Sivut

Kommentit (448)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa kiinnostaa, minä en ole se kuka on tämän maapallon tähän jamaan ajanut. Enkä halua tieten tahtoen laskea omaa elämänlaatua jättämällä lähes kaiken, mistä pidän, pois ruokavaliosta. 

Älä selitä. Sinä olet ihan samalla tavalla vastuussa maailman nykytilasta kuin kaikki muutkin ja elämänlaatusi ei laske jos jätät syömättä toisia eläviä olentoja ja säästät planeettaamme.

Itsekäs paskiainen kieltää oman vastuunsa ja ostaa kaupasta lihatuotteita eli kannattaa toisten elävien olentojen tappamista omien mielihalujensa takia sekä myös edistää planeettamme tuhoamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.
Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Okei siis väitätkö nyt tosissaan että kumpikaan, sika tai nauta ei ole sinun jauhelihasi vuoksi kuollut koska ostat vain 400g lihaan? Nyt mennään harhoihin ja kieltoreaktioihin aika väkevästi.

syödään siitä siasta ja naudasta enemmänkin kuin tuo 400g..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tykkään lihasta, maidosta, kalasta, kananmunista.  Syön myös kasvisruokaa.

Kerropa kuinka monta kertaa olet elämässäsi lentänyt ulkomaille?

Minä kuusi kertaa ( meno-paluumatkoja siis yhteensä 3). Ikää 50-vuotta. En omista autoa.

Yrität siis puhdistaa omatuntoasi. Omien mielihalujesi takia kannatat toisten elävien olentojen tappamista sekä planeettamme tuhoamista. Tämän lisäksi pilaat myös omaa terveyttäsi syömällä lihaa.

Juuri sinun kaltaistesi takia valtion pitäisi kontrolloida ihmisten syömistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.
Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Okei siis väitätkö nyt tosissaan että kumpikaan, sika tai nauta ei ole sinun jauhelihasi vuoksi kuollut koska ostat vain 400g lihaan? Nyt mennään harhoihin ja kieltoreaktioihin aika väkevästi.

Tottakai on kuollut, itseasiassa siinä paketissa voi olla vaikka 50 eri eläimen lihaa puserrettu samaan massaan. Olenko minä sillon syönyt 50 eläintä? Se oli se pointti. Ei, olen syönyt 400 grammaa lihaa niistä viidestäkymmenestä eläimestä. Yhdestä eläimestä tulee kylläiseksi aika moni muukin ihminen kuin minä.

Se, että larppaat maailmanpelastajaa sillä että yksi eläin säästyy tänään kun en syö tuota ällöttävä grillimakkaraa, niin se on kyllä jo aikamoinen mielikuvitusleikki eikä perustu minkäänlaiseen faktaan, vaan ainoastaan sinun valheellisuuteen ja oman egosi pönkittämiseen.

Sinua vissiin tosissaan ketuttaa se tosiasia että eläimiä kuolee sinun ravintosi vuoksi. Minun ravintoni vuoksi ei kuole eikä se tosiasia poistu sillä että väität valheeksi. On kaasuvalotusta väittää tosiasiaa valheeksi, joku syy tässä on että sinun pitää yrittää manipuloida selvää asiaa toiseksi. Ja se syy taitaa olla sinun huono omatunto.

Tiedätkö, minäkin olen syönyt lihaa, en ole yhtään sen parempi kuin sinä, mutta minä tein vain yhdessä vaiheessa sen päätöksen että en halua enää aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa eläimille elintavoillani. Se oli hyvä päätös ja olen onnellinen siitä joka päivä.

Voi olla että sinäkin joku päivä alat kasvissyöjäksi, 30 vuoden aikana olen nähnyt kuinka pahasuisimmatkin lihansyöjät alkavat kiinnostua kasvisruoasta, varsinkin kun hoksaavat meillä syötyään että kasvisruoka onkin hyvää.

kasvisten kasvatusta varten tarvitaan aina lisää peltotilaa, mikä pienentää ja pirstouttaa luonnon eläinten elintilaa.. sun takia eläimiä jää syntymättä ja kuolee..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pohjimmiltani en arvosta tuollaista elämästä vieraantumista mitä vegaaniuskin pahimmillaan on. Soijan roudaaminen tänne on erittäin epäekologista kun sen sijaan voisi käyttää lähiseudun maitotilan maitoa ja kanalan kananmunia. Kannatan lähiruokaa. Siihen ei vegaanit pysty. Riisi ja soija on kaukomaiden ruokaa. Suomalaisten pitäisi suosia kotimaista.

Ne kanalan kanat syövät enemmän soijaa kuin vegaani että se siitä lähiruoasta. Taidat myös syödä lohta ja sikaa, ne syövät vielä enemmän soijaa. Myös lihansyöjät syövät riisiä sekä soijaa lisätään kaikkiin lihapohjaisiin eineksiin. Että turha yrittää syyllistää vegaania.

No siksi just ei kannata enää enempää soijaa tänne roudatakaan! Se on yksittäisin ihmisen ekoteko, ettei syö vasiten soijaa.

Vierailija

Kaikki kauppoihin tuotu liha on syötävä pois, ettei tule ilmastonmuutos kun se muuttuisi muuten biojätteeksi.

Onks hyviä reseptejä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ihminen. Sekasyöjä.

Älä selitä. Ihminen ei ole sekasyöjä vaan kasvissyöjä. Jos sinut olisi tarkoitettu sekasyöjäksi niin sinulla olisi raateluhampaat sekä vain metrin mittainen suoli ja pystyisit itse paljain käsin tappamaan muita eläimiä, joita syöt.

Nyt löhöät ja lihoat sohvalla ja odotat valmista palaa. 

Ihminen tarvitsee lihaa yhtä paljon kuin esim tupakkaakin. Itsekkäiden paskiaisten nautintoaineita kummatkin paitsi että tupakoitsija ei halua tappaa muita eläviä olentoja myrkkynsä saamisen takia. Harmi, että vain tupakkaa rajoitetaan ankaralla kädellä.

• ylös 2
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä eläimiä pelastaisin olemalla vegaani? En ainakaan tuotantoeläimiä, koska niiden olemassa olo loppuisi siihen pisteeseen kun kukaan ei enää kasvattasi niitä.

Minä olen ollut 30 vuotta vegaani. Olen säästänyt tällä 11 000 eläimen hengen, 45 miljoonaa litraa vettä, 200 000 kiloa viljaa(rehuna tuotantoeläimille) ja 100 000 kg Co2 hiilidioksidipäästöjä ja 30 000 neliömetriä metsää. 

Vau, siis 11 000 eläintä on minun ansiosta välttynyt tapolta!

https://thevegancalculator.com/#calculator

Itseasiassa yksikään noista asioista ei ole tapahtunut, koska joku muu on syönyt ne eläimet mitkä eivät sinulle kelpaa + väestö kasvaa jatkuvasti, joten kaikki päästöt ja luonnon tuhoamiset olisivat tapahtuneet joka tapauksessa. Todella naiivi ajatustapa sinulla.

Nyt ei sulla matemaattinen ajattelu pelitä, mikä onkin odotettavaa lihansyöjän älyllä, huoh.

Jos minä syön eläimiä 30 vuodessa 11 000 ja muu väestö luvun x verran niin silloin kuolleita eläimiä tulee määrällisesti x+11000.

Jos minä en 30 vuodessa syö lihaa niin kuolleita eläimiä tulee x verran, eli 11000 vähemmän.

Vai meinaatko että joku lihaani on kytiksellä kaupassa lihalaarin vieressä että ahaa tuo otti härkispakkauksen minäpä otan sitten yhden jauhelihan sijasta kaksi jauhelihapakettia.

Minä olen säästänyt useiden eläimen kärsimykseltä ja kuolemalta, eli minun vuokseni on tarvinnut tuottaa 11000 eläintä vähemmän. Ja sinun vuoksi on kasvatettu ja tapettu vähintään tuo määrä. Tämä on tosiasia jota et voi vääntää muuksi vaikka kuinka sinua suututtaisi.

et voi väittää että sekasyöjänä söisit joka päivä kokonaisen eläimen

Puhuin 30 vuoden ajanjaksosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Ihan turhaan sinä tuollaista ituhippisoopaa vingut täällä. Minulla ei ole mitään ongelmaa syödä kuollutta eläintä. 

Ja kyllä, sinun närkästyksesi ja vinkumisesi saa sen suorastaan maistumaan paremmalta. 

Vierailija

Varsinkin porsaankyljykset saavat housuni kosteaksi. Olet aina sydämessäni Trump vaikka hävisit vaalit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska on virheellistä väittää, että vegaani ei kuluttaisi luonnonvaroja ja muka säästäisi ravintoa muille. Lisäksi ihminen on sekasyöjä, jonka ruoansulatuselimistö on sekasyöjän.

Ei ole. Jos olisi niin ihmisen suoli olisi vain metrin mittainen ja ihmisellä olisi raateluhampaat sekä ihminen olisi fyysisesti kykenevä tappamaan itse riistansa kuten leijonat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa kiinnostaa, minä en ole se kuka on tämän maapallon tähän jamaan ajanut. Enkä halua tieten tahtoen laskea omaa elämänlaatua jättämällä lähes kaiken, mistä pidän, pois ruokavaliosta. 

Älä selitä. Sinä olet ihan samalla tavalla vastuussa maailman nykytilasta kuin kaikki muutkin ja elämänlaatusi ei laske jos jätät syömättä toisia eläviä olentoja ja säästät planeettaamme.

Itsekäs paskiainen kieltää oman vastuunsa ja ostaa kaupasta lihatuotteita eli kannattaa toisten elävien olentojen tappamista omien mielihalujensa takia sekä myös edistää planeettamme tuhoamista.

Ai että tuo naurattaa joka kerta yhtä paljon, kun joku typerä närkästynyt ituhippi tulee maailmantuskaansa ulisemaan. Siinäpähän vingut. Minä todellakin jatkan pelleulinastasi huolimatta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Ihan turhaan sinä tuollaista ituhippisoopaa vingut täällä. Minulla ei ole mitään ongelmaa syödä kuollutta eläintä. 

Ja kyllä, sinun närkästyksesi ja vinkumisesi saa sen suorastaan maistumaan paremmalta. 

Hyi hitto, miten voit syödä toisen elävän olennon pilaantumaan alkanutta ruumista?

Vierailija

Ihmisellä ei ole kasvissyöjän purukalustoa. Vaan hampaat kuluu liikaa jos syö pelkkiä kasviksia. Tästä on faktaa ja tukimuksia. Googlella löytyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai että tuo naurattaa joka kerta yhtä paljon, kun joku typerä närkästynyt ituhippi tulee maailmantuskaansa ulisemaan. Siinäpähän vingut. Minä todellakin jatkan pelleulinastasi huolimatta. 

Et keksinyt enää muuta sanottavaa ja aloit nimittelemään. V...u että olet nolo. Juuri kaltaistesi paskiaisten takia valtion pitäisi kontrolloida ihmisten syömistä tiukasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan pohjimmiltani en arvosta tuollaista elämästä vieraantumista mitä vegaaniuskin pahimmillaan on. Soijan roudaaminen tänne on erittäin epäekologista kun sen sijaan voisi käyttää lähiseudun maitotilan maitoa ja kanalan kananmunia. Kannatan lähiruokaa. Siihen ei vegaanit pysty. Riisi ja soija on kaukomaiden ruokaa. Suomalaisten pitäisi suosia kotimaista.

Lehmien kasvattaminen lihaksi tai maidontuotantoon on yksi pahimpia ilmastolle. Usein lehmien pitämistä ekologisena puolustellaan laiduntamisella, mutta lehmät tuottavat suuret määrät metaania joka on ongelma luonnolle.

"

Suomalaisen naudanlihan ympäristöystävällisyyttä perustellaan usein nurmilaidunnuksen käytöllä. On totta, että nurmipellon maaperän hiilivarasto on suurempi kuin viljapellon, mutta asiaa pitää tarkastella laajemmin. 

Suomessa tuotetun naudanlihan päästöt ovat korkeimpien joukossa muuhun Eurooppaan verrattuna. Suuret päästöt selittyvät suurelta osin turvemaiden päästöillä. Suomen peltopinta-alasta noin 10 % on turvemaita ja niistä syntyy noin 60 % maatalouden suorista kasvihuonekaasupäästöistä. Suuri osa Suomen turvepelloista on nautakarjan laidunmaana.  

Naudanlihan ilmastopäästöt ovat yleisesti ottaen moninkertaiset verrattuna sianlihan ja siipikarjan lihan tuotantoon. Nauta ja lampaat ovat märehtijöitä, joiden ruuansulatus tuottaa ilmastonmuutosta aiheuttavaa metaanikaasua. Ruokinnan avulla voidaan vaikuttaa metaanin tuotannon määrään jonkin verran, mutta päästöjä ei voida kokonaan välttää. Ilmaston kannalta edullisinta on suosia kasvispainotteista, lähellä tuotettua ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

Hanna L. Tuomisto, FT, kestävien ruokajärjestelmien apulaisprofessori, Helsingin yliopisto"

https://hiilivapaasuomi.fi/2019/10/04/10-myyttia-ilmastoystavallisesta-r...

Monesti näihin asioihin liittyy erilaisia epätosia uskomuksia. Yksi tapa seurata omia valintoja on seurata kännykkäsovelluksilla ostoksiaan, niistä näkee tekeekö ilmastoystävällisiä valintoja. Itse olen saanut täydet viisi pinnaa ostoksieni ilmastoystävällisyydestä.

Vierailija

Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.

Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?

Lapsi kulta pieni! Elämäsi ensimmäiset hörpyt olet äitisi tissiä imenyt ja äitisi tissin tyrehtyessä olet sitä lehmän maitoa juonut. Et vain muista!! YÖÄK .....YÖÄK aattele, aatteleppa omalta kohalta...

Vierailija

Olen ihminen. En syö epämääräisiä vegaanituotteita. Lisäainetta lisäaineen päällä ja silti maistuu p:lle. 

Kyllä kunnon pihvi on hyvää ja taatusti lisäaineetonta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Hyvä kompromissi. Tasapuolinen.

Jos syö vuohenjuustoa niin ei ole vegaani vaan laktovegetaristi. 

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Tämä on kiistanalainen asia. Enemmistö vegaaneista ei syö vuohenjuustoa.

Jos syö vuohenjuustoa niin silloin on laktovegetaristi, se on eri asia kuin vegaani. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.

Et taida tuntea sallitusta poikkeuksesta käytyä keskustelua kovin hyvin. Maltillinen vegaani on ihan eri asia kuin laktovegetaristi.

Maltillinen vegaani ei syö muita maitotuotteita kuin vuohenjuustoa, laktovegetaristille käy sen sijaan esimerkiksi rahka, jogurtti tai lehmänmaito.

Juuri näin. Tässä on selkeä ero.

Vierailija

Ilmastoystävällisin valinta on syödä lähiruokaa. 

Sitä ei voi kukaan kiistää. Oli se sitten lihaa tai porkkanaa. Ennemmin suomalainen liha kuin soija ja riisi. Mä saan niin hyvän mielen kun tuen suomalaisia yrittäjiä. Oli ne sitten sikalan pitäjiä tai maidontuottajia. 

• ylös 10
  • alas 2

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.