Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ette ole vegaaneja, niin miksi?

Vegaani
13.01.2022 |

Voisitte pelastaa ilmaston ja eläimiä, sekä ruokaa riittäis kaikille jos sitä ei syötettäis eläimille kaikkea.

Kommentit (468)

Vierailija
281/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten huolissaan täällä monet ovat raudan saannista. Nimenomaanhan maitotuotteet ja kalsium heikentävät raudan imeytymistä, ja vegaanille maitotuotteita ei luonnollisestikaan ole. Toki hemirauta, eli eläinperäiset imeytyvät lähtökohtaisesti paremmin, mutta raudan imeytymistä voi C-vitamiinilla boostata. Raudanpuute on yllättävän yleistä sekasyöjilläkin. Jo mustapavuissa on enemmän rautaa mitä jauhelihassa.

Vaikka nyt onkin kyseessä vauvafoorumi, niin surullista tää öyhötys täällä. Ikinä en ole netin ulkopuolella tavannut kiihkoilevaa kasvissyöjää, mutta sekasyöjät sen sijaan kyllä nostaa älämölön jos joutuu ruokavaliostaan mainitsemaan. Täällä koitetaan syyllistää ulkomaan lennoilla sitä, ettei kasvissyönnillä olisi vaikutusta ilmastoon (eläinten henkiin silti edelleen on), mutta kuinka moni teistäkään tosissaan jättää lentämättä vain ja ainoastaan ilmaston vuoksi?  Tuskinpa, koska useamman asenteena on "minä syön lihaa loppuun saakka ja huolehtikoot joku muu asioista, mistä minä en ota vastuuta". Toivon ettei tällaisilla ihmisillä ole lapsia, itselläni särkisi sydäntä kuulla vanhemmilta tuollaista välinpitämättömyyttä sitä kohtaan, millaisissa olosuhteissa jälkipolvet tulevat elämään.

Niin, ja vaikka kasvit tuntisivat kipua, teistäkö on sitten parempi ratkaisu syöttää ne eläimille ja sitten tuottaa tuskaa eläimille ja syödä ne? Hmm, niin. Kunhan täällä yritetään lapsellisilla tavoilla ja keinoilla vastata vegaanien argumentteihin, ja sitten peukutatte ne lihansyöntiä tukevat, olkoot kuinka järjettömiä tahansa. Katsoisitte nyt peiliin että oletteko tosissanne tinkaamassa aikuisina ihmisinä että kun porkkanatkin voivat kärsiä, jotta saisitte omatuntoa syödä pihvinne.  Soija on edelleen naurettava myytti. Soijasta suurin osa menee eläinten ruoaksi, sen sijaan että ihmiset voisivat syödä sitä itse suoraan. Estrogeenia ei tarvitse pelätä. Ongelmahan on, että hedelmällinen maaperä eläinten laiduntamiseen on lopussa, kun on niin valtavasti eläimiä ja syövät tyhjäksi. Sitten tarvitaan myös valtavat tilat viljelmille joista menee niin paljon eläinten ruokintaan, koska niityt ja laitumet ei riitä niin massiivisille tehotuotantotiloille, joten tarvitaan rehua lisäksi. Eli loppuu tila yksinkertaisesti, globaalisesti tarkasteltuna.

(1/2)

Vierailija
282/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(2/2)

Ja aikuiset ihmiset, kehtaatteko oikeasti edelleen ruikuttaa kuin lapset että en minä syö porkkanaa kun on pahaa!!1 Veikkaan että jokaiselle voisin tarjoilla vegaanista ruokaa kehujen kera. Tottakai jokaisella on mieltymyksensä ja mistä pitää, mutta lapsellista väittää että kaikki vegaaninen maistuu pahalta. Höpö höpö. Todellisuudessa kyse on enemmänkin siitä, että vegaanisia ruokia pitää osata kokata ja yhdistellä makuja. Tottakai erilaiset vegaaniset tuotteet on plussaa, helpottavat ruoanlaittoa ja ennenkaikkea tekevät sekaaneille helpommaksi kokeilla kasvisjuttuja, mutta eihän sitä vegeruokaa käsitellä samalla tavalla kuin täysin erilaista raaka-ainetta! Tietenkin se on työlästä opetella jos ei ikinä ole laittanut, mutta sitten se vasta helppoa onkin; raaka-aineet säilyy ja säilyy, ei mene pilalle, ovat edullisempia ja monipuolisempia makumaailmaltaan.

Itse toivoisin ennenkaikkea sekasyöjien antavan minun puputtaa vaikka nurmikkoa rauhassa, mutta kun ei. Ruokarauha ja kunnioitus kaikille, ilman turhia vitsailuja. Toivoisin myös lihansyönnin vähentyvän, se olisi monien terveydelle parempi kun lihalla ei mässäiltäisi. Ei tarvitse mennä paljoa ajassa taaksepäin (joidenkin isovanhempien ajalle), kun liha oli lisuke koska oli liian kallista, ja ruokapöytään laitettiin muuta lisäksi. Tämä olisi todella hyvä suunta ilmastolla ja terveydelle, eikä oikeasti vaatisi monilta paljoakaan, mutta ei ole minun asiani siitä saarnata. Tällöin tehotuotanto voisi kehittyä parempaan suuntaan eläimille sekä ihmisille, kun ei enää tarvitsisi olla massiivisia suurtiloja elantonsa eteen.

En edes tiedä miksi yritin, koska suurinta osaa täällä ei kiinnosta, mutta ajattelinpa nyt yrittää kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niillä tuotantoeläimillä ole oikeutta elää ?  Miksi vain ihminen saa aiheuttaa päästöjä ? Miksei eläimiä saa olla niin paljon mitä niitä tällä hetkellä on? Miksi lehmiä, sikoja, lampaita, kanoja yms pitäisi olla vähemmän?  Ja mikä olisi sopiva määrä?

Voi tuota nuoruuden idealismia. Mene ja metsästä oma lihasi jos sinua ahdistaa ajatus tuotantoeläimistä. Tai puputa salaattia. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla jotain vegaaneja? Punaisen lihan kulutusta on hyvä tarkkailla, ettei tule syötyä liikaa ja liian yksipuolisesti, mutta että vegaaniksi pitäisi ryhtyä että tuotantoeläin ei kärsisi!? Katin villat.

Et tainnut ihan ymmärtää pointtia.

Vierailija
284/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä eläimiä pelastaisin olemalla vegaani? En ainakaan tuotantoeläimiä, koska niiden olemassa olo loppuisi siihen pisteeseen kun kukaan ei enää kasvattasi niitä.

Voe jeesus mikä logiikka :D Joo varmaan jos jätät pihvin ostamatta heti huomenna kuolee tuotantoeläimet sukupuuttoon.

Edelleen, olisi kiva tietää minkä eläimen pelastaisin jos jättäisin sen pihvin ostamatta?

Turha sun kaltaselle vammaselle sitä on varmaan selittää.

Se oli ihan selkeä ja validi kysymys. Aloituksessa väitettiin, että voisin pelastaa eläimiä olemalla vegaani. Miten se käytännössä tapahtuu? 

Varmaan se pointti on että jos lihansyönti vähenee niitä eläimiä tarvitsee vähemmän siittää ainoastaan kärsimän ja kuolemaan. Et sinä niin tyhmä ole ettet tuota tajua, kunhan änkytät jotain näennäesen nokkelaa.

Eli jonkun eläimen syntymättöttömyys on siis se pelastus?  Nykyaikaisissa eläinpaikoissa eläimet eivät erityisemmin myöskään kärsi, sillä koko ajan niiden hyvinvointiin panostetaan ja ovat kutakuinkin yhtä hyvin pidettyjä kuin lemmikkieläimet. Joissakin tapauksissa niillä on jopa paremmat olot. 

En silti ihan ymmärrä sitä pointtia tuolle väitteelle, että pelastetaan eläimiä, jos lopputulema on sukupuutto. Vai mikä on vegaaneille se sopiva määrä tuotantoeläimiä vai oliko tähän joku toisenlainen ratkaisu? Jos nyt eläinten pelastamista mietitään.

Joo ei varmaan kärsi eläimet siitä että ovat pieneen häkkiin suljettu koko elämäkseen ja sitten lopulta teurastetaan :D On ihan toivomisen arvonen elämä kaikille ja seki että sioilta revitää kivekset ilman kipulääkitystä ja kaikkee.

Pelastetaan, tai pelastetaan turhalta kärsimykseltä sillä ettei sitä edes tehdä. Asiat voi myös tulkita muulla tavalla kuin loputtomalla vänkäämisellä ja pilkunnussimisella.

Ei ollut kyse pienistä häkeistä ja kiveksien repimisestä, vaan paikoista, joissa välitetään noista asioista ja tulevaisuuden näkymistä, joissa eläin ei saa enää kärsiä millään tavalla vaan sillä on sopivat tilat ja erinomainen hoito.

Vierailija
285/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat mm. soija, pähkinät, manteli sekä osa palkokasveista. Tämän lisäksi heviosastolta on helpompi sanoa mitä voi syödä kuin mitä ei voi syödä (tosin näistä osa käy todella hyvin kypsennettynä). Haluaisin kuormittaa vähemmän ympäristö, mutta en sen vuoksi riskeeraa omaa terveyttäni.

Vierailija
286/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten huolissaan täällä monet ovat raudan saannista. Nimenomaanhan maitotuotteet ja kalsium heikentävät raudan imeytymistä, ja vegaanille maitotuotteita ei luonnollisestikaan ole. Toki hemirauta, eli eläinperäiset imeytyvät lähtökohtaisesti paremmin, mutta raudan imeytymistä voi C-vitamiinilla boostata. Raudanpuute on yllättävän yleistä sekasyöjilläkin. Jo mustapavuissa on enemmän rautaa mitä jauhelihassa.

Vaikka nyt onkin kyseessä vauvafoorumi, niin surullista tää öyhötys täällä. Ikinä en ole netin ulkopuolella tavannut kiihkoilevaa kasvissyöjää, mutta sekasyöjät sen sijaan kyllä nostaa älämölön jos joutuu ruokavaliostaan mainitsemaan. Täällä koitetaan syyllistää ulkomaan lennoilla sitä, ettei kasvissyönnillä olisi vaikutusta ilmastoon (eläinten henkiin silti edelleen on), mutta kuinka moni teistäkään tosissaan jättää lentämättä vain ja ainoastaan ilmaston vuoksi?  Tuskinpa, koska useamman asenteena on "minä syön lihaa loppuun saakka ja huolehtikoot joku muu asioista, mistä minä en ota vastuuta". Toivon ettei tällaisilla ihmisillä ole lapsia, itselläni särkisi sydäntä kuulla vanhemmilta tuollaista välinpitämättömyyttä sitä kohtaan, millaisissa olosuhteissa jälkipolvet tulevat elämään.

Niin, ja vaikka kasvit tuntisivat kipua, teistäkö on sitten parempi ratkaisu syöttää ne eläimille ja sitten tuottaa tuskaa eläimille ja syödä ne? Hmm, niin. Kunhan täällä yritetään lapsellisilla tavoilla ja keinoilla vastata vegaanien argumentteihin, ja sitten peukutatte ne lihansyöntiä tukevat, olkoot kuinka järjettömiä tahansa. Katsoisitte nyt peiliin että oletteko tosissanne tinkaamassa aikuisina ihmisinä että kun porkkanatkin voivat kärsiä, jotta saisitte omatuntoa syödä pihvinne.  Soija on edelleen naurettava myytti. Soijasta suurin osa menee eläinten ruoaksi, sen sijaan että ihmiset voisivat syödä sitä itse suoraan. Estrogeenia ei tarvitse pelätä. Ongelmahan on, että hedelmällinen maaperä eläinten laiduntamiseen on lopussa, kun on niin valtavasti eläimiä ja syövät tyhjäksi. Sitten tarvitaan myös valtavat tilat viljelmille joista menee niin paljon eläinten ruokintaan, koska niityt ja laitumet ei riitä niin massiivisille tehotuotantotiloille, joten tarvitaan rehua lisäksi. Eli loppuu tila yksinkertaisesti, globaalisesti tarkasteltuna.

