Uudistus: ammattikoulu käytävä kahdessa vuodessa ja ei korkeakoulukelpoisuutta
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote] jos meinaat yliopistoon niin jätä amis väliin ja mene lukioon
[/quote]
Bullshittiä. Amis on yliopistossa arvostetumpi opiskelija kun lukiosta tullut ylioppilas.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[/quote] silloin täytyy olla lukio tiedot fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ja ei kai lääkikseen voi mennä ellei oo yo, amiksessa voi suorittaa yo tutkinnon ja kirjoittaa
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[/quote]
Tätä mä oon myös ihmetellyt! Eikös sillon jos se amis menee sen kevään ylioppilaan ohi lääkiksen pääsykokeissa kerro vain siitä, että sillä joko kestää perse paremmin lukemista tai se on muuten vain matemaattisluonnontieteellisissä aineissa lahjakkaampi ja näin ollen ansaitsee täysin opiskelupaikkansa... Miksi lukion käyneet tahtovat niin hanakasti estää amisten pääsyn yliopistoon? Sinne kun kuitenkin mennään pääsykokeiden kautta, eikä amis sinne milläänlailla helpommin pääse, päinvastoin lukiolainen voi hyvästä yo-todistuksesta saada etumatkaa kun amis menee aina pääsykoekiintiössä. Amkiin sitten voikin olla amiksesta helpompi päästä kun arvosanat vaikuttaa ja amiksesta pääsääntöisesti helpompi saada kiitettävät numerot.
Meillä moni aikuistuu vasta viimeisenä opiskeluvuotena, ja pystyy parantamaan arvosanojaan ja suorituksiaan. 16-17 vuotiaina ollaan todella vielä murkkuja, ja jopa kynän ottaminen mukaan oppitunneille on aivan ylivoimaista.
Mutta ehkä Suomi tarvitsee tällaista työvoimaa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:32"]Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas. [/quote] Tää mullaki tuli mieleen. Duunareita me tarvitaan.
[/quote] tarvitaan ammattimiehiä ja naisa, leipureita, autonasentajia, putkimiehiä, sähköasentajia, jne ei kaikkien tarvi olla akateemisia, korkeemmat kriteerit yliopistoihin ja laadukasta opetusta
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"] Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille. [/quote]ei älylliset rajoittuneet amikset pysty kahdessa vuodessa tutkintoa saamaan läpi, iso osahan niistä ei osaa kunnolla edes lukea, kirjoittaa tai laskea, joten yks vuosi menee kun niille joutuu ne opettamaan [/quote] Aika monelle alalle vaaditaan nykyään korkeampi ka kuin lukioon
[/quote]
Mutta miksi sitten ne kaikki huonoimpien keskiarvojen saajat on amiksessa? Keskiarvorajat on vain muutamalla alalla olennaisia, esim. keittiöpuolelle pääsee kuka tahansa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote]
Lukioon pitää mennä yliopistoon tahtoo, näin sen kuuluisi mennä. Amis ei yliopistoon kuulu.
[/quote]
Pöh, itse olen lääkiksessä ja yksi mun parhaista koulukavereista on vain amiksen käynyt. Menestyy opinnoissa mua paremmin, vaikka itse olen kolmen laudaturin ylioppilas.
Tiedän muutenkin useamman tapauksen, jotka ovat keksineet haluavansa yliopistoon vasta vähän kypsemmällä iällä, ja silloin on huomattavasti kätevämpää alkaa lukea suoraan yo:n pääsykokeisin ilman, että täytyy pusertaa yo-tutkinto siihen väliin, jos aikanaan on tullut käytyä amis lukion sijaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[/quote] silloin täytyy olla lukio tiedot fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ja ei kai lääkikseen voi mennä ellei oo yo, amiksessa voi suorittaa yo tutkinnon ja kirjoittaa
[/quote]
No tottakai voi amistosta mennä lääkikseen ihan yhtälailla kun lukiostakin, kun se amis antaa yleisen hakukelpoisuuden..
En ymmärrä miksi se lukio on niin kummoinen juttu, jos jollain on samat tiedot itsenäisellä opiskelulla niin miksi ihmeessä ei saisi hakeutua yliopistoon?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote] jos meinaat yliopistoon niin jätä amis väliin ja mene lukioon
[/quote]
Nykyisellään lukion käyminen tuntuu järjettömältä. Ammattikoulu työllistää paremmin ja tarjoaa jatko-opintomahdollisuudet myöhemmim jos opiskeluttaa. Tämän uudistuksen jälkeen tilanne olisikin sitten toinen ja lukiosta tulisi se välttämätön välietappi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[/quote] silloin täytyy olla lukio tiedot fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ja ei kai lääkikseen voi mennä ellei oo yo, amiksessa voi suorittaa yo tutkinnon ja kirjoittaa
[/quote]
Lääkikseen voi hakea vaikka raksapuolelta. Riittää, että pärjää pääsykokeissa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun?
[/quote]
Tätä minäkin mietin, että miksi hakukelpoisuuteen pitäisi kajota. 15-vuotiaana tehdyn valinnan perusteella voisi monella olla seinä edessä myöhemmin. Vai varmuuden vuoksiko lukioon kaikki?
Minä kävin kolmivuotisen lukion ja välivuosien jälkeen menin ammattikouluun opiskelemaan liiketaloutta, joka sekaryhmässä kesti kohdallani neljä vuotta. Paljon kahden tunnin päiviä ja käytännössä kaksi kevättä kului työssäoppimassa. Tiivistämisen varaa olisi ollut, itse aloin jo turhautua verkkaiseen tahtiin. Eri alojen koulutuksen mittaa voisi tarkastaa, ei ehkä ole tarkoituksenmukaista että kaikki toisen asteen ammatilliset kestävät juuri kolme vuotta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:32"]Jos halutaan lisätä korkeakoulutettujen työttömyyttä, niin ylikoulutus on hyvä keino siihen. Useampi valitsee uudistuksen myötä lukion. Saadaan maistereiden palkat alas. [/quote] Tää mullaki tuli mieleen. Duunareita me tarvitaan.
[/quote]
Tosiasia on kuitenkin se, ettei väestö yläkouluta itseään kokonaisuutena. Minun mielestäni olisi fiksumpaa miettiä kuinka saada koulutus ja työura koulupudokkaalle.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:16"]
Mitä se on keneltäkään pois että kaikilla on mahdollisuus korkeakoulu opiskeluun? Fakta on se että varmaan suurin osa jotka hakevat lääkikseen, ovat käyneet lukio, mutta ihan yhtä hyvin siellä amiksen lähärilinjalla voi olla se hemmetin fiksu ja ihmisläheinen opiskelija joka haluaakin lääkäriksi. Keneltä se siis on pois että on samat oikeudet? Tuskin se putkimies pate sinne yliopistoon tulee kenenkään opiskelurauhaa rikkomaan jos sitä ei kiinnosta!
[/quote] silloin täytyy olla lukio tiedot fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ja ei kai lääkikseen voi mennä ellei oo yo, amiksessa voi suorittaa yo tutkinnon ja kirjoittaa
[/quote]
Samalla tavalla amiksella on mahdollisuus lääkikseen. Katoppa googelsta kun en Saa luurilla tähän linkkiä liitettyä:)
Toi lääkis oli muutenkin vaan esimerkki. Sama pätee esim. Merkonomi joka haluaisi jatkaa kauppatieteisiin, kokki joka haluaisi jatkaa ravitsemustieteisiin jne.
Kyllä kolmevuotinen amis on ihan perusteltua. Sieltä pitäisi vaan saada kitkettyä tyhjäkäynti pois. Yleissivistävät aineet on syytä pitää edelleen mukana, mutta ehdottomasti lisää yhteistyötä työelämän kanssa. Esimerkiksi opinnäytetyön osuutta kolmannesta vuodesta voisi laajentaa ja kannustaa enemmän tekemään se vaikka jonain työssäoppimispaikkaan liittyvänä projektina.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:47"]
Minä ainakin ammattikoulupohjalta aion hakea yliopistoon ja jos joku siellä siitä loukkaantuu niin voi kyynel, vo hän sitten keskeyttää koulun. Minä ainakin aion jatkaa jos pääsen! Ja itseasiassa, sain jo pääsykoe materiaalitkin että lälläspyy teille amisvihaajat!
[/quote] mika ala???? onhan siellä ammattikoulussa niitä joiden paikka olisi lukio ja sitten yliopisto. Varsinkin poikia .
Olihan ammattikoulu ennenkin 2 vuotinen. Pitäisi palauttaa teknikkokoulutus josta voi jatkaa insinööripuolelle. Perkele että mentiin entistä hyvää järjestelmää sorkkimaan ammattikorkeahärdellien muodossa. Opinnoista on opettajien laiskuuden vuoksi tehty oppilasvetoisia opintopistesaalistusautomaatteja oppimisen sijaan.
Paras olisi, että yleissivistävä kymppiluokka olisi kaikille yhteinen ja sitten se vähennettäisiin jatko-opinnoista. (Lyhentäisi kaksi tutkintoa suorittavien aikaa, kun ei molemmissa joutuisi sitä yleissivistystä saamaan)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:18"]
Mitäs mieltä? Just oli uutisissa juttua tälläisestä mahdollisuudesta.
Toihan ois hyvä, eikös ne amikset muutenkin vaan lorvi sen kolme vuotta. Ei siellä nyt ainakaan niin kova tahti ole kuin lukiossa, että ihan hyvin vois vähän vauhdittaa sinne työelämään siirtymistä kun amikset sitä niin tykkäävät hehkuttaa lukiolaisille.
[/quote]
jaahas ja olet ilmeisesti käynyt amiksen kun tiedät kuinka helppoa se on.
[/quote]
Minä olen käynyt sekä lukion että amiksen. Amis oli minulle huomattavasti vaikeampi kuin lukio. Lukiossa selvisin kun kuuntelin tunneilla.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:22"]
Mites mahdollinen jatko yliopistoon?
[/quote] jos meinaat yliopistoon niin jätä amis väliin ja mene lukioon