Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi
Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.
Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja mistä löytää kansi esteetöntä todistajaa testamenttiin, jos kavereita ei ole. Pitää varmaan väärentää. Kyllä noi pitäisi rekisteröidä maistraattiin.
Jos teettää testamentin lakimiehellä, todistajat löytyy siitä toimistosta.
Ja testamentin voi todistaa kuka tahansa, joka voi huomata ja tietää, että henkilö on täydessä ymmärryksessä testamentin tehnyt. Vaikka naapurit.
Testamentin sisältöä ei tarvitse näyttää, vaan ainoastaan se, että siinä lukee testamentti.
Ja alla että testamentin todistavat nämä kaksi henkilöä.
Ja testamentist tulee aina ilmoittaa jollekin, että sellainen on olemassa.
Kaikissa pankeissa ei ole enää tallelokeroja ollenkaan
Ja niissä pankeissa joissa on, ne ovat täynnä. Vapautuvaa pankkilokeroa voi joutua jopa jonottamaan.
Juuei...en naapurin paperiin minkä sisältöä ei luoteta näyttää mulle nimeäni laita.
Miksi laittaisin kun voin olla laittamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltäni löytyi minua karkeasti suosiva testamentti. Äiti oli ollut epäsovussa muun perheen kanssa, minä en. Onneksi en tarvitse hänen lanttejaan (äidilleni iso summa, minulle ei ihan yhtö iso) ja tuhosin koko testamentin siitä kenellekään kertomatta.
Ajattelin, että vainajan viimeistä tahtoa pitää noudattaa jos se on hyvä tahto, mutta jos testamentin tekijä on halunnut testamentata perheeseen epäsopua niin sellaista testamenttia ei tarvitse valvoa. Vanhempien kuoleman jälkeen me sisarukset oltiin lähennytty ihan uudella tavalla enkä halunnut siitä luopua.
Vähän lapsellinen esitys mutta laillisesti rintaperillinen saa oman osuutensa minkä jaossa sitten jaetaan eli osituksessa. Sinun sisarukseni saavat tasan yhtä suuren tai pienen osuuden kuin sinä. Rintaperillisiä kun ei ohittaa. Ja aboptiolapset perii kasvattivanhemmat kuin olisi rintaperillinen lai
Adoptiolapsethan ovat rintaperillisiä.
Sitä pitää vaan käydä vainajan kaikki lippulaput erikseen läpi. Esim veljeni kuoli 19 vuotiaanna ja noin vuotta aiemmin oli nostamut opintolainan ja lainannut kaverilleen 10 000 mk.
Asia oli kirjattu jonkun ruutuvihkon kulmaan ja vielä lyijykynällä. Lippulappu oli lainvoimainen.ja äiti sai perittyä kaverilta rahat takaisin hitaasti mutta varmasti.
Kyse ei ollut testamentista, mutta miksei sekin menis läpi. Kunhan asia on kirjattu kokonaisuudessaan ja päivämäärä ja nimet paperissa.. veli oli vielä todistajatkin ottanut.
"Jos se testamentti tulee kuoleman jälkeen esille ja se toimitetaan asiallisesti perinnönjakotilaisuuteen, niin sinun yhteystietosi saa ihan maistraatista selville - vaikka olisit merkannut tietosi salaisiksi. "
Tuo oli vastauksena kommenttiini, jossa kerroin olevani ystäväni testamentissa. Itse lähinnä mietin, että löytyykö koko testamentti. Minulla ei ole siitä kopiota, en ole sitä edes nähnyt. Jos se on jossain pöytälaatikossa, niin hänen lapsensa ja lapsen toinen vanhempi eivät varmasti halua minun saavan mitään, koska eivät tiedä minusta mitään. Selvennykseksi sanon, että tässä ei siis ole kyse mitään salasuhteesta tai kodin rikkomisesta. Ystävääni ja minua yhdistää trauma, josta perheensä ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Noissa pitäisi olla rekisteröintipakko mielestäni. Eli kaikki testamentit pitäisi olla jossain julkisessa tietokannassa, josta sitten asianosaiset henkilöt näkisivät ne. Erittäin monelta riitatilanteelta ja myös väärennösyrityksiltä vältyttäisiin näin.
Periaatteessa voisi olla myös niin, että testamentin laatija voisi pankkitunnuksilla aina tarvittaessa itse muuttaa testamenttiaan suoraan verkon kautta.
Testamenteille voitais samalla tehdä tarkistus laillisuudesta. Tämä pitäisi kyllä ulkoistaa lakimiehille.
"mutta jos testamentin tekijä on halunnut testamentata perheeseen epäsopua niin sellaista testamenttia ei tarvitse valvoa"
Tuon kirjoittaja tosiaan esitti vähän lapsellista ajatusmaailmaa, mutta tuo lainaamani kohta: kaikki tiedossa olevat testamentit pitää kyllä ihan oikeasti antaa perinnönsaajien tiedoksi, ihan riippumatta siitä mikä on otaksuttu testamentintekijän motiivi siihen testamenttiin tai ei. EDes lähimmäisellä sukulaisella ei ole mitään oikeutta pimittää testamenttia vain siksi, että hän itse kokee, että vainaja halusi vain luoda epäsopua.
Voit tallettaa testamenttisi vaikka pankin tallelokeroon. Varminta, ettei joku sukulainen testamenttia tuhoa, jos ei ole siinä edunsaajana Voi kertoa jollekin luottohenkilölle ja ottaa kopion, joka siellä piironginlaatikossa.
No mun sisko tuhosi äidin testamentin. Ei vaan tiennyt että alkuperäinen on mun tädilläni. Me muut se tiedettiin mutta sisko ei kun on varastanut koko ikänsä ja on alkoholisti. Ei nyt testamenttiä voi ihan näköselle jättää.
Peruskommenttini taas kerran. Paljon puoli- ja osatotuuksia sekä väärinymmärryksiä ja täyttä huuhaata.
- juristi
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kertoi jakaneensa kopioita lapsille ja sukulaisille. Testamentiksi kelpaa vain ja ainoastaan alkuperäinen, kopiolla voi pyyhkiä vaikka takapuolen, muuta arvoa niillä ei ole. Tietysti tiedoksi, mutta perunkirjoitukseen ne ei kelpaa.
Tämä on totta ja toi alapeukuttaja on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Peruskommenttini taas kerran. Paljon puoli- ja osatotuuksia sekä väärinymmärryksiä ja täyttä huuhaata.
- juristi
No vain tyhmä uskoo tämän palstan lukeneita.
Vierailija kirjoitti:
- juristi
Onpa surkea kommentti sinulta. Voisit hieman korjata virheellisyyksiä ja selittää samoin kuin minä olen tehnyt. Tai sitten jättää kommentoimatta mitään, sillä sinun peruskommentillasi ei ole mitään arvoa.
asianajaja
Tiedossamme on että testamentti tehty eikä ole pankissa. Kauhea urakka etsiä se, vainajan asunnosta.
Kyllä testamenttia voi olla useita alkuperäisiä kappaleita, kun niissä on aito allekirjoitus (ei otettu kopioita). Testamentti on tietysti myös digitaalisena pilvessä. Eihän juuri mikään virallinen dokumentti ole enää (ainoastaan tai lainkaan) paperilla. Vrt. osakekirjat.
Testamentti voitaisiin tallettaa verkkopankin digitaaliseen tallelokeroon. Problem solved.
Oma testamenttini on ihan kotona. Samassa kansiossa, missä kaikki muutkin tärkeät paperit. Näistä varmasti löytyy tietoja, joita perukirjoitukseen tarvitaan.
Olen juuri selvitellyt omaiseni kuolinpesää. Kaikki kaapit ja laatikot olen tyhjentänyt ja paperit lukenut, sekä lajitellut. Valtava työ on ollut ja runsaasti turhaa luettavaa minulle. Näistä saadaan koottua ne viralliset lopulliset paperit. Hänen testamenttinsa oli pankissa. Sieltä tuli heti tieto muiden tiedotteiden mukana.
Vähän lapsellinen esitys mutta laillisesti rintaperillinen saa oman osuutensa minkä jaossa sitten jaetaan eli osituksessa. Sinun sisarukseni saavat tasan yhtä suuren tai pienen osuuden kuin sinä. Rintaperillisiä kun ei ohittaa. Ja aboptiolapset perii kasvattivanhemmat kuin olisi rintaperillinen lain mukaan.