Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:42"]
25 jatkaa vielä, että selkäänpuukottamista en tunnista lainkaan turkulaisen huumorista, ennemminkin se tulee liian suoraan päälle. Itse en tykkää sellaisesta hitaasta viäntävästä ja kientävästä puhetyylistä, josta ei saa mitään selvää, että missä se jutun juju oikein on.
[/quote]
Kyllä, on suoraan päälle käyvää, nimenomaan, mutta useilla työpaikoilla tämä selkäänpuukotus on niin jokapäiväistä, että rutkasti energiaa menee jo siihen, että pitää koko ajan olla varpaillaan, tarkkaillen mahdollisia "tilanteita".
Itse olen tyyppi, joka ei töitä kaihda, eli jos kysytään kuka ottaa jonkun ei niin mieluisenkaan duunin, olen aika usein ottanut sen vastaan, ajatellen asian niin, että teen omalta osaltani nyt, jotta voin seuraavalla kerralla kieltäytyä, jos en ehdi tai jaksa juuri silloin. Turkulaisen tulkinta asiasta: (Teennäisen mielistelevä sävy) "No mut eiks tää meidän 'Mirkku' voi mennä, kun oli viimekski, ja niiiiin hyvin hoisi ja kehujaki tuli"? (Silmien pyöritystä kaikkien "omien suosikkien" kesken...)
Kerran myös vaihdoin erään kanssa hänen iltavuoronsa omaan päivävuoroon, jonka jälkeen oli viiden metrin jono pöytäni ääressä....kunnes talon vanhin vihelsi pelin poikki. Eipä sillä ettenkö osaisi puoliani pitää.
Ja se varsinainen selkäänpuukotus menee esim. seuraavasti: Pyydetään johonkin hommaan mukaan, ja otetaan sitten sädekehällä itselle pomon edessä koko kunnia. Ja tämä onkin se turkulaisuuden ydin, kun taas omasta mielestäni tiimityöstä otetaan kiitos yhteisesti, itseä ylentämättä. Ja myös nuhteet jaetaan.
[/quote]
Eikö oo pientä liioittelua yleistää yhden työpaikan huono henki koskemaan kokonaisen kaupungin väestöä?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:47"]
Ei ole kyllä samanlaisia kokemuksia. Turkulaisten tai siis varsinais-suomalaisten huumori on nerokasta, ei niinkään vittuilevaa kuten vaikka Helsingissä ja Tampereella. Se on vähän sellaista enkkuhuumoria. Itse pidin kun opiskelemassa olin.
[/quote]
Jotain tällaista ajattelin itsekin, kokemusta on. Kai se vähän riippuu piireistäkin, olen kyllä törmännyt sekä etelässä että idässä alatyyliseen vittuiluun, mutta en ole ajatellut sitä kyseisen seudun ihmisten yleiseksi luonteenlaaduksi. Oma havaintoni on, että tällaista näkee enemmän duunariporukoissa.
Tapasin muualle muuttaneen turkulaisen, joka ymmärsi mielestään ylivertaisen kirkkaasti asoiden oikean laidan. Kuinka olisi pitänyt kussakin tilanteessa toimia ja käyttäytyä. Käyttäytyi itse esimerkillisesti: tiuski asioita päin naamaa, koska näki, että asioita paremmin ymmärtävänä, hänellä oli oikeutus ojentaa.
Keräsi juoruilevaa tukiseuruetta ympärilleen, jolle selosti pikkutarkasti muiden ihmisten vikoja ja yritti muodostaa dissausjoukkoa.....Ja oli viinapäissään suruissaan, miksi ei ollut kovin pidetty ihminen.
Itseäni ei muiden pikkuasiat paljoakaan kiinnosta, mutta ihmettelin turkulaisisssa havaittua piirrettä: Ovat tietävinään niin kovasti, kuinka tulisi olla ja elellä. Pienet piirit? Kapeakatseisuus? Suvaitsemattomuus?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:40"]
Tapasin muualle muuttaneen turkulaisen...
[/quote]
...joten sellaisiahan ne kaikki on.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:42"] 25 jatkaa vielä, että selkäänpuukottamista en tunnista lainkaan turkulaisen huumorista, ennemminkin se tulee liian suoraan päälle. Itse en tykkää sellaisesta hitaasta viäntävästä ja kientävästä puhetyylistä, josta ei saa mitään selvää, että missä se jutun juju oikein on. [/quote] Kyllä, on suoraan päälle käyvää, nimenomaan, mutta useilla työpaikoilla tämä selkäänpuukotus on niin jokapäiväistä, että rutkasti energiaa menee jo siihen, että pitää koko ajan olla varpaillaan, tarkkaillen mahdollisia "tilanteita". Itse olen tyyppi, joka ei töitä kaihda, eli jos kysytään kuka ottaa jonkun ei niin mieluisenkaan duunin, olen aika usein ottanut sen vastaan, ajatellen asian niin, että teen omalta osaltani nyt, jotta voin seuraavalla kerralla kieltäytyä, jos en ehdi tai jaksa juuri silloin. Turkulaisen tulkinta asiasta: (Teennäisen mielistelevä sävy) "No mut eiks tää meidän 'Mirkku' voi mennä, kun oli viimekski, ja niiiiin hyvin hoisi ja kehujaki tuli"? (Silmien pyöritystä kaikkien "omien suosikkien" kesken...) Kerran myös vaihdoin erään kanssa hänen iltavuoronsa omaan päivävuoroon, jonka jälkeen oli viiden metrin jono pöytäni ääressä....kunnes talon vanhin vihelsi pelin poikki. Eipä sillä ettenkö osaisi puoliani pitää. Ja se varsinainen selkäänpuukotus menee esim. seuraavasti: Pyydetään johonkin hommaan mukaan, ja otetaan sitten sädekehällä itselle pomon edessä koko kunnia. Ja tämä onkin se turkulaisuuden ydin, kun taas omasta mielestäni tiimityöstä otetaan kiitos yhteisesti, itseä ylentämättä. Ja myös nuhteet jaetaan. [/quote] Eikö oo pientä liioittelua yleistää yhden työpaikan huono henki koskemaan kokonaisen kaupungin väestöä?
[/quote]
En tehnytkään niin. Olen ollut hoitoalalla vuosia, ja erään suurkaupungin pisteet käynyt läpi vuosien aikana niin, että on porukat vaihtuneetkin koko ajan, joten aikamoinen kokemus mielestäni.
Olin aikoinani myös ihan "vain" tehdastyössä muutaman vuoden usean sadan työntekijän joukossa vaihtaen osastolta toiselle, joten ihan kivasti tuli "knowhowta" jotten sanoisi :D
Myös useita kaupunkeja on tullut koluttua työn merkeissä tavaten muita kuin turkulaisia, joten uskallan seistä sanojeni takana. Lopuksi: On tosin tullut vastaan jokunen harva mukava ja reilukin tyyppi, siis apturkulainen...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:47"]Ei ole kyllä samanlaisia kokemuksia. Turkulaisten tai siis varsinais-suomalaisten huumori on nerokasta, ei niinkään vittuilevaa kuten vaikka Helsingissä ja Tampereella. Se on vähän sellaista enkkuhuumoria. Itse pidin kun opiskelemassa olin.
[/quote] enkkuhuumori juuri onkin sarkastista ja useimmiten juuri toisiin kohdistuvaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:40"]
Tapasin muualle muuttaneen turkulaisen, joka ymmärsi mielestään ylivertaisen kirkkaasti asoiden oikean laidan. Kuinka olisi pitänyt kussakin tilanteessa toimia ja käyttäytyä. Käyttäytyi itse esimerkillisesti: tiuski asioita päin naamaa, koska näki, että asioita paremmin ymmärtävänä, hänellä oli oikeutus ojentaa.
Keräsi juoruilevaa tukiseuruetta ympärilleen, jolle selosti pikkutarkasti muiden ihmisten vikoja ja yritti muodostaa dissausjoukkoa.....Ja oli viinapäissään suruissaan, miksi ei ollut kovin pidetty ihminen.
Itseäni ei muiden pikkuasiat paljoakaan kiinnosta, mutta ihmettelin turkulaisisssa havaittua piirrettä: Ovat tietävinään niin kovasti, kuinka tulisi olla ja elellä. Pienet piirit? Kapeakatseisuus? Suvaitsemattomuus?
[/quote]
Täydellinen kuvaus!!! :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:40"]Tapasin muualle muuttaneen turkulaisen, joka ymmärsi mielestään ylivertaisen kirkkaasti asoiden oikean laidan. Kuinka olisi pitänyt kussakin tilanteessa toimia ja käyttäytyä. Käyttäytyi itse esimerkillisesti: tiuski asioita päin naamaa, koska näki, että asioita paremmin ymmärtävänä, hänellä oli oikeutus ojentaa.
[/quote]
Itse nyt et erityisen avarakatseiselta vaikuta kun teet yleistyksiä yhden ihmisen perusteella. Jessus mitä juntteja täällä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:22"]
Siis mikä tää ulkonäön kommentoini juttu on?? Asuin 20v Turussa enkä ikinä oo kuullut että kukaan vittuilisi kenellekään päin näköä mistään vaatteista.. Mutta siis maalaiset ei kyllä ymmärrä sellasta kunnon kavereitten keskeistä vittuilua. Yksi omista parhaista kavereista landelta, onhan se tosi mukava mutta eniten sitä naurattaa sellaiset "kato toi kissa soittaa pianoa" jutut mitkä naurattaa myös mun 5v kummipoikaa. Lahdesta olevan kaverin kanssa taas on just partasta ku jos oon ärsyttävä tai nauran jollekin vahingolle tms niin se vaan näyttää keskaria. Puolet keskinäisestä läpästä sellasta semivittuilua, se on just parasta. Mut siis ei sitä voi harrastaa naalaisten ja lappalaisten kanssa, ne harvoin ymmärtää sitä.
[/quote]
Tää on vähä semmonen juttu, että sitä pitäs nimenomaan harrastaa niiden kavereiden kanssa jotka sitä ymmärtää. Tuntemattomat ei välttämättä ymmärrä. Joskus kyllä voi käydä tuuri ja sillä vastatavanneella on samanlainen huumorintaju :) Itsekin teen tuota naljailua läheisten kesken, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä oudompien ihmisten kanssa, koska riskinä on juuri se etteivät ymmärrä ja loukkaantuvat. Ja se ei suinkaan ole tarkoitukseni. :) Eli mun mieelstä pitäis mennä vähän tilanteen ja ihmisten mukaan :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:42"] 25 jatkaa vielä, että selkäänpuukottamista en tunnista lainkaan turkulaisen huumorista, ennemminkin se tulee liian suoraan päälle. Itse en tykkää sellaisesta hitaasta viäntävästä ja kientävästä puhetyylistä, josta ei saa mitään selvää, että missä se jutun juju oikein on. [/quote] Kyllä, on suoraan päälle käyvää, nimenomaan, mutta useilla työpaikoilla tämä selkäänpuukotus on niin jokapäiväistä, että rutkasti energiaa menee jo siihen, että pitää koko ajan olla varpaillaan, tarkkaillen mahdollisia "tilanteita". Itse olen tyyppi, joka ei töitä kaihda, eli jos kysytään kuka ottaa jonkun ei niin mieluisenkaan duunin, olen aika usein ottanut sen vastaan, ajatellen asian niin, että teen omalta osaltani nyt, jotta voin seuraavalla kerralla kieltäytyä, jos en ehdi tai jaksa juuri silloin. Turkulaisen tulkinta asiasta: (Teennäisen mielistelevä sävy) "No mut eiks tää meidän 'Mirkku' voi mennä, kun oli viimekski, ja niiiiin hyvin hoisi ja kehujaki tuli"? (Silmien pyöritystä kaikkien "omien suosikkien" kesken...) Kerran myös vaihdoin erään kanssa hänen iltavuoronsa omaan päivävuoroon, jonka jälkeen oli viiden metrin jono pöytäni ääressä....kunnes talon vanhin vihelsi pelin poikki. Eipä sillä ettenkö osaisi puoliani pitää. Ja se varsinainen selkäänpuukotus menee esim. seuraavasti: Pyydetään johonkin hommaan mukaan, ja otetaan sitten sädekehällä itselle pomon edessä koko kunnia. Ja tämä onkin se turkulaisuuden ydin, kun taas omasta mielestäni tiimityöstä otetaan kiitos yhteisesti, itseä ylentämättä. Ja myös nuhteet jaetaan. [/quote] Eikö oo pientä liioittelua yleistää yhden työpaikan huono henki koskemaan kokonaisen kaupungin väestöä?
[/quote]
En tehnytkään niin. Olen ollut hoitoalalla vuosia, ja erään suurkaupungin pisteet käynyt läpi vuosien aikana niin, että on porukat vaihtuneetkin koko ajan, joten aikamoinen kokemus mielestäni.
Olin aikoinani myös ihan "vain" tehdastyössä muutaman vuoden usean sadan työntekijän joukossa vaihtaen osastolta toiselle, joten ihan kivasti tuli "knowhowta" jotten sanoisi :D
Myös useita kaupunkeja on tullut koluttua työn merkeissä tavaten muita kuin turkulaisia, joten uskallan seistä sanojeni takana. Lopuksi: On tosin tullut vastaan jokunen harva mukava ja reilukin tyyppi, siis apturkulainen...
[/quote]
Kuulostaa siltä että oot mielipiteesi muodostanut etkä sitä muuta. Miks muuten olet kolunnut niin monet työpaikat? Etkö oo sopeutunut? P. S. Kuulostaa kamalilta noi hoito- ja tehdastyöt työympäristöineen
Kivasti riittää keskustelua turkkulaisista ja heidän oletetusta "huumoristaan". Jatketaan! ;-)
Kevyt kenttävittuilu kuuluu varsinais-suomalaisuuteen, eikä siihen sisälly mitään pahantahtoisuutta. Toinen kun keksii hyvän heiton, niin molemmat nauraa kippurassa.
Asiaan kuuluu nopeat hoksottimet ja tilannekomiikka, sekä heitot molemmin puolin ilman että niistä vedetään palkokasveja hajustimiin.
Muualla tosin ei asiaa ymmärretä, kouluaikana meinasivat pohjanmaalla tulla useasti päälle kun ottivat jutut tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan. [/quote] Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[/quote]
No espoolaiset ovat lähinnä autoileva ja beigeen pukeutuva vitsi, mutta eivät vittuile turkulaisten tapaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]
Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan.
[/quote]
Ai kun noloo... oikeesti voiks joku ottaa noin itteensä siitä ettei kaikki ole samanlaisia kuin itte on
Olen muuttanut pääkaupunkiseudulta Turkuun vuosia sitten, enkä tunnista tämän ketjun jutuista muuta kuin sen, että paikallisiin tutustuminen lähemmin tapahtui vähän hitaammin. Muuten en ole kyllä huomannut eroa esim. pääkaupunkiseutulaiseen huumoriin.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:38"]
Juuri viimeksi tänään kohtasin omasta mielestäni hyvin perusturkulaista toimintaa ja huumoria. Menin hissiin vanhan pariskunnan kanssa. Muutama sana vaihdettiin, rouva oli menossa jalkahoitolaan. Painoin hississä kolmosnappia ja kysyin oliko pariskunta menossa samaan kerrokseen. Rouva siihen, ettei hän vaan tiedä kun ei tullut laseja mukaan.
[/quote]
Ahhahhaa, just hyvä veto tolta rouvalta!
[/quote] Millä ihmeen perusteella tätä on alapeukutettu? Vai tässäkö tää turkulaisten ja muun suomalaisten ero on?
[/quote]
Minä alapeukutin, koska musta tuo anisen kommentti kuulosti ärsyttävältä venkoilulta :D Mua ois lähinnä ärsyttäny, kuin huvittanut. Niin ja olen Oulusta kotoisin, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
[/quote] Eikä, oikeesti? Miten meillä voi olla niin erilainen huumorintaju tän maan sisällä vaikka samaa kieltä puhutaan, samaa telkkaria katotaan ja samat lehdet luetaan. (T. Hissiseikkailija)
[/quote]
Heh heh, sen ku tietäis! :D Meitä on moneen junaan :)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:57"]
Olen muuttanut pääkaupunkiseudulta Turkuun vuosia sitten, enkä tunnista tämän ketjun jutuista muuta kuin sen, että paikallisiin tutustuminen lähemmin tapahtui vähän hitaammin. Muuten en ole kyllä huomannut eroa esim. pääkaupunkiseutulaiseen huumoriin.
[/quote]
No ne on nää "huumorintajuset" lappilaiset, joilla on heti joku puukko esillä jos toisten jutut ei ihan osu heidän ymmärrykseensä.
