Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:29"]
Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta.
[/quote]
Hei oikeesti, jod
käyt autolinjan niin ei susta mitään juristia tai KTM:mää tule. Paitsi tietty av-mammojen pojista, joka nyt laittaa kipakan vastauksen, että MINUN poikani kävi parturi-kampaajaksi, mutta hyppäsi siitä otaniemeen lukemaan matikkaa ja fysiikkaa ja päräytti itsensä dippainssiksi. Nih.
[/quote]
Merkonomi opiskelee 3 vuotta taloushallintoa, laskentatoimea ja kirjanpitoa. Hakee kauppatieteelliseen halutessaan suuntautua laskentatoimeen.
Miksi merkonomi ei sopisi yliopistoon, jos lukupäätäkin vielä on sen verran että pääsee läpi tiukista pääsykokeista?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:29"]
Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta.
[/quote]
Hei oikeesti, jod
käyt autolinjan niin ei susta mitään juristia tai KTM:mää tule. Paitsi tietty av-mammojen pojista, joka nyt laittaa kipakan vastauksen, että MINUN poikani kävi parturi-kampaajaksi, mutta hyppäsi siitä otaniemeen lukemaan matikkaa ja fysiikkaa ja päräytti itsensä dippainssiksi. Nih.
[/quote]
Merkonomi opiskelee 3 vuotta taloushallintoa, laskentatoimea ja kirjanpitoa. Hakee kauppatieteelliseen halutessaan suuntautua laskentatoimeen.
Miksi merkonomi ei sopisi yliopistoon, jos lukupäätäkin vielä on sen verran että pääsee läpi tiukista pääsykokeista?
[/quote]
Jännä juttu, kun aallossa ja turussa ei näitä merkonomikauppislaisia löydy oikeastaan yhtään.
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[/quote]
Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:29"]
Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta.
[/quote]
Hei oikeesti, jod
käyt autolinjan niin ei susta mitään juristia tai KTM:mää tule. Paitsi tietty av-mammojen pojista, joka nyt laittaa kipakan vastauksen, että MINUN poikani kävi parturi-kampaajaksi, mutta hyppäsi siitä otaniemeen lukemaan matikkaa ja fysiikkaa ja päräytti itsensä dippainssiksi. Nih.
[/quote]
Merkonomi opiskelee 3 vuotta taloushallintoa, laskentatoimea ja kirjanpitoa. Hakee kauppatieteelliseen halutessaan suuntautua laskentatoimeen.
Miksi merkonomi ei sopisi yliopistoon, jos lukupäätäkin vielä on sen verran että pääsee läpi tiukista pääsykokeista?
[/quote]
Jännä juttu, kun aallossa ja turussa ei näitä merkonomikauppislaisia löydy oikeastaan yhtään.
[/quote]
Entäs jos opiskelee ammattikoulussa vaatetusompelijaksi tai artesaaniksi ja jatkaa ammattikorkeakouluun opiskelemaa nmuotoilua?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:15"]
Entäs jos opiskelee ammattikoulussa vaatetusompelijaksi tai artesaaniksi ja jatkaa ammattikorkeakouluun opiskelemaa nmuotoilua?
[/quote]
Et muuten jatka, koska tarvitset vähän biologian opintoja ensin. t. porvarihallitus
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[/quote]
Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.
[/quote]
no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[/quote]
Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.
[/quote]
no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.
[/quote]
Miksi menisi? Ei kai kukaan täysipäinen aikuinen hakeudu päivälukioon teinien sekaan?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[/quote]
Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.
[/quote]
no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.
[/quote]
Siis aikuislukioihin. Ei varmasti nuorten puolelle aikuisia oteta.
Vai onkohan yhteishaussa mitään ikärajaa? Itse aikuisena hakisin kuitenkin aikuislukioon.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:10"]
Kuinka vanhaksi voi hakea lukioon.
[/quote]
Lukioon voi hakea minkä ikäisenä tahansa. Iltalukioiden yms suosio kasvaisikin varmasti tämän täysin järjettömän uudistuksen myötä.
[/quote]
no siinä menee sitten monelta 16-vuotiaalta paikka.
[/quote]
Miksi menisi? Ei kai kukaan täysipäinen aikuinen hakeudu päivälukioon teinien sekaan?
[/quote]
no jos pitää käydä lukio ennen jatko opintoja niin ihan varmasti hakeutuu ja sitten siellä on monenikäistä porukkaa.
Huomasin ajattelevani, että jos haluaa korkeakouluun niin puree hammasta ja menee lukioon ja siitä sitten pyrkii korkeakouluun. Muuten voi mennä kahdeksi vuodeksi amikseen ja valmistua suorittaviin töihin. En näe tuossa mitään vikaa. Amiksesta valmistuessa tyyppi olisi kai siinä 18 v. Siinä iässä jotkut tekee jo lapsia, joten eiköhän ole kypsä menemään töihinkin.
Jos esitys menee läpi, niin tod. näk. amistutkintoa muokataan siihen kahden vuoden mittaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:48"]
Huomasin ajattelevani, että jos haluaa korkeakouluun niin puree hammasta ja menee lukioon ja siitä sitten pyrkii korkeakouluun. Muuten voi mennä kahdeksi vuodeksi amikseen ja valmistua suorittaviin töihin. En näe tuossa mitään vikaa. Amiksesta valmistuessa tyyppi olisi kai siinä 18 v. Siinä iässä jotkut tekee jo lapsia, joten eiköhän ole kypsä menemään töihinkin.
Jos esitys menee läpi, niin tod. näk. amistutkintoa muokataan siihen kahden vuoden mittaan.
[/quote]
Siinä on se vika, että mitä kun et saakaan töitä sillä ammattitutkinnolla ja sulta on evätty jatko-opintomahdollisuus?
Esimerkiksi lähihoitajaopiskelijoilla on paremmat valmiudet sairaanhoitajakoulutukseen kuin lukiolaisilla. En siis väitä että lukiossa opiskelleista tulisi sen huonompia hoitajia mutta kun on sen 3vuotta opiskellut lähihoitaja koulutuksessa lääkkeenjaot, perushoitotyö jne niin on paremmat valmiudet...
Eikös pelkän ammattitutkinnon omaavat ole lähinnä vitsi nykyään työmarkkinoilla? Ei kaikilla aloilla, mutta esim it-alalla. Inssejä ja tradeja löytyy.
Ei voi morjes. Millee tästä samasta paskasta saadaan aina tällänen sota aikaseksi? :D Ollaan niin muka olevinaan parempia puolin jos toisin. En ymmärrä miksi jatkomahdollisuudet pitäisi evätä? Sen vielä ymmärtäisin jotenkin, että jos niitä julmasti lokeroitaisiin tuolla amiksesta vaan ammattikorkeeseen ja lukiosta vaan yliopistoon -tyylillä. Itse oon amiksesta valmistunut lähihoitaja. Yläasteen ka 8,5... amiksen 2,4 (asteikoilla 1-3). Suurin este jatkaa vielä lisää kouluttautumista oli itselleni se opiskelijan rahattomuus. Joko painat iltaduunia opiskelun ohella niska limassa 6 vuotta tai enemmän, sossupummeilet sen ajan ja keskityt siihen opiskeluun, tai yrität pärjätä jollain 40 euron kuukausibudjetilla. Ainiin! Tai voithan vaikka ottaa lainaa!
Siinä missä nyt voisin olla korkeakoulussa lukemassa, olen työelämässä. Ja tämä on mun valintani, mutta miksi muiden valinnat olisi parempia tai huonompia? :o Huhhuijjaa. Kai mä painun takasin sinne "tyhmän amiksen"-lokeroon ihmettelemään, että miten lasketaan kuuteen ja murehtimaan, kun en edes ydinfyysikoksi pääse. Voivoi tyhmää amista kun ei tajua edes lukiolaisia haukkua ja syrjiä. Voivoi.
Kyllä ihmiselle täytyy antaa mahdollisuus kehittää itseään. Ei voi olettaa että ihminen on valmis 18 vuotiaana työelämään ja eläkeikä on vähintään se 65 vuotta. Siinä sitten olet etkä muuta tee.
kuulostaa helvetin realistiselta nykymaailmassa.
Joo 50 vuotta tarjoilijana kuulostaa helvetin hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:17"]
Kyllä ihmiselle täytyy antaa mahdollisuus kehittää itseään. Ei voi olettaa että ihminen on valmis 18 vuotiaana työelämään ja eläkeikä on vähintään se 65 vuotta. Siinä sitten olet etkä muuta tee.
kuulostaa helvetin realistiselta nykymaailmassa.
[/quote]Onhan nykyäänkin ilta- ja aikuislukiot.
Voisi kehittää sellaisen mallin, että jos on 2 v ammattikoulututkinto, niin korkeakoulukelpoisuuden saisi esim. puolen vuoden lisäkursseilla. Näitä kursseja voisi järjestää ammattikouluissa, aikuislukioissa ja iltalukioissa.
No mitäs vitun väliä tällä on kun ei se mua koske mitenkään.