Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
On totta, että turkulaisella on oma, matalan kynnyksen huumorintaju, nopeasti sutkautettu vittuilu. Vittuilija voi onnitella itseään älykkäästä letkautuksesta, mutta huumorin kohteella tunnelma laskee. Missä hyväntahtoinen lempeys, jossa kaikille tulee hyvä mieli?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:38"]
Juuri viimeksi tänään kohtasin omasta mielestäni hyvin perusturkulaista toimintaa ja huumoria. Menin hissiin vanhan pariskunnan kanssa. Muutama sana vaihdettiin, rouva oli menossa jalkahoitolaan. Painoin hississä kolmosnappia ja kysyin oliko pariskunta menossa samaan kerrokseen. Rouva siihen, ettei hän vaan tiedä kun ei tullut laseja mukaan.
[/quote]
Ahhahhaa, just hyvä veto tolta rouvalta!
[/quote] Millä ihmeen perusteella tätä on alapeukutettu? Vai tässäkö tää turkulaisten ja muun suomalaisten ero on?
[/quote]
Minä alapeukutin, koska musta tuo anisen kommentti kuulosti ärsyttävältä venkoilulta :D Mua ois lähinnä ärsyttäny, kuin huvittanut. Niin ja olen Oulusta kotoisin, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
[/quote]
No jos toi oli sinusta venkoilua niin ei ihme jos kaikki tuntuu vittuilulta. Just hauskaa kevennystä tylsään arkitilanteeseen ja oululainen on ihan pihalla...
Kysymys turkulaisille, kuinka vittuiluun tottuu?
Kuinka ulkonäön arvostelu vaikuttaa pukeutumiseen, uskaltaako kokeilla jotain repäisevää asua? Muutakin kuin beigen, musta, valkoisen sävyjä tai merimiesraitaa?
15 v sitten muutin Turkuun itä-Suomesta. En ymmärtänyt ollenkaan tuota vittuilukulttuuria. ihmettelin myös miksei ihmiset puhu toisilleen esim jonossa, bussipysäkillä jne. Eron huomaa selvästi kun käyn kotikonnuilla vaikka ruokakaupassa - ventovieraat juttelee! Nyt siihen kiinnittää oikein huomiota kun on tottunut näihin turkulaisiin. Itse Turussakin höpöttelen vieraille kaupungilla, mutta usein katsovat pitkin nenänvarttaan kuin hullua tai kavahtavat kauemmas ettei vaan tarvi ottaa kontaktia.
Allekirjoitan myös jonkun laittaman huomion vahingonilosta ja auttamisesta - jos joku kävelee heikoille jäille niin turkulaiset kerääntyy rannalle naureskelemaan miten tyypin käy ja mahtaako molskahtaa.
Esim kerran itse lensin talven liukkaalla kaltevalla tiellä pyrstölleni niinbussipysäkillä ihan vieressä istuneet naiset vaan nauroivat, kukaan ei kysynyt sattuiko saati et olis tullut auttamaan ylös.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan.
[/quote]
Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan.
[/quote]
Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan. [/quote] Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[/quote]Ei vaan opetelkaa te olemaan kiusaamatta niin ei tarvi haistatella/riehua.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:32"]Haistakaa vittu kaikki turkulaiset...Kevennystä iltaan. [/quote] Onpas vihaisia ei-turkulaisia. Kiusatkaa välillä jotain muuta. Haistatelkaa vaihteeks vaikka espoolaisille tai saamelaisille.
[/quote]Ei vaan opetelkaa te olemaan kiusaamatta niin ei tarvi haistatella/riehua.
[/quote]
Lappilainen nyt vaan ottaa ite vastuun riehumisestaan.
Asun myös turussa, enkä ole koskaan kuullut, että kenellekkään olisi sanottu mitään ikävää ulkonäöstä.
Työkavereille voidaan sanoa, että laita kiviä taskuun kun on kova tuuli, ettet lennä tuulen mukana, koska olet niin laiha, tai sinulla on niin iso tupeerattu tukka tms. Onko tuo nyt sitten sitä vittuilua? Minusta ei ainakaan ole?
No nyt kuullostaa tutulta! Hyvin on saatu kiteytettyä tänne näitä turkulaisten ominaisuuksia. Vittuilu ja itseironian puute, siinähän nuo. Saattavat olla näennäisesti mukavia, mutta jatkuva vittuilu taustalla. Ja porilaiset aivan samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:39"]
Puoltoista vuotta täällä asunut ja tunnistan kyllä lähes kaiken mitä tänne on kirjoiteltu :D Turkulaiset on töykeitä ja huumorintajuttomia.
Olemme miehen kanssa usein miettineet, että miksi turkulaiset kävelevät kadulla päin? Eivät siis ikinä väistä kapeilla jalkakäytävillä vaan aina pitäisi itse hypätä sivuun.
Turkulaiset taksikuskit ovat kanssa jaksaneet kummastuttaa. Ei ole missään muussa kaupungissa ollut näin uteliaita kuskeja. Liikumme useamman kerran kuussa taksilla linja-autoasemalle ja oikeastaan joka kerralla kuski on alkanut utelemaan mihin olemme menossa ja miksi.
Onneksi kuukauden päästä pääsee kauas täältä eikä takaisin tarvitse tulla. Turku on kaunis mutta sisältö mätä.
[/quote]
Emmää kyl ymmärrä noitakaa esimerkkei. Siis turkulaiset ei ikinä väistä? Jos olisi totta, turkulaiset törmäilisi kaduilla jatkuvasti toisiinsa. Eivät törmäile (autoilla kyllä joskus), siis enemmistö turkulaisista osaa kyllä väistää toisia jalankulkijoita. Sitten turkulaiset on tylyjä ja kylmiä, mutta on myös kamalaa kun kaikki taksikuskit juttelee siitä mikä heidän työtään konkreettisesti asiakkaaseen yhdistää...
[/quote]
Taksikuskien tehtävä on viedä asiakas paikasta a paikkaan b. Jos asiakas ei ala itse juttelemaan, kuski on hiljaa. Muissa kaupungeissa tämä tajutaan, mutta täällä ei. Pitkän päivän jälkeen liian utelias kuski on todella raivostuttava. Varsinkin, jos kuski vielä molkottaa maailman hirveintä murretta, eli turkua.
Tosi outo ketju turkulaisista taas... Olen uusmaalainen ja asunut Turussa kymmenisen vuotta. Pukeudun miten sattuu, hiukset laitan miten sattuu. En ole ikinä kuullut mitään ulkonäkööni kohdistuvia kommentteja. Toivoisin esimerkkejä niiltä, joiden ulkonäköä aina kommentoidaan.
Olen asunut Turussa noin 20 vuotta. En muista, että ulkonäköäni oltaisiin arvosteltu ikinä mainitsemillanne tavoilla. Ja olen ihan omannäköiseni: välillä höntsyinen, välillä laittautunut (harvoin nykyään) ja välillä ihan mitä vaan.
Mä pidän turkulaisista :). Eli siis myös itsestäni. Kröhöm...
Sarkasmi, kuivakka brittityyppinen huumori ja hyväntahtoinen vittuilu ovat leimallisia täällä lounaassa. Kuten edellä joku totesikin on mahtavaa löytää samanhenkisiä letkauttelijoita. Se että kerrotaan pitkä tarina tai vitsi ja sitten kertoja nauraa eniten ei ole mun käsitys hyvästä huumorista. Viihdyn itse paremmin kevyesti kuittailevassa ilmapiirissä.
Ei vitsit, tää ketju on avannut niin paljon mulle itsestäni lounaissuomalaisena! Kiitos kaikille turkulaisen huumorin määrittelijöille.
Sarkasmi, hyväntahtoinen vittuilu ja älykäs tilannekomiikka on niin mua ja nyt mä vasta tajusin sen!
"Olemme miehen kanssa usein miettineet, että miksi turkulaiset kävelevät kadulla päin? Eivät siis ikinä väistä kapeilla jalkakäytävillä vaan aina pitäisi itse hypätä sivuun."
Aikamoista törmäilyä.
Juu juu. Kauheasti törmäillään täällä kaduilla ja mitään ei puhuta. Paitsi taksikuskit. Ja puolituntemattomat, mutta vain vittuillaakseen. Just näin. Not.
Onneks kaikki muut on niin täydellisiä. Not :D
Turkulaiset, voitte rauhassa keskenänne nauraa kippurassa toisillenne.
Onhan se hyvä, että Suomesta löytyy kaikentyylistä huumorintajua.
Tässä pitää meidän muiden olla ymmärtäväisiä teitä Suomen reuna-alueella asuvia lounaissuomalaisia kohtaan. Olette onnistuneet keskenänne kehittämään omituisen huumorin, jolle me muut suomalaiset emme välttämättä anna arvoa. Osa teistä (en tiedä, oletteko asuneet koskaan muualla?) voi ensimmäistä kertaa tiedostaa, ettei toisten ulkonäköä kommentoiva "huumori" ole hyvää käytöstä muualle muuttaessanne.
Ei ole kyllä samanlaisia kokemuksia. Turkulaisten tai siis varsinais-suomalaisten huumori on nerokasta, ei niinkään vittuilevaa kuten vaikka Helsingissä ja Tampereella. Se on vähän sellaista enkkuhuumoria. Itse pidin kun opiskelemassa olin.
Kertookohan oudosta turkulaisesta huumorintajustani se, että tämä ketjukin lähinnä huvittaa minua. Ja vähän tulee sääli noita reppanoita, jotka tänne Turkuun ovat niin vastentahtoisesti joutuneet.