Vieläkin naurattaa eilinen aamulypsyn pätkä. Meni jotakuinkin näin:
Hannu Jortikka (kaikkien tuntema mestarikiekkovalmentaja Turusta) oli kävellyt Ruotsin laivalta sukkasillaan taksijonoon ja suoraan jonon ohi ensimmäiseen taksiin, jonka takapenkiltä oli häätänyt jo istuutuneen asiakkaan ja sanonut kuljettajalle "vie mut kotiin". Kuski oli kysynyt missäköhän mahdat asua. Jortikka raivostui, löi viidenkymmenen euron setelin tuulilasiin ja sanoi "jos et tiedä missä Jortsu asuu, niin ei tarvii kuskata". Muut taksijonolaiset tunnistivat Jortikan ja tarjoutuivat hankkimaan sukkasiltaan olevalle miehelle kengät jostain. Jortikka tokaisi tähän "vittu mää tienaan enemmän kun sää, mul on varaa ostaa ite kenkäni."
Hauska tarina mielestäni ja sopii Turkuun hyvin, koska tuossa lyhyessä näytteessä tiivistyy jotain olennaista Turusta: vittuillaan tuntemattomille rehvakkaasti ja näpäkästi. Jos tienaa hyvin, pitää se myös muille osoittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:04"]Vieläkin naurattaa eilinen aamulypsyn pätkä. Meni jotakuinkin näin:
Hannu Jortikka (kaikkien tuntema mestarikiekkovalmentaja Turusta) oli kävellyt Ruotsin laivalta sukkasillaan taksijonoon ja suoraan jonon ohi ensimmäiseen taksiin, jonka takapenkiltä oli häätänyt jo istuutuneen asiakkaan ja sanonut kuljettajalle "vie mut kotiin". Kuski oli kysynyt missäköhän mahdat asua. Jortikka raivostui, löi viidenkymmenen euron setelin tuulilasiin ja sanoi "jos et tiedä missä Jortsu asuu, niin ei tarvii kuskata". Muut taksijonolaiset tunnistivat Jortikan ja tarjoutuivat hankkimaan sukkasiltaan olevalle miehelle kengät jostain. Jortikka tokaisi tähän "vittu mää tienaan enemmän kun sää, mul on varaa ostaa ite kenkäni."
Hauska tarina mielestäni ja sopii Turkuun hyvin, koska tuossa lyhyessä näytteessä tiivistyy jotain olennaista Turusta: vittuillaan tuntemattomille rehvakkaasti ja näpäkästi. Jos tienaa hyvin, pitää se myös muille osoittaa.
[/quote]
Onnetonta öykkätöintiä meidän sivistyneiden mielestä. Opportunismi kotiutui ensin Turkuun, nyt valitettavasti levinnyt muuallekin Suomeen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:42"]
25 jatkaa vielä, että selkäänpuukottamista en tunnista lainkaan turkulaisen huumorista, ennemminkin se tulee liian suoraan päälle. Itse en tykkää sellaisesta hitaasta viäntävästä ja kientävästä puhetyylistä, josta ei saa mitään selvää, että missä se jutun juju oikein on.
[/quote]
Kyllä, on suoraan päälle käyvää, nimenomaan, mutta useilla työpaikoilla tämä selkäänpuukotus on niin jokapäiväistä, että rutkasti energiaa menee jo siihen, että pitää koko ajan olla varpaillaan, tarkkaillen mahdollisia "tilanteita".
Itse olen tyyppi, joka ei töitä kaihda, eli jos kysytään kuka ottaa jonkun ei niin mieluisenkaan duunin, olen aika usein ottanut sen vastaan, ajatellen asian niin, että teen omalta osaltani nyt, jotta voin seuraavalla kerralla kieltäytyä, jos en ehdi tai jaksa juuri silloin. Turkulaisen tulkinta asiasta: (Teennäisen mielistelevä sävy) "No mut eiks tää meidän 'Mirkku' voi mennä, kun oli viimekski, ja niiiiin hyvin hoisi ja kehujaki tuli"? (Silmien pyöritystä kaikkien "omien suosikkien" kesken...)
Kerran myös vaihdoin erään kanssa hänen iltavuoronsa omaan päivävuoroon, jonka jälkeen oli viiden metrin jono pöytäni ääressä....kunnes talon vanhin vihelsi pelin poikki. Eipä sillä ettenkö osaisi puoliani pitää.
Ja se varsinainen selkäänpuukotus menee esim. seuraavasti: Pyydetään johonkin hommaan mukaan, ja otetaan sitten sädekehällä itselle pomon edessä koko kunnia. Ja tämä onkin se turkulaisuuden ydin, kun taas omasta mielestäni tiimityöstä otetaan kiitos yhteisesti, itseä ylentämättä. Ja myös nuhteet jaetaan.