Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi
Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.
Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?
Kommentit (197)
Äidiltäni löytyi minua karkeasti suosiva testamentti. Äiti oli ollut epäsovussa muun perheen kanssa, minä en. Onneksi en tarvitse hänen lanttejaan (äidilleni iso summa, minulle ei ihan yhtö iso) ja tuhosin koko testamentin siitä kenellekään kertomatta.
Ajattelin, että vainajan viimeistä tahtoa pitää noudattaa jos se on hyvä tahto, mutta jos testamentin tekijä on halunnut testamentata perheeseen epäsopua niin sellaista testamenttia ei tarvitse valvoa. Vanhempien kuoleman jälkeen me sisarukset oltiin lähennytty ihan uudella tavalla enkä halunnut siitä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bv kirjoitti:
Yhdelle tuttavalle kävi niin, että antoivat talon pojalle, kun tämä meni naimisiin. Poika kuitenkin kuoli ennenkuin ehti saada lapsia, ja leski meni uusiin naimisiin sekä sai lapsia. Siksi tuo lasten puolisoiden oikeus periä kuitataan yleensä pois testamentissa.
Ei taida normaali lauseke purra tuohon tilanteeseen. Leski perii puolisonsa joka tapauksessa. En nyt ole ihan varma onko olemassa jokin lauseke jolla tämänkin voi estää, mutta kelle sen perinnön sitten pitäisi mennä?
Leski ei kyllä peri yhtään mitään. Kummallaisia väitteitä täällä.
Leski perii, jos vainaja on lapseton (kuten kerrotussa tapauksessa) eikä hänellä ole testamenttia.
Leski perii myös, jos hän on testamentin edunsaaja (esim. keskinäinen testamenttia pariskunnalla). Silloin rintaperilliset perivät vain lakiosansa, ja senkin vain jos vaativat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään ellei ole kertonut jollekin. Ihmettelen että avioehto pitää rekisteröidä, mutta testamenttia ei.
Onko muuten niin että jos ei ole avioehtoa, puolison voi testamentilla tehdä tasingottomaksi, mutta avioeron varalta ei voi hänen avio-oikeutta ottaa pois?
Ei ole näin. Oman puolison tasinkoa ei voi estää testamentilla, vaan siihen tarvitaan avioehto. Sekoitat varmaan siihen, että testamentilla voi poistaa oman lapsen puolison avio-oikeuden lapsen sinulta saamaan perintöön.
Eli vaikka urheiluseuralle testamentattu osuus vähentäisi lasten perintöosuutta, mutta ei lesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos testamentti on tallelokerossa, kuka tietää että se on siellä ja kenellä on oikeus avata lokero, jos sellainen epäilys on?
Perikunnalla se on. Ja perikunta hoitaa perunkirjoituksen, ja se, kenelle perikunta antaa sen tehtäväksi, on oikeutettu avaamaan tallelokero. Perunkirjoittajat voi kysellä useistakin pankeista, onko vainajalla mahdollisesti siellä tallelokero. Pankithan muutenkin saa tietää asiakkaansa kuolemasta viranomaisteitse. Vainajan pankkitilihän sulkeutuu oikeastaan välittömästi kuoleman jälkeen.
Minä olen varakkaan henkilön läheinen.. sanotaan vaikka ystävä. En siis aviopuoliso enkä verisukulainen. En ole perintökaaressa millään tavalla. Ystäväni kertoi minulle, että on muistanut minua testamentissaan.
Ongelma on nyt se ettei kellään p
Jos se testamentti tulee kuoleman jälkeen esille ja se toimitetaan asiallisesti perinnönjakotilaisuuteen, niin sinun yhteystietosi saa ihan maistraatista selville - vaikka olisit merkannut tietosi salaisiksi.
Olisko köntti (tyyliin Papillon) turvallinen paikka? Patologi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään ellei ole kertonut jollekin. Ihmettelen että avioehto pitää rekisteröidä, mutta testamenttia ei.
Onko muuten niin että jos ei ole avioehtoa, puolison voi testamentilla tehdä tasingottomaksi, mutta avioeron varalta ei voi hänen avio-oikeutta ottaa pois?
Ei ole näin. Oman puolison tasinkoa ei voi estää testamentilla, vaan siihen tarvitaan avioehto. Sekoitat varmaan siihen, että testamentilla voi poistaa oman lapsen puolison avio-oikeuden lapsen sinulta saamaan perintöön.
Eli vaikka urheiluseuralle testamentattu osuus vähentäisi lasten perintöosuutta, mutta ei lesken?
En ymmärrä, mitä tarkoitat. Ensin tehdään ositus, jonka perusteella määräytyy tasinko. Vasta mahdollisen tasingon maksamisen jälkeen jäljelle jäänyt omaisuus on perintöä, joka jaetaan testamentin mukaan kuitenkin niin, että lapsilla on oikeus vaatia lakiosaansa. Testamentilla ei voi vaikuttaa ositukseen eikä lakiosan laskemisessa oteta mitenkään huomioon maksettua tasinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulisi naapuri pyytämään mun allekirjoitusta johonkin epämääräiseen paperiin ja sanoisi vaan että se on testamentti, eikä näyttäisi koko tekstiä, niin en minä kyllä pistäisi nimeäni siihen. Varsinkaan jos siinä ei edes olisi toisena todistajana mun tuntemaani henkilöä.
Onhan se paperi sulle näytettävä, jottet laita nimeäsi johonkin takauspaperiin...
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää vaikka ventovieraan ohikulkijan kadulta. Siinä todistetaan vain se että itse olet testamentin allekirjoittanut, todistamisella ei ole mitään testamentin sisällön kanssa. Varsinaisen tekstin voi peittää, sitä ei tarvitse ulkopuolisten nähdä.
minä en suostuisi allekirjoittamaan mitään paperia, jonka tekstiä en saa nähdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avio- oikeus ei ole perintöä. Sitä ei vähennä muiden perintöosuudet. Perinnönsaajat sitten mitä jää, osuuksiensa mukaisesti.
Ne on pankin säilössä tai asian ajajalla ja hautaustoimistolla . Kun kuolee pankit saa tiedon heti siitä ja tilit suljetaan . Laskut maksetaan ja tulee perunkirjoitus. Sitten tulee ne testamentti jutut . Hautakulut. Hautaustoimistot voi hoitaa perunkirjat. Sitten siinä on verottaja mukana . Kun myös ulosotto jos on ulosotossa. Että vähän kuin koko yhteiskunta paikalla kun joku kuolee!!! On lääkäriä ja pappia on hautaustoimistoa ja pankkia kuin verottaja. Silleen tää menee kun tänne synnyttävän on paikalla sairaala lääkäri kuin Sossu. Neuvolat perhekeskukset. Koulut. Isovanhemmat päiväkodit. Tää on niin yhteiskunta. Kuollessa on mukana samoin kaikki. Sukulaiset kuin muut. Syntymän ja kuoleman välillä eletään. Testamentti on aina tallessa pankissa tai muualla. Et voi mitenkään muuttaa sitä.
järjestöille ei kannata kertoa, jos on järjestölle jättämässä omasuuttaan, jos on muitakin perijöitä saamassa perintöä. Jos käykin nimittäin niin, että vähentääkin jonkun järjestön saamaa osuutta uudella testamentilla, niin nämä järjestöt tuntuvat aika usein riitauttavan uuden testamentin oikeudessa ja väittävät perusteluina ettei vainaja enää ollut toimintakunnossa uuden testamentin laatimisen aikana tai vastaavaa ja vaativat itselleen suurempaa osuutta, joka olisi tulossa. näitä tapauksiahan suomessa on joitakin ollut. ja oikeudenkäynti tulee kalliiksi.
Itse olen ainakin noiden tapausten johdosta tullut siihen tulokseen, että minut perii yksityishenkilö/yksityishenkilöt, jotka sitten itse halutessaan joko käyttävät rahat itse tai laittavat ne hyväntekeväisyyteen. En nmittäin halua, että miun rahoistani alkaa yksikään ahneeksi heittäytyny järjestö tappele maan muiden perinnönsaajieni kanssa.
