Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, onko jollain testamentti? Eihän jokaista paperilappusta voi käydä läpi

Vierailija
20.01.2022 |

Niin... testamentin tekijän olisi pitänyt kertoa muille, että testamentti on tehty ja se löytyy sieltä ja sieltä tai antaa joillekin tutuille kopio. Tai sitten testamentin pitäisi olla kotona jossakin tosi näkyvällä paikalla esillä, mistä se löydettäisiin. Jos on jossakin sekatavaralaatikossa tai ylipäänsä missään paperikasoissa tms. niin eihän sitä kukaan näe.

Mutta entäs jos kyseessä on yksinäinen ihminen, ei sukua eikä ystäviä ja hän on testamentannut omaisuutensa vaikkapa jollekin järjestölle, niin mistä sitä saa kukaan tietää?

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekisteröintimahdollisuuden puute saattaa olla pankin toivomus; tallelokerot ovat tuottoisia.

Saattaa myös olla jonkun lakimiehen toive.

Vierailija
22/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa pitäisi olla rekisteröintipakko mielestäni. Eli kaikki testamentit pitäisi olla jossain julkisessa tietokannassa, josta sitten asianosaiset henkilöt näkisivät ne. Erittäin monelta riitatilanteelta ja myös väärennösyrityksiltä vältyttäisiin näin.

Periaatteessa voisi olla myös niin, että testamentin laatija voisi pankkitunnuksilla aina tarvittaessa itse muuttaa testamenttiaan suoraan verkon kautta.

Huono ehdotus tuo jälkimmäinen. Muistisairaana sitä muuttaisi ensin lempilapselle, sitten naapurin Pertille, kotihoitaja oli mukava niin sille kaikki, ei kun nuorempi lapsi lähetti kivan kortin... Puhumattakaan miten helppoa olisi väärentää kun ottaisi pankkitunnukset haltuun ja laittaisi omalle nimelle kaiken. Mitenpä sitä todistaa ettei vanhus itse niin tehnyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa pitäisi olla rekisteröintipakko mielestäni. Eli kaikki testamentit pitäisi olla jossain julkisessa tietokannassa, josta sitten asianosaiset henkilöt näkisivät ne. Erittäin monelta riitatilanteelta ja myös väärennösyrityksiltä vältyttäisiin näin.

Periaatteessa voisi olla myös niin, että testamentin laatija voisi pankkitunnuksilla aina tarvittaessa itse muuttaa testamenttiaan suoraan verkon kautta.

Huono ehdotus tuo jälkimmäinen. Muistisairaana sitä muuttaisi ensin lempilapselle, sitten naapurin Pertille, kotihoitaja oli mukava niin sille kaikki, ei kun nuorempi lapsi lähetti kivan kortin... Puhumattakaan miten helppoa olisi väärentää kun ottaisi pankkitunnukset haltuun ja laittaisi omalle nimelle kaiken. Mitenpä sitä todistaa ettei vanhus itse niin tehnyt?

Niinhän ne muistisairaat nytkin muuttelevat testamentteja milloin kenenkin painostuksesta.

Vierailija
24/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testamentti on tallelokerossa, kuka tietää että se on siellä ja kenellä on oikeus avata lokero, jos sellainen epäilys on?

Vierailija
25/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

videotestamentti voi pelastaa perintöriidalta

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006391072.html 

Vierailija
26/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos testamentti on tallelokerossa, kuka tietää että se on siellä ja kenellä on oikeus avata lokero, jos sellainen epäilys on?

Pankki voi suosia jotain henkilöä. Tai kuntaa?

Vierailija
27/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tätä säilytetään?

Vierailija
28/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi pankin käsiin!!

Vierailija
29/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisittepä vain, kuinka pankit voivat sooloilla.

Vierailija
30/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tätä säilytetään?

Sen haluaisin minäkin tietää...

Mutta se on varma, että avoimuuden puute voi jättää jälkeensä kaameat perintöriidat.

Vierailija
31/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankista

Vierailija
32/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne paperit pitää vaan käydä läpi. Kahdet paperit olen tsekannut ja itsellä on ainakin tärkeät asiakirjat siististi kansissa. Lisäksi olen kertonut testamentin edunsaajille, että testamentti on olemassa. 

Vierailija
33/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tänään juuri samaa, että vanhempani ovat sanoneet, että ovat tehneet testamentin, mutta minulla ei ainakaan ole mitään tietoa missä se on. Jospa ovat jollekin toiselle kertoneet.

Vanhemmat ilmeisesti on edelleen elossa, onko tullut mieleen ihan kysyä asiasta?