(1/2)

Syövät tyhjäksi?   Laiduntamisessahan eläimet vaihtavat jatkuvasti paikkaa, niin että kun yksi laidun on syöty, ne siirrettään toiselle ja tämä syöty laidun kasvaa taas muutamassa viikossa sopivaksi syödä uudelleen.   

Eläimiä ei ole valtavasti vaan ihmisiä on valtavasti, jotka ovat vieneet elintilan kaikilta eläimiltä. 

Vierailija
287/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin parin vuoden ajan vegaaniruokavaliota. Se muutti minua liian paljon. N. 3 vuotta sitten aloin taas sekasyöjäksi, ja nyt olen jo toipunut vegaaniudesta niin hyvin, että pystyyn satunnaisesti elämään jopa pari päivää vegaaniruokavaliolla saamatta niitä ihme oireita, mitä minulla oli vegaaniuden loppuvaiheessa.

Oireeni alkoivat helpottamaan aika nopeasti sen jälkeen kun aloin syömään eläinperäisiä ruokia, mutta kyllä siinä pari vuotta meni ennen kuin pää alkoi tuntua taas omalta päältä.

Vierailija
288/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.

Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Vierailija
289/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruokavalio, joka edellyttää vitamiinien napsimista purkista (B12), ei voi olla hyväksi ihmiselle. Ei meitä ole tehty syömään vitamiinitabletteja, vaan kaikki tarvitsemamme pitäisi saada ravinnosta. Turha nyt tulla väittämään, että sekasyöjilläkin on puutostiloja - niin on, mutta he kuitenkin pystyvät saamaan kaiken tarvitsemansa ravinnosta. Vegaaneille B12 purkista nappaaminen on välttämätöntä.

Vierailija
290/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vegaaniset ruoat maistuvat poikkeuksetta paskalta.

Vierailija
291/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mielelläni lihaa ja mahdollisimman usein. Liha vahvistaa lihasvoimaa, suorituskykyä ja rupsahtaa hitaammin. Tietenkin syön monipuolisesti ja paljon myös vihanneksia ja hedelmiä.

Vierailija
292/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Syövät tyhjäksi?   Laiduntamisessahan eläimet vaihtavat jatkuvasti paikkaa, niin että kun yksi laidun on syöty, ne siirrettään toiselle ja tämä syöty laidun kasvaa taas muutamassa viikossa sopivaksi syödä uudelleen.   

Eläimiä ei ole valtavasti vaan ihmisiä on valtavasti, jotka ovat vieneet elintilan kaikilta eläimiltä. [/quote]

Niin, eli ihmisasutus ja eläinten laiduntaminen vie liikaa maa-alaa viljelysten lisäksi, ei kaikille riitä hyvää  maata. Luuletko että maailmalla asia toimii noin? Suomessa toivottavasti ainakin, itse painotin yleisesti maailmassa. Maaperästä kiskotaan kaikki mitä lähtee, mutta ei huolehdita että kasvu jatkuu - tyypillistä ihmisten toimintaa. Otetaan kaikki mikä lähtee loppuun saakka, eikä pysähdytä miettimään, voitaisiinko asia tehdä järkevämmin jotta näin voitaisiin jatkaa pidempään. Ei laitumet riitä yksinään enää näin isoille eläinmäärille, siksihän pidetään paljon sisätiloissa ja ruokitaan rehuilla, koska se vaivannäkö olisi valtava ja vaatisi niin paljon laitumia.

Vierailija
293/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Hyvä kompromissi. Tasapuolinen.

Jos syö vuohenjuustoa niin ei ole vegaani vaan laktovegetaristi. 

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Tämä on kiistanalainen asia. Enemmistö vegaaneista ei syö vuohenjuustoa.

Vierailija
294/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on oman kokemuksen perusteella. Muutama päivä sitten ostin vahingossa Valion "Oddlygood Veggie Slices Gouda Flavoured"-juustoa. Tuli avattua paketti ja kokeiltua parilla leipäviipaleella. Herranjestas, mitä sontaa. Jätin jääkaappiin siltä varalta, että joku muu perheessä sitä haluaisi, mutta seuraavana päivänä jääkaappi lemusi sen verran että heitin pois.

Pitää olla tarkempana juustohyllyllä jatkossa...

Vierailija
295/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on oman kokemuksen perusteella. Muutama päivä sitten ostin vahingossa Valion "Oddlygood Veggie Slices Gouda Flavoured"-juustoa. Tuli avattua paketti ja kokeiltua parilla leipäviipaleella. Herranjestas, mitä sontaa. Jätin jääkaappiin siltä varalta, että joku muu perheessä sitä haluaisi, mutta seuraavana päivänä jääkaappi lemusi sen verran että heitin pois.

Siis kaikki vegaaninen ruoka on paskaa, koska kerran maistoit vahingossa vegaanista juustoa?

Vierailija
296/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.

Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Vierailija
297/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidon juonti ei olekaan muuta kuin tunneperäistä, mutta sekaravinnon syönti on ihmiselle luontaista. Totta on, että on paljon sekasyöjiä jotka öyhöttävät olevansa lihansyöjiä ja pelkäävät kasviksia. Ovat naurettavaa sakkia, ihan niinkuin kaikki muutkin ääripäät. Itse olen sekasyöjä, koska olen ihminen ja salaattia en juurikaan syö koska se on pääasiassa vettä. Juurekset, vihannekset, siemenet, marjat ja hedelmät kuuluvat ruokavaliooni niinkuin liha ja kalakin. Maitotuotteitakin käytän, vaikka se on luonnotonta, mutta tämä ihan maun vuoksi. En kyllä ymmärrä, miksi sinulle pitäisi alkaa erikseen vääntämään ihmiseläimen luonnollisesta ruokavaliosta.

Vierailija
298/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan pekonia.

Vierailija
299/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä eläimiä pelastaisin olemalla vegaani? En ainakaan tuotantoeläimiä, koska niiden olemassa olo loppuisi siihen pisteeseen kun kukaan ei enää kasvattasi niitä.

Minä olen ollut 30 vuotta vegaani. Olen säästänyt tällä 11 000 eläimen hengen, 45 miljoonaa litraa vettä, 200 000 kiloa viljaa(rehuna tuotantoeläimille) ja 100 000 kg Co2 hiilidioksidipäästöjä ja 30 000 neliömetriä metsää. 

Vau, siis 11 000 eläintä on minun ansiosta välttynyt tapolta!

https://thevegancalculator.com/#calculator

Itseasiassa yksikään noista asioista ei ole tapahtunut, koska joku muu on syönyt ne eläimet mitkä eivät sinulle kelpaa + väestö kasvaa jatkuvasti, joten kaikki päästöt ja luonnon tuhoamiset olisivat tapahtuneet joka tapauksessa. Todella naiivi ajatustapa sinulla.

Nyt ei sulla matemaattinen ajattelu pelitä, mikä onkin odotettavaa lihansyöjän älyllä, huoh.

Jos minä syön eläimiä 30 vuodessa 11 000 ja muu väestö luvun x verran niin silloin kuolleita eläimiä tulee määrällisesti x+11000.

Jos minä en 30 vuodessa syö lihaa niin kuolleita eläimiä tulee x verran, eli 11000 vähemmän.

Vai meinaatko että joku lihaani on kytiksellä kaupassa lihalaarin vieressä että ahaa tuo otti härkispakkauksen minäpä otan sitten yhden jauhelihan sijasta kaksi jauhelihapakettia.

Minä olen säästänyt useiden eläimen kärsimykseltä ja kuolemalta, eli minun vuokseni on tarvinnut tuottaa 11000 eläintä vähemmän. Ja sinun vuoksi on kasvatettu ja tapettu vähintään tuo määrä. Tämä on tosiasia jota et voi vääntää muuksi vaikka kuinka sinua suututtaisi.

Vierailija
300/468 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kaikki vegaaninen ruoka on paskaa, koska kerran maistoit vahingossa vegaanista juustoa?

Ei ainakaan tuon kokemuksen perusteella houkuttele kokeilemaan yhtään muuta tuotetta, kun on kerran niitä oikeitakin versioita tarjolla vegateollisten korvikkeiden sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme