Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:31"]
Joudun olemaan aika paljon tekemisissä turkulaisten kanssa ja ainakin olen huomannut seuraavaa:
- kaikki otetaan kirjaimellisesti (ironiaa ei ymmärretä)
- puhe on töksähtelevää ja kysymykset väittämiä
- ihmisten ulkonäön kommentointi asiatonta ilman huumorin häivää
- tylyä palvelua
- ei järin rento meininki koko kaupungissa
On alkanut jo ahdistaa etukäteen turkulaisten kanssa oleminen, kun pitää niin kieli keskellä miettiä mitä sanoo ja miten on
[/quote]Tässä on hyvin kiteytettynä nää vittumaiset kusipääluonteet täällä Turussa -->Lähen niin saatanan nopeasti vittuun täältä ko vaan pääsen
Ugrit itkee täällä et me ollaan niille ilkeita.
:-P
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:31"]
Joudun olemaan aika paljon tekemisissä turkulaisten kanssa ja ainakin olen huomannut seuraavaa:
- kaikki otetaan kirjaimellisesti (ironiaa ei ymmärretä)
- puhe on töksähtelevää ja kysymykset väittämiä
- ihmisten ulkonäön kommentointi asiatonta ilman huumorin häivää
- tylyä palvelua
- ei järin rento meininki koko kaupungissa
On alkanut jo ahdistaa etukäteen turkulaisten kanssa oleminen, kun pitää niin kieli keskellä miettiä mitä sanoo ja miten on
[/quote]Tässä on hyvin kiteytettynä nää vittumaiset kusipääluonteet täällä Turussa -->Lähen niin saatanan nopeasti vittuun täältä ko vaan pääsen
[/quote]
Ite kuulostat niimmaan kauhian herttaselta. ^^
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:38"]
Juuri viimeksi tänään kohtasin omasta mielestäni hyvin perusturkulaista toimintaa ja huumoria. Menin hissiin vanhan pariskunnan kanssa. Muutama sana vaihdettiin, rouva oli menossa jalkahoitolaan. Painoin hississä kolmosnappia ja kysyin oliko pariskunta menossa samaan kerrokseen. Rouva siihen, ettei hän vaan tiedä kun ei tullut laseja mukaan.
[/quote]
Ahhahhaa, just hyvä veto tolta rouvalta!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:50"]
Joo, mulla oli ihan sama juttu Rovaniemellä. Minun Lounais-Suomen vitsejä ei oikein tajuttu ja ne otettiin loukkauksina ja suoranaisina vittuiluina vastaan. Useimmiten meinasin saada turpaani, kuin samalla sanalla takaisin, kun heitin ihan normaalia läppää. Myös turunmurteesta naljailtiin hyväntahtoisesti koko ajan. En ole turkulainen, vaikka aika naapurissa silloin joskus elinkin.
Oli kyllä ahdistavaa, kun ei voinut enää samalla tavalla vitsailla ja olla itseironinen, kuin ennen. Eikä pohjoisen vitsit kolahtaneet taas minulle. En tosin ole varma, että vitsailtiinko siellä ollenkaan. Muutin sitten muutaman vuoden päästä häntä koipien välissä takaisin.
Nyt on kiva asua Helsingissä, kun töissä on virolaisia, joilla on sama huumorintaju kuin meikällä. Heitellään välillä rankkaakin huumoria toisillemme. Uudet työntekijät aina kyselee, että vihataanko me toisiamme, kun noin rumasti puhutaan. Ja sitten nauretaan entistä kovemmin. Rankan menneisyyden omaavat taitaa omata rankemman huumorin. Ja onhan se aika rankkaa asua Suomen persreijässä ;)
[/quote]Hah, justiin kirjoitin mun version näkemyksistä, tuohon ylös siis rollolainen Turussa. Niin en kyllä yhtään ihmettele jos sut meinattiin Rollossa hakata. Nimittäin olen itsekin meinannut muutaman kerran tirvasta ihmisiä Turussa ollessani koska huumori täällä ei ole huumoria vaan pahantahtoista vittuilua!
[/quote]
Ei vaan se on huumoria, jos et ymmärrä, niin älä ymmärrä. Ei silti tarvii koko aikaa riehuu. Karhutkin vetää välillä puolukoita. Rovaniemellä ei kyllä muuta osattu, kuin ryypätä ja tapella. Onneksi olen muutenkin hyvä suustani, niin akat tappeli sit keskenään. Ei sekään kovin hauskalta touhulta näytä...
Kyl se on niin et mää en täält turust muuta mihinkää. Tääl syntyny ja kualen ja.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:43"]
Juuri viimeksi tänään kohtasin omasta mielestäni hyvin perusturkulaista toimintaa ja huumoria. Menin hissiin vanhan pariskunnan kanssa. Muutama sana vaihdettiin, rouva oli menossa jalkahoitolaan. Painoin hississä kolmosnappia ja kysyin oliko pariskunta menossa samaan kerrokseen. Rouva siihen, ettei hän vaan tiedä kun ei tullut laseja mukaan.
[/quote]
[/quote]
Juu, niin mustakin oli :) Ja oli tiiätkö vielä just sellanen perustyylikäs herttanen vanhus. (T. tuo hissillä kulkenut)
Turku on Suomen Parkano. Yhtä sisäänpäinlämpiävä pikkupaikkakunta. Synnyin Heidekenillä, kärvistelin 20 vuotta ja pääsin pois. Paikkakunta on mukava, mutta ihmisissä ei ole kehuttavaa.
Turku tuntuu olevan paikka jota joko rakastetaan tai vihataan. Parempi kai kun mitäänsanomattomuus.
[/quote]
[/quote] Millä ihmeen perusteella tätä on alapeukutettu? Vai tässäkö tää turkulaisten ja muun suomalaisten ero on?
Ap jatkaa vielä..
Mielestäni Turussa ei sitä itseironiaa ymmärretä. Omasta mielestäni muualla läppää voidaan heittää itsestään vaikka kuinka, mutta täällä "huumori" kohdistuu nimenomaan muihin kun itseen. Kerran itsestäni läppää heittäessäni sain turkulaisen raivot päälleni kun taas muut porukassa olijat nauroivat kippurassa toilailulleni :D
Suurin pulma on ehkä se, etten tunnista vittuilun ja " turkulaishuumorin" rajaa..Ulkonäöstä tullaan sanomaan päin naamaa, puhettani toistetaan kuorossa..
Työpaikallani on ihmisiä ympäri suomea ja olen saanut näiltä muualta tulleilta kuulla leppoisasta asenteestani, kovasta työmoraalista ja iloisuudestani. Mikään tiukkapipo en siis ole, mutta vittuilu vittuiluna ja huumori huumorina ;)
Itseäni ihmetytti turkulaisten opiskelukavereiden kommentit vaatteistani. Olivat ikäviä letkautuksia. Muut eivät pukeutumisestani huomautelleet ja miksi olisivatkaan.
Mikään ei ole niin ikävää kuin turkulainen cocktailtilaisuus, eipä turkulaisilta small talkia voi odottaa. Keskustelevat omista aiheistaan, eivät tule vierasta vastaan. Aika alkeellista sosiaalisuuutta.
Selkeästi meillä turkulaisilla on liian nopeat hoksottimet, tuo hissirouva oli juurikin oikeanlaista turkulaista huumoria :)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:48"]Turku on Suomen Parkano. Yhtä sisäänpäinlämpiävä pikkupaikkakunta. Synnyin Heidekenillä, kärvistelin 20 vuotta ja pääsin pois. Paikkakunta on mukava, mutta ihmisissä ei ole kehuttavaa.
[/quote]
Turku on Suomen Parkano? :D
[/quote]
[/quote]
voitko selittää mulle että miten niin? en nyt ihan oikeesti ymmärrä
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote] Millä ihmeen perusteella tätä on alapeukutettu? Vai tässäkö tää turkulaisten ja muun suomalaisten ero on?
[/quote]
Minä alapeukutin, koska musta tuo anisen kommentti kuulosti ärsyttävältä venkoilulta :D Mua ois lähinnä ärsyttäny, kuin huvittanut. Niin ja olen Oulusta kotoisin, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
haluaisin jooko niitä konkreettisia esimerkkejä!
terv. ei turkulainen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
Minä alapeukutin, koska musta tuo anisen kommentti kuulosti ärsyttävältä venkoilulta :D Mua ois lähinnä ärsyttäny, kuin huvittanut. Niin ja olen Oulusta kotoisin, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
[/quote] Eikä, oikeesti? Miten meillä voi olla niin erilainen huumorintaju tän maan sisällä vaikka samaa kieltä puhutaan, samaa telkkaria katotaan ja samat lehdet luetaan. (T. Hissiseikkailija)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:04"]
[/quote]
[/quote]
voitko selittää mulle että miten niin? en nyt ihan oikeesti ymmärrä
[/quote] Rouva oli vahvasti itseironinen. "Kun eihän tällainen vanha ihminen näe isoja kirkkaita numeroita." (Ihan sama vaikka mitä luultavimmin olikin totta tuossa tilanteessa.) Tosikompi olisi joko kysynyt että mihin kerrokseen sitten olen menossa tai antanut miehensä hoitaa tilanteen ja ollut hiljaa.
Sen jälkeen vielä itse asiassa naureskeltiin yhdessä sen hoitolan nimelle (Kivuton), minne tuo pariskunta oli matkalla. Uskotteko -- hississä, ja ihan uppo tuntemattomien kanssa!
Kyllä mulle välillä tulee näistä turkulaisten parjausjutuista mieleen, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Itse en ole missään Suomessa kohdannut näin avointa, puheliasta ja itseironisinta väkeä (siis yleensä). Mutta minä en kuljekaan jatkuvasti naama norsunvitulla katse maassa ja vastaa puhutteluun hiljaisuudella.