Sivut

Kommentit (448)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.
Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Siihen jauhelihamassaan on muutenkin sekoitettu eläinten huonoimmat palat. Kyllä eläimet käytetään niin hyvin hyödyksi kuin voidaan, se on kannattavaa kaikkien kannalta. Myös eläimen.

Itse tunnen miespuolisen ystävän joka koki jonkinasteisen valaistumisen ja alkoi kasvissyöjäksi. Siitä terveestä, treenausta miehestä tuli parin vuoden aikana kuiva, sairastava ja elämää vihaava ihminen.

Kun häntä sitten kerran luultiin narkkariksi, asiasta keskusteltiin ja hän lupasi maistaa vähän lihaa. Tykkäsi kovasti. Liha alkoi taas maistumaan. Nykyään hän on taas tavallinen sekasyöjä kuin ennenkin, paino on palautunut lähes ennalleen, terveydentila on kohentunut merkittävästi ja olemus on muuttunut täysin.
Sain ystäväni takaisin.

Vierailija

Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rakastan pekonia.

Ai, en ole ikinä syönyt pekonia. Se näyttää ja haisee iljettävälle. Eikös se ole sian rasvapyllyä? Hämmästyttävää että joku suostuu vapaaehtoisesti syömään tuollaista.

Itse tykkään vöneristä, sitä kummipoikakin aina laittaa pitsaan vaikka ei ole kasvissyöjä. Nam.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä vegaaneja. Miksi syödä pahaa ruokaa kun voi syödä hyvääkin? Se on mulle mysteeri. Itse en koske mihinkään papuihin tikullakaan.

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Vierailija

Mä en halua vegaaniruokaa - nämä nimet on jo niin superällöttävii. HÄRKIS - what is this? Ei se ainakaan härkä ole. Onko se jotain lihakorviketta joka on tehty ruohosta jota härkä on jaloilla potkinut? Sitten nyyhtökaura... Taas niin ällö sana - nyyh nyyh... Sitten seitan. Kuulostaa tapettiliimalta. Mifu. Kuka tämä on? Onko tämä joku japanilainen. Mä en syö tuntematonta mössöä.  Ja mikä tämän kaiken mössön ravintoarvo on...Voiko jopa olla, että elimistö säikähdää jos syön sitä? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten eläimen ruumis ja eritteet voivat maistua hyvälle? Kasvisruoka on herkullisempaa ja miellyttävämpää. Noh, joidenkin mielestä vaan on normaalia olla eläinten käveleviä hautausmaita.

Tiesitkö, että kakka hölskyy koko ajan sunkin sisällä vaikka kuinka purisit sievästi porkkanaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten huolissaan täällä monet ovat raudan saannista. Nimenomaanhan maitotuotteet ja kalsium heikentävät raudan imeytymistä, ja vegaanille maitotuotteita ei luonnollisestikaan ole. Toki hemirauta, eli eläinperäiset imeytyvät lähtökohtaisesti paremmin, mutta raudan imeytymistä voi C-vitamiinilla boostata. Raudanpuute on yllättävän yleistä sekasyöjilläkin. Jo mustapavuissa on enemmän rautaa mitä jauhelihassa.

Vaikka nyt onkin kyseessä vauvafoorumi, niin surullista tää öyhötys täällä. Ikinä en ole netin ulkopuolella tavannut kiihkoilevaa kasvissyöjää, mutta sekasyöjät sen sijaan kyllä nostaa älämölön jos joutuu ruokavaliostaan mainitsemaan. Täällä koitetaan syyllistää ulkomaan lennoilla sitä, ettei kasvissyönnillä olisi vaikutusta ilmastoon (eläinten henkiin silti edelleen on), mutta kuinka moni teistäkään tosissaan jättää lentämättä vain ja ainoastaan ilmaston vuoksi?  Tuskinpa, koska useamman asenteena on "minä syön lihaa loppuun saakka ja huolehtikoot joku muu asioista, mistä minä en ota vastuuta". Toivon ettei tällaisilla ihmisillä ole lapsia, itselläni särkisi sydäntä kuulla vanhemmilta tuollaista välinpitämättömyyttä sitä kohtaan, millaisissa olosuhteissa jälkipolvet tulevat elämään.

Niin, ja vaikka kasvit tuntisivat kipua, teistäkö on sitten parempi ratkaisu syöttää ne eläimille ja sitten tuottaa tuskaa eläimille ja syödä ne? Hmm, niin. Kunhan täällä yritetään lapsellisilla tavoilla ja keinoilla vastata vegaanien argumentteihin, ja sitten peukutatte ne lihansyöntiä tukevat, olkoot kuinka järjettömiä tahansa. Katsoisitte nyt peiliin että oletteko tosissanne tinkaamassa aikuisina ihmisinä että kun porkkanatkin voivat kärsiä, jotta saisitte omatuntoa syödä pihvinne.  Soija on edelleen naurettava myytti. Soijasta suurin osa menee eläinten ruoaksi, sen sijaan että ihmiset voisivat syödä sitä itse suoraan. Estrogeenia ei tarvitse pelätä. Ongelmahan on, että hedelmällinen maaperä eläinten laiduntamiseen on lopussa, kun on niin valtavasti eläimiä ja syövät tyhjäksi. Sitten tarvitaan myös valtavat tilat viljelmille joista menee niin paljon eläinten ruokintaan, koska niityt ja laitumet ei riitä niin massiivisille tehotuotantotiloille, joten tarvitaan rehua lisäksi. Eli loppuu tila yksinkertaisesti, globaalisesti tarkasteltuna.

(1/2)

Syövät tyhjäksi?   Laiduntamisessahan eläimet vaihtavat jatkuvasti paikkaa, niin että kun yksi laidun on syöty, ne siirrettään toiselle ja tämä syöty laidun kasvaa taas muutamassa viikossa sopivaksi syödä uudelleen.   

Eläimiä ei ole valtavasti vaan ihmisiä on valtavasti, jotka ovat vieneet elintilan kaikilta eläimiltä. 

Eläimiä teurastetaan vuosittain 60 miljardia ihmisten ruoaksi. Sinunko mielestäsi se ei ole valtava määrä?

https://www.aamulehti.fi/tiedejateknologia/art-2000007597330.html

Vierailija

Tykkään juustosta liikaa :( Mikään vegevalmiste ei sitä valitettavasti korjaa. Muuten noudatan pitkälti kyllä vegaaniruokavaliota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Hyvä kompromissi. Tasapuolinen.

Jos syö vuohenjuustoa niin ei ole vegaani vaan laktovegetaristi. 

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Tämä on kiistanalainen asia. Enemmistö vegaaneista ei syö vuohenjuustoa.

Jos syö vuohenjuustoa niin silloin on laktovegetaristi, se on eri asia kuin vegaani. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi mulle ei kukaan ole osanut perustella, miksi olisi parempi syödä lihaa, tai juoda maitoa. Vetoamiset ovat lähinnä tunnepohjaisia ja vastaukset ovat 6-vuotiaan tasolla: "minä menen nyt kostoksi syömään pekonia!". Todellako te vastaatte noin esimiehillinne töissä? Teette jotain väärin, "minä menen nyt tekemään 10 virhettä lisää kostoksi!" No, täällä lienee turha pohtia hyvän keskustelun ja argumentoinnin juttuja.
Sairaudet yms. ovat poikkeustapauksia, yleisesti en ole kuullut hyviä, järkiperäisiä syitä, miksi olisi parempi syödä lihaa painottaen.

Ja hyvinhän sitä voi laskea pelastaneensa eläimiä, kun tukee vegeruokaa. :) Miksei voisi? Ottaen huomioon, kuinka vähän ihmiset syövät yhdestä eläimestä, niin todellakin voi laskea päivässäkin et yks eläin näihin lihoihin on mennyt. Miten se teiltä on pois, jos joku iloitsee asiasta? Pitääkö siihenkin änkyröidä vastaan, että ei nyt vegaani voi iloinen olla?

Jos minä ostan kaupasta 400g sika-nauta jauhelihan niin olenko minä sitten syönyt yhden sian ja yhden naudan? Aika hieno logiikka. 👍

Okei siis väitätkö nyt tosissaan että kumpikaan, sika tai nauta ei ole sinun jauhelihasi vuoksi kuollut koska ostat vain 400g lihaan? Nyt mennään harhoihin ja kieltoreaktioihin aika väkevästi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kakka hölskyy koko ajan sunkin sisällä vaikka kuinka purisit sievästi porkkanaa. 

Tämä voi nyt tulla yllätyksenä mutta kaikki eivät syö kakkaa vaikka sinusta se kivaa olisikin.

Hm, mikäs on lihaani joka syö myös eläimen ulostetta, olisko koprolihaani?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä voi nyt tulla yllätyksenä mutta kaikki eivät syö kakkaa vaikka sinusta se kivaa olisikin.

Hm, mikäs on lihaani joka syö myös eläimen ulostetta, olisko koprolihaani?

Eläimestä on hyvä käyttää ravinnoksi kaikki mikä irtoaa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Okei siis väitätkö nyt tosissaan että kumpikaan, sika tai nauta ei ole sinun jauhelihasi vuoksi kuollut koska ostat vain 400g lihaan? Nyt mennään harhoihin ja kieltoreaktioihin aika väkevästi.

Tottakai on kuollut, itseasiassa siinä paketissa voi olla vaikka 50 eri eläimen lihaa puserrettu samaan massaan. Olenko minä sillon syönyt 50 eläintä? Se oli se pointti. Ei, olen syönyt 400 grammaa lihaa niistä viidestäkymmenestä eläimestä. Yhdestä eläimestä tulee kylläiseksi aika moni muukin ihminen kuin minä.

Se, että larppaat maailmanpelastajaa sillä että yksi eläin säästyy tänään kun en syö tuota ällöttävä grillimakkaraa, niin se on kyllä jo aikamoinen mielikuvitusleikki eikä perustu minkäänlaiseen faktaan, vaan ainoastaan sinun valheellisuuteen ja oman egosi pönkittämiseen.

Vierailija

Ihan pohjimmiltani en arvosta tuollaista elämästä vieraantumista mitä vegaaniuskin pahimmillaan on. Soijan roudaaminen tänne on erittäin epäekologista kun sen sijaan voisi käyttää lähiseudun maitotilan maitoa ja kanalan kananmunia. Kannatan lähiruokaa. Siihen ei vegaanit pysty. Riisi ja soija on kaukomaiden ruokaa. Suomalaisten pitäisi suosia kotimaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tottakai on kuollut, itseasiassa siinä paketissa voi olla vaikka 50 eri eläimen lihaa puserrettu samaan massaan. Olenko minä sillon syönyt 50 eläintä? Se oli se pointti. Ei, olen syönyt 400 grammaa lihaa niistä viidestäkymmenestä eläimestä. Yhdestä eläimestä tulee kylläiseksi aika moni muukin ihminen kuin minä.

Se, että larppaat maailmanpelastajaa sillä että yksi eläin säästyy tänään kun en syö tuota ällöttävä grillimakkaraa, niin se on kyllä jo aikamoinen mielikuvitusleikki eikä perustu minkäänlaiseen faktaan, vaan ainoastaan sinun valheellisuuteen ja oman egosi pönkittämiseen.

Sinua vissiin tosissaan ketuttaa se tosiasia että eläimiä kuolee sinun ravintosi vuoksi. Minun ravintoni vuoksi ei kuole eikä se tosiasia poistu sillä että väität valheeksi. On kaasuvalotusta väittää tosiasiaa valheeksi, joku syy tässä on että sinun pitää yrittää manipuloida selvää asiaa toiseksi. Ja se syy taitaa olla sinun huono omatunto.

Tiedätkö, minäkin olen syönyt lihaa, en ole yhtään sen parempi kuin sinä, mutta minä tein vain yhdessä vaiheessa sen päätöksen että en halua enää aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa eläimille elintavoillani. Se oli hyvä päätös ja olen onnellinen siitä joka päivä.

Voi olla että sinäkin joku päivä alat kasvissyöjäksi, 30 vuoden aikana olen nähnyt kuinka pahasuisimmatkin lihansyöjät alkavat kiinnostua kasvisruoasta, varsinkin kun hoksaavat meillä syötyään että kasvisruoka onkin hyvää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan pohjimmiltani en arvosta tuollaista elämästä vieraantumista mitä vegaaniuskin pahimmillaan on. Soijan roudaaminen tänne on erittäin epäekologista kun sen sijaan voisi käyttää lähiseudun maitotilan maitoa ja kanalan kananmunia. Kannatan lähiruokaa. Siihen ei vegaanit pysty. Riisi ja soija on kaukomaiden ruokaa. Suomalaisten pitäisi suosia kotimaista.

Tämä! Mäkin suosin lähiruokaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä eläimiä pelastaisin olemalla vegaani? En ainakaan tuotantoeläimiä, koska niiden olemassa olo loppuisi siihen pisteeseen kun kukaan ei enää kasvattasi niitä.

Minä olen ollut 30 vuotta vegaani. Olen säästänyt tällä 11 000 eläimen hengen, 45 miljoonaa litraa vettä, 200 000 kiloa viljaa(rehuna tuotantoeläimille) ja 100 000 kg Co2 hiilidioksidipäästöjä ja 30 000 neliömetriä metsää. 

Vau, siis 11 000 eläintä on minun ansiosta välttynyt tapolta!

https://thevegancalculator.com/#calculator

Itseasiassa yksikään noista asioista ei ole tapahtunut, koska joku muu on syönyt ne eläimet mitkä eivät sinulle kelpaa + väestö kasvaa jatkuvasti, joten kaikki päästöt ja luonnon tuhoamiset olisivat tapahtuneet joka tapauksessa. Todella naiivi ajatustapa sinulla.

Nyt ei sulla matemaattinen ajattelu pelitä, mikä onkin odotettavaa lihansyöjän älyllä, huoh.

Jos minä syön eläimiä 30 vuodessa 11 000 ja muu väestö luvun x verran niin silloin kuolleita eläimiä tulee määrällisesti x+11000.

Jos minä en 30 vuodessa syö lihaa niin kuolleita eläimiä tulee x verran, eli 11000 vähemmän.

Vai meinaatko että joku lihaani on kytiksellä kaupassa lihalaarin vieressä että ahaa tuo otti härkispakkauksen minäpä otan sitten yhden jauhelihan sijasta kaksi jauhelihapakettia.

Minä olen säästänyt useiden eläimen kärsimykseltä ja kuolemalta, eli minun vuokseni on tarvinnut tuottaa 11000 eläintä vähemmän. Ja sinun vuoksi on kasvatettu ja tapettu vähintään tuo määrä. Tämä on tosiasia jota et voi vääntää muuksi vaikka kuinka sinua suututtaisi.

et voi väittää että sekasyöjänä söisit joka päivä kokonaisen eläimen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ne kanalan kanat syövät enemmän soijaa kuin vegaani että se siitä lähiruoasta. Taidat myös syödä lohta ja sikaa, ne syövät vielä enemmän soijaa. Myös lihansyöjät syövät riisiä sekä soijaa lisätään kaikkiin lihapohjaisiin eineksiin. Että turha yrittää syyllistää vegaania.

Vierailija

Söin pitkään kasviksia ja voin huonosti. Sitten ostin kermajuustoa ja munia ja olen taas saanut elämäni takaisin. Jaksan tehdä vaikka mitä ja olen onnellisempi kuin ennen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.

Hyvä kompromissi. Tasapuolinen.

Jos syö vuohenjuustoa niin ei ole vegaani vaan laktovegetaristi. 

Eikös juuri vuohenjuusto ollut joillekin vegaanille se ns. ”sallittu poikkeus” ?

Tämä on kiistanalainen asia. Enemmistö vegaaneista ei syö vuohenjuustoa.

Jos syö vuohenjuustoa niin silloin on laktovegetaristi, se on eri asia kuin vegaani. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.

Et taida tuntea sallitusta poikkeuksesta käytyä keskustelua kovin hyvin. Maltillinen vegaani on ihan eri asia kuin laktovegetaristi.

Maltillinen vegaani ei syö muita maitotuotteita kuin vuohenjuustoa, laktovegetaristille käy sen sijaan esimerkiksi rahka, jogurtti tai lehmänmaito.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.