Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainoharhainen työkaveri rasitteena koko työyhteisölle

Vierailija
28.06.2025 |

Meillä on suht pieni työporukka, noin 10 henkeä. Ongelmana on yksi n. 50 vuotias nainen työyhteisössä, joka kuvittelee, että häntä vainotaan jatkuvasti niin töissä kuin yksityiselämässään. 

Lisäksi hän kokee, että hyvin moni hänen läheisensä on narsisti, Ex-kumppani, äiti, isä, sisko; kaikki ovat narsisteja ja osa työkavereista myös. 

Hän on tehtaillut poliisille vainonnasta rikosilmoituksia, jotka kaikki päättyneet näytön puutteeseen poliisin tutkittua asiaa. 

Tämä kyseinen henkilö on jo saanut mainetta siitä että vaihtaa noin joka toinen vuosi työpaikkaa, ja syy on aina sama; kiusaaminen ja vainoaminen. Ja joka työpaikassa on ikäviä ja narsistisia työkavereita jotka kiusaavat häntä. 

Itse en ole työyhteisössä nähnyt kertaakaan, että jotain kiusattaisi tai haukuttaisi tai eristettäisi tai vähäteltäisi ketään. 

Ja nyt tämä ns kiusattu työkaveri tunnusti minulle, että yksikkömme esimies olisi häneen ihastunut. Olin aivan puulla päähän lyöty! Siis oikeasti tilanne on se, että esimies oikeasti ei edes pidä tästä työkaveristani, esimies on häntä noin 20 vuotta nuorempi ja on itse parisuhteessa. Esimies on toki kaikille ystävällinen ja auttavainen mutta se on vain esimiehen rooliin kuuluva asia. Eikä tämä työkaverini ole mikään kedon kaunein kukkanen 

Olen nyt tajunut, että työkaveri elää jossakin ihan eri rinnakkaistodellisuudessa kuin me muut työkaverit. 

Miten toimia harhaisen ihmisen kanssa? Hänelle pitää aina puhua todella varovasti ja miettiä pitkään mitä sanoo ja miten, ettei hän koe tulleensa kiusatuksi. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän hän teiltäkin taas jatka matkaa

Vierailija
2/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin tämä tarina olisi ollut aikaisemminkin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää kertoa heti tuolle esimiehelle nämä asiat ja tuo ihastumisasia. Sano esimiehelle, että tämä ihminen tarvitsee terveyden huollon avun. 

Vierailija
4/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan työterveyden asia.

Ei yksittäinen työkaveri voi asialle mitään. Eikä esimiehelle voi sanomaan, että tämä henkilö puhuu ihastumisesta, sillä se on vain väärin.

Vierailija
5/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, etkö voi puhua hänelle erityisen mietitysti, jottei hän koe tulevansa kiusatuksi, koska hän todellakin elää rinnakkaistodellisuudessa jossa ihan mikä tahansa voi kääntyä ihan miksi tahansa. Mutta kannattaa pitää huolen siitä, että et ikinä ole hänen kanssaan kaksin, aina on paikalla joku muukin kuulemassa ja viestiketjuissa on joku muukin vastaanottaja lukemassa - koska muistikuvat voivat tulevaisuudessa erota paljonkin, on todistajilla merkitystä.

Vierailija
6/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso terveyskirjastosta harhaluuloisuus syndrooma. Työkaverisi täyttää kaikki diagnoosin kriteerit. Diagnoosiin kuuluu että harhaluuloinen ihminen kuvittelee että joku häntä korkeammassa asemassa oleva henkilö on häneen ihastunut

Vierailija
7/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa myös ihan minun työkaveriltani. Puhutaankohan tässä samasta henkilöstä. Tuo esimies juttu oli kyllä uusi minun korviin, mutta en yllättyisi.

Vierailija
8/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittakaa se hoitoon.

Vierailija
9/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet, joku stressi elämässä taustalla? Voihan tuossa olla jotakin skitsoidista mutta ei nyt kuulosta kuitenkaan vielä älyttömän pahalta.

Vierailija
10/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tosiaan yleensä itse kertovat, jos ovat myrkyllisiä tai vaarallisia. On varoitusväriä ja varoitusääniä. Tämä henkilö on varoitusäänten palosireeni, suusta tule pelkkää ongelmaa, mitä pääkoppakin on täynnä. 

Jos työyhteisö on hyvä, tämä lähtee. Jos työyhteisö on enemmän hänen kaltainen tai altis tällaiselle myrkylle, sinä lähdet. Yksinkertaista. 

Vierailija
11/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Inhottaa töihinpaluu, mutta nyt kun luin tämän niin onneksi kuitenkin työkaverit ja pomokin ovat valtaosin mukavia ihmisiä. Kamalaa, tuommoinen seinähullu akkahan vaikuttaa kaikkiin negatiivisesti.

Vierailija
12/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap. Mten voimme auttaa?

Vierailija
13/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei esimies juttele naisen kanssa tilanteesta?

Vierailija
14/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei esimies juttele naisen kanssa tilanteesta?

Varmaan siksi, kun kukaan ei ole hänelle kertonut. Esimies on nyt sotkettu noihin harhoihin, joten ap:n pitää siitä esimiehelle sanoa. Seuraava tilanne onkin, että tämä nainen kuvittelee suhteen ja tulee vahinkoa. 

Vierailija
15/15 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollaisen ihmisen "narsistinen" sisko. Siskoni on miltei 50v, pienessä firmassa töissä ja vaihtaa työpaikkaa usein koska aina menee sukset ristiin kaikkien kanssa :D tosiaan, tuollainen henkilö ei ole terve eikä pelaa samoilla säännöillä kuin muut. Aina kannattaa olla asiallisen etäinen ja kaikki asiat sopia kirjallisesti tai siten että paikalla on muitakin (neutraaleja) ihmisiä. Koska on oikeasti isokin riski että toinen alkaa suoraan sanottuna keksiä päästänsä asioita ja levittelee niitä sitten totuutena, ei kannata jäädä missään vain hänen muistinsa tai sanansa varaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä