Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi

Vierailija
20.01.2022 |

Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.

Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pankissa arvopaperisäilytyksessä testamentti. Samassa säilytyksessä on asunnon osakekirja. Kuukausiveloitus menee omistaja-asiakkaalle kertyneistä bonuksista.

Vierailija
42/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monessa suvussa tapahtuukaan näin, että vainajan kylmettyä alkaa joku ahne penkoa vanhuksen asuntoa ja joko ”hukkaa” aidon testamentin tai sitten ”löytää” mummon sukkalaatikosta testamentin, jolla HÄN saa koko omaisuuden!

Meidän suvussa eräät ahneet olivat ottaneet puolidementoituneilta vanhuksilta allekirjoitukset paperinlaitaan näiden vielä eläessä. Nämä vanhat eivät edes olleet tajunneet, mihin kirjoittivat.

Sitten perinnönjaossa selvisi uusi testamentti, joka oli todella epäoikeudenmukainen - täysin muuta, kun vanhukset olivat aikoinaan suullisesti sanoneet (ja muutenkin, olivat todella tasa-arvoisia olleet lastensa suhteen, mutta testamentti ei sitä ollut).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaikka maistraatti voisi olla aidon testamentin säilytyspaikka?

Ruotsissa se on hautaustoimisto, mutta voihan nekin mennä konkkaan tai palaa poroksi.

Vierailija
44/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pankissa arvopaperisäilytyksessä testamentti. Samassa säilytyksessä on asunnon osakekirja. Kuukausiveloitus menee omistaja-asiakkaalle kertyneistä bonuksista.

Eihän sitä aina tiedäkään. Itse olen kertonut useammalle ihmiselle, missä testamenttiani säilytetään.

Vierailija
45/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos testamentti on tallelokerossa, kuka tietää että se on siellä ja kenellä on oikeus avata lokero, jos sellainen epäilys on?

Meillä eräs ahne vei leskeytyneen vanhuksen väkisin käsikynkässä pankin tallelokerolle ja pakotti muuttamaan testamentin toiseen paperiin, joka oli laadittu painostuksen alla.

(Vanhus sanoi tästä minulle, että pelkää tuota ihmistä, joka pakottaa häntä.)

Vierailija
46/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisittepä vain, kuinka pankit voivat sooloilla.

Heh, erään pikkukunnan pankinjohtaja vaimoineen hoiteli itselleen näiden tallelokerotestamenttien avulla hyvät rahat. Siinähän saa kaikkien vanhusten yhteystiedot kätevästi ja sitten voikin alkaa painostaa lapsettomia mukavissa merkeissä.

Vierailija
47/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni kuukausia laatikoita tyhjennellssä kun äiti kuoli. Isä on hoivakodissa ja tuskin enää edes muistaa kuka äiti oli.

Mentiin pian äidin kuolemansa jälkeen koko perikunta etsimään olisiko pöytälaatikossa joku lappunen. Siellähän oli! Se oli vain päivätty joskus 00 ja oli alimmaisena. Ei ihminen halua miettiä näitä testamenttiasioita koko eläkeikäänsä eikä tiedä koska tulee sydäri, niin että ihan epärealistista olettaa että se olisi jossain esillä.

Jos mulla olisi testamentti, laittaisin sen laatikon alimmaiseksi, mutta muovikuoreen jossa lukee että voimassa oleva viimeinen tahto. Siinä voisi sitten samalla esittää toivomuksensa hautajaisista. Me ei koskaan oltu keskusteltu asiasta niin tehtiin sitten niinkuin meille sopi - sekin on ihan ok. Vainaja on jo harjoittelemassa harpunsoittoa pilven päällä ja ajattelee teistä kauniisti ja ymmärtävästi vaikka tekisitte mitä. Sitä mä olen kyllä ajateltu että kun perinnönjako alkaa, niin olisi hyvä jos sisarukset sopisi että toimitaan niin että vainaja olis ylpeä, eikä riideltäis joka astiasta. Vainaja voi toki auttaa tässä asiassa jos laittaa siihen paperiin selvästi että miten haluaa jakaa.

Kysymys kuuluu miksi sinulla ei ole testamenttia?

Ihan kaikkien kannattaisi miettiä nuo asiat valmiiksi ja tehdä paperit kuntoon, se kuolema voi korjata vaikka huomenna.

Vierailija
48/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suunnitella asia valmiiksi. Ensimmäinen kysymys on se onko testamentti edes tarpeen. Jos perinnönjako voidaan hoitaa normijärjestyksessä kaavan mukaan, sitähän ei edes tarvita.

Vierailija
49/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne paperit pitää vaan käydä läpi. Kahdet paperit olen tsekannut ja itsellä on ainakin tärkeät asiakirjat siististi kansissa. Lisäksi olen kertonut testamentin edunsaajille, että testamentti on olemassa. 

Kannattaa kertoa myös edunsaajille viimeisen laaditun virallisen testamentin päiväys.

Ettei ilmaannu uudempia, kun on perinnönjaon aika.

Vierailija
50/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja mistä löytää kansi esteetöntä todistajaa testamenttiin, jos kavereita ei ole. Pitää varmaan väärentää. Kyllä noi pitäisi rekisteröidä maistraattiin.

Jos teettää testamentin lakimiehellä, todistajat löytyy siitä toimistosta.

Ja testamentin voi todistaa kuka tahansa, joka voi huomata ja tietää, että henkilö on täydessä ymmärryksessä testamentin tehnyt.  Vaikka naapurit.

Testamentin sisältöä ei tarvitse näyttää, vaan ainoastaan se, että siinä lukee testamentti.

Ja alla että testamentin todistavat  nämä kaksi henkilöä.

Ja testamentist tulee aina ilmoittaa jollekin, että sellainen on olemassa.

Kaikissa pankeissa ei ole enää tallelokeroja ollenkaan

Ja niissä pankeissa joissa on, ne ovat täynnä.  Vapautuvaa pankkilokeroa voi joutua jopa jonottamaan.

Todistajat eivä todista testamenttia vaan allekirjoituksen ja testamentin tekijän oikeustoimikelpoisuuden.

Eivät arvioi oikeustoimikelpoisuutta, siitä riiteleminen jää perinnönsaajille, mutta henkilöllisyyden joutuvat varmistamaan.

Vierailija
51/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajat eivä todista testamenttia vaan allekirjoituksen ja testamentin tekijän oikeustoimikelpoisuuden.

Kelpoisuus tehdä testamentti on vähän eri asia kuin oikeustoimikelpoisuus.

Lisäksi todistetaan, että testamenttaaja on toiminut vapaasta tahdostaan ja että todistajat ovat olleet yhtä aikaa läsnä.

Vierailija
52/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mistäpä sen voi tietää… Itse olen myös miettinyt mistä tietää edes mitä kaikkea toinen omistaa kun perinnönjakoa varten kartoitetaan omaisuus. En minä ainakaan tiedä onko sukulaisilla olemassa olevia sijoitustilejä, ulkomailla pankkitilejä tai muuta omaisuutta mikä pitäisi huomioida. Ja vaikka tietäisin, niin mitään tunnuksia/ pääsyä näihin tietoihin ei kuitenkaan ole. Miten näitä asioita oikeasti hoidetaan ja selvitellään? Miten ihmiset osaa ja tietää kun osuu omalle kohdalle?

Vierailija
53/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne paperit pitää vaan käydä läpi. Kahdet paperit olen tsekannut ja itsellä on ainakin tärkeät asiakirjat siististi kansissa. Lisäksi olen kertonut testamentin edunsaajille, että testamentti on olemassa. 

Testamentti ei aina löydy normaalien asiapapereiden joukosta. Saattaa olla teipattuna vaikka lipaston takaseinään.

Nämä piilosta löydetyt testamintit lienevät väärennöksiä. Miksi kukaan laatisi testamenttia mutta sitten piilottaa sen niin että sitä ei varmasti löydetä? Testamenttia tarvitaan perukirjoituksessa ja sen järjestämiseen on määräaika. Asuntoa ei välttämättä ehditä sitä ennen tyhjentää, ja vaikka ehdittäisikin niin varmimmat piilopaikat voivat silti jäädä löytymättä.

Vierailija
54/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentti ei aina löydy normaalien asiapapereiden joukosta. Saattaa olla teipattuna vaikka lipaston takaseinään.

Nämä piilosta löydetyt testamintit lienevät väärennöksiä. Miksi kukaan laatisi testamenttia mutta sitten piilottaa sen niin että sitä ei varmasti löydetä? Testamenttia tarvitaan perukirjoituksessa ja sen järjestämiseen on määräaika. Asuntoa ei välttämättä ehditä sitä ennen tyhjentää, ja vaikka ehdittäisikin niin varmimmat piilopaikat voivat silti jäädä löytymättä.

Kymmenen vuotta on aikaa etsiä. 

Vierailija
55/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot testamentit on ollut tapana hävittää. Sen takia ahneimmat sukulaiset käyvät ensiksi lipastot läpi, jotta saa selville, että löytyykö testamenttia vai vain "poltettavaa paperia".

Vierailija
56/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa suunnitella asia valmiiksi. Ensimmäinen kysymys on se onko testamentti edes tarpeen. Jos perinnönjako voidaan hoitaa normijärjestyksessä kaavan mukaan, sitähän ei edes tarvita.

Jos on lapsia tai lähisukulaisia niin aniharvalla lienee tarvetta määrätä poikkeavasta perimysjärjestyksestä testamentissa. Mutta, mikäli omaisuutta on edes kohtalaisesti, niin testamentti kannattaa ehkä tehdä yksinomaan sen vuoksi että siinä suljetaan lasten puolisoilta avio-oikeus perittyyn omaisuuteen, sen sijaan tulleeseen omaisuuteen sekä näiden tuottoon.

Vierailija
57/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta on aikaa etsiä. 

Juu, mutta arvaa mikä soppa syntyy jos testamentti jossa perimysjärjestys poikkeaa merkittävästi normaalista löydetään 9 vuoden kuluttua. Suurin osa aiheetta perineistä on jo hävittänyt kaiken saamansa rahaat ja omaisuuden.

Vierailija
58/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaikea ongelma, mutta yksi tapa on antaa testamentista kopio sen edunsaajalle ja kertoa hänelle, missä on alkuperäinen. Vaikka tämä ei takaakaan mitään, niin se kuitenkin lisää todennäköisyyttä siihen, että testamentti löydetään ja perintö jaetaan sen mukaan. Edunsaajalla kun on intressi pitää huoli testamentin löytymisestä.

Vierailija
59/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa yli 80-vuotiaat eivät myöskään saa tehdä lahjoituksia. Samaa voisi harkita Suomessa. Se karsii varmasti osan härskeistä rahallisista peliliikkeistä.

Vierailija
60/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni kuukausia laatikoita tyhjennellssä kun äiti kuoli. Isä on hoivakodissa ja tuskin enää edes muistaa kuka äiti oli.

Mentiin pian äidin kuolemansa jälkeen koko perikunta etsimään olisiko pöytälaatikossa joku lappunen. Siellähän oli! Se oli vain päivätty joskus 00 ja oli alimmaisena. Ei ihminen halua miettiä näitä testamenttiasioita koko eläkeikäänsä eikä tiedä koska tulee sydäri, niin että ihan epärealistista olettaa että se olisi jossain esillä.

Jos mulla olisi testamentti, laittaisin sen laatikon alimmaiseksi, mutta muovikuoreen jossa lukee että voimassa oleva viimeinen tahto. Siinä voisi sitten samalla esittää toivomuksensa hautajaisista. Me ei koskaan oltu keskusteltu asiasta niin tehtiin sitten niinkuin meille sopi - sekin on ihan ok. Vainaja on jo harjoittelemassa harpunsoittoa pilven päällä ja ajattelee teistä kauniisti ja ymmärtävästi vaikka tekisitte mitä. Sitä mä olen kyllä ajateltu että kun perinnönjako alkaa, niin olisi hyvä jos sisarukset sopisi että toimitaan niin että vainaja olis ylpeä, eikä riideltäis joka astiasta. Vainaja voi toki auttaa tässä asiassa jos laittaa siihen paperiin selvästi että miten haluaa jakaa.

Kysymys kuuluu miksi sinulla ei ole testamenttia?

Ihan kaikkien kannattaisi miettiä nuo asiat valmiiksi ja tehdä paperit kuntoon, se kuolema voi korjata vaikka huomenna.

Juuri näin! Testamentti ei jouduta kenenkään kuolemaa. On hyvä, että on paperit kunnossa ja kaikilla tiedossa. Tosiaan vaikka kopiot jokaisella viimeisimmästä testamentista.

Kuolema tulee usein yllättäen, joten turha siirtää testamentin tekemistä jonnekin eläkeikään tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi