Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
121/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa asumiskulut pienenee, mutta toisaalta vesilasku laski dramaattisesti kun ex muutti muualle. Autokulut pieneni kun voin käyttää taas vain vanhaa autoani, eikä vaimolle tarvitse vaihtaa autoa joka kolmas vuosi. Epämääräiset sisustus yms. kulut jäi pois eikä enää ole pakko päästä kahdesti vuodessa ulkomaille. Lopputulos aika +/- nolla.

Vierailija
122/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, samaa mieltä. Eiköhän nuo keksinnöt miehen lompakolla elelevistä naisista ole keksitty jenkkien naisvihasivustoilta. Enemmänkin todellisuus on sitä, että suomalainen mies pyrkii loisimaan työssäkäyvän naisen lompakolla tavalla tai toisella.

Ei ole keksitty. Eihän nainen suoraan sano, että osta sitä tai tätä, mutta ainakin minun kokemukseni mukaan painostusta on paljon, ja se on sen tyylistä että on pakko ostaa sitä ja tätä ja se ja tuo. Ja sehän ostetaan puoliksi. Ei mulla tulisi mieleenikään maksattaa jotain, mitä lähtökohtaisesti minä haluan ja tarvitsen, puoliksi puolisollani. 

Joo, me naiset aina vaaditaan kaikenlaista turhaa kuten astianpesukone ja pyykinpesukone. Tai huonekalut.

Noita tavaroita "vain naisen haluamina" pitävät miehet ovat tottuneet asumaan sinkkuina niin että heillä on vain patja lattialla ja äiti käy siivomassa luututen lattian polvillaan, tiskaamassa herran tiskit käsin ja tuo omista rahoistaan jääkaappiin ruokaa ressukalle. Herra vaan makoilee patjallaan ja tilaa valmisruokaa kotiin silloin kun ei jaksa äidin tuomaa makaronilaatikkoa mikrossa lämmitellä.

Tuollaisen tyypin kanssa jos erehtyy menemään yhteen, niin kyllä se jaksaa inistä että kalliiksi tulee kun pitää olla verhot, sohvat, sun muut normaaliin elämään kuuluvat tavarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.

Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.

Minulla  oli sähkökulut ja muutkin  kulut isommat, kun oli  avomies 

Sehän ei voi johtua siitä, että miehet hankkivat kaikenmaailman elektroniikkaa (jonka pitää olla päällä 24/7) joka toimii tietysti sähköllä, eihän?  😂

Vierailija
124/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on edelleen oma valinta. Ei minun mieheni maksa puolia siitä, jos vain minä haluan hankkia jotain uutta. Enkä edes odota hänen maksavan. Puoliksi maksetaan sellaiset hankinnat, jotka ovat molempien haluamia ja molempien mieleen.

Niin, mutta sitten pitää kuunnella sitä nalkutusta siitä aiheesta säännöllisin väliajoin. 

Vierailija
125/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, samaa mieltä. Eiköhän nuo keksinnöt miehen lompakolla elelevistä naisista ole keksitty jenkkien naisvihasivustoilta. Enemmänkin todellisuus on sitä, että suomalainen mies pyrkii loisimaan työssäkäyvän naisen lompakolla tavalla tai toisella.

Ei ole keksitty. Eihän nainen suoraan sano, että osta sitä tai tätä, mutta ainakin minun kokemukseni mukaan painostusta on paljon, ja se on sen tyylistä että on pakko ostaa sitä ja tätä ja se ja tuo. Ja sehän ostetaan puoliksi. Ei mulla tulisi mieleenikään maksattaa jotain, mitä lähtökohtaisesti minä haluan ja tarvitsen, puoliksi puolisollani. 

Joo, me naiset aina vaaditaan kaikenlaista turhaa kuten astianpesukone ja pyykinpesukone. Tai huonekalut.

Noita tavaroita "vain naisen haluamina" pitävät miehet ovat tottuneet asumaan sinkkuina niin että heillä on vain patja lattialla ja äiti käy siivomassa luututen lattian polvillaan, tiskaamassa herran tiskit käsin ja tuo omista rahoistaan jääkaappiin ruokaa ressukalle. Herra vaan makoilee patjallaan ja tilaa valmisruokaa kotiin silloin kun ei jaksa äidin tuomaa makaronilaatikkoa mikrossa lämmitellä.

Tuollaisen tyypin kanssa jos erehtyy menemään yhteen, niin kyllä se jaksaa inistä että kalliiksi tulee kun pitää olla verhot, sohvat, sun muut normaaliin elämään kuuluvat tavarat.

Eivät nuo ole turhia kodinkoneita, mutta se että pitää hankkia uusi vain sen takia että vanha on vanha, on turhaa. 

Vierailija
126/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nuo ole turhia kodinkoneita, mutta se että pitää hankkia uusi vain sen takia että vanha on vanha, on turhaa. 

No jos pyykinpesukone on vanha, kyllä se kannattaa vaihtaa uudempaan. Ihan jo siksi, että se kuluttaa vähemmän vettä ja sähköä. Toiseksi siksi että vanha kone jättää pyykin likaiseksi, mikä tavallaan tekee koko vanhan pyykinpesukoneen käyttämisen turhaksi kuluksi.

Vierailija
127/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheelliset saa tukia valtiolta mutta miksi sinkut ei saa? Nykyisin jo noin joka toinen kotitalous on yhdenhengenkotitalous ja odotettavissa on että muutaman vuoden päästä yhdenhengenkotitalouksia on yli puolet kotitalouksista.

Suomessa on kallista ja sinkkutaloudet on vain maksajan roolissa täällä vailla mitään tukia ja kotitalousvähennys on räikeä tasa-arvorike suomessa.

Milloin sinkuille tulee tasa-arvoa?

Kerrotko lisää noista lapsiperheen tuista valtiolta?

Lapsilisät, vähennykset verotuksessa, lapsikorotukset eri tukimuodoissa (esim. työmarkkinatuki), äitiyspakkaus, äitiysraha sekä muut vanhempainrahat- ja vapaat, kotihoidontuki, neuvolapalvelut, julkinen päivähoito, yksityisenhoidontuki, hoitoraha, osittainen hoitoraha, peruskoulu, lapseneläke, jne.. jne...

Onhan noita pitkä litania.

En väitä etteivätkö olisi tarpeellisia osalle ihmisistä (näitähän saa myös varakkaat), mutta mietipä miten monta tukea on yksinasuvalle ja lapsettomalle... Juu, ei ole ainuttakaan suoraa tukea.

Oletko ihan tosissasi? Lähes kaikkia noita sinunkin vanhempasi ovat saanet sinusta ja olet itsekin käynyt neuvolassa ja peruskoulussa. Verovähennyksiä lapsista ei ole ollut sitten 90-luvun. Lapsikorotukset ovat muutamia euroja per päivä, koska siitä samasta summasta pitää elättää myös ne lapset.

Minun aikuinen, työssäkäyvä lapseni asuu kimppakämpässä kaverin kanssa. Mikset sinä tee samoin? Säästäisit kättelyssä satoja euroja kuukaudessa.

Vierailija
128/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on edelleen oma valinta. Ei minun mieheni maksa puolia siitä, jos vain minä haluan hankkia jotain uutta. Enkä edes odota hänen maksavan. Puoliksi maksetaan sellaiset hankinnat, jotka ovat molempien haluamia ja molempien mieleen.

Niin, mutta sitten pitää kuunnella sitä nalkutusta siitä aiheesta säännöllisin väliajoin. 

Sinun vaimo oli rahaa, joko omaa tai miehen, tuhlaava ja nalkuttava. Missä vaiheessa parisuhdetta nuo selvisi sinulle? Oliko hän seurusteluaikana tarkka rahankäyttäjä ja vuoden yhdessä asumisen jälkeen aloitti tuhlaamisen?

Vierailija
129/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ollessa kiva asua yksin kun kela maksaa vuokran. Tosin silloin kun seurustelin kaukosuhteessa niin oli silloinkin omat kämpät. Oma kämppä oli ilmainen ja ex maksoi omansa kun oli töissä. Oma kämppä on aina kiva vaikka kävisi töissä, on sinkku tai parisuhteessa. Oma rauha on oma rauha ja ei tähän ikään tullessa enää jaksa/halua asua kenenkään kanssa. Se on vain ihanaa kun vetää oven kiinni ja tietää että kukaan ei tule siitä ovesta sisään jos ei itse halua. Raha ei ole aina tärkein.

Vierailija
130/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut tilanne, että kun muutin yhteisestä, vapailla markkinoilla olleesta kolmiosta työsuhdeyksiöön niin vuokraan käyttämäni summa laski. Samoin on käynyt niin, että asuin yksin edullisessa yksiössä, mikä vaihtui perheasuntoon ja sitä myöten asumiskuluni nousivat. Lisäksi piti ostaa uusia huonekaluja suurempaan asuntoon.

Tällä hetkellä olen erillissuhteessa, ja asuminen vie suurimman osan pakollisista menoista. Toki sitä voisi muuttaa pienempään ja edullisempaan asuntoon, mutta koska vietämme asunnollani yhdessä aikaa siitä tilasta on kyllä iloa. Jos olisin sinkku niin joku pikkukaksio tai tilava yksiö voisi hyvinkin riittää.

Vierailija
131/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tätä kysymystä miettii siltä kantilta että kummin kannattaa tehä niin suosittelen sinulle ihan sitä sinkkuutta.

Parisuhteessa kun ei yleensä olla rahan takia.

Vierailija
132/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsäs on toki kahta eri aihetta, seurustella, vai asua yhdessä.

Minä seurustelen, mutta asumme omissa asunnoissa. Molemmilla omat asumiskulut ja laskut. Joten siinä suhteen ei säästöä.

Mutta ruokakulut ovat n. 2-3krt suuremmat. 

Itse sinkkuna pärjäsin aika askeettisilla ruuilla. Perus-safkaa ja isoja satseja josta söin useamman päivän ja eväät päälle. 

Kumppanini ei halua sydä samaa ruokaa monena päivän peräkkäin, joten aina pitää olla jotain "uutta".

Ravintolassa "pitää" käydä vähä väliä, lähes viikottain, kuin aiemmin en käyttänyt moisia kuin ehkä kerran kaksi vuodessa. 

Vesimaksu on kolminkertaistunut, kun saunotaan monena iltana viikossa minun luona (hänellä ei saunaa), ja hän viipyilee suihkussa paljon kauemmin kuin tällainen kaljupää. 

Normaalit elämisen kulut ovat kaksin-kolminkertaistuneet, vähintään. 

EIkä hän edes vaadi mitään kallista tms. , oma kulutukseni oli vain täysin erilaista ennen suhdetta.

Vierailija
133/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn siivoamassa poikani luona ja häneltä kerätyillä pulloilla ja siitä saaduilla rahoilla olen ostanut, verhot, kylpyhuoneenmaton, siivousvälineet. pesuaineita, rikkalapion ja harjan. Varmasti jotain muutakin mutta ei nyt tule mieleen, kuitenkin kaikkea miesten mielestä täysin turhaa tavaraa jota ei tarvitse.

Vierailija
134/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.

Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.

Minulla  oli sähkökulut ja muutkin  kulut isommat, kun oli  avomies 

Sehän ei voi johtua siitä, että miehet hankkivat kaikenmaailman elektroniikkaa (jonka pitää olla päällä 24/7) joka toimii tietysti sähköllä, eihän?  😂

Laitteet ja elektroniikka oli minun. Piti lämmittää verstasta, jossa avokki lähinnä kaljoitteli ja tupakoi

Vierailija
135/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eijuma kirjoitti:

Jos tätä kysymystä miettii siltä kantilta että kummin kannattaa tehä niin suosittelen sinulle ihan sitä sinkkuutta.

Parisuhteessa kun ei yleensä olla rahan takia.

Paitsi naisen.

Vierailija
136/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 2 työssäkäyvää aikuista, niin parisuhteessa eläminen tulee halvemmaksi.

Jos joudut elättämään työtöntä puolisoasi, niin sitten sinkkuna oleminen on halvempaa.

Vierailija
137/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pyykinpesukone on vanha, kyllä se kannattaa vaihtaa uudempaan. Ihan jo siksi, että se kuluttaa vähemmän vettä ja sähköä. Toiseksi siksi että vanha kone jättää pyykin likaiseksi, mikä tavallaan tekee koko vanhan pyykinpesukoneen käyttämisen turhaksi kuluksi.

Mutta jos se vanha kone peseekin hyvin?

Vierailija
138/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on omat tulot ja menot. Rahallisesti pärjään ihan hyvin, omaa asuntoa maksan vielä jonkin aikaa. Rakastan sisustamista, käytän "baarirahat" mielummin kotiini kuin örveltämiseen. Tulojen mukaan eletään, pikavippeihin ei kajota. Joka kk rahaa säästöön.

Remonttireiska oisi ihan kiva mutta onneksi on firmoja joista saa apua tarvittaessa.

N45.

Vierailija
139/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se vanha kone peseekin hyvin?

EI voi yleistää uuden hankkimistä naisen viaksi ja vanhan vaalimista miehen hyveeksi.

Meillä se meni päinvastoin; minä halusin vanhan omakotitalon narisevine lattioineen ja 60-luvun kattolamppuineen. Hän halusi kaiken vanhan pskan pois, jopa minun 15-vuotta vanha pesukone sai muuton yhteydessä mennä kierrätykseen, piti saada kiiltävää ja kromipintaista.

Että ihan turha viedä keskustelua tähän suuntaan, molemmissa sukupuolissa on tuhlaajaa ja säästeliästä...

Vierailija
140/614 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin sinkkuna asunnossa, jota lyhensin ja yhtiövastike oli halpa.

Tein myyntityötä ja elin päivärahoilla. Autoni oli halpa. Esim pystyin yöpymään sisaruksilla, vanhemmilla, kesämökillä, mutta km korvauksiin kirjoitin ajoin kotoa.

Kesälomilla matkustin ystävieni kanssa.

Lennot pisteillä, hotellit myös pidteillä jne.

Usein vuokrasin asuntoani.

Tapasin miehen. Vaihdoin työpaikkaa. Loppui päivärahat, vuokratulot, pisteet jne.

Tilalle isompi asuntolaina, hsl kk lippu ja kotisiivoojan lasku.

Rahat eivät riitä enää. Ennen jäi lähes koko palkka käteen, miinus asuntolainan lyhennys.

Nyt lasten menot. Huh !