Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi
Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.
Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea ongelma, mutta yksi tapa on antaa testamentista kopio sen edunsaajalle ja kertoa hänelle, missä on alkuperäinen. Vaikka tämä ei takaakaan mitään, niin se kuitenkin lisää todennäköisyyttä siihen, että testamentti löydetään ja perintö jaetaan sen mukaan. Edunsaajalla kun on intressi pitää huoli testamentin löytymisestä.
Tämä. Olemme avopuolisoni kanssa tehneet keskinäisen testamentin, ja luonnollisesti tiedämme, missä testamentti on, jos sille koskaan tulee tarvetta. Sen sijaan perintökaaressa seuraavana oleville vanhemmillemme emme ole testamentin sijainnista kertoneet, koska näillä olisi omissa interesseissään tuhota testamentti – jos sitä ei olisi, menehtyneen lapsen omaisuus menisi heille. Sen verran olen ihan lähipiirissä nähnyt perinnöistä tappelemista, etten luota sekuntiakaan siihen, ettei myös kiltin oloisesta ihmisestä voisi pahan paikan tullen syntyä omaa etuaan ajavaa opportunistia.
Pelottaako että menetät testamentilla miehen omaisuuden jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Todistajat eivä todista testamenttia vaan allekirjoituksen ja testamentin tekijän oikeustoimikelpoisuuden.
Kelpoisuus tehdä testamentti on vähän eri asia kuin oikeustoimikelpoisuus.
Lisäksi todistetaan, että testamenttaaja on toiminut vapaasta tahdostaan ja että todistajat ovat olleet yhtä aikaa läsnä.
Entä jos todistajatkin ovat jo kuolleita? Naapurin Matti ja Liisa todisti, mutta ovat jo haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella asia valmiiksi. Ensimmäinen kysymys on se onko testamentti edes tarpeen. Jos perinnönjako voidaan hoitaa normijärjestyksessä kaavan mukaan, sitähän ei edes tarvita.
Testamentti on tarpeen, jos haluaa sulkea puolisot pois tai vaikka verosuunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu miksi sinulla ei ole testamenttia?
Ihan kaikkien kannattaisi miettiä nuo asiat valmiiksi ja tehdä paperit kuntoon, se kuolema voi korjata vaikka huomenna.
Vastaan vaikka kysymys ei ollut minulle.
Minulla on vain yksi perillinen, joten en ole tehnyt testamenttia. Hautaustestamentin olen tehnyt.
Kuolinpesän tallelokerolle ei pääse ihan noin vain. Avatessa sen sisältö täytyy luetteloida, ja tässä on paikalla kaksi pankin henkilöä kuolinpesän edustajan lisäksi. Lisäksi nykyisin avaimet on aina asiakkaalla, eli ei se paha pankki pääse sinne omineen testamentteja varastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistajat eivä todista testamenttia vaan allekirjoituksen ja testamentin tekijän oikeustoimikelpoisuuden.
Lisäksi todistetaan, että testamenttaaja on toiminut vapaasta tahdostaan ja että todistajat ovat olleet yhtä aikaa läsnä.
Entä jos todistajatkin ovat jo kuolleita? Naapurin Matti ja Liisa todisti, mutta ovat jo haudassa.
Tuo on aika yleinen tilanne. Se vain tarkoittaa että mikäli testamentista riidellään oikeudessa niin todistajilta ei voida kysellä mitään vaan on pitäydyttävä muussa näytössä. Väärennetyissä testamenteissa hyödynnetään tätä, eli päivätään se takautuvasti ja todistajiksi sellaiset jotka ovat sen jälkeen kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu miksi sinulla ei ole testamenttia?
Ihan kaikkien kannattaisi miettiä nuo asiat valmiiksi ja tehdä paperit kuntoon, se kuolema voi korjata vaikka huomenna.
Vastaan vaikka kysymys ei ollut minulle.
Minulla on vain yksi perillinen, joten en ole tehnyt testamenttia. Hautaustestamentin olen tehnyt.
Kannattaa silti tehdä testamentti, jossa perillisen puoliso suljetaan peritystä tai sen sijaan tulleesta omaisuudesta pois.
Sukulaiseni huijasi sisaruksiaan että sillä oli muka testamentti sisaruksille ja hänestä pidettiin hyvää huolta loppuun asti ja vasta kuoleman jälkeen kaikki tajusi ettei sellaista löydy niin että kaikki meni nuoruuden vahinko lehtolapselle johonka hän ei pitänyt mitään yhteyttä koko elinaikanaan. Tuntui kyllä pahalta kun häntä loppuun asti hoitaneet, asunnon siivonneet yms. hänen asioillaan juoksevat lähiomaiset jäivät nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin lompakkooni lapun, jossa ilmoitan, että testamentti on olemassa ja löytyy paikasta X. Kerroin siinä lapussa myös, mikä lakitoimisto on testamentin laatinut ja että heillä on siitä kopio.
Kun lapsistasi ahnein saa lompakon käsiinsä, hän löytää lapun ja heittää sen roskikseen. Sitten perinnönjako menee normaalin kaavan mukaan ja hänkin saa perintöä, eikä jää ilman. Tai sitten hän löytää kotoasi uuden testamentin, jossa omaisuudesta menee iso osa hänelle!
Onhan siinä riski olemassa ainakin, että testamentin löytäjä "hukkaa sen vahingossa" jos se sattuu olemaan itselle epäedullinen. Tosin voi olla vaikea arvioida kuinka yleistä tämänlainen on. Varmasti ei ole täysin ennenkuulumatonta. Ihmiset on ahneita nilkkejä perintöasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisittepä vain, kuinka pankit voivat sooloilla.
Heh, erään pikkukunnan pankinjohtaja vaimoineen hoiteli itselleen näiden tallelokerotestamenttien avulla hyvät rahat. Siinähän saa kaikkien vanhusten yhteystiedot kätevästi ja sitten voikin alkaa painostaa lapsettomia mukavissa merkeissä.
Tätä samaa tekevät seurakunnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika yleinen tilanne. Se vain tarkoittaa että mikäli testamentista riidellään oikeudessa niin todistajilta ei voida kysellä mitään vaan on pitäydyttävä muussa näytössä. Väärennetyissä testamenteissa hyödynnetään tätä, eli päivätään se takautuvasti ja todistajiksi sellaiset jotka ovat sen jälkeen kuolleet.
Jos muuta näyttöä ei ole kuin puheet, niin eipä ole mitään tehtävissä.
Suomeen pitäisi oikeasti luoda luotettava systeemi säilyttämään virallista testamenttia. Miettikää, miten paljon täällä tehdään huijauksia näissä asioissa. Ihme, ettei kukaan puutu, mutta taitaa olla niin, että ne jotka päättää, tekee kupruja itse.
Exäni teki pankissa testamentin, sieltä sitten löytyy kun tarvii
Usein löytyy pankin tallelokerosta silloin kun perunkirjoistusta tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne paperit pitää vaan käydä läpi. Kahdet paperit olen tsekannut ja itsellä on ainakin tärkeät asiakirjat siististi kansissa. Lisäksi olen kertonut testamentin edunsaajille, että testamentti on olemassa.
Kannattaa kertoa myös edunsaajille viimeisen laaditun virallisen testamentin päiväys.
Ettei ilmaannu uudempia, kun on perinnönjaon aika.
Minä olen lähettänyt kopion testamentista edunsaajille. Olen lapseton ja mulle oli tärkeää tehdä testamentti että kaikki menee just sinne minne pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän etsitte. Aika kasa paperia käyty läpi ja sieltähän se löytyi
Mutta löytyikö viimeisin?
Testamentissa pitää olla aina päivämäärä, jotta tiedetään, mikä niistä on pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Exäni teki pankissa testamentin, sieltä sitten löytyy kun tarvii
Siis sun ex laati sun testamenttisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän etsitte. Aika kasa paperia käyty läpi ja sieltähän se löytyi
Mutta löytyikö viimeisin?
Testamentissa pitää olla aina päivämäärä, jotta tiedetään, mikä niistä on pätevä.
Muahhah haa! Päivämääränhän voi aina kirjoittaa vaikka viime vuosisadalle.
Minä laitoin lompakkooni lapun, jossa ilmoitan, että testamentti on olemassa ja löytyy paikasta X. Kerroin siinä lapussa myös, mikä lakitoimisto on testamentin laatinut ja että heillä on siitä kopio.