Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:57"]
Olen muuttanut pääkaupunkiseudulta Turkuun vuosia sitten, enkä tunnista tämän ketjun jutuista muuta kuin sen, että paikallisiin tutustuminen lähemmin tapahtui vähän hitaammin. Muuten en ole kyllä huomannut eroa esim. pääkaupunkiseutulaiseen huumoriin.
[/quote]
No ne on nää "huumorintajuset" lappilaiset, joilla on heti joku puukko esillä jos toisten jutut ei ihan osu heidän ymmärrykseensä.
[/quote]:D kuolen nauruun. Tässä se on hyvä huumori, itseironia. -lappilainen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:58"]
30 v turkulaisuutra takana ja nyt vasta selvisi että tämä minun ironinen huumorintaju johtunee turkulaisuudestani :D No ainakin osaan nauraa itselleni.
[/quote]
Minulle tulee ensi vuonna 30 vuotta täyteen Turussa, ja minua on kutsuttu mm. sarkasmin kuningattareksi. Tosin asuin silloin vielä Raumalla...
Ehkäpä sarkasmi ja (itse)ironia ja niiden ymmärtäminen ei olekaan turkulaista vaan lounaissuomalaista? Osaamme katsoa elämää vähän muultakin kantilta kuin siltä pintakantilta? Nautin suunnattomasti, kun joku toinen osaa keskustella yhtä ironisesti kuin minä ja heittää joukkoon nopeita, sarkastisia kommentteja. Se minun mielestäni on kaikkein hauskinta elämässä, siis löytää joku sukulaissielu yleisesti ottaen tallukassa kansakunnassa.
Mun mielestä tä on muodostunut enemmän dissaus- ja kyräilyketjuksi, johon kuka tahansa jolla on joskus ollut erimielisyyttä jonkun turkulaisen kanssa voi tulla purkamaan vihansa ja kohdistaa sen kaikkiin turkulaisiin. Jostain syystä turkulaisten haukkuminen tuntuu olevan ihan hyväksyttävää kansanhuvia.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:31"]Joudun olemaan aika paljon tekemisissä turkulaisten kanssa ja ainakin olen huomannut seuraavaa:
- kaikki otetaan kirjaimellisesti (ironiaa ei ymmärretä)
- puhe on töksähtelevää ja kysymykset väittämiä
- ihmisten ulkonäön kommentointi asiatonta ilman huumorin häivää
- tylyä palvelua
- ei järin rento meininki koko kaupungissa
On alkanut jo ahdistaa etukäteen turkulaisten kanssa oleminen, kun pitää niin kieli keskellä miettiä mitä sanoo ja miten on
[/quote]
Allekirjoitan. Turkulainen on myös aina oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:31"]Joudun olemaan aika paljon tekemisissä turkulaisten kanssa ja ainakin olen huomannut seuraavaa: - kaikki otetaan kirjaimellisesti (ironiaa ei ymmärretä) - puhe on töksähtelevää ja kysymykset väittämiä - ihmisten ulkonäön kommentointi asiatonta ilman huumorin häivää - tylyä palvelua - ei järin rento meininki koko kaupungissa On alkanut jo ahdistaa etukäteen turkulaisten kanssa oleminen, kun pitää niin kieli keskellä miettiä mitä sanoo ja miten on [/quote] Allekirjoitan. Turkulainen on myös aina oikeassa.
[/quote]
Toi on kyllä perusporilaisen kuvaus, ei turkulaisen.
Puoltoista vuotta täällä asunut ja tunnistan kyllä lähes kaiken mitä tänne on kirjoiteltu :D Turkulaiset on töykeitä ja huumorintajuttomia.
Olemme miehen kanssa usein miettineet, että miksi turkulaiset kävelevät kadulla päin? Eivät siis ikinä väistä kapeilla jalkakäytävillä vaan aina pitäisi itse hypätä sivuun.
Turkulaiset taksikuskit ovat kanssa jaksaneet kummastuttaa. Ei ole missään muussa kaupungissa ollut näin uteliaita kuskeja. Liikumme useamman kerran kuussa taksilla linja-autoasemalle ja oikeastaan joka kerralla kuski on alkanut utelemaan mihin olemme menossa ja miksi.
Onneksi kuukauden päästä pääsee kauas täältä eikä takaisin tarvitse tulla. Turku on kaunis mutta sisältö mätä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:37"]
Kysymys turkulaisille, kuinka vittuiluun tottuu?
Kuinka ulkonäön arvostelu vaikuttaa pukeutumiseen, uskaltaako kokeilla jotain repäisevää asua? Muutakin kuin beigen, musta, valkoisen sävyjä tai merimiesraitaa?
[/quote]
Höh. No jos joku kommentoi vaikka värikästä paitaa, niin voi naureskellen kehuskella kompastuneensa vaikka maaliämpäreihin. Tai en mä tiedä. Tulee niin luontaisesti kaikki vastaukset aina. Minun ongelmani on ehkä se, että joku joku oikeasti vittuilee minulle (vaikka rumasti laitetuista hiuksista) niin en edes tajua toisen olevan tosissaan, kun otan sen niin huumorilla. Itse olen huomannut, että muualta tulleet hämmentyy tästä, kun en tajua että nyt kuuluisi suuttua :D
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:37"]
Kysymys turkulaisille, kuinka vittuiluun tottuu?
Kuinka ulkonäön arvostelu vaikuttaa pukeutumiseen, uskaltaako kokeilla jotain repäisevää asua? Muutakin kuin beigen, musta, valkoisen sävyjä tai merimiesraitaa?
[/quote]
Höh. No jos joku kommentoi vaikka värikästä paitaa, niin voi naureskellen kehuskella kompastuneensa vaikka maaliämpäreihin. Tai en mä tiedä. Tulee niin luontaisesti kaikki vastaukset aina. Minun ongelmani on ehkä se, että joku joku oikeasti vittuilee minulle (vaikka rumasti laitetuista hiuksista) niin en edes tajua toisen olevan tosissaan, kun otan sen niin huumorilla. Itse olen huomannut, että muualta tulleet hämmentyy tästä, kun en tajua että nyt kuuluisi suuttua :D
[/quote]
Repesin :D
Muualta tulleet ja muualla asuvat eivät vain tajua... Se on varsinais-suomalaista small-talk:ia.
Mitä parempia tuttuja ja ystäviä, niin sitä vauhdikkaammaksi juttu käy ja kaikilla on hauskaa.
Muualta tulleet tunnistaa siitä että ne vittuilee ihan oikeasti - Tyhmää porukkaa :D
Siis mikä tää ulkonäön kommentoini juttu on?? Asuin 20v Turussa enkä ikinä oo kuullut että kukaan vittuilisi kenellekään päin näköä mistään vaatteista..
Mutta siis maalaiset ei kyllä ymmärrä sellasta kunnon kavereitten keskeistä vittuilua. Yksi omista parhaista kavereista landelta, onhan se tosi mukava mutta eniten sitä naurattaa sellaiset "kato toi kissa soittaa pianoa" jutut mitkä naurattaa myös mun 5v kummipoikaa. Lahdesta olevan kaverin kanssa taas on just partasta ku jos oon ärsyttävä tai nauran jollekin vahingolle tms niin se vaan näyttää keskaria. Puolet keskinäisestä läpästä sellasta semivittuilua, se on just parasta. Mut siis ei sitä voi harrastaa naalaisten ja lappalaisten kanssa, ne harvoin ymmärtää sitä.
Kui olen voinut olla näin hirveän tyhmä ja sosiaalisesti pihalla tilanteissa? Puolituttujen tyly kommentointi olikin kunnon kavereitten kuttuilevaa kisailua.
Rannikolla kasvaa omituinen, ovelampi heimo.
Nimenomaan turkulaiset ovat jääneet hiljaa kun jotain nokkelaa ollaan sanottu. Sitten hetken päästä kertovat sen omana juttunaan! Siinäpähän nolaavat itsensä :D
Ja saahan omasta kotipaikastaan ylpeä olla, mutta turkulaisilla se menee överiksi. " Teil ei taida ol mittää tämmöst kulttuurii ku meil on tääl Turus?" "Onk teil siel ees Stockmannii?"
Muiden paitsi turkulaisten ja helsinkiläisten kanssa ei ole ongelmaa. Ovat ihmiset olleet sitten mistä ilmansuunnasta tahansa, jalat maassa ja hyvät kätyöstavat! Taidetaan antaa etelän vetelien keljuilla rauhassa..jatkakoot samaan malliin, niin varmasti pysyvät vihattuina ;)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:39"]
Puoltoista vuotta täällä asunut ja tunnistan kyllä lähes kaiken mitä tänne on kirjoiteltu :D Turkulaiset on töykeitä ja huumorintajuttomia.
Olemme miehen kanssa usein miettineet, että miksi turkulaiset kävelevät kadulla päin? Eivät siis ikinä väistä kapeilla jalkakäytävillä vaan aina pitäisi itse hypätä sivuun.
Turkulaiset taksikuskit ovat kanssa jaksaneet kummastuttaa. Ei ole missään muussa kaupungissa ollut näin uteliaita kuskeja. Liikumme useamman kerran kuussa taksilla linja-autoasemalle ja oikeastaan joka kerralla kuski on alkanut utelemaan mihin olemme menossa ja miksi.
Onneksi kuukauden päästä pääsee kauas täältä eikä takaisin tarvitse tulla. Turku on kaunis mutta sisältö mätä.
[/quote]
Emmää kyl ymmärrä noitakaa esimerkkei. Siis turkulaiset ei ikinä väistä? Jos olisi totta, turkulaiset törmäilisi kaduilla jatkuvasti toisiinsa. Eivät törmäile (autoilla kyllä joskus), siis enemmistö turkulaisista osaa kyllä väistää toisia jalankulkijoita. Sitten turkulaiset on tylyjä ja kylmiä, mutta on myös kamalaa kun kaikki taksikuskit juttelee siitä mikä heidän työtään konkreettisesti asiakkaaseen yhdistää...
No mut hei, jos ei pidä turkulaisista, niin parempi vaan pysyäkkin poissa. Näin saadaan turkulaisten laatu pysymään korkealla. Aina kuitenkin löytyy niitäkin ulkopaikkakuntalaisia jotka tajuu. Ne olkoot lämpimästi tervetulleita.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:01"]Tutulta kuulostaa. Ylipäänsä täällä lännessä voi olla muutenkin melko kovaa ja toisiin kohdistuvaa huumoria. Idempänä taas vitsaillaan enemmän itsensä kustannuksella. Mielestäni kuvaavaa on se, että turkulaiset puhuvat usein negaation kautta, esim kaupassa voidaan kysyä "Ei teillä maitoa ole?". Nimim ympäri Suomea asunut [/quote]ihan varmaan joo! Ykskään turkulainen ei kysy. "Ei teillä maitoa ole"
[/quote]
Tuo oli huono esimerkki. Tavallisempi tilanne on vaikka jossain palaverissa tms jossa kysytään vierustoverilta "ei sulla kynää ois lainata?"
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:08"]
Kaunis kaupunki, jossa niin itserakkaat ihmiset PÄÄOSIN, että muuallakin se tiedetään. Ja suosittelen epäilijöitä lukemaan esim. Turun Sanomia, sieltä löytyy yleisöpalstalta aikamoista mielipidettä täällä käyneiltä, tyyliin: Tässä vastaus eräänkin kysymykseen Turun pöyhkeästä liikennekulttuurista: "Vittuaks mä mitään vilkutan, ku mitä helvettiä se sulle kuuluu mihin olen kääntymässä"?
Turkulainen naamioi haukkumisensa huumoriin. Esim. työkaverini (muualta muuttanut) kertoi heittäneensä omalla huumorillaan ihan vitsinä töissä (hoitoala) mennessään taukohuoneeseen, että "Missäs missäs mun asiakkaan antama suklaarasia oikein lymyää, ettei vaan olis likat maiskuttaneet" ja lisäsi vielä, että olisi siitä tarjonnut mielellään. -Vastaukseksi sai hyvin tylyn lausunnon, kuinka "MEILLÄ asiakkaan antamat suklaat ovat yhteisiä, ja me LIHOTAAN täällä yhdessä". Ystäväni oli sijaisena ja ylipainoinen...Huumoria??? Ja varmasti ei ystäväni varkaaksi syyttänyt ketään, kukapa sellaista nauraen sanoisi?
Kieroja ja omaa etuaan ajavia selkäänpuukottajia, ja vielä ylpeitä siitä :O
[/quote]
No, en allekirjoita. Vilkut näkyy ja on näkymättä siinä missä muuallakin. Ja ystäväsi vitsi taukohuoneessa oli varmaankin väärillä sanoilla ja äänensävyllä sanottu. Itse tosin olisin heittänyt takaisin, että niinpä syötiinkin parhaat päältä! Mutta minä olenkin kaakosta ja vasta 16 vuotta asunut Turussa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:15"]
No mut hei, jos ei pidä turkulaisista, niin parempi vaan pysyäkkin poissa. Näin saadaan turkulaisten laatu pysymään korkealla. Aina kuitenkin löytyy niitäkin ulkopaikkakuntalaisia jotka tajuu. Ne olkoot lämpimästi tervetulleita.
[/quote]
Hear hear!
Ei mitään vaikeuksia sopeutua tai saada ystäviä.
Heitän, että ongelma sopeutumisessa on niillä jotka on a) sisä-Suomesta tai b) pk-seudulta?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:01"]
Mielestäni kuvaavaa on se, että turkulaiset puhuvat usein negaation kautta, esim kaupassa voidaan kysyä "Ei teillä maitoa ole?". Nimim ympäri Suomea asunut
[/quote]
"Ei teillä maitoa ole?"
Itse olen huomannut, että muualla kysytään kaupassa vastaava asia "Ei meillä maitoa ole?"
Sisältää siis kysymyksen ja vastauksen samassa, sekä asiakas sulautuu myyntihenkilökuntaan itsekin käyttämällä "Me" sanaa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:16"]Minulle pari junantuomaa helsinkiläistä sanoi, että olenkin ihan mukava, vaikka olen turkulainen. Kysyin, että montako tuntevat niin olin ihan ensimmäinen.
Pientäkö ennakkoluuloa?
[/quote]
Mulle on kommentoitu samalla tavalla ympäri Suomen, tosin helsinkiläisyydestä. Taitaa olla isoimmat ennakkoluulot näitä kahta kaupunkia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan. [/quote] Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[/quote]
No espoolaiset ovat lähinnä autoileva ja beigeen pukeutuva vitsi, mutta eivät vittuile turkulaisten tapaan.
[/quote]
Tä oli vitsi. Tarkoitus oli rinnastaa turkulaiset viattomiin espoolaisiin ja saamelaisiin havainnollistaakseni turkulaisten satunnaisuutta kiusaamiskohteena. Mut ei näköjään herättäny vastakaikua.