Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
441/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elää parisuhteessa, Yhteiset kulut voi puolittaa, eli halvemmaksi tulee.

Jos toinen on työtön, juoppo tai tuhlari, yksin eläminen voi olla edullisempaa.

Vierailija
442/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaisia yhteisiä kuluja on, jotka voi puolittaa? Asunto on ainoa, mutta siitäkin saa hyödyn vain, mikäli asuu samankokoisessa asunnossa kuin sinkkuna.

Itse olen sinkku, mutta asun kämppiksen kanssa. Taitaapi olla halvin mahdollinen kokonaisuus. Tässäkin ratkaisussa pelkästään asunto on se, mikä puolitetaan. Vesi- ja sähkö ovat noin kaksinkertaiset siihen verrattuna kuin silloin kun asuin tässä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle parisuhteessa on halvempaa, kun voi kupata miestä ihan kaikessa.

Miehelle sinkkuna edullisempaa kun voi päättää omista rahoistaan itse.

Vierailija
444/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaisia yhteisiä kuluja on, jotka voi puolittaa? Asunto on ainoa, mutta siitäkin saa hyödyn vain, mikäli asuu samankokoisessa asunnossa kuin sinkkuna.

Itse olen sinkku, mutta asun kämppiksen kanssa. Taitaapi olla halvin mahdollinen kokonaisuus. Tässäkin ratkaisussa pelkästään asunto on se, mikä puolitetaan. Vesi- ja sähkö ovat noin kaksinkertaiset siihen verrattuna kuin silloin kun asuin tässä yksin.

Millä ihmeen logiikalla?

Jos kaksion vuokra yksin asuessa on vaikka 800 euroa niin kahdelle ihmisille pitäisi vuokrata (vähintään) 1600 euron kämppä vai? 

Vierailija
445/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yksin jäi säästöön huomattava osa palkasta. Parisuhteessa aina tasaraha eikä aina piisaakkaan. 

Vierailija
446/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu aikalailla asuinkumppanista, tuloista ja niiden jakamisesta. Keskinäiset sopimuksethan paljon vaikuttavat. Onko molemmilla töitä? Toiselle voi tulla halvemmaksi, ja toiselle kalliimmaksi. On niitäkin, jotka eivät maksa asumisesta mitään, koska kumppani maksaa itselleen asuntoa. Mielestäni kuitenkin yhtiövastikkeen perusosasta pitäisi vähintään maksaa puolet.

Vierailija
447/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen halpa sinkku ja tienaan sillä ihan hyvin.

Vierailija
448/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee sinkkuna pakollisiin menoihin noin 700€/kk.

Vierailija
449/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljohan riippuu miten haluaa asua, että mitä ne kulut ovat. Vuokralla asuessa lähes kaikki on "piilotettu" vuokraan, omassa talossa olisi lämmitystä, jätemaksuja, tiemaksuja, kiinteistöveroa, remontteja jne. Kaikki sitä asumista kuitenkin. Tuota en kuitenkaan allekirjoita ollenkaan että hyödyn saa vain jos asuu samankokoisessa asunnossa kun sinkkuna. Jos nykyisen 50 neliön kaksion vaihtaisi esim 70-90 neliön kolmioon/neliöön niin vähemmän se puolikas asumiskuluista minulle maksaisi.

Itselleni tällä hetkellä auto on turhan kallis hankinta saavutettuun hyötyyn nähden, mutta jos asuisin jonkun kanssa kaksin ja se maksettaisiin puoliksi niin voisin hankkiakin. Helpottaisihan se monin tavoin elämää ja vapauttaisi aikaa julkississa pönöttämisestä muihin asioihin.

Samoin vaikkapa tuo ilmalämpöpumppu jonka nyt saisi asuntooni asentaa. Aika kallis yksin maksettavaksi muutaman kuuman hellejakson takia kesässä (ja tietysti ne sähköt päälle), mutta puoliksi maksettuna paljon houkuttelevampi.

Paljon on muutakin sellaista tavaraa joiden tarve ei kaksinkertaistu vaikka pääluku kaksinkertaistuu eli samalla rahalla saisi parempaa tai sitten pääsisi halvemmalla - toki sillä varauksella että käyttäjiäkin on kaksi eli vaikka se auto ei tietenkään olisi aina vapaa omaan käyttöön.

Vierailija
450/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteissa on itselleni tullut siinä suhteessa säästöä, että kun olen kotona vähemmän, niin kuluu vähemmän sähköä, vettä, vessapaperia ja niin edelleen. Mutta sittenpä meneekin enemmän rahaa ulkona syömiseen, leffassa tai muissa hömpötyksissä käymiseen ja vaikka oltaisiin vain yhdessä jomman kumman kotona, niin herkkuja ja vähän parempaa eli kalliimpaa ruokaa tulee ostettua. Ne kulut kasvavat paljon suuremmiksi kuin säästö vessapaperissa ja suihkuvedessä.

Ehdottomasti halvemmaksi tulee siis itselleni olla sinkkuna, kun voi elää omilla ehdoillaan eikä tarvitse toisen mieliksi käydä missään maksullisissa menoissa, joissa ei yksin kiinnostaisi käydä.

Vierailija
451/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että parisuhteessa ruokaan menee enemmän rahaa, puolitamme kulut. Toistaiseksi toimii. Olen myös huomannut että yksin asuessa söin todella huonosti hyvä jos ollenkaan ja shoppailin muutenkin yksinäisyyteen eli ostelin turhaa omaan tyhjiöön ja masennukseen kuin että oisin sillä rahalla panostanut ruokaan. 

Vierailija
452/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että parisuhteessa ruokaan menee enemmän rahaa, puolitamme kulut. Toistaiseksi toimii. Olen myös huomannut että yksin asuessa söin todella huonosti hyvä jos ollenkaan ja shoppailin muutenkin yksinäisyyteen eli ostelin turhaa omaan tyhjiöön ja masennukseen kuin että oisin sillä rahalla panostanut ruokaan. 

Minä ehkä olen varattuna epävarmempi viehättävyydestäni kuin sinkkuna, koska suhteessa ollessani tuhlaan paljon enemmän vaatteisiin, kosmetiikkaan ja muuhun. 

Vierailija
453/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on edullisempaa tehdä omat ruokani kuin, että joku suuriruokainen kävisi samalla jääkaapilla. En keksi miten se voisi olla halvempaa. Ei myöskään tarvitse kokata kuin kaksi kertaa viikossa. Vuokra voisi olla tosin silloin halvempi.

Vierailija
454/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin palstan mukaan ruokakulut laitetaan parisuhteessa yleensä puoliksi. Oletettavasti kuitenkin isokokoisempi henkilö syö enemmän. Sille toiselle on silloin edullisempaa sinkkuna.

Vierailija
455/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa etenkin jos toinen huomattavasti parempituloinen.

Vierailija
456/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sinkusta ja parisuhteesta ja miljoonasta muustakin asiasta.

Asuminen on yleensä joko halvempaa tai sitten korkeatasoisempaa. Kalusteet ja kodinkoneet, remontit yms halvempia puoliksi, mutta esimerkiksi huonekaluja tarvitaan isompaan asuntoon usein vähän enemmän.

Ruoka - suhteessa tullut yleensä syötyä enemmän ulkona -> kalliimpaa. Voi olla toisinkin päin?

Auto halvempi parisuhteessa jos yhdellä pärjää.

Matkailu - jos ajatellaan että sen suhteen tehdään jonkinlainen kompromissi molempien mahdollisesti erilaisten tottumusten mukaan niin kallistunee sille jolla oli halvemmat tottumukset aiemmin ja päinvastoin. Toisaalta esim hotelli ei usein maksa juuri sen enempää kahdelle kuin yhdellekään, kuten ei vaikka autojuna Lappiin. Pientä säästöpotentiaali tässä siis molemmillekin on.

Vierailija
457/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Hyvin menee.

Vierailija
458/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki raha kuluu aina johonkin!

Vierailija
459/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna.

Parisuhteessa rahan meno on loputon suo. Lapset harrastukset, osta sitä tätä, tee remonttia. Osta uutta ja laitetaan kivaa. Unelmia ja unelmia, 300000-500000 on pikkuraha, mikä menee parisuhteessa hetkessä, eikä loppua ole näkyvissä .

Sinkkuna on taas rahaa vaikka mihin 👌

Vierailija
460/614 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON HALVEMPAA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi