15 vuoden ystävyys päättyi :(?
Pyysin ystävältäni apua (hän on pyytänyt vastaavassa tilanteessa). Se ahdisti ilmeisesti ystävääni suuresti, mikä ei ollut tarkoitukseni. Nyt sain häneltä viestin, jossa hän mm. toivotti hyvää loppuelämää ja sanoi, että hänestä tuntuu kuin hyttysestä, jolta ymmärtämätön lapsi repii raajoja vain nähdäkseen, mitä tapahtuu :(
Olen aivan järkyttynyt, en edes tiedä, mitä tuohon pitäisi vastata.
Kommentit (264)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:31"]
Ehkä se vain odotti sopivaa syytä lopettaa ystävyytenne. Ehkä olet hieman rasittava tyyppi..?
[/quote]
Taas sinä. Ja AINA samantyyppinen vastaus -tajuatko edes miten helposti sinut tunnistaa? :D
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:13"]
Minusta kaikkein oudoimmalta tässä kuulostaa se että olet ollut ystävä jonkun kanssa 15 vuotta mutta et uskalla soittaa hänelle ja kysyä mitä viesti tarkoitti ja miksi ajattelee niin..
[/quote]
Viesti oli suoraan sanoen niin järkyttävä, että en tiedä, miten toimisin. Tunnen olevani kuin halvaantunut. En uskalla laittaa viestiä tänne sana sanalta (enkä tiedä, onko se sopivaakaan), mutta tässä viestin pääkohdat:
Hei X, unohtaminen ei ole vaihtoehto kaiken edellä kerrotun jälkeen (hän on aikaisemmin kirjoittanut, kuinka asia on raskas ja stressannut häntä). Olen pahoillani, odotin kuulevani nämä sanat sinulta. Olen erittäin pahoilani, että näin kävi. Sitten ystäväni vertaa itseänsä hyttyseen, jolta ymmärtämätön lapsi repii raajoja vain nähdäkseen, mitä tapahtuu. Lopulta kun leikki ei ole enää jännää, hyttynen heitetään pois ja pyydetään unohtamaan koko juttu. Ystäväni sanoo, että hänestä on tuntunut tältä siitä lähtien kun soitin (en voi ollenkaan ymmärtää, hän sanoi täysin päinvastaista puhelimessa). Lopuksi hän toteaa, ettei halua enempää tätä elämäänsä ja luuli minun ymmärtävän asian. Ystäväni myös sanoo, että luulee ymmärtävänsä ensimmäistä kertaa, miltä y:stä (todennäköinen tuleva ex-mieheni) tuntuu. Sitten hän toivottaa minulle hyvää loppuelämää.
Tämän viestin perusteella tunnen itseni aivan kamalaksi ihmiseksi. Koska minunkin elämäntilanteeni on erittäin stressaava, en ole varma, pystynkö ottamaan yhteyttä ystävääni. Entä jos kuulen jotain vielä pahempaa?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:59"]
Et varmaankaan voi tehdä tässä tilanteessa mitään, mielestäni pallo on sinun ystävälläsi. Toivottavasti hän ymmärtää pyytää anteeksi sinulta, ja jos ei, tajuaa jossain vaiheessa että on ollut ääliö kun on heittänyt noin pitkän ja läheisen ystävyyden menemään.
Veikkaisin, että ystäväsi ei kerro nyt kaikkea, eikä ole ollut kaikessa rehellinen sinulle.
Ja ennenkaikkea, läheistä ystävää ei kohdella noin, esim. lyömällä vyön alle sanomalla, että ymmärtää nyt ex-aviomiestäsi jne. Jos hän olisi ollut yhtään fiksu, hän olisi kertonut sinulle suoraan, mistä on kyse ja miksi haluaa katkaista välit. Mielestäni hän on myös sen sinulle velkaa.
Kurja juttu, toivottavasti löydät uusia ystäviä, kaikki eivät ole tuollaisia.
[/quote]
Kiitos. Kannattaako vastata ystäväni viestiin? Otin etenkin tuon "ymmärrän y:tä" -kohdan raskaasti. En ystävysty helposti, sillä olen ujo ihminen. Pidän tämän ystävyyden mahdollista loppumista korvaamattomana menetyksenä :(
[/quote]Itse kyllä vastaisin jotain. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa, kirjoittaisin että kunnioitan hänen päätöstään, mutta olen surullinen asiasta. Pyrkisin olemaan itse mahdollisimman fiksu, enkä vastaisi hänen rumiin sanoihinsa itse samalla mitalla takaisin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:28"]
Jep ihan selkeesti mies on sanonut suorat sanat ystävällesi että mitä hän ajattelee tästä. Mun mielestä tää tilanne on aika selvä nyt. Siitä en oo ihan varma miten sun pitäisi reagoida. Ehkä jonain päivänä ystäväsi tajuaa ajatella omillakin aivoillaan ja muistaa itsekin lainanneensa. Mutta voi olla että mies on saanut uskoteltua että nyt naista taas huijataan. Sääli, vaikka tavallaan ymmärrän miksi mies voisi suuttua tästä ja "takoa järkeä" ystävällesi. Mutta ystäväsi pitäisi silti tuntea sinut ja muistaa menneisyys. Hänen viestinsä jossa loukkasi sinua oli myös törkeä. Tiedän mitä henk.koht. tekisin vaikkei se olisi järkevää, en varmaan vastaisi viestiin. Tai en tiedä. Jotenkin tekisi mieli varmaan sanoa että nyt vajosit aika alas ku haukuit noin pahasti, ja että olen järkyttynyt. Tavallaan hiljaisuuskin ilmaisee sen. Enpä tiedä. Ap:n rahaongelmiin muuten tuli mieleen, voisiko sossu auttaa?
[/quote]
Olen todella pahoillani siitä, jos asia on näin. Toivon kovasti, että mies muistaisi, miten olen auttanut pyyteettömästi ystävääni useamman kerran. En ole paha ihminen. Minulla ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin kovaa stressiä. Siksi ystävälleni uskouduin. Loukkaannuin kyllä viestistä valtavasti. En koskaan kirjoittaisi noin kenellekään. Olen miettinyt tuota vastaamattomuuttakin. Entä jos hänellä on vain ollut huono hetki ja hän on siksi sanonut paljon rumemmin kuin mitä on tarkoittanut? En tiedä. Haluaisin vain mennä ajassa taaksepäin ja tehdä tehdyn tekemättömäksi. Sossu ei valitettavasti voi auttaa.
Ei liity aloitukseen mitenkään, mutta hallitseva puoliso pystyy kyllä halutessaan katkomaan helposti "vietävissä olevan" naisen ystävyyssuhteet todella tehokkaasti. Erityisesti jos kokee jotkut ystävistä itselleen uhkana. Niin, että saa naisen kokonaan itselleen.
Olen nähnyt tämän oikeassa elämässä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:59"]
Et varmaankaan voi tehdä tässä tilanteessa mitään, mielestäni pallo on sinun ystävälläsi. Toivottavasti hän ymmärtää pyytää anteeksi sinulta, ja jos ei, tajuaa jossain vaiheessa että on ollut ääliö kun on heittänyt noin pitkän ja läheisen ystävyyden menemään.
Veikkaisin, että ystäväsi ei kerro nyt kaikkea, eikä ole ollut kaikessa rehellinen sinulle.
Ja ennenkaikkea, läheistä ystävää ei kohdella noin, esim. lyömällä vyön alle sanomalla, että ymmärtää nyt ex-aviomiestäsi jne. Jos hän olisi ollut yhtään fiksu, hän olisi kertonut sinulle suoraan, mistä on kyse ja miksi haluaa katkaista välit. Mielestäni hän on myös sen sinulle velkaa.
Kurja juttu, toivottavasti löydät uusia ystäviä, kaikki eivät ole tuollaisia.
[/quote]
Kiitos. Kannattaako vastata ystäväni viestiin? Otin etenkin tuon "ymmärrän y:tä" -kohdan raskaasti. En ystävysty helposti, sillä olen ujo ihminen. Pidän tämän ystävyyden mahdollista loppumista korvaamattomana menetyksenä :(
[/quote]Itse kyllä vastaisin jotain. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa, kirjoittaisin että kunnioitan hänen päätöstään, mutta olen surullinen asiasta. Pyrkisin olemaan itse mahdollisimman fiksu, enkä vastaisi hänen rumiin sanoihinsa itse samalla mitalla takaisin.
[/quote]
Kiitos. On jo tarpeeksi paha olo, en todellakaan halua pahentaa sitä haukkumisella. Kannattaako sanoa, että hän on ymmärtänyt asiat väärin vai pahentaisiko tämä tilannetta? Entä kannattaako sanoa jotain mikä toisi esiin, että toivoisin edelleen ystävyytemme jatkumista.
Olisi ehkä fiksuinta vastata, että "Minäkin olen pahoillani, että ystävyytemme päättyy näin. Kunnioitan silti päätöstäsi. Hyvää loppuelämää myös sinulle."
Minusta kaikkein oudoimmalta tässä kuulostaa se että olet ollut ystävä jonkun kanssa 15 vuotta mutta et uskalla soittaa hänelle ja kysyä mitä viesti tarkoitti ja miksi ajattelee niin..
[/quote]
Viesti oli suoraan sanoen niin järkyttävä, että en tiedä, miten toimisin. Tunnen olevani kuin halvaantunut. En uskalla laittaa viestiä tänne sana sanalta (enkä tiedä, onko se sopivaakaan), mutta tässä viestin pääkohdat:
Hei X, unohtaminen ei ole vaihtoehto kaiken edellä kerrotun jälkeen (hän on aikaisemmin kirjoittanut, kuinka asia on raskas ja stressannut häntä). Olen pahoillani, odotin kuulevani nämä sanat sinulta. Olen erittäin pahoilani, että näin kävi. Sitten ystäväni vertaa itseänsä hyttyseen, jolta ymmärtämätön lapsi repii raajoja vain nähdäkseen, mitä tapahtuu. Lopulta kun leikki ei ole enää jännää, hyttynen heitetään pois ja pyydetään unohtamaan koko juttu. Ystäväni sanoo, että hänestä on tuntunut tältä siitä lähtien kun soitin (en voi ollenkaan ymmärtää, hän sanoi täysin päinvastaista puhelimessa). Lopuksi hän toteaa, ettei halua enempää tätä elämäänsä ja luuli minun ymmärtävän asian. Ystäväni myös sanoo, että luulee ymmärtävänsä ensimmäistä kertaa, miltä y:stä (todennäköinen tuleva ex-mieheni) tuntuu. Sitten hän toivottaa minulle hyvää loppuelämää.
Tämän viestin perusteella tunnen itseni aivan kamalaksi ihmiseksi. Koska minunkin elämäntilanteeni on erittäin stressaava, en ole varma, pystynkö ottamaan yhteyttä ystävääni. Entä jos kuulen jotain vielä pahempaa?
[/quote]
Tuo hyttys-juttu kyllä kummastuttaa. Ristiriidassa koko muun viestin kanssa. Valitettavasti viestistä paistaa syvä loukkaantuminen. Tuo hyvää loppuelämää -loppukaneetti on aika överi. Sen perusteella ystäväsi vaikuttaa erittäin nuorelta. Kummallinen viesti kaikenkaikkiaan. Ei ihme, että järkytyit ja pahoitit mielesi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:44"]
Olisi ehkä fiksuinta vastata, että "Minäkin olen pahoillani, että ystävyytemme päättyy näin. Kunnioitan silti päätöstäsi. Hyvää loppuelämää myös sinulle."
[/quote]
Onko tässä mitään toivoa, ettei ystävyys loppuisikaan?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
Tuo hyttys-juttu kyllä kummastuttaa. Ristiriidassa koko muun viestin kanssa. Valitettavasti viestistä paistaa syvä loukkaantuminen. Tuo hyvää loppuelämää -loppukaneetti on aika överi. Sen perusteella ystäväsi vaikuttaa erittäin nuorelta. Kummallinen viesti kaikenkaikkiaan. Ei ihme, että järkytyit ja pahoitit mielesi.
[/quote]
Ajattelen samalla tavalla. En vieläkään tahdo käsittää, mitä on tapahtunut.
Minä odottaisin hetken. Ehkä ystäväsi on stressaantuneena kirjoittanut moista.
Mitä jos kirjoittaisit näin:
Hei, olen pahoillani, jos koet, että ystävyytemme päättyy tähän. Olet ollut minulle valtavan tärkeä ihminen ja olen sanoinkuvaamattoman pahoillani, että jos koet minun loukanneen sinua. Ei ole koskaan ollut tarkoitus tuottaa sinulle stressiä ja ahdistusta. Jos et halua pitää enää yhteyttä, ymmärrän sen ja kunnioitan päätöstäsi, vaikka se onkin minulle vaikea. Jos joskus haluat jutella, olen valmis siihen koska tahansa.
Onkohan ystäväsi mies kirjoittanut viestin tämän tietämättä?
Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:55"]
Onkohan ystäväsi mies kirjoittanut viestin tämän tietämättä?
[/quote]
Kyllä viesti oli aivan ystäväni kirjoitustyylin mukainen. En vain koskaan usko, että hän olisi voinut kirjoittaa mitään noin purevaa. Kuten aiemminkin epäilin, ainahan he ovat voineet yhdessä keskustella viestistä. En tiedä.
Olisiko mies laittanut viestin?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:58"]
Musta täysin anteeksiantamattomia asioita viestissä kirjoitetaan, kuten tuo eksmies-kohta. Suorastaan julmaa tekstiä. Jos saisin tuollaisen viestin joltain ystävältäni vaatisin että tavattaisiin mieluiten heti kasvokkain ja hän saisi kertoa mistä oikeasti on kyse.
[/quote]
Pidän sitä itsekin käsittämättömänä. Olen vielä luottamuksella avautunut ystävälleni. Tuo on melkein sama kuin minä kirjoittaisin "että ei ihme, että välisi isääsi ovat huonot kuin olet tuollainen". En ole varma, pystynkö kohtaamaan häntä. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi minulla epäillään vielä uutta vakavaa sairautta. Elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:01"]
Olisiko mies laittanut viestin?
[/quote]
Ks. vastaukseni viestiin 82.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:55"]
Mitä jos kirjoittaisit näin:
Hei, olen pahoillani, jos koet, että ystävyytemme päättyy tähän. Olet ollut minulle valtavan tärkeä ihminen ja olen sanoinkuvaamattoman pahoillani, että jos koet minun loukanneen sinua. Ei ole koskaan ollut tarkoitus tuottaa sinulle stressiä ja ahdistusta. Jos et halua pitää enää yhteyttä, ymmärrän sen ja kunnioitan päätöstäsi, vaikka se onkin minulle vaikea. Jos joskus haluat jutella, olen valmis siihen koska tahansa.
[/quote]
Kiitos ehdotuksesta. Mietin vain, onko viesti liian takertuva tai syyllistävä. Jos hän kokee minun stressaavan häntä en todellakaan halua aiheuttaa vastauksellani lisästressiä ja vahvistaa hänen tunteitaan. Mutta entä jos annan vain periksi? Antaako se sen käsityksen, että olen ollut vain rahanahne hyväksikäyttäjä?
Jep ihan selkeesti mies on sanonut suorat sanat ystävällesi että mitä hän ajattelee tästä. Mun mielestä tää tilanne on aika selvä nyt. Siitä en oo ihan varma miten sun pitäisi reagoida. Ehkä jonain päivänä ystäväsi tajuaa ajatella omillakin aivoillaan ja muistaa itsekin lainanneensa. Mutta voi olla että mies on saanut uskoteltua että nyt naista taas huijataan. Sääli, vaikka tavallaan ymmärrän miksi mies voisi suuttua tästä ja "takoa järkeä" ystävällesi. Mutta ystäväsi pitäisi silti tuntea sinut ja muistaa menneisyys. Hänen viestinsä jossa loukkasi sinua oli myös törkeä. Tiedän mitä henk.koht. tekisin vaikkei se olisi järkevää, en varmaan vastaisi viestiin. Tai en tiedä. Jotenkin tekisi mieli varmaan sanoa että nyt vajosit aika alas ku haukuit noin pahasti, ja että olen järkyttynyt. Tavallaan hiljaisuuskin ilmaisee sen. Enpä tiedä.
Ap:n rahaongelmiin muuten tuli mieleen, voisiko sossu auttaa?