Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:32"]Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas. [/quote] Tää mullaki tuli mieleen. Duunareita me tarvitaan.
[/quote]
Tosiasia on kuitenkin se, ettei väestö yläkouluta itseään kokonaisuutena. Minun mielestäni olisi fiksumpaa miettiä kuinka saada koulutus ja työura koulupudokkaalle.
[/quote]
Fiksua olisi myös miettiä, mistä saadaan työura myös koulutetuille, oli se koulutus sitten kaksi- tai kolmevuotinen.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta! [/quote] Tätä mä oon myös ihmetellyt! Eikös sillon jos se amis menee sen kevään ylioppilaan ohi lääkiksen pääsykokeissa kerro vain siitä, että sillä joko kestää perse paremmin lukemista tai se on muuten vain matemaattisluonnontieteellisissä aineissa lahjakkaampi ja näin ollen ansaitsee täysin opiskelupaikkansa... Miksi lukion käyneet tahtovat niin hanakasti estää amisten pääsyn yliopistoon? Sinne kun kuitenkin mennään pääsykokeiden kautta, eikä amis sinne milläänlailla helpommin pääse, päinvastoin lukiolainen voi hyvästä yo-todistuksesta saada etumatkaa kun amis menee aina pääsykoekiintiössä. Amkiin sitten voikin olla amiksesta helpompi päästä kun arvosanat vaikuttaa ja amiksesta pääsääntöisesti helpompi saada kiitettävät numerot.
[/quote] opiskellaanko amiksessa kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa?? Mistä amis saa nuo tiedot ellei suorita yo tutkintoa ts kaksoistutkinto, pääsykoekurssit ja itse opiskelee??? Silloin on välkky todella. Alunperin valinnut lukion sijastA amiksen
Lisää syytä alkaa varkaaksi. Vapautta ilman sitoumuksia ja se käy samalla auktoriteettien vastustamisesta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]
Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset.
KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja.
Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]
jaahas ja olet ilmeisesti käynyt amiksen kun tiedät kuinka helppoa se on.
[/quote]
Minä olen käynyt sekä lukion että amiksen. Amis oli minulle huomattavasti vaikeampi kuin lukio. Lukiossa selvisin kun kuuntelin tunneilla.
[/quote] no miten meni fysiikka, kemia ja pitkä matematiikka????? Enta enkku ja äikkä?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:40"]
Paras olisi, että yleissivistävä kymppiluokka olisi kaikille yhteinen ja sitten se vähennettäisiin jatko-opinnoista. (Lyhentäisi kaksi tutkintoa suorittavien aikaa, kun ei molemmissa joutuisi sitä yleissivistystä saamaan)
[/quote]
Amiksessa yleissivistävien aineiden osuus on aika vähäinen, ei missään tapauksessa vuoden mittainen. Eli tuollaisessa uudistuksessa kajottaisiin nimenomaan ammattiaineisiin. Ja tuskin siitä lukio-opintoihinkaan olisi hyötyä, että yläaste jatkuisi vuoden pitempään.
Itse opiskelin vuodessa ammattitutkinnon ja nyt AMK:ssa inssiopinnot. Kaikki kurssit 5 :) Aika järkkyä, jos olisin joutunut istumaan lukiossa sen pari kolme vuotta ensin. Peruskoulu oli jo niin tylsää.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta! [/quote] Tätä mä oon myös ihmetellyt! Eikös sillon jos se amis menee sen kevään ylioppilaan ohi lääkiksen pääsykokeissa kerro vain siitä, että sillä joko kestää perse paremmin lukemista tai se on muuten vain matemaattisluonnontieteellisissä aineissa lahjakkaampi ja näin ollen ansaitsee täysin opiskelupaikkansa... Miksi lukion käyneet tahtovat niin hanakasti estää amisten pääsyn yliopistoon? Sinne kun kuitenkin mennään pääsykokeiden kautta, eikä amis sinne milläänlailla helpommin pääse, päinvastoin lukiolainen voi hyvästä yo-todistuksesta saada etumatkaa kun amis menee aina pääsykoekiintiössä. Amkiin sitten voikin olla amiksesta helpompi päästä kun arvosanat vaikuttaa ja amiksesta pääsääntöisesti helpompi saada kiitettävät numerot.