Vierailija
34/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne paperit pitää vaan käydä läpi. Kahdet paperit olen tsekannut ja itsellä on ainakin tärkeät asiakirjat siististi kansissa. Lisäksi olen kertonut testamentin edunsaajille, että testamentti on olemassa. 

Testamentti ei aina löydy normaalien asiapapereiden joukosta. Saattaa olla teipattuna vaikka lipaston takaseinään.

Vierailija
35/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tänään juuri samaa, että vanhempani ovat sanoneet, että ovat tehneet testamentin, mutta minulla ei ainakaan ole mitään tietoa missä se on. Jospa ovat jollekin toiselle kertoneet.

Vanhemmat ilmeisesti on edelleen elossa, onko tullut mieleen ihan kysyä asiasta?

Jotkut vanhemmat ei halua puhua asiasta. Sehän olisi sama kuin myöntää olevansa kuolematon.

Vierailija
36/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat ei halua puhua asiasta. Sehän olisi sama kuin myöntää olevansa kuolematon.

No niin kuulemma, mutta omituista on. Haluavat vaikeuttaa muiden elämää vaan.

Mulla ainakin kerrottiin jo ihan junnuna missä kaikki tärkeät paperit on, oli todella hyvä kun isän kuoltua oli aika paljon muutakin selvitettävää.

Vierailija
37/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun testamenttini toinen kappale on pankissa ja he saa tiedon kuolemastani väestörekisteristä.

Toinen kappale on kotonani.

Perilliset ei tiedä mitään, sillä tarkoitus on hassata mökki ja sijoitukset noin 5-10 vuoden kuluttua omaan vanhuuteen, jos vaan sen ehdin tehdä.

Tehkää joko ammattiliiton juristilla, ainakin Akavalla on tämä mahdollisuus tai omassa pankissa. Maksoin työn pankin bonuksilla niin ei kirpaissut.

Vierailija
38/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja mistä löytää kansi esteetöntä todistajaa testamenttiin, jos kavereita ei ole. Pitää varmaan väärentää. Kyllä noi pitäisi rekisteröidä maistraattiin.

Jos teettää testamentin lakimiehellä, todistajat löytyy siitä toimistosta.

Ja testamentin voi todistaa kuka tahansa, joka voi huomata ja tietää, että henkilö on täydessä ymmärryksessä testamentin tehnyt.  Vaikka naapurit.

Testamentin sisältöä ei tarvitse näyttää, vaan ainoastaan se, että siinä lukee testamentti.

Ja alla että testamentin todistavat  nämä kaksi henkilöä.

Ja testamentist tulee aina ilmoittaa jollekin, että sellainen on olemassa.

Kaikissa pankeissa ei ole enää tallelokeroja ollenkaan

Ja niissä pankeissa joissa on, ne ovat täynnä.  Vapautuvaa pankkilokeroa voi joutua jopa jonottamaan.

Todistajat eivä todista testamenttia vaan allekirjoituksen ja testamentin tekijän oikeustoimikelpoisuuden.

Vierailija
39/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni kuukausia laatikoita tyhjennellssä kun äiti kuoli. Isä on hoivakodissa ja tuskin enää edes muistaa kuka äiti oli.

Mentiin pian äidin kuolemansa jälkeen koko perikunta etsimään olisiko pöytälaatikossa joku lappunen. Siellähän oli! Se oli vain päivätty joskus 00 ja oli alimmaisena. Ei ihminen halua miettiä näitä testamenttiasioita koko eläkeikäänsä eikä tiedä koska tulee sydäri, niin että ihan epärealistista olettaa että se olisi jossain esillä.

Jos mulla olisi testamentti, laittaisin sen laatikon alimmaiseksi, mutta muovikuoreen jossa lukee että voimassa oleva viimeinen tahto. Siinä voisi sitten samalla esittää toivomuksensa hautajaisista. Me ei koskaan oltu keskusteltu asiasta niin tehtiin sitten niinkuin meille sopi - sekin on ihan ok. Vainaja on jo harjoittelemassa harpunsoittoa pilven päällä ja ajattelee teistä kauniisti ja ymmärtävästi vaikka tekisitte mitä. Sitä mä olen kyllä ajateltu että kun perinnönjako alkaa, niin olisi hyvä jos sisarukset sopisi että toimitaan niin että vainaja olis ylpeä, eikä riideltäis joka astiasta. Vainaja voi toki auttaa tässä asiassa jos laittaa siihen paperiin selvästi että miten haluaa jakaa.

Vierailija
40/197 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun läheinen kuolee, niin totta kai kaikki paperit täytyy käydä läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän