15 vuoden ystävyys päättyi :(?
Pyysin ystävältäni apua (hän on pyytänyt vastaavassa tilanteessa). Se ahdisti ilmeisesti ystävääni suuresti, mikä ei ollut tarkoitukseni. Nyt sain häneltä viestin, jossa hän mm. toivotti hyvää loppuelämää ja sanoi, että hänestä tuntuu kuin hyttysestä, jolta ymmärtämätön lapsi repii raajoja vain nähdäkseen, mitä tapahtuu :(
Olen aivan järkyttynyt, en edes tiedä, mitä tuohon pitäisi vastata.
Kommentit (264)
Lopettakaa pikkusummien lainailu. Säästäkää ja ostakaa vasta sitten. Niin aikuinen ihminen tekee!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:09"]
Lopettakaa pikkusummien lainailu. Säästäkää ja ostakaa vasta sitten. Niin aikuinen ihminen tekee!
[/quote]
Miten tämä littyy mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:33"]
[/quote]
Miten tämä littyy mihinkään?
[/quote]
Yllä puhutaan rahan lainaamisesta. Eikö se ollutkaan ongelman ydin?
[/quote]
Onhan se hyvä moralisoida ja antaa tosi hyödyllisiä neuvoja silloin kuin ihmisellä on talousongelmia.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:45"]
[/quote]
En lukenut kaikkia viestejä. Sori jos tuntui pahemman luokan moralisoinnilta.
Toivottavasti talousongelmat selviää ja voi sitten jatkossa toteuttaa parempaa rahankäyttöä....
Onhan se hyvä moralisoida ja antaa tosi hyödyllisiä neuvoja silloin kuin ihmisellä on talousongelmia.
[/quote]
Onkohan ap saanut jo viestin lähetettyä...
Ystäväsi ehkä kauhistui, kun sinä olit heikko?
Minun yli kymmenen vuoden ystävyys päättyi, kun sairastuin ja erosin. Olin aina ollut se vahvempi joka auttoi ja tuki häntä. Nyt kun olisin tarvinut apua ja tukea hän katosi elämästäni. Hän on tosiaan lapseni kummi ja mitään yhteyttä emme ole pitäneet yli vuoteen. Surullista, mutta opettavaista.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:03"]
Mutta tarkoitin onko ollut jotain muuta mistä olisi voinut pahottaa mielensä?
Mun ystävä veti aina itsestään syyt pois ja lopulta en enää jaksanut turhia raivonpuuskia mulle. Se stoppi voi sit tulla milloin vaan.
[/quote]
Eikö nyt vika vain yksinkertaisesti voi olla ap:n kaverissa? Ainakaan mikään viesteissä ei osoita päinvastaista.
[/quote]
Tietenkin voi, mutta millainen ystävä pistää selittämättä välit poikki?
Olen itse päättänyt pitkäaikaisen "ystävyyden". Minullakin oli juuri tuo hyönteistunne ja pitkään. "Ystävästä" luopuminen olisi suuri helpotus. Olen todella onnellinen ratkaisustani.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:30"]Kiitos viestistä. Kurjinta itseni kannalta tässä tilanteessa on se, että uskouduin hyvin vaikeassa tilanteessa ja reaktio oli tämä. Tuntuu kuin olisin saanut jääkylmää vettä niskaan.[/quote]
Minulle on käynyt samoin, kolme kertaa.
Kun nuorena kaverin poikaystävä lähenteli minua ja laittoi sen myöhemmin minun syykseni, kaksi kaveriani uskoi poikaystävää ja laittoi välit poikki. Tämä loukkasi minua paljon, sillä seurustelin itsekin tuolloin ja olin aina ollut mielestäni melko pidättyväinen miesten kanssa (hyvä että uskalsin edes jutellakaan). Luulin että he tiesivät ja näkivät tämän minussa, mutta olin väärässä. Yksi ystäväni valitsi puolueettoman kannan, mikä sekin tuntui pahalta mutta yritin asian kanssa elää.
Sitten vuosia vuosia myöhemmin tämä sama ystävä sai minut avautumaan eräästä minulle arasta aiheesta. En ole mikään valittajapersoona, ja aihekin oli unelma eikä valitus. Sanoin että minun on vaikea kertoa haaveistani (luulin että ystävä tiesi taustani ja henkisen väkivallan jota olin kokenut - ei hän itsekään ollut mistään malliperheestä kotoisin). Kerroin unelmastani ystävälle, ja tämä latasikin täyslaidallisen sitä itseään niskaani! Ja kyse oli tulevaisuuden suunnitelmista, niinkin hurjista kuin opiskelu perheellisenä. Loukkaannuin, sillä en voinut ymmärtää miksi ystäväni sanoi mitä sanoi.
Sitten puoli vuotta myöhemmin, puolen vuoden hiljaisuuden jälkeen hän lähetti pitkän viestin, jossa mm. sanoi että on aina pitänyt minua kevytkenkäisenä ja muiden miehille flirttailijana. Hän antoi tulla ihan kunnolla kaiken mitä oli vuosien saatossa ajatellut minusta eikä se ollut kaunista tekstiä. Itse romahdin aivan täysin, viesti tuli kurjaan elämäntilanteeseen. Ja kaiken lisäksi minun on aina ollut vaikea ystävystyä ihmisten kanssa ja luottaa heihin. Olen varmasti varautunut ja siksi raskastakin seuraa vaikka en valita elämästäni koskaan, ja myös pyrin näkemään asioiden valoisia puolia aina. Tämän avautumisen jälkeen päätin, että olen jatkossa avoimempi itseni kanssa, ajattelin typerästi että ehkä se ehkäisee tuollaisia avautumisia ja selkeitä väärinymmärryksiä minusta.
Vielä mitä! Samana vuonna ystävystyin erään naisen kanssa jolle sitten oli avoimempi, kuitenkin yritin jatkaa samaa positiivisten asioiden linjaa. Kerroin muutaman jutun itsestäni mitä oli vaikea puhua muille, ja kerroin myös tästä ystävästä ja siitä, miten helposti ihmiset yleensäkin tuntuivat ärsyyntyvän minuun. Sitten tämäkin kaveri puhui sivu suunsa ja siinä hetkessä olin väsynyt ja valvonut ja pahoitin mieleni. Kun näytin tämän hänelle, hän löi vyön alle samantyylisellä kommentilla kuin ap:n ystävä. Enkä minä sitä voinut unohtaa vaikka hän pyysikin anteeksi. Se oli niin rankka kommentti, että en pysty tämän ihmisen kanssa enää olemaan rennosti ja välimme ovat viilenneet huomattavasti.
Kerroin tämän ihan vertaistukena muille. Itse yritän miettiä muita asioita ja keskittyä elämääni jossa ei nyt ole läheisiä ystäviä yhtään mutta on sentään jotain muuta mistä iloita. Ap:lle isosti jaksamista ja voimia tilanteeseen joka ei ole helppo ja joka kyllä ystävän pitäisi ymmärtää.
Joko ap olet ollut yhteydessä ystävääsi? Kerro meillekin kuinka kävi.
ystävä haluaisi miellyttää molempia, tai useitakin ihmisiä, mutta ei itse osaa tehdä päätöksiä ja mies taustalla sanelee.
tai sitten ap ei ole kertonut kaikkea.
en ole teorian kirjoittajana.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:26"]
ihan selkeä juttu; hyttynen jolta ymmärtämätön lapsi repii jalkoja. eli mies repii yhtä ja sinä toista.
mies antanut ukaasin, että valikoi joko ystävä tai hän. Ystävä valikoi miehen vaikka olisi halunnut pitää sinutkin elämässään, mutta miehen painostuksen alla ei vaan voi.
[/quote]
Aikamoista psykologisointia. Minusta luet kyllä aika vahvasti rivien välistä.
[/quote]
Vastaa tuolla tekstillä minkä laitoit tännekin.
Ja kysy mitä ihmettä hän pelleilee nyt.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:19"]
Vastaa tuolla tekstillä minkä laitoit tännekin.
Ja kysy mitä ihmettä hän pelleilee nyt.
[/quote]
Pelkään, että hän ymmärtää senkin väärin. Sillä joku väärinymmärrys tässä on täytynyt käydä. En ole koskaan tahallani loukannut häntä. Ja kuten sanon, olen vastaavassa tilanteessa auttanut vastavuoroisesti. En ymmärrä enää mistään mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:21"]
Millaisesta avusta oli kyse?
[/quote]
Rahan lainaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:21"]
Millaisesta avusta oli kyse?
[/quote]
Aina sanotaan ettei kavereilta pitäisi koskaan pyytää rahaa. Silti kohtuuton viesti ystävältäsi.
Rahan lainaamisesta.
[/quote]
Eli siis sinä olet lainannut hänelle rahaa? Ja hän on nyt taloudellisesti siinä tilanteessa että pystyisi sinulle sitä lainaamaan, mutta ei vain halua?
Erikoista....
Jos sinä olet hänelle aikoinaan lainannut rahaa samassa tilanteessa niin kyllä saisi ystäväsi selittää tilannetta edes hieman paremmin.
Olen samaa mieltä kuin 250. Arvelen, että kaverin ajatusprosessit menivät jotenkin näin:
1.Hän ei pysty, halua tai mies ei anna lainata
2. Tämä hävettää häntä, koska vastavuoroisuus
3. Häpeän tai jonkin muun syyn takia hän keksii, että ap ei oikeasti tarvitsekaan lainaa vaan testailee häntä -> hyönteisvertaus.