Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:00"]
Ap jatkaa vielä..
Mielestäni Turussa ei sitä itseironiaa ymmärretä. Omasta mielestäni muualla läppää voidaan heittää itsestään vaikka kuinka, mutta täällä "huumori" kohdistuu nimenomaan muihin kun itseen. Kerran itsestäni läppää heittäessäni sain turkulaisen raivot päälleni kun taas muut porukassa olijat nauroivat kippurassa toilailulleni :D
Suurin pulma on ehkä se, etten tunnista vittuilun ja " turkulaishuumorin" rajaa..Ulkonäöstä tullaan sanomaan päin naamaa, puhettani toistetaan kuorossa..
Työpaikallani on ihmisiä ympäri suomea ja olen saanut näiltä muualta tulleilta kuulla leppoisasta asenteestani, kovasta työmoraalista ja iloisuudestani. Mikään tiukkapipo en siis ole, mutta vittuilu vittuiluna ja huumori huumorina ;)
[/quote]
En nyt oikein usko tätä. Miksi ihmeessä joku suuttuisi itseironiasta?
En halua tuomita turkulaisia, mutta sain työkaverikseni turkulaisen keski-ikäisen miehen ja en todellakaan tykkää hänen huumoristaan eikä muutkaan töissä. Tämä on ensimmäinen tapaus koko työelämän aikana, jolloin "en pidä"/tule toimeen jonkun ihmisen kanssa ja olen ollut töissä todella isossa yrityksessä aikaisemmin.
Huumori hänellä on todella tökeröä ja sukupuolta syrjivää/henkilökohtaisuuksiin menevää. Olen nuori nainen ja työkaverini sattui kysymään mitä treenaan, no tämä turkulainen tokas: "toimistohenkilöt treenaa perseen levittämistä". Tai sitten sellainen juttu että "susta tulee sellanen läski ku saat lapsia, ootappa vaan et jaksa syödä enää terveellisesti".
Vahvistaa vaan näitä juttuja turkulaisesta huumorista, MUTTA en aio silti tuomita kaikkia sieltä kotoisin olevia. Avoimin mielin tutustun ihmiseen kun ihmiseen. Todella harmi sitten jos tyyppi on tuon kaltainen molo.
Mä olen asunut Turussa 12 vuotta ja täytyy sanoa etten tiedä mitä turkulainen huumori on. Koska en tunne yhtäkään turkulaista! En ole yli 10 vuodessa kyennyt saamaan kontaktia yhteenkään täkäläiseen. Opiskeluajan kaverit olivat kaikki junan tuomia (turkulaiset viihtyivät yhdessä eivätkä halunneet "sekaantua" meihin maalaisiin) ja työpaikalla on myös käynyt ilmi, että nämä, joiden kanssa natsaa hyvin yhteen, ovat muualta.
Sellainen oleellinen ero täällä on muihin läpikäymiini paikkakuntiin (Itä-Suomessa useampi kaupunki, Helsinki, Jyväskylä, Oulu), että kontaktin luominen vastakkaiseen sukupuoleen on ihan mahdotonta. En kerta kaikkiaan tajua miten turkulaiset pariutuvat! Landella lähdetään tutut ja baarista haalitut tuntemattomat kaikki jonnekin möksälle tai veneelle jatkoille ja Helsingissäkin on ihan ok olla baarissa sosiaalinen, mutta Turku..eieiei. Jos täällä puhun miehelle baaritiskillä ihan neutraalisti (Sori että mä tungen tähän, on vähän ahdasta), niin mies mulkaisee kauhistuneena ja lähtee pois ja esim. siirtyy tiskin toiseen päähän. Tai jos tupakkakopissa kysyy joltakulta tulta niin sama reaktio, kuvitellaan kai, että nyt on syöjätär tullut iskemään. Naiset sitten taas pynttäytyvät parhaisiinsa ja liikuskelevat ympäriinsä cooleissa kloonilaumoissa, kaikilla samat nilkkurit ja bleiserit ja konservatiivisesti kiharrettu pitkä tukka. En tosiaan ymmärrä miten täkäläiset löytävät kumppanin kun kaikenlainen vuorovaikutus sukuuolten välillä on kielletty. Tanssilattiallekaan eivät mene kuin maalaiset.
Noh jaa. Onhan sitä monenmoista kuullut läpällä heitettävän. Kun olen kohteliaasti kertonut. Etten mää tajunnu heti ku oon pohojanmaalta. On ilkeily loppunut.
Tietty ulkoinen olemukseni saattaa vaikuttaa. Voimannostokroppa ilman läskiä 188/95.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:01"]
Tutulta kuulostaa. Ylipäänsä täällä lännessä voi olla muutenkin melko kovaa ja toisiin kohdistuvaa huumoria. Idempänä taas vitsaillaan enemmän itsensä kustannuksella. Mielestäni kuvaavaa on se, että turkulaiset puhuvat usein negaation kautta, esim kaupassa voidaan kysyä "Ei teillä maitoa ole?". Nimim ympäri Suomea asunut
[/quote]
Tuo kuulostaa minusta enemmän satakuntalaiselta ja porilaiselta tyyliltä ja huumorilta kuin varsinaisesti turkulaiselta. Itsekin olen Satakunnasta kotoisin ja joutunut vähän himmailemaan juttujani muualla, kun ne on otettu suorana vittuiluna.