Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta

Vierailija
21.05.2015 |

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote] suurin osa amiksista ei halua yliopistoon, aina voi mennä lukioon

Miksi amiksesta pitäisi päästä yliopistoon? Lukiot on sitä varten. Vink vink: ylioppilas -> yliopisto.

[/quote]
[/quote]

Ammattikoulu -> ammattikorkeakoulu

Eli evätään myös lukiolaisilta mahdollisuus AMKiin tasapuolisuuden nimissä.

Vierailija
62/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:32"]Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas. [/quote]

+kukaan ei enää uskalla mennä amikseen vaikka mieli tekisi, jos samalla tie nousee pystyyn jatko-opintojen suhteen. Tästähän seuraa, että tänne täytyy alkaa rahdata siirtolaisia afrikasta ihan laiva lasteilla, että löytyy joku tekemään ne varsinaiset työt. Tai sitten tosiaan korkeakouluista pitää alkaa valmistua enemmän ihan kunnon duunareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos amiksesta ei voisi hakea yliopistoon,niin sehän tarkoittaisi että aikuislukiot alkaisi pursuta täysikäisiä ammattikoulun käyneitä.

Silloin moni opiskelisi sen 2v amis + 3v lukio ja päälle ne yliopisto-opinnot. Ei vaan kuulosta kovin järkevältä.

Tärkeintä olisi että yhteiskunnassamme alettaisiin AIDOSTI arvostaa niiden alojen työntekijöitä, joille on kysyntää ja pohjakoulutukseksi ammattiin riittää ammattikoulutus. Tämäkin kohu tekee päinvastaista työtä kun "amiksia" haukutaan ja vähätellään.

Vierailija
64/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei voi kestää kolmea vuotta että oppii tarjoilemaan. .

Vierailija
65/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista ap pitkä p*ska! Vai lorvitaan? 6 viikkoa olen juuri lorvinut käytöshäiriöisten dementikkojen osastolla työharjoittelussa. Vapaa-ajalle on useita kirjallisia töitä. T: lähihoitajaopiskelija

Vierailija
66/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]

Mites mahdollinen jatko yliopistoon?

[/quote]

 

Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.
[/quote] Miksi ei? Selitä nyt ihan järkevin perustein, kiitos? Jos siellä pärjää, niin miksi ei voi mennä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

[/quote]

Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?

[/quote] 15 v ei välttämättä tiedä mitä' haluaa ja siksi on turvallista mennä lukioon ja saa aimo annoksen yleissivistystä, ja selviää ehkä jo lukion ekalla mitä haluaa, voi olla että lukio ei olekaan se ratkaisu vaan haluaakin amikseen. Toinen haluaa mielihyvin opiskella lukiossa ja on selvät pasmat mitä haluaa

Vierailija
68/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän perustellaan sillä että saadaan nopeammin nuorta työvoimaa markkinoille ja pidennettyä työuria. Kuka siellä päättäjistössä edelleen luulee että meillä on työvoimapula? Kamalaa laittaa nuoria aiemmin kortistoon ja pojille tulee välivuosi armeijan vuoksi. Opettajiahan tässä tarvitaan vähemmän, joten heitäkin työttömiksi. Kyllä mä haluan nähdä 17v joka on "alansa ammattilainen". Tuossa iässä se vuosikin merkitsee paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

[/quote]

 

Lukion kestoksi 2 vuotta ja KAIKKI aineet pitää kirjoittaa kerralla ja uusintaa EI saa. 

[/quote]  antaa lukion olla vaan tuollaisenaan, ihan ok.

Vierailija
70/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:33"]

Duaalimalli voitaisiin laajentaa niin, niin, että ammattikoulusta voisi jatkaa ammattikorkeakouluun ja lukiosta voisi jatkaa yliopistoon.

[/quote]

Entäs lukiosta ammattikorkeaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:28"]

Haista ap pitkä p*ska! Vai lorvitaan? 6 viikkoa olen juuri lorvinut käytöshäiriöisten dementikkojen osastolla työharjoittelussa. Vapaa-ajalle on useita kirjallisia töitä. T: lähihoitajaopiskelija

[/quote] tarkoitti kai että jollain alalla

Vierailija
72/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

jaahas ja olet ilmeisesti käynyt amiksen kun tiedät kuinka helppoa se on. 

[/quote]

Minä olen käynyt sekä lukion että amiksen. Amis oli minulle huomattavasti vaikeampi kuin lukio. Lukiossa selvisin kun kuuntelin tunneilla.

[/quote] miten meni kirjoitukset?????

Vierailija
74/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

[/quote]

Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?

[/quote] 15 v ei välttämättä tiedä mitä' haluaa ja siksi on turvallista mennä lukioon ja saa aimo annoksen yleissivistystä, ja selviää ehkä jo lukion ekalla mitä haluaa, voi olla että lukio ei olekaan se ratkaisu vaan haluaakin amikseen. Toinen haluaa mielihyvin opiskella lukiossa ja on selvät pasmat mitä haluaa

[/quote]

 

Yhteiskunnan EI pidä maksaa sitä että joku käy vaan huvin vuoksi koulutuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]

Loistava idea. Ammattikoulutus on ihan törkeän kallista verrattuna lukiokoulutukseen, turha sellaisia joilla on jatko-opiskelusuunnitelmia on tuossa vaiheessa kouluttaa ammattiin.

[/quote]

Entä kuinka kalliiksi se tulisi, jos entistä suurempi osa osa kävisi "varmuuden vuoksi" lukion (kenties vanhempiensa painostuksesta), suuntaisi sitten unelma-alalleen ammattikouluun ja jatkaisi vielä sen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon. Mikä järki siinä olisi?

[/quote] 15 v ei välttämättä tiedä mitä' haluaa ja siksi on turvallista mennä lukioon ja saa aimo annoksen yleissivistystä, ja selviää ehkä jo lukion ekalla mitä haluaa, voi olla että lukio ei olekaan se ratkaisu vaan haluaakin amikseen. Toinen haluaa mielihyvin opiskella lukiossa ja on selvät pasmat mitä haluaa

[/quote]

Kaikki ei mahdu lukioon. 

Vierailija
76/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule toteutumaan. 

Vierailija
77/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:37"]

Samassa uudistuksessa ehdotan, että lukiosta poistetaan se nelivuotinen mahdollisuus, koska se on silkkaa lusmuilua. Yleensä ne neljän vuoden ohjelmaa käyvät samalla lukevat minimimäärän kursseja ja vielä välttelevät kaikkea vaativaa. Lukion kesto 2-3 vuotta, piste. Amis 2-3 vuotta, riippuen omasta valinnasta.

[/quote]

 

Lukion kestoksi 2 vuotta ja KAIKKI aineet pitää kirjoittaa kerralla ja uusintaa EI saa. 

[/quote]  antaa lukion olla vaan tuollaisenaan, ihan ok.

[/quote]

 

Ei todellakaan ole ok. Siitä pääsee läpi idioottikin ja siellä saa olla liian kauan. Lukio on nykyään lapsellisempi koulutus kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa sentään vaaditaan tuloksia mutta lukiossa saat nyhjätä neljä vuotta ja senkin jälkeen vielä jatkaa kurssien tekemistä mm. aikuislukiossa. Apinakin pääsee ylioppilaaksi.

 

Lukio pitäisi laittaa tulokselliseksi missä vaaditaan tuloksia ja ei mitään uusinnan uusintoja. 

Vierailija
78/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis voisi kestää kolme vuotta, mutta sinne voisi hakeutua jo kasin jälkeen. Ysiluokka on tervanjuontia ei-teoreettisesti suuntautuneille joten sen yhden vuoden voisi tehdä amisopintojen yhteydessä. Turha pitää ihmisiä amiksessa 19-vuotiaaksi asti.

Vierailija
79/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]

Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.

Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.

[/quote]

 

Kai tajuat että lukionkin pitäisi pystyä käymään kahteen vuoteen. Että kyllä ne lukiolaiset siellä lusmuaa ihan yhtä paljon kuin ammattikoululaiset. 

KAIKKIA tutkintoja pitäisi lyhentää. Myös lukiopintoja sekä korkeakoulu ja yliopisto opintoja. 

Opintojen laatu ja kesto eivät ole sama asia

[/quote] se riippuu mitä lukiossa otat. Joku ottaa vaan pakolliset ja toinen suorittaa pitkän matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, biologia, historia, kolme neljä kieltä. Joku kirjoittaa kolmessa vuodessa ja toinen neljässä vuodessa.

[/quote]

Kyllä joku pitkän matematiikankin pääsee helposti läpi samoin kuin syventävät kurssit siinä 2 vuodessa. Ei sinne lukioon pitdä laiskojen ja tyhmien mennäkkään

[/quote] toki saa mutta kun haluaa opiskella myös historian syventävät, yhteiskuntaopin syventävät ja 3-4 kieltä.

Vierailija
80/257 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:29"]

Ai että kun olet käynyt vain amiksen niin mahdollisuutta ei ole enää jatko opintoihin. Pitää käydä ensin yoksi jos haluaa ammattikorkeaan. Kovin on rajoittunutta. 

[/quote]

Hei oikeesti, jod

käyt autolinjan niin ei susta mitään juristia tai KTM:mää tule. Paitsi tietty av-mammojen pojista, joka nyt laittaa kipakan vastauksen, että MINUN poikani kävi parturi-kampaajaksi, mutta hyppäsi siitä otaniemeen lukemaan matikkaa ja fysiikkaa ja päräytti itsensä dippainssiksi. Nih.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän