Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi
Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.
Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää vaikka ventovieraan ohikulkijan kadulta. Siinä todistetaan vain se että itse olet testamentin allekirjoittanut, todistamisella ei ole mitään testamentin sisällön kanssa. Varsinaisen tekstin voi peittää, sitä ei tarvitse ulkopuolisten nähdä.
Todistaa lisäksi, että tekijä on "tolpillaan" henkisesti eikä esim. kännissä.
Itse en koskaan tee testamenttia yhdeltä istumalta, ellei ole tuttu asiakas tai tuttu muutoin. Tämä siitä syystä, että eka tapaamisella käydään asioita läpi ja varmistun ymmärryksestä. Sitten vasta laadin ja toisella tapaamisella allekirjoitetaan.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bv kirjoitti:
Yhdelle tuttavalle kävi niin, että antoivat talon pojalle, kun tämä meni naimisiin. Poika kuitenkin kuoli ennenkuin ehti saada lapsia, ja leski meni uusiin naimisiin sekä sai lapsia. Siksi tuo lasten puolisoiden oikeus periä kuitataan yleensä pois testamentissa.
Ei taida normaali lauseke purra tuohon tilanteeseen. Leski perii puolisonsa joka tapauksessa. En nyt ole ihan varma onko olemassa jokin lauseke jolla tämänkin voi estää, mutta kelle sen perinnön sitten pitäisi mennä?
Leski ei kyllä peri yhtään mitään. Kummallaisia väitteitä täällä.
Leski perii, jos vainaja on lapseton (kuten kerrotussa tapauksessa) eikä hänellä ole testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kertoi jakaneensa kopioita lapsille ja sukulaisille. Testamentiksi kelpaa vain ja ainoastaan alkuperäinen, kopiolla voi pyyhkiä vaikka takapuolen, muuta arvoa niillä ei ole. Tietysti tiedoksi, mutta perunkirjoitukseen ne ei kelpaa.
Jos testamentteja on tehty esimerkiksi 3 kappaletta ja mikään niistä ei ole sen ensimmäisen kopio vaan kaikki allekirjoitettu ihan itse, niin mikä niistä kolmesta on alkuperäinen? Se, jonka tuleva vainaja itse säilyttää? Vertaan tähän nyt vaikka siihen, että teet työnantajasi kanssa työsopimuksen. 2 kappaletta, joissa kummassakin on sekä sun että työnantajasi allekirjoitus. Toinen jää sulle ja toinen työnantajalle. Kumpi niistä on alkuperäinen (johon voidaan juridisesti vedota) ja kumpi kopio? Jos sä saat työntekijänä sen "kopion", niin silloinhan sä voit pyyhkiä sillä sopimuksella takapuolesi. Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska mä olen tehnyt ihan osakekauppojakin niin, että sekä myyjällä että mulla on täysin samanalainen kuulakärkikynällä allekirjoitettu paperi,. mutta kummalla meistä on kopio ja kummalla alkuperäinen?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella asia valmiiksi. Ensimmäinen kysymys on se onko testamentti edes tarpeen. Jos perinnönjako voidaan hoitaa normijärjestyksessä kaavan mukaan, sitähän ei edes tarvita.
Aika moni haluaa sulkea lasten puolisot perinnön ulkopuolelle. Se on minusta oikein järkevää.
Läheiset, ystävät, tai lakimies saattavat tietää testamentin olemassaolosta. Usein testamentti tehdään todistajien läsnäollessa, ja joku heistä saattaa olla tietoinen siitä. Suomessa ei ole pakollista valtakunnallista testamenttirekisteriä, mutta jos testamentti on viety säilytettäväksi lakimiehen kautta DVV:lle, sieltä voi löytyä merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bv kirjoitti:
Yhdelle tuttavalle kävi niin, että antoivat talon pojalle, kun tämä meni naimisiin. Poika kuitenkin kuoli ennenkuin ehti saada lapsia, ja leski meni uusiin naimisiin sekä sai lapsia. Siksi tuo lasten puolisoiden oikeus periä kuitataan yleensä pois testamentissa.
Ei taida normaali lauseke purra tuohon tilanteeseen. Leski perii puolisonsa joka tapauksessa. En nyt ole ihan varma onko olemassa jokin lauseke jolla tämänkin voi estää, mutta kelle sen perinnön sitten pitäisi mennä?
Leski ei kyllä peri yhtään mitään. Kummallaisia väitteitä täällä.
Leski perii, jos vainaja on lapseton (kuten kerrotussa tapauksessa) eikä hänellä ole testamenttia.
Näin juuri, mutta lapseton voi myös tehdä testamentin kenelle haluaa eli leskelle ei ole pakko jättää perintöä. Leski voi kuitenkin saada testamentista huolimatta tasinkoa, jos ei ole kuoleman kattavaa avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella asia valmiiksi. Ensimmäinen kysymys on se onko testamentti edes tarpeen. Jos perinnönjako voidaan hoitaa normijärjestyksessä kaavan mukaan, sitähän ei edes tarvita.
Aika moni haluaa sulkea lasten puolisot perinnön ulkopuolelle. Se on minusta oikein järkevää.
Samaa mieltä. Kun mun äiti reilu vuosi sitten kuoli, yks lapsenlapsistaan oli ollut jo noin 2 vuotta asumuserossa. Siis puolisonsa tahdosta, ei tän tulevan perijän tahdosta. 3 tuntia sen jälkeen, kun äitini kuoli, tämä puoliso ilmoitti, että nyt avioero voimaan. Ei tosin älynnyt, että kun on jo se 2 vuotta oltu asumuserossa, niin avioero astuu voimaan aika heti. Ja vielä, kun juristi joutui ihan muista syistä hakemaan verottajalta lisäaikaa perunkirjoituksen tekemiseen, niin heillä avioero oli virallinen jo ennen perunkirjoitusta. MUTTA....vaikka näin ei olisi käynytkään, niin tämä puoliso ei tiennyt, että mun vanhempani olivat jo ennen hänen syntymäänsäkin jo tehneet testamentit siten, että heidän omaisuudestaan ei koskaan eikä ikinä tule menemään latin latia lasten, lastenlasten, lastenlastenlasten jne puolisoille.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja mistä löytää kansi esteetöntä todistajaa testamenttiin, jos kavereita ei ole. Pitää varmaan väärentää. Kyllä noi pitäisi rekisteröidä maistraattiin.
Voihan ne todistajan nimet hakea vaikka naapurista. Eihän ne kavereita tarvi olla.
Testamenteissa on yleensä todistajat. Ehkä se todistaja osaa kertoa, että olis tehty. Ja monesti käytetään myös jotain notaaria tai muuta vastaavaa testamenin laadinnassa apuna.
Säilötään jonnekin sellaiseen paikkaan, jossa ovat muutkin tärkeät paperit.
Joskus painostetaan laatimaan testamentti, joten kyllä joku perijöistä tietää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja mistä löytää kansi esteetöntä todistajaa testamenttiin, jos kavereita ei ole. Pitää varmaan väärentää. Kyllä noi pitäisi rekisteröidä maistraattiin.
Voihan ne todistajan nimet hakea vaikka naapurista. Eihän ne kavereita tarvi olla.
Juuri näin. Mun edunvalvontavaltuutuksen allekirjoittajina on mun naapurit. Syy siihen, miksi tuttu juristi ei voinut olla allekirjoittajana, on se, että hän hän on siinä valtuutuksessa neljän valtuutettu. Oli siis jäävi allekirjoittamaan valtuutusta.
Jos mulle tulisi naapuri pyytämään mun allekirjoitusta johonkin epämääräiseen paperiin ja sanoisi vaan että se on testamentti, eikä näyttäisi koko tekstiä, niin en minä kyllä pistäisi nimeäni siihen. Varsinkaan jos siinä ei edes olisi toisena todistajana mun tuntemaani henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään ellei ole kertonut jollekin. Ihmettelen että avioehto pitää rekisteröidä, mutta testamenttia ei.
Onko muuten niin että jos ei ole avioehtoa, puolison voi testamentilla tehdä tasingottomaksi, mutta avioeron varalta ei voi hänen avio-oikeutta ottaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on romahtanut. Teoilla on seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Pankit myy palveluna, että sieltä saa todistajat ja tiedoksiannon kaikille osapuolille, kun kuolema koittaa.
Mutta tietysti, jos oikein pihi on, niin ei raaski ostaa palvelua.
Silloin joku elämänhallintaongelmainen pikkuserkku piilottaa testamentin, ja pitää rahat.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kertoi jakaneensa kopioita lapsille ja sukulaisille. Testamentiksi kelpaa vain ja ainoastaan alkuperäinen, kopiolla voi pyyhkiä vaikka takapuolen, muuta arvoa niillä ei ole. Tietysti tiedoksi, mutta perunkirjoitukseen ne ei kelpaa.
Jos testamentteja on tehty esimerkiksi 3 kappaletta ja mikään niistä ei ole sen ensimmäisen kopio vaan kaikki allekirjoitettu ihan itse, niin mikä niistä kolmesta on alkuperäinen? Se, jonka tuleva vainaja itse säilyttää? Vertaan tähän nyt vaikka siihen, että teet työnantajasi kanssa työsopimuksen. 2 kappaletta, joissa kummassakin on sekä sun että työnantajasi allekirjoitus. Toinen jää sulle ja toinen työnantajalle. Kumpi niistä on alkuperäinen (johon voidaan juridisesti vedota) ja kumpi kopio? Jos sä saat työntekijänä sen "kopion", niin silloinhan sä voit pyyhkiä sillä sopimuksella takapuolesi. Ihan mielenkii
Kaikki ovat alkuperäisiä. Ne tehdään samassa tilaisuudessa. Useampi tehdään juuri sen vuoksi, että jos yksi katoaa, niin jokin alkuperäisistä todennäköisemmin löytyy. Itse teen yleisimmin kolme kappaletta, jotka kaikki allekirjoitetaan samassa tilaisuudessa.
asianajaja
Nro 156: "Kaikki ovat alkuperäisiä. Ne tehdään samassa tilaisuudessa. Useampi tehdään juuri sen vuoksi, että jos yksi katoaa, niin jokin alkuperäisistä todennäköisemmin löytyy. Itse teen yleisimmin kolme kappaletta, jotka kaikki allekirjoitetaan samassa tilaisuudessa.
asianajaja"
No just näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
Olen ilmoittanut testamentin saajalle (järjestö) ja lakimääräiselle perilliselle. Sitäpaitsi paperini ovat sen verran järjestyksessä, että testamentti löytyy kyllä.
Toisaalta, onko sillä niin hirveän väliä, mitä kuolemani jälkeen tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään ellei ole kertonut jollekin. Ihmettelen että avioehto pitää rekisteröidä, mutta testamenttia ei.
Onko muuten niin että jos ei ole avioehtoa, puolison voi testamentilla tehdä tasingottomaksi, mutta avioeron varalta ei voi hänen avio-oikeutta ottaa pois?
Ei ole näin. Oman puolison tasinkoa ei voi estää testamentilla, vaan siihen tarvitaan avioehto. Sekoitat varmaan siihen, että testamentilla voi poistaa oman lapsen puolison avio-oikeuden lapsen sinulta saamaan perintöön.
Eikö testamentteihin tule aina todistajien nimet eli todistajat tietää sen olemassaolon.