Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kynsilakan kemiasta

Vierailija
01.02.2023 |

Ryhdyin aikani kuluksi ihmettelemään ikivanhassa kynsilakkapullossa näkemääni ilmiötä. Lakka oli alun alkaen kuparinvärinen, mutta ajan mittaan ainekset ovat erottautuneet siten, että väriltään entisenlaisen lakan yläpuolella on noin neljännespullollinen kirkasta, punaruskeaa lientä, kuin jäähdytysnestettä. Mitä se mahtaa olla?

Toinenkin kysymys putkahti mieleen. Voiko erimerkkisiä kynsilakkoja sekoittaa keskenään?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsilakka on myrkky

.

En koskisi

Vierailija
2/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päällyslakan pulloon oli ilmestynyt joku tumma pallero sisälle, ihan kuin joku homepallo. Voiko värillisiinkin lakkoihin muodostua sellaisia, mutta niitä ei vaan näe?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemisti kirjoitti:

Kynsilakka on myrkky

.

En koskisi

Kaikki on myrkkyä, kun käyttää riittävän väärin.

Osaako kemisti kertoa, mikä aine erottuu tuolla tavalla? Kiinnostaa.

ap

Vierailija
4/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun päällyslakan pulloon oli ilmestynyt joku tumma pallero sisälle, ihan kuin joku homepallo. Voiko värillisiinkin lakkoihin muodostua sellaisia, mutta niitä ei vaan näe?

Oletko varma ettei ole se kuula joka siellä kuuluu olla? Joissakin kynsilakoissa on sisällä pienen pieni kuula.

Vierailija
5/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei ole se kuula joka siellä kuuluu olla? Joissakin kynsilakoissa on sisällä pienen pieni kuula.

Apua, en oo koskaan kuullutkaan :D Luultavasti, en vaan nähnyt sitä ensimmäiseen vuoteen.

Vierailija
6/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään paikoillaan olleen kynsilakan eri ainesosat alkavat erottua toisistaan. Eri tiheyden omaavat aineet erottuvat eri kerroksiksi. Ylimmäksi nousee todennäköisesti se liuotinosuus, joka pitää kynsilakan juoksevana silloin, kun kynsiä lakataan. Slakan kuivuminen kynsissä on sen liuottimen haihtumista. Pohjalle jää todennäköisesti sen lakan pigmenttiaineet, eli väriaineet. Ne ovat yleensä aika painavia hiukkaisia.

Osa pigmenteistä voi olla liuenneena siihen liuottimeen, ja alkuperäisesti väritön liuotin voi olla erottuneena värillistä.

Täsmälleen sama asia tapahtuu, kun öljy-etikka-salaattikastike saa olla koskematta pullossaan riittävän kauan (siis jos tekee itse sen sekoittamalla öljyä, etikkaa ja mausteita).

Kyse on siis emulsiosta, ei yhdisteestä.

Se tumma pallo siellä lakkapullossa on juuri sitä varten, että tämä erottuminen saadaan taas sekoitettua tasasävyiseksi kynsilakaksi. Sellainen löytyy useimmista kynsilakoista, kirkkaista harvemmin, kun siinä ei ole sitä pigmenttiainetta. Päällyslakkaan voi kerääntyä ajan kanssa pigmenttihitusia siitä kynsilakasta, jonka päälle sitä on sivelty - sen kynnessä olevan lakan oma liuotin voi olla jo haihtunut, mutta päällyslakan liuotin riittää irrottamaan jonkin verran sitä pigmenttiä ja se tarttuu siihen siveltimeen ja siirtyy siitä siihen kirkkaaseen lakkaan. Ne varmaan voivat muodostaa sinne jonkinlaisen keräytymän?

(taas käytössä oli asioita, joita olen joskus aikoinaan oppinut koulussa, joskin aivan eri yhteyksissä kuin kynsilakan käyttäytyminen)

Vierailija
7/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkas neste lienee jokin tuotteen sisältämistä liuottimista, joka on erottunut muista aineista ja väripigmenteistä.

Vierailija
8/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla se lakansekoituskuula. Joissain lakoissa on sellainen, että lakasta saa mahdollisimman tasaisen kun pulloa pyörittelee kahden käden välissä.

Vierailija
9/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sulla sen lakan INCI-listaa, eli ainesosia?

Olen huomannut ilmiön. Lakoissa on ainakin ohennusaine, joka voisi erottua pintaan. Silloin värilakka näyttää vähän jähmeämmältä, kunnes sekoittaa ne voimakkaasti yhtenäiseksi seokseksi.

Vierailija
10/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemisti kirjoitti:

Kynsilakka on myrkky

.

En koskisi

Kaikki on myrkkyä, kun käyttää riittävän väärin.

Osaako kemisti kertoa, mikä aine erottuu tuolla tavalla? Kiinnostaa.

ap

Ei siinä kemistiä tarvita. Pigmentti siellä on painavampaa kuin lakan muoviosa ja painuu pohjalle. Kynsilakoissa on liuottimena asetoni, joka on voimakkaasta hajustaan huolimatta suhteellisen myrkytön aine, hiukkasen etanolia myrkyllisempi. Lakkanafta ja tärpätti ovat huomattavasti asetonia myrkyllisempiä ja haitallisempia. Myös useimmat vesiliukoiset maalit ovat myrkyllisempiä kuin asetoni.

Vierailija
11/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkas neste lienee jokin tuotteen sisältämistä liuottimista, joka on erottunut muista aineista ja väripigmenteistä.

Tuota minäkin olen arvellut. "Kirkkaan ruosteen" sävy on erikoinen.

Tarkastelin lakkapulloa voimakkaassa valossa. Värilakkaa ja liuotinta onkin noin puolet ja puolet. Nyt, kun olen kallistellut tuota pulloa ja saanut sisällön hieman liikkumaan, värilakka näyttää vihertävän kupariselta, hieman kimaltelevalta hiekkakiviluolalta, joka on täyttynyt karun erämaajärven vedellä. Ei tämä uutena näin hieno ollut. :D

ap

Vierailija
12/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään paikoillaan olleen kynsilakan eri ainesosat alkavat erottua toisistaan. Eri tiheyden omaavat aineet erottuvat eri kerroksiksi. Ylimmäksi nousee todennäköisesti se liuotinosuus, joka pitää kynsilakan juoksevana silloin, kun kynsiä lakataan. Slakan kuivuminen kynsissä on sen liuottimen haihtumista. Pohjalle jää todennäköisesti sen lakan pigmenttiaineet, eli väriaineet. Ne ovat yleensä aika painavia hiukkaisia.

Osa pigmenteistä voi olla liuenneena siihen liuottimeen, ja alkuperäisesti väritön liuotin voi olla erottuneena värillistä.

Täsmälleen sama asia tapahtuu, kun öljy-etikka-salaattikastike saa olla koskematta pullossaan riittävän kauan (siis jos tekee itse sen sekoittamalla öljyä, etikkaa ja mausteita).

Se tumma pallo siellä lakkapullossa on juuri sitä varten, että tämä erottuminen saadaan taas sekoitettua tasasävyiseksi kynsilakaksi. Sellainen löytyy useimmista kynsilakoista, kirkkaista harvemmin, kun siinä ei ole sitä pigmenttiainetta. Päällyslakkaan voi kerääntyä ajan kanssa pigmenttihitusia siitä kynsilakasta, jonka päälle sitä on sivelty - sen kynnessä olevan lakan oma liuotin voi olla jo haihtunut, mutta päällyslakan liuotin riittää irrottamaan jonkin verran sitä pigmenttiä ja se tarttuu siihen siveltimeen ja siirtyy siitä siihen kirkkaaseen lakkaan. Ne varmaan voivat muodostaa sinne jonkinlaisen keräytymän?

(taas käytössä oli asioita, joita olen joskus aikoinaan oppinut koulussa, joskin aivan eri yhteyksissä kuin kynsilakan käyttäytyminen)

Mielenkiintoinen pohdinta. En kuitenkaan uskoisi, että kyseessä olisi emulsio vaan että raskaammat pigmenttihiutaleet olisivat painuneet pohjaan, kun ovat liukenemattomia. Peruskynsilakka oli ainakin aikoinaan nitroselluloosalakkaa, jossa ohentimena/liuottimena nopeasti kuivuva asetoni. Selluloosatinnerit liuottaisivat kyllä, mutta ovat myrkyllisempiä ja haihtuvat hitaammin. Samassa kynsilakassa voi olla montaa pigmenttiä, jotka sakkautuvat eri tavoin. Helmiäinen on hiutaleina.

Vierailija
13/14 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, en oo koskaan kuullutkaan :D Luultavasti, en vaan nähnyt sitä ensimmäiseen vuoteen.

Miten on mahdollista, ettet ole kuullut metallikuulien kilinää kynsilakkapulloissasi tai nähnyt niiden liikkuvan pullon pohjaa ja laitoja vasten? Ei tarvitse edes ravistaa, vaan pulloa hiljaa pyörittämälläkin kuulien hahmon saa näkymään.

Vierailija
14/14 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen pohdinta. En kuitenkaan uskoisi, että kyseessä olisi emulsio vaan että raskaammat pigmenttihiutaleet olisivat painuneet pohjaan, kun ovat liukenemattomia. Peruskynsilakka oli ainakin aikoinaan nitroselluloosalakkaa, jossa ohentimena/liuottimena nopeasti kuivuva asetoni. Selluloosatinnerit liuottaisivat kyllä, mutta ovat myrkyllisempiä ja haihtuvat hitaammin. Samassa kynsilakassa voi olla montaa pigmenttiä, jotka sakkautuvat eri tavoin. Helmiäinen on hiutaleina.

Juu, anteeksi, kyse on tietenkin dipersiosta. Yön yli nukkuneena tämä tietenkin on itsestäänselvää, eilen ruuanlaiton jälkeen oli mielessä vain emulsiot ja rasvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi