/quote] alapeukuttajalle, näin se on,

Vierailija
214/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:47"]

Minä ainakin ammattikoulupohjalta aion hakea yliopistoon ja jos joku siellä siitä loukkaantuu niin voi kyynel, vo hän sitten keskeyttää koulun. Minä ainakin aion jatkaa jos pääsen! Ja itseasiassa, sain jo pääsykoe materiaalitkin että lälläspyy teille amisvihaajat!

[/quote]

Jos tavoitteenasi on yliopisto, niin miksi et mennyt amiksen sijaan lukioon. Olisi yliopistoon pääsy helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:47"]

Minä ainakin ammattikoulupohjalta aion hakea yliopistoon ja jos joku siellä siitä loukkaantuu niin voi kyynel, vo hän sitten keskeyttää koulun. Minä ainakin aion jatkaa jos pääsen! Ja itseasiassa, sain jo pääsykoe materiaalitkin että lälläspyy teille amisvihaajat!

[/quote]

Jos tavoitteenasi on yliopisto, niin miksi et mennyt amiksen sijaan lukioon. Olisi yliopistoon pääsy helpompaa.

[/quote]

Voi jeesus mikä viisastelija sä olet. Ihan kuin kaikki meistä tietäisimme yläasteelta päästyämme, että haluammeko akateemisen uran vai emme.

Vierailija
216/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:47"]

Minä ainakin ammattikoulupohjalta aion hakea yliopistoon ja jos joku siellä siitä loukkaantuu niin voi kyynel, vo hän sitten keskeyttää koulun. Minä ainakin aion jatkaa jos pääsen! Ja itseasiassa, sain jo pääsykoe materiaalitkin että lälläspyy teille amisvihaajat!

[/quote]

Jos tavoitteenasi on yliopisto, niin miksi et mennyt amiksen sijaan lukioon. Olisi yliopistoon pääsy helpompaa.

[/quote]

 

Itse ainakin halusin kyseisen ammatin. Mielestäni on hullua tuhlata vuosia yliopistoon valmistautumiseen, kun on mahdollisuus käyttää sama aika hyödyllisemminkin.

Vierailija
217/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] Eihän DI tee sähköasentajan töitä

[/quote] siinä tapauksessa että kävi amiksen, AMK ja tekniikanyliopisto,

[/quote] valmistuessaan ei hae sähköasentajan hommia, tietenkin ellei muuta työtä löydy koska nyt on paha työttmyys akateemisillakin aloilla

Vierailija
218/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän takana siis se että ylioppilaita ja muita akateemisia kiukuttaa että amikset saavat mahdollisuuden korkeakoulutukseen.

eikö kuitenkin tärkeää ole että parhaimmat pääsevät sisään ja muut jäävät rannalle.

jos lukio menee penkinalle niin sitten vain amikseen jos ammattikorkeaan ei pääse.

Vierailija
219/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:50"]

Just joo, lukiolaiset ja lukion käyneet vaan täällä vinkuu, kun saa amiksista kilpailijoita. Ja ennenkuin joku sanoo " ei amiksista oo vastusta" niin tunnen parikin lukiolaista jotka ei tänäKÄÄN keväänä saa lakkia päähänsä, ei se lukion käyminen automaattisesti viisasta tee.

[/quote]

Tunnen aika  monta lukiolaista, jotka eivät ole KOSKAAN päässeet yliopistoon, vaikka ovat yrittäneet. Ammattikorkeaan ehkä olisivat, kun sielläkin on nykyään linjoja, joille pääsee ihan kuka tahansa, joka onnistuu saamaan vähintään 1 pisteen 10:stä kaikissa pääsykokeen osiossa.

[/quote]

Siis ongelman ydin on se, että amiksesta saa helpommin kolmosen paperit kuin lukiosta L-rivistön ja kiitettävän keskiarvon.

Kun amiksen käyneet hakevat ammattikorkeaan, he saavat helpommin korkeat lähtöpisteet kuin lukiolaiset. Monet hyvät lukiolaiset eivät saa esim. sote-alan valintakoekutsua, koska heidän pisteensä ovat liian matalat.

Amikset siis pääsevät ammattikorkeaan helpommin kuin lukiolaiset, vaikka lukiolaisilla on paremmat edellytykset pärjätä korkeakoulussa. Lukiohan valmentaa korkeakouluopintoihin: lukiossa kirjoitetaan ja luetaan paljon enemmän kuin amiksessa, ja ammattikorkeassa nämä taidot pitäisi jo hallita

Keskivertoamis ei pärjää amk:ssa ja tunnen monta amista, jotka ovat keskeyttäneet amk:ssa tai menneet opintojen ohella iltalukioon akateemista osaamista hankkimaan.

Yliopiston pääsykokeeseen pääsee sen sijaan kuka tahansa. Ei haittaa, vaikka olisi kirjoittanut AAAA-rivistön, se ei ole este yliopistoon pääsyyn!

[/quote]

 

Ammattikoululaisilla on jo ammattiosaamista alalta mihin he korkeakoulussa hakee. Lukion käyneet ovat täydellisiä amatöörejä koko asiassa ja heille pitää asiat opettaa kuin pienelle lapselle.

Minusta koko korkeakouluhakua voisi muuttaa. Jos hakee vaikka sähköinsinööriksi niin pitäisi minusta olla AINA jo sähköasentajan koulutus ja lupakirja eli olla tehnyt työtä sen pari vuotta. Näin niillä insinööreillä olisi oikeasti edes jotain osaamista siitä asiasta mitä ne opiskelee. 

Tosiasia on se että tekniikkaa ei opi pelkästään lukemalla. 

 

[/quote] hyvin ovat oppineet, Suomessa on korkea tekniikan osaaminen

Vierailija
220/257 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote] AMK ei oo tieteellinen korkeakoulu ja yliopisto on taas

 

yliopisto/ammattikorkea = korkeakoulu

Eli ammattikorkeakouluun tai yliopistoon voisi jatkossa päästä vain lukion käyneet

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä