15 vuoden ystävyys päättyi :(?
Pyysin ystävältäni apua (hän on pyytänyt vastaavassa tilanteessa). Se ahdisti ilmeisesti ystävääni suuresti, mikä ei ollut tarkoitukseni. Nyt sain häneltä viestin, jossa hän mm. toivotti hyvää loppuelämää ja sanoi, että hänestä tuntuu kuin hyttysestä, jolta ymmärtämätön lapsi repii raajoja vain nähdäkseen, mitä tapahtuu :(
Olen aivan järkyttynyt, en edes tiedä, mitä tuohon pitäisi vastata.
Kommentit (264)
Ota yhteyttä ja yritä puhua asia läpi, vaikka pelkäätkin sen sattuvan. Se kipu on kuitenkin melko hetkellinen verrattuna siihen kärsimykseen minkä epätietoisuus aiheuttaa, kun mietit mitä teit väärin ja johtuiko kaikki tosiaan pelkästä rahan lainaamisesta. Tässä kyllä luulisi olevan jotain muutakin taustalla, ei kukaan heitä ystävyyttä menemään vain siksi että ystävä kehtasi pyytää rahaa lainaan, varsinkaan kun on itse lainannut aiemmin vielä suuremman summan.
Kun saat asiat selviksi niin sinun on paljon helpompi jatkaa eteenpäin, oli syy sitten missä tahansa. Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:55"]Mitä jos kirjoittaisit näin:
Hei, olen pahoillani, jos koet, että ystävyytemme päättyy tähän. Olet ollut minulle valtavan tärkeä ihminen ja olen sanoinkuvaamattoman pahoillani, että jos koet minun loukanneen sinua. Ei ole koskaan ollut tarkoitus tuottaa sinulle stressiä ja ahdistusta. Jos et halua pitää enää yhteyttä, ymmärrän sen ja kunnioitan päätöstäsi, vaikka se onkin minulle vaikea. Jos joskus haluat jutella, olen valmis siihen koska tahansa.
[/quote]
Tää on muuten tosi hyvä, mutta muista että "ystävä" suutuksissaan myös haukkui aika pahasti ap:ta ja osui hänen arkaan kohtaan. Ei sekään ole ok. Joten vastaisin samalla tavalla mutta vähän kylmemmällä sävyllä. Niinku lyhyesti ja ytimekkäästi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"]
Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse.
[/quote]
Pidän sitä itsekin käsittämättömänä. Olen vielä luottamuksella avautunut ystävälleni. Tuo on melkein sama kuin minä kirjoittaisin "että ei ihme, että välisi isääsi ovat huonot kuin olet tuollainen". En ole varma, pystynkö kohtaamaan häntä. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi minulla epäillään vielä uutta vakavaa sairautta. Elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta tällä hetkellä.
[/quote]
Halaus sinulle ap. Anteeksi nyt vain, mutta ystäväsi käyttäytyy törpösti. On hänelle itsellään mitä tahansa ongelmia, niin ystävälle ei puhuta tuolla tavalla. Kirjoitit, että olit lainannut ystävällesi 4000 e. En koskaan lainaisi kenellekään tuollaista summaa. Olet siis ollut hyvä ystävä ja varmaankin yrittänyt parhaasi. Minusta kuulostaa siltä, että ystäväsi on helposti miehensä manipuloitavissa. Valitettavasti en vain tiedä, voiko tilanteelle mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:55"]Mitä jos kirjoittaisit näin: Hei, olen pahoillani, jos koet, että ystävyytemme päättyy tähän. Olet ollut minulle valtavan tärkeä ihminen ja olen sanoinkuvaamattoman pahoillani, että jos koet minun loukanneen sinua. Ei ole koskaan ollut tarkoitus tuottaa sinulle stressiä ja ahdistusta. Jos et halua pitää enää yhteyttä, ymmärrän sen ja kunnioitan päätöstäsi, vaikka se onkin minulle vaikea. Jos joskus haluat jutella, olen valmis siihen koska tahansa. [/quote] Tää on muuten tosi hyvä, mutta muista että "ystävä" suutuksissaan myös haukkui aika pahasti ap:ta ja osui hänen arkaan kohtaan. Ei sekään ole ok. Joten vastaisin samalla tavalla mutta vähän kylmemmällä sävyllä. Niinku lyhyesti ja ytimekkäästi.
[/quote]
Kannattaako ap:n alentua haukkumiseen? Kuulostaa siltä, ettei hän tarvitse enää yhtään lisäharmia elämäänsä...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"]
Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse.
[/quote]
Pidän sitä itsekin käsittämättömänä. Olen vielä luottamuksella avautunut ystävälleni. Tuo on melkein sama kuin minä kirjoittaisin "että ei ihme, että välisi isääsi ovat huonot kuin olet tuollainen". En ole varma, pystynkö kohtaamaan häntä. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi minulla epäillään vielä uutta vakavaa sairautta. Elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta tällä hetkellä.
[/quote] Minä tapaisin ja selvittäisin asian. Ehkä selviää mikä sai ystäväsi kirjoittamaan noin (luultavasti ei liity sinuun), jonka jälkeen voitte sopia hieman säännöistä kommunikoida ystävyyssuhteessa. Tai sitten hän ei kerro eikä pahoittele. Jolloin voit sanoa ettet sinä(kään) jaksa tällaista ylimääräistä tällä hetkellä ja pistätte ystävyyden jäihin.
Mutta josset selvitä asiaa jåä se painamaan sinua etkä välttämättä jaksa kantaa tuotakin kaiken muun lisäksi.
Ota yhteyttä ja yritä puhua asia läpi, vaikka pelkäätkin sen sattuvan. Se kipu on kuitenkin melko hetkellinen verrattuna siihen kärsimykseen minkä epätietoisuus aiheuttaa, kun mietit mitä teit väärin ja johtuiko kaikki tosiaan pelkästä rahan lainaamisesta. Tässä kyllä luulisi olevan jotain muutakin taustalla, ei kukaan heitä ystävyyttä menemään vain siksi että ystävä kehtasi pyytää rahaa lainaan, varsinkaan kun on itse lainannut aiemmin vielä suuremman summan.
Kun saat asiat selviksi niin sinun on paljon helpompi jatkaa eteenpäin, oli syy sitten missä tahansa. Tsemppiä.
[/quote]
Kiitos neuvosta. Pelkään, että hän on vain kokenut minun rasittavan itseään liikaa tässä elämäntilanteessa ja on pettynyt, koska on luullut minun ymmärtävän asian. Olisin siksi toivonut, että hän olisi heti sanonut asiasta (varsinkaan kun hän ei puhelimessa antanut ymmärtää mitään selliasta), en olisi ollenkaan loukkaantunut. Kannattaako minun sanoa, että toivoisin vielä ystävyyden jatkumista?
[/quote]
Kun tuo ystävä on kirjoittanut hyvää loppuelämää, niin tuskinpa hän tuohon suostuisi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"] Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse. [/quote] Pidän sitä itsekin käsittämättömänä. Olen vielä luottamuksella avautunut ystävälleni. Tuo on melkein sama kuin minä kirjoittaisin "että ei ihme, että välisi isääsi ovat huonot kuin olet tuollainen". En ole varma, pystynkö kohtaamaan häntä. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi minulla epäillään vielä uutta vakavaa sairautta. Elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta tällä hetkellä. [/quote] Minä tapaisin ja selvittäisin asian. Ehkä selviää mikä sai ystäväsi kirjoittamaan noin (luultavasti ei liity sinuun), jonka jälkeen voitte sopia hieman säännöistä kommunikoida ystävyyssuhteessa. Tai sitten hän ei kerro eikä pahoittele. Jolloin voit sanoa ettet sinä(kään) jaksa tällaista ylimääräistä tällä hetkellä ja pistätte ystävyyden jäihin. Mutta josset selvitä asiaa jåä se painamaan sinua etkä välttämättä jaksa kantaa tuotakin kaiken muun lisäksi.
[/quote]
Ehkä ystäväni on suhtautunut minuun liian idealistisesti, kun hän antoi ymmärtää, että olen ainoa ihminen, jonka hän ei koskaan uskonut pyytävän häneltä rahaa. Minä olen kuitenkin vain ihminen ja teen virheitä. Ehkä minun pitäisi vain yrittää puhua hänen kanssaan. Inhoan riitelyä ja pelkään tällaisia tilanteita kuin ruttoa. Mitä tarkoitat noilla kommunikointisäännöillä?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"]
[/quote]
Kiitos neuvosta. Pelkään, että hän on vain kokenut minun rasittavan itseään liikaa tässä elämäntilanteessa ja on pettynyt, koska on luullut minun ymmärtävän asian. Olisin siksi toivonut, että hän olisi heti sanonut asiasta (varsinkaan kun hän ei puhelimessa antanut ymmärtää mitään selliasta), en olisi ollenkaan loukkaantunut. Kannattaako minun sanoa, että toivoisin vielä ystävyyden jatkumista?
[/quote] Et ole aikuisen ihmisen terapeutto/ajatustenlukija tai mikään muukaan vastaava. Että mua pistää vihaks ihmiset jotka ei sano mikä niitä painaa mut purkaa pahan olonsa ilkeällä tavalla läheisiinsä. Ystäväsi käytös EI ole ok. Ja kysy siltä mikä vaivaa. ÄLÄ jää sitä yksiksesi miettimään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:59"]
Et varmaankaan voi tehdä tässä tilanteessa mitään, mielestäni pallo on sinun ystävälläsi. Toivottavasti hän ymmärtää pyytää anteeksi sinulta, ja jos ei, tajuaa jossain vaiheessa että on ollut ääliö kun on heittänyt noin pitkän ja läheisen ystävyyden menemään.
Veikkaisin, että ystäväsi ei kerro nyt kaikkea, eikä ole ollut kaikessa rehellinen sinulle.
Ja ennenkaikkea, läheistä ystävää ei kohdella noin, esim. lyömällä vyön alle sanomalla, että ymmärtää nyt ex-aviomiestäsi jne. Jos hän olisi ollut yhtään fiksu, hän olisi kertonut sinulle suoraan, mistä on kyse ja miksi haluaa katkaista välit. Mielestäni hän on myös sen sinulle velkaa.
Kurja juttu, toivottavasti löydät uusia ystäviä, kaikki eivät ole tuollaisia.
[/quote]
Kiitos. Kannattaako vastata ystäväni viestiin? Otin etenkin tuon "ymmärrän y:tä" -kohdan raskaasti. En ystävysty helposti, sillä olen ujo ihminen. Pidän tämän ystävyyden mahdollista loppumista korvaamattomana menetyksenä :(
[/quote]Itse kyllä vastaisin jotain. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa, kirjoittaisin että kunnioitan hänen päätöstään, mutta olen surullinen asiasta. Pyrkisin olemaan itse mahdollisimman fiksu, enkä vastaisi hänen rumiin sanoihinsa itse samalla mitalla takaisin.
[/quote]
Kiitos. On jo tarpeeksi paha olo, en todellakaan halua pahentaa sitä haukkumisella. Kannattaako sanoa, että hän on ymmärtänyt asiat väärin vai pahentaisiko tämä tilannetta? Entä kannattaako sanoa jotain mikä toisi esiin, että toivoisin edelleen ystävyytemme jatkumista.
[/quote]Miksei voisi sanoa, että vaikuttaa siltä, että hän on ymmärtänyt joitakin asioita väärin ja myös sanoa, että olisit toivonut että olisitte pysyneet pitkään ystävinä tms.
Mutta pallo on silti ystävällä ja hän kyllä tietää sen.
Jos hän heittää ystävyytenne menemään, hän tulee varmasti joskus sitä katumaan. Läheisiä ystäviä ei ole koskaan liikaa, eikä aikuisella iällä ystäviä ole edes helppoa löytää.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:55"]Mitä jos kirjoittaisit näin: Hei, olen pahoillani, jos koet, että ystävyytemme päättyy tähän. Olet ollut minulle valtavan tärkeä ihminen ja olen sanoinkuvaamattoman pahoillani, että jos koet minun loukanneen sinua. Ei ole koskaan ollut tarkoitus tuottaa sinulle stressiä ja ahdistusta. Jos et halua pitää enää yhteyttä, ymmärrän sen ja kunnioitan päätöstäsi, vaikka se onkin minulle vaikea. Jos joskus haluat jutella, olen valmis siihen koska tahansa. [/quote] Tää on muuten tosi hyvä, mutta muista että "ystävä" suutuksissaan myös haukkui aika pahasti ap:ta ja osui hänen arkaan kohtaan. Ei sekään ole ok. Joten vastaisin samalla tavalla mutta vähän kylmemmällä sävyllä. Niinku lyhyesti ja ytimekkäästi.
[/quote]
Kiitos mielipiteestä. Voitko kertoa miten vastaisit kylmemmällä sävyllä?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:10"] Ota yhteyttä ja yritä puhua asia läpi, vaikka pelkäätkin sen sattuvan. Se kipu on kuitenkin melko hetkellinen verrattuna siihen kärsimykseen minkä epätietoisuus aiheuttaa, kun mietit mitä teit väärin ja johtuiko kaikki tosiaan pelkästä rahan lainaamisesta. Tässä kyllä luulisi olevan jotain muutakin taustalla, ei kukaan heitä ystävyyttä menemään vain siksi että ystävä kehtasi pyytää rahaa lainaan, varsinkaan kun on itse lainannut aiemmin vielä suuremman summan. Kun saat asiat selviksi niin sinun on paljon helpompi jatkaa eteenpäin, oli syy sitten missä tahansa. Tsemppiä. [/quote] Kiitos neuvosta. Pelkään, että hän on vain kokenut minun rasittavan itseään liikaa tässä elämäntilanteessa ja on pettynyt, koska on luullut minun ymmärtävän asian. Olisin siksi toivonut, että hän olisi heti sanonut asiasta (varsinkaan kun hän ei puhelimessa antanut ymmärtää mitään selliasta), en olisi ollenkaan loukkaantunut. Kannattaako minun sanoa, että toivoisin vielä ystävyyden jatkumista? [/quote] Et ole aikuisen ihmisen terapeutto/ajatustenlukija tai mikään muukaan vastaava. Että mua pistää vihaks ihmiset jotka ei sano mikä niitä painaa mut purkaa pahan olonsa ilkeällä tavalla läheisiinsä. Ystäväsi käytös EI ole ok. Ja kysy siltä mikä vaivaa. ÄLÄ jää sitä yksiksesi miettimään.
[/quote]
Kiitos. Yritän noudattaa näitä neuvoja. Se ei ole minulle helppoa, mutta yritän.
Ap, olit siis sotkenut raha-asiasi ja pyysit ystävältäsi apua? Miten olet sotkenut ne?
Onko teillä yhteisiä ystäviä? Jos on, kysy heiltä mielipidettä tilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]
Asiat selviävät vain puhumalla, voihan olla että kun saat ystäväsi kertomaan mikä häntä vaivaa, niin hän huomaakin ylireagoineensa ja haluaa jatkaa ystävyyttä. Monilla on paha tapa olla sanomatta kun jokin asia vaivaa ja sitten vain vatvoa sitä itsekseen, kerryttäen pahaa oloa asioista jotka eivät olisi olleet edes mitään suuria juttuja jos niistä vain olisi sanonut toiselle. Ihmiset tekevät virheitä ja eivät aina huomaa loukkaavansa toista, vaikka toinen saattaa olettaa että ystävä kyllä tietää mikä hänestä tuntuu pahalta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"] Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse. [/quote] Pidän sitä itsekin käsittämättömänä. Olen vielä luottamuksella avautunut ystävälleni. Tuo on melkein sama kuin minä kirjoittaisin "että ei ihme, että välisi isääsi ovat huonot kuin olet tuollainen". En ole varma, pystynkö kohtaamaan häntä. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi minulla epäillään vielä uutta vakavaa sairautta. Elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta tällä hetkellä. [/quote] Minä tapaisin ja selvittäisin asian. Ehkä selviää mikä sai ystäväsi kirjoittamaan noin (luultavasti ei liity sinuun), jonka jälkeen voitte sopia hieman säännöistä kommunikoida ystävyyssuhteessa. Tai sitten hän ei kerro eikä pahoittele. Jolloin voit sanoa ettet sinä(kään) jaksa tällaista ylimääräistä tällä hetkellä ja pistätte ystävyyden jäihin. Mutta josset selvitä asiaa jåä se painamaan sinua etkä välttämättä jaksa kantaa tuotakin kaiken muun lisäksi.
[/quote]
Ehkä ystäväni on suhtautunut minuun liian idealistisesti, kun hän antoi ymmärtää, että olen ainoa ihminen, jonka hän ei koskaan uskonut pyytävän häneltä rahaa. Minä olen kuitenkin vain ihminen ja teen virheitä. Ehkä minun pitäisi vain yrittää puhua hänen kanssaan. Inhoan riitelyä ja pelkään tällaisia tilanteita kuin ruttoa. Mitä tarkoitat noilla kommunikointisäännöillä?
[/quote] Tarkoitan esim sitä että ihan sovitte että sanotte toisillenne suoraan negatiivisetkin asiat. Esim sen ettei halua lainata. Ja toisaalta ettei pahaa oloa pureta iskemällä vyön alle (esim viestin lause eksästäsi). Ja että näitä noudattamalla voitte jatkaa ystävinä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"]
[/quote]
[/quote]En osaa muuta sanoa, kuin että hurjan paljon voimia sulle ja halaus täältä. Sulla on todella raskas elämäntilanne, ja sen päälle ystävä vielä jättää kuin nallin kalliolle.
Sen mitä viesteistäsi on rivien välistä voinut lukea, vaikutat mukavalta ihmiseltä jollaisen varmasti moni haluaisi ystäväkseen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:25"]Onko teillä yhteisiä ystäviä? Jos on, kysy heiltä mielipidettä tilanteesta.
[/quote] Niin, ylimääräisten ihmisten sotkeminen soppaan on aina hyvä asia.
Ystäväsi on varmasti seonnut, kuulostaa ihan psykoosipotilaan jutuilta, ei niistä kukaan ota selvää. Onko taustalla mt-hoitoja sairaalassa, kun olet ollut vierailulla hänen luonaan sairaalassa?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"]
[/quote]
[/quote]