Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilihan leikkaus (episiotomia) ja repeäminen

Vierailija
05.05.2015 |

Olen lukenut paljon episiotomiasta ja sen yhteydestä repeämiseen synnytyksessä. Kiistattomilta vaikuttavat näytöt osoittavat, että välilihan leikkauksesta ei ole minkäänlaista hyötyä, ja pahimmassa tapauksessa se voi jopa edistää repeämisen mahdollisuutta tai pahentaa repeämäastetta.

"Tutkimustulokset osoittavat siis kiistatta, ettei sen paremmin mediaalisesta kuin Suomessa käytetystä lateraalisesta episiotomiasta ole hyö- tyä repeämien ehkäisyssä edes imukuppisynnytyksen yhteydessä (Sultan ym. 1994) ... Tukholmassa Huddingen sairaalan episiotomiasta pidättäytyvä käytäntö on osoittanut, että vaikeiden repeämien esiintyvyys pysyy pienenä (0.6 %), vaikka vain 1 %:lle kaikista uudelleensynnyttäjistä tehdään episiotomia. Toimenpide tehdään siellä vain 7 %:lle ensisynnyttäjistä (mukana myös imukuppi-, pihti- ja perätilasynnytykset!), ja vaikeita repeämiä esiintyy kahdella sadasta (Rockner ja Fianu-Jonasson 1999)."

Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo91710.pdf

Pieni kysely siis:

Repesitkö? Oliko leikattu?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki kyllä sanoisi että leikkaus on repeämää parempi. Mun jalassa on arpi repeämästä, mutta leikkusarvet on haalenneet lähes olemattomiin. Miksi muuten niin tarkkaa olis leikkukdissa, jos repeämä ei olis yhtään huonompi. Tehtäis vin pieni ukko, ja nnettais repeytyä, jos kirurgin kädet tai instrumentiti muuten mahdu.

Vierailija
102/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo. [/quote] Häh? Suurin osa vastaajista selvinnyt todella vähällä jos verrataan sektion. .

[/quote] koin sektion omalta osaltani todella helpoksi, olin toki viikon sairaalassa mutta koin sen positiivixsena asiana. Kotiin päästyäni tein kotihommia normaaliin tapaan, kaupassa kävin, imuroin ja tietenkin vauvaa hoidin. Oli mieskin mutta kävi työssä ja työ painottui välillä iltaan. Mies kylvetti muutaman kerran vauvan mutta ei vaihtanut yhtäkään vaippaa. Ei tullut komplikaatioita. Todella meni hyvin. 
[/quote]

No mä tein tuon jo 2 vrk synnytyksestä. eikyllä ois napannut maata sairaalassa viikkoa :P mies kyllä vaihtoi vauvalle vaippoja jo osastolla, hui!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:42"]Ei epparia, ei repeämistä, ei tikkejä. Pieni nirhauma kuulemma oli jossain. Yhtään särkylääkettä en kaivannut synnytyksen jälkeen. Istuin ja kävelin normaalisti suoraan synnytyssalista. Alapää palautui alle viikossa ihan normaaliksi. Vauva peruskokoinen 3,5 kg, ponnistusaika 20 minuuttia. Minulle tuli loppuraskaudesta muutama raskausarpi mahaan (joku täällä pohdiskeli yhteyttä). Ennen synnytystä käytin Epi-noa.
[/quote]

Mulla lapsi oli 4,5 kg eikä raskausarpia. Muuten sama :)

Vierailija
104/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:41"]

Tehkää nyt tästäkin alatie vs. sektio -keskustelu.

Keskustelu alkaa etenemään jo hyvää vauhtia samaa vanhaa rataa. Yksi tulee kertomaan että hänelle on tehty sektio, perustelee sen lääketieteellisellä syyllä - vastaukseksi tulee useampi kommentti, jossa kehutaan miten heillä on mennyt alatiesynnytys todella hyvin, ei arpia, pillu tiukempi kuin koskaan ja seksiäkin heti seuraavana päivä synnytyksestä ja samalla kauhistellaan miten hirveä ja kauhea leikkaus sektio on ja mitä kaikkea siitä seuraa koska siskonkummin kaimallakin tulehtui sektiohaava.

[/quote]

Joillakin ottaa aina niin koville muiden sektiot.

Ei ole vaikeaa arvata miksi... olen pahoillani puolestanne, mutta sektion läpikäyneitä haukