Turkulaiset ja niiden "huumori"
Olen nyt tovin asunut Turussa ja edelleen kummastelen sitä, kuinka väärinymmärretyksi jatkuvasti tulen..samoin huumorin kanssa. Vitsejäni ymmärtävät vain ne, jotka ovat kotoisin muualta kuin Turusta (enkä nyt tarkota mitään turkulais-vitsejä!) Ystäväni ihmettelimme erään ravintolan asiakaspalvelua, kun asiakkaiden kysyessä istumapaikkojen puutetta tarjoilia käski istumaan vaikka lattialla..
Monesti nämä heidän vitsinsä kohdistuvat ihmiseen ja ovat suhteellisen loukkaavia. Ulkonäköä ja pieniä virheitä paisutellaan ja niistä revitään vitsejä loputtomiin. Ja muualta tulleena olen saanut kuulla kotiseudustani, murteestani IHAN JOKA PÄIVÄ viimeisen puolen vuoden ajan. Tuntuu kuin he selittelisivät haukkumisensa vitseinä. Tämä on siis todettu myös muiden ihmisten toimesta, ei pelkästään omasta puolestani.
Ymmärrän, että turkulaiset saavat muualla ollessaan kuulla jatkuvasti parjausta ja läpän heittoa kaupungistaan ja murteestaan, mutta eivätkö he todella osaa muuta? Asioita, joista muualla ei huomauteltaisi, lauotaan täällä ilman pienintäkään häpeää..
Onko kellään muualla samankaltaisia fiiliksiä tai kokemuksia?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:01"]Tutulta kuulostaa. Ylipäänsä täällä lännessä voi olla muutenkin melko kovaa ja toisiin kohdistuvaa huumoria. Idempänä taas vitsaillaan enemmän itsensä kustannuksella. Mielestäni kuvaavaa on se, että turkulaiset puhuvat usein negaation kautta, esim kaupassa voidaan kysyä "Ei teillä maitoa ole?". Nimim ympäri Suomea asunut
[/quote]ihan varmaan joo! Ykskään turkulainen ei kysy. "Ei teillä maitoa ole"
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:26"]Opiskelin kauan sitten Helsingissä samalla kurssilla parin turkulaisen tytön kanssa. Kaikkiaan kurssillamme oli opiskelijoita ympäri Suomen, kun tätä alaa voi opiskella vain Hesassa. Nuo turkulaiset tytöt olivat kaikkein 'koleimmat' ja huumorintajuttomimmat. Toki heillä keskenään oli hauskaa. Mutta itse herkkänä nuorena koin heidät jopa uhkaavina kylmine katseineen. Minulle kumpikaan ei tainnut puhua koko 6 v aikana, ellei ollut jotain oikeaa asiaa tai huomauttaneet tylysti, kun olin vain oma itseni eli vähän hervoton ja hassuhuumorinen. Nykyään nämä tytöt ovat hyvin paikalliseen sosieteettiin etabloituneita luokkatietoisia tätejä, palasivat aikoinaan takaisin Turkuun, kuinkas muuten.
Toisekseen, olen tavannut pari mukavan avointa ja rentoa turkulaistakin. He itsekin mieltävät, etteivät edusta tyypillistä turkulaista, joka on varautunut ulkopuolisia kohtaan ja jokseenkin kylmäkiskoinen.
[/quote]
Huomaatko miten ennakkoasenteesi vaikuttaa? Kaksi tapaamaasi ikävää turkulaista olivat tyypillisiä tapauksia, kun taas kahta tapaamaasi mukavaa turkulaista ei lasketa koska olivat epätyypillisiä. :D
Olen syntyperäinen turkulainen ja muutin Helsinkiin 20-vuotiaana. Minulla on juuri tuollainen ironinen kohtikäyvä rajuhko huumori, joskin kaikki huumorin laadut uppoaa. Ja joo, nauran myös kuollakseni jos jollekin tapahtuu tuollaista, että kahvikuppi kahveineen lentää päälle. Tullessani Helsinkiin meinasin oikeasti saada turpaan huumorini takia ja olen siis nainen ja hiiltyneet tyypit oli miehiä :0
Olen nyt 25 vuotta yrittänyt feidata juttujani, mutta ei siitä mitään tule: aina välillä tulee heitettyä niin rajua läppää, että itseäkin hirvittää. Ja se on kauheaa kun ihmisten katseesta näkee, että ne miettii olenko hullu :(
Näen vaan kaikessa jotain huumorin tynkää ja saatan kaupassakin heittää ihan tuntemattomille outoa juttua, tilannekomiikka on parasta.
Anteeksi kaikille siis, olen lähtenyt aikoja sitten Turusta mutta Turku ei lähde minusta.
25 jatkaa vielä, että selkäänpuukottamista en tunnista lainkaan turkulaisen huumorista, ennemminkin se tulee liian suoraan päälle. Itse en tykkää sellaisesta hitaasta viäntävästä ja kientävästä puhetyylistä, josta ei saa mitään selvää, että missä se jutun juju oikein on.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:21"]
Olen asunut Turussa kohta 30v mutta nyt en tajunnut oliko liika huumori vai huumorittomuus se ongelma?
[/quote]
Ei kun lounareilla on VÄÄRÄNLAINEN huumori. Siitä kiikastaa. Ei meitii ymmärretä :( Porilaisilla ja raumalaisilla on vähän sama ongelma. Eikä puhutakkaan salolaisista, ne ne vasta hirveitä ovat!
Turku on vielä aika mukava ja ulospäin suuntautunut paikka... Lähtekääpä länsirannikkoa pitkin ylöspäin, viimeistään Raumalla tekee mieli kääntyä takaisin ku ihmiset muuttuu niin hirvittäviks.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 19:01"]Tutulta kuulostaa. Ylipäänsä täällä lännessä voi olla muutenkin melko kovaa ja toisiin kohdistuvaa huumoria. Idempänä taas vitsaillaan enemmän itsensä kustannuksella. Mielestäni kuvaavaa on se, että turkulaiset puhuvat usein negaation kautta, esim kaupassa voidaan kysyä "Ei teillä maitoa ole?". Nimim ympäri Suomea asunut [/quote]ihan varmaan joo! Ykskään turkulainen ei kysy. "Ei teillä maitoa ole"
[/quote]
No ei välttämättä maitoa, mutta:
Ei sul tulta ois?
Et sää mahtais tietää et mistä bussi x lähtis?
Ei sult pilluu heruis?
Ei sul olis tupakkaa myyrä?
Et sää uutta venettä just ostanu?
Ei sul Karhuu olis hanaas?
Näitä on miljoonia ja miljoonia :D Turkulaiset todellakin kysyy negaation kautta, eivät ehkä itse tajua sitä. Itse onneks pääsin siitä eroon. Nykyään koitan vain positiivisen kautta. Huono länsisuomalainen huumori sen sijaan on säilynyt.
Minulle pari junantuomaa helsinkiläistä sanoi, että olenkin ihan mukava, vaikka olen turkulainen. Kysyin, että montako tuntevat niin olin ihan ensimmäinen.
Pientäkö ennakkoluuloa?
Et sää mittä kaffel lähtis? Ei sul juotavapulloo (juomapullo, esim. Jaffa toim.huom.) olis?
Viizi vuoDDA turus asuneena ja pahasti ketäistyneenä väitän että ap puhuu totta. Ketä väiddää doista ei ymmärrä. Turkulaiset ovat harvinaisen vittumaista väkeä, mudda siihen dodduu.
Perusturkulaiset on todella sisäänpäinlämpiävää sakkia, yleensä ihan mykkiä kyräilijöitä, tai sit jotain ihme länkytystä länkyttävät tutuilleen
Olen syntynyt varsinaisessa Suomessa, en Turussa. Tiedän, että huumorini on koleahkoa (sarkastista, ivaavaa ja ironista), rakastan vittuilua. Huumori on älypeliä - ei mitään kientämistä ja vientämistä.
Olen asunut ympäri Suomea, tullut hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta välillä kyllä vähän ihmetellyt muiden heimojen outoa yksinkertaisuutta.
Hei, ap, siis todellakin! Juuri näin, olen tismalleen samaa mieltä. Mun huumoria, joka sijoittuu johonkin sarkasmin ja ironian ja muuten vaan ns. köyhän huumorin välimaastoon, ei ymmärretä -> Se otetaan heti loukkauksena. Ja se otetaan sen vuoksi loukkauksena KOSKA turkulaiset nimenomaan heittää vitsiä joissa ihmisen ulkonäköä/yms ominaisuutta parjataan... Sen takia kun ne on kasvanut tämmösesssä ympäristössä ne luulee että kaikki on tarkoitettu loukkauksina:D eijumalauta. Siis lapista kotoisin olevana ihmisenä voin kertoa etten ole koskaan tavanut yhtä ilkeitä ja tylyjä ihmisiä kuin täällä ollessa. Huumorikaan ei ole huumoria vaan suoranaista vittuilua, ilkeilyä ja piikittelyä.
Joudun olemaan aika paljon tekemisissä turkulaisten kanssa ja ainakin olen huomannut seuraavaa:
- kaikki otetaan kirjaimellisesti (ironiaa ei ymmärretä)
- puhe on töksähtelevää ja kysymykset väittämiä
- ihmisten ulkonäön kommentointi asiatonta ilman huumorin häivää
- tylyä palvelua
- ei järin rento meininki koko kaupungissa
On alkanut jo ahdistaa etukäteen turkulaisten kanssa oleminen, kun pitää niin kieli keskellä miettiä mitä sanoo ja miten on
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:29"]
Hei, ap, siis todellakin! Juuri näin, olen tismalleen samaa mieltä. Mun huumoria, joka sijoittuu johonkin sarkasmin ja ironian ja muuten vaan ns. köyhän huumorin välimaastoon, ei ymmärretä -> Se otetaan heti loukkauksena. Ja se otetaan sen vuoksi loukkauksena KOSKA turkulaiset nimenomaan heittää vitsiä joissa ihmisen ulkonäköä/yms ominaisuutta parjataan... Sen takia kun ne on kasvanut tämmösesssä ympäristössä ne luulee että kaikki on tarkoitettu loukkauksina:D eijumalauta. Siis lapista kotoisin olevana ihmisenä voin kertoa etten ole koskaan tavanut yhtä ilkeitä ja tylyjä ihmisiä kuin täällä ollessa. Huumorikaan ei ole huumoria vaan suoranaista vittuilua, ilkeilyä ja piikittelyä.
[/quote]
Ilkeitä ja tylyjä? Kui voi olla? Ja sult ei itteltäs mittää vikaa puutu?
Mutta nyt kun tiedätte sen olevan huumoria, niin eikö sitä ole helpompi ymmärtää? Ja rohkeasti nostaa kissa pöydälle ja keskustella sen turkulaisen kanssa, johon on mahdollisesti ystävystynyt? Tai mikä parempaa, antaa samalla mitalla takaisin! Kyllä me kestetään vaikka te jänkhät vinoilisitte takaisinkin päin ;)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 18:50"]
Joo, mulla oli ihan sama juttu Rovaniemellä. Minun Lounais-Suomen vitsejä ei oikein tajuttu ja ne otettiin loukkauksina ja suoranaisina vittuiluina vastaan. Useimmiten meinasin saada turpaani, kuin samalla sanalla takaisin, kun heitin ihan normaalia läppää. Myös turunmurteesta naljailtiin hyväntahtoisesti koko ajan. En ole turkulainen, vaikka aika naapurissa silloin joskus elinkin.
Oli kyllä ahdistavaa, kun ei voinut enää samalla tavalla vitsailla ja olla itseironinen, kuin ennen. Eikä pohjoisen vitsit kolahtaneet taas minulle. En tosin ole varma, että vitsailtiinko siellä ollenkaan. Muutin sitten muutaman vuoden päästä häntä koipien välissä takaisin.
Nyt on kiva asua Helsingissä, kun töissä on virolaisia, joilla on sama huumorintaju kuin meikällä. Heitellään välillä rankkaakin huumoria toisillemme. Uudet työntekijät aina kyselee, että vihataanko me toisiamme, kun noin rumasti puhutaan. Ja sitten nauretaan entistä kovemmin. Rankan menneisyyden omaavat taitaa omata rankemman huumorin. Ja onhan se aika rankkaa asua Suomen persreijässä ;)
[/quote]Hah, justiin kirjoitin mun version näkemyksistä, tuohon ylös siis rollolainen Turussa. Niin en kyllä yhtään ihmettele jos sut meinattiin Rollossa hakata. Nimittäin olen itsekin meinannut muutaman kerran tirvasta ihmisiä Turussa ollessani koska huumori täällä ei ole huumoria vaan pahantahtoista vittuilua!
Turkulainen "huumori" on hälyttävän usein ja tunnistettavasti kanssaihmisen ulkonäköön kohdistuvaa. "Ne portaat on kyllä todella kapeat" -> lihavalle ihmiselle, joka ehkä osaa itsekin katsoa mahtuuko menemään. Aika yleinen tämä.
Lisäksi voidaan udella todella intiimejä asioita, mutta itse ei kyllä vastata, vaan katsotaan hyvin kieroon ja pyöritellään silmiä, jos samaa kysyy vastineeksi. Kokeiltu on monet kerrat. Jännää kun se oma "huumorintaju" ei sitten riitäkään :D
Suosittu hupi on myös nauraa avoimesti jonkun kaatumiselle, vahingolle yms. Jos ihmettelet mitä hauskaa on siinä, että kahvikuppini kahveineen putosi pöydältä, saa vastaukseksi jotain "Älä ny suutu, eksää huumori ymmärrä? Itse menisin ainakin auttamaan.
Vahingonilo on turkulaisen nautinto.