Maksamaan nyt ne ulosottovelat mitä teillä on . Ne on pois teidän lapsilta kuin teidän perinnöistä. Ulosotto on siinä sitten. Kannattaa nyt vaan aloittaa maksaa niitä ulosottoja . Sosiaalisen luoton avulla pääsee ehkä osasta velkaa nopeammin ja yhdistely lainalla. Tai myymällä autonsa siihen asti kun on velkaa ja maksaa sillä ulosottoja. Varastettu tavara on kauhea kirous . Karma menee niin että kun oot varastanut vaikka stereot niin joku varastaa sulta samoin . Auto autosta silmä silmä silmästä Mooses.
Sen perusteella leski saa tasingon, ja tasinko kyllä vähentää lasten perinnön määrää ja arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voisi olla myös niin, että testamentin laatija voisi pankkitunnuksilla aina tarvittaessa itse muuttaa testamenttiaan suoraan verkon kautta.
Mistä tiedät, kuka sängyssä makaavan vanhuksen puolesta tunnuksilla on testamenttia muuttanut?
Ehdottomasti varmistus henkilökohtaisesti tai muuten luotettavasti.
Riippuu omaisuuden määrästä kuinka monta lippua ja lappua jaksaa läpi käydä.
Joskus aika pienestäkin selataan joka lappu ja käännetään kivet ja kannot ja revitään sohvat, että papru löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulisi naapuri pyytämään mun allekirjoitusta johonkin epämääräiseen paperiin ja sanoisi vaan että se on testamentti, eikä näyttäisi koko tekstiä, niin en minä kyllä pistäisi nimeäni siihen. Varsinkaan jos siinä ei edes olisi toisena todistajana mun tuntemaani henkilöä.
Onhan se paperi sulle näytettävä, jottet laita nimeäsi johonkin takauspaperiin...
Siitä testamentista voi peittää sen määräyskohdan, mutta näyttää otsikon "Testamentti" ja sen alun: " Täten minä, KK, määrään viimeisenä tahtonani ja testamenttinani seuraavaa..."
Sitä ei tarvitse näyttää, mitä on kenellekin määrännyt.
Lisäksi se, mihin todistaja laittaa nimensä, tietenkin näytetään. Se aina samantyylinen. " Vartavasten kutsuttuina ja yhtäaikaa läsnäolevina todistamme, että KK, jonka henkilöllisyyden olemme tarkastaneet, on tänään terveellä ja täydellä ymmärryksellä sekä vapaasta tahdostaan ilmoittanut tämän olevan hänen viimeisin tahtonsa ja että hän on tämän testamentin omakätisesti allekirjoittanut".
En oikein tiedä, miten tuon asiakirjan saa takauspaperiksi saa väännettyä. Selkeästi testamentti. Sitä ei tarvi näyttää, kenelle ja mitä testamenttaa.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Äidiltäni löytyi minua karkeasti suosiva testamentti. Äiti oli ollut epäsovussa muun perheen kanssa, minä en. Onneksi en tarvitse hänen lanttejaan (äidilleni iso summa, minulle ei ihan yhtö iso) ja tuhosin koko testamentin siitä kenellekään kertomatta.
Ajattelin, että vainajan viimeistä tahtoa pitää noudattaa jos se on hyvä tahto, mutta jos testamentin tekijä on halunnut testamentata perheeseen epäsopua niin sellaista testamenttia ei tarvitse valvoa. Vanhempien kuoleman jälkeen me sisarukset oltiin lähennytty ihan uudella tavalla enkä halunnut siitä luopua.
Jos se oli laillinen testamentti siitä on kopio ja silloin teit kyllä rikoksen. Mutta kun kyseessä on äitisi niin olet rintaperillinen ja petit lapsen osuuden siitä huolimatta olitteko väleissä tai ette. Raha asioihin ja lakiin ihmisten väliset tunteet ei vaikuta.
Testamentti-asiat on Suomessa huononosti järjestetty, vilppi on liian helppoa, pitäisi olla viranomainen jonka takana testamentti oloosi säilössä.
Yleensä testamentista kerrotaan sille, jonka hyväksi se on tehty. Tosin eipä silloin oikein voi jos perintö menee jollekin järjestö. Kyllä sitä vaan on etsittävä papereista ja kaikista mahdollisista paikoista, jos kukaan ei tiedä eikä tallelokeroissa ole.