[/quote] opiskellaanko amiksessa kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa?? Mistä amis saa nuo tiedot ellei suorita yo tutkintoa ts kaksoistutkinto, pääsykoekurssit ja itse opiskelee??? Silloin on välkky todella. Alunperin valinnut lukion sijastA amiksen
[/quote]
Fysiikkaa ja kemiaa ainakin. Samoin yhteiskunta- yritys- ja työelämätietoa, äidinkieltä, matikkaa, englantia ja ruotsia.
Pakko muuten kysyä, millainen ääliö ei osaa ottaa kirjaa käteen ja lukea ja etsiä netistä lisää tietoa?
T. Amiksesta valmistuva
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]
Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset.
KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja.
Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia
[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote]
Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.
[/quote]
Lukio ei ole edes koulutus. Itseasiassa se on systeemi mikä pitäisi purkaa.
Ammattikorkeakouluun ei lukiosta edes pitäisi voida hakea. Sillä lukiossa ei opi mitään ammattiaineita.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:26"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta! [/quote] Tätä mä oon myös ihmetellyt! Eikös sillon jos se amis menee sen kevään ylioppilaan ohi lääkiksen pääsykokeissa kerro vain siitä, että sillä joko kestää perse paremmin lukemista tai se on muuten vain matemaattisluonnontieteellisissä aineissa lahjakkaampi ja näin ollen ansaitsee täysin opiskelupaikkansa... Miksi lukion käyneet tahtovat niin hanakasti estää amisten pääsyn yliopistoon? Sinne kun kuitenkin mennään pääsykokeiden kautta, eikä amis sinne milläänlailla helpommin pääse, päinvastoin lukiolainen voi hyvästä yo-todistuksesta saada etumatkaa kun amis menee aina pääsykoekiintiössä. Amkiin sitten voikin olla amiksesta helpompi päästä kun arvosanat vaikuttaa ja amiksesta pääsääntöisesti helpompi saada kiitettävät numerot. [/quote] opiskellaanko amiksessa kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa?? Mistä amis saa nuo tiedot ellei suorita yo tutkintoa ts kaksoistutkinto, pääsykoekurssit ja itse opiskelee??? Silloin on välkky todella. Alunperin valinnut lukion sijastA amiksen [/quote] Fysiikkaa ja kemiaa ainakin. Samoin yhteiskunta- yritys- ja työelämätietoa, äidinkieltä, matikkaa, englantia ja ruotsia. Pakko muuten kysyä, millainen ääliö ei osaa ottaa kirjaa käteen ja lukea ja etsiä netistä lisää tietoa? T. Amiksesta valmistuva
[/quote] fysiikka on sen verran vaikeaa jos opiskelee muutakin ku pakolliset. Ne jotka pyrkii lääkikseen niin muten voi mennä pääsykoe ok mutta fysiikasta kiikastaa
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]
Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.
[/quote]
Lukion kestoksi 2 vuotta ja KAIKKI aineet pitää kirjoittaa kerralla ja uusintaa EI saa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]
Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset.
KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja.
Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia
[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.
[/quote]
Voisiko sitten ajatella samankaltaista systeemiä amikseen? Eli voisi suorittaa vain pakolliset kurssit tai sitten niin paljon ylimääräistä kuin saa lukujärjestykseensä mahtumaan. Aikaa voisi käyttää 2-4 vuotta sen mukaan mitä valitsee ja kuinka nopeasti haluaa opiskella. Joitakin kursseja voisi suorittaa myös muista koulutusohjelmista tai kokonaan toiselta alalta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:26"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta! [/quote] Tätä mä oon myös ihmetellyt! Eikös sillon jos se amis menee sen kevään ylioppilaan ohi lääkiksen pääsykokeissa kerro vain siitä, että sillä joko kestää perse paremmin lukemista tai se on muuten vain matemaattisluonnontieteellisissä aineissa lahjakkaampi ja näin ollen ansaitsee täysin opiskelupaikkansa... Miksi lukion käyneet tahtovat niin hanakasti estää amisten pääsyn yliopistoon? Sinne kun kuitenkin mennään pääsykokeiden kautta, eikä amis sinne milläänlailla helpommin pääse, päinvastoin lukiolainen voi hyvästä yo-todistuksesta saada etumatkaa kun amis menee aina pääsykoekiintiössä. Amkiin sitten voikin olla amiksesta helpompi päästä kun arvosanat vaikuttaa ja amiksesta pääsääntöisesti helpompi saada kiitettävät numerot. [/quote] opiskellaanko amiksessa kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa?? Mistä amis saa nuo tiedot ellei suorita yo tutkintoa ts kaksoistutkinto, pääsykoekurssit ja itse opiskelee??? Silloin on välkky todella. Alunperin valinnut lukion sijastA amiksen [/quote] Fysiikkaa ja kemiaa ainakin. Samoin yhteiskunta- yritys- ja työelämätietoa, äidinkieltä, matikkaa, englantia ja ruotsia. Pakko muuten kysyä, millainen ääliö ei osaa ottaa kirjaa käteen ja lukea ja etsiä netistä lisää tietoa? T. Amiksesta valmistuva
[/quote] fysiikka on sen verran vaikeaa jos opiskelee muutakin ku pakolliset. Ne jotka pyrkii lääkikseen niin muten voi mennä pääsykoe ok mutta fysiikasta kiikastaa
[/quote]
Sulle se ehkä onkin vaikeaa, mutta ei kaikille. :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.
[/quote]
Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?
[/quote]
Onhan niitä tänäkin päivänä. Tuskin vanhemmat painostaa, ennemminkin on nuoria, jotka eivät peruskoulun päätettyään tiedä mitä haluavat ja menevät lukioon- ja sen jälkeen ammattikouluun, (jonka lukion käyneet selvittävät kahdessa vuodessa). Tunnen monia viisikymppisiä, joilla on jo useampi ammatti. Koulutusaikoja ei tarvitse keinotekoisesti pidentää tai pitää tarpeettoman pitkinä, mutta tulee olla mahdollisuus vaihtaa alaa myöhemmin ja säilyttää opintotuen ja aikuiskoulutustuen mahdollisuus. Ammattikoulutuksessa minua on eniten ihmetyttänyt se, kuinka joka ainoa ammatti vaatii samanmittaisen koulutuksen. Sähköasentajat lorvii siinä missä lähihoitajilla tekee tiukkaa saada kaikki vaadittavat tiedot ja taidot kasaan.
[/quote]
Yhteiskunnan EI pidä kustantaa alanvaihtajien koulutusta. Jokaiselle YKSI koulutus ja loput itse kustannettaviksi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
Olisi hyvä. Paluu siihen että ei joka koulun tarvitse kestää vuositolkulla saati oikeuttaa yliopistoon.
[/quote] Samaa mieltä. Pitää vaan hyväksyä se, että kaikista ei yliopistoon ole. Samalla pitäisi lukion statusta nostaa ja palauttaa lukio sellaiseksi joka se aikoinaan oli: vaativa yleissivistävä ja yliopistoon valmistava koulutus, jonne ei voi päästä alle 8:n keskiarvolla. Nythän sinne menee kaikenlaista kuona-ainesta pilaamaan lukion todellista tarkoitusta.
[/quote]
Lukion minimi keskiarvoksi pitäisi laittaa 9. Maksimikestoksi 2 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote] jos meinaat yliopistoon niin jätä amis väliin ja mene lukioon
[/quote]
Töitäkin pitää tehdä. Katsos kaikki eivät ole sosiaalipummeja vaan haluavat elättää itsensä. Yliopistoista ja korkeakouluista pitäisi ottaa opintotuet pois kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote] suurin osa amiksista ei halua yliopistoon, aina voi mennä lukioon
Miksi amiksesta pitäisi päästä yliopistoon? Lukiot on sitä varten. Vink vink: ylioppilas -> yliopisto.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote]
Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.
[/quote]
Lukio ei ole edes koulutus. Itseasiassa se on systeemi mikä pitäisi purkaa.
Ammattikorkeakouluun ei lukiosta edes pitäisi voida hakea. Sillä lukiossa ei opi mitään ammattiaineita.
[/quote] lukiossa on paljon sitä mitä amiksessa ei oo
Voi luoja, miksi yliopistoa niin pidetään sellaisena paikka että sinne kun menet olet oikein kuningas! Ei todellakaan! Koulu kuin koulu sekin. Ei tee sinusta yhtään sen fiksumpaa vaikka niin haluaisit. Fiksu ja viisas olet sitten vasta kun ajattelet että valmistut miksikä tahansa, olet saman arvoinen kuin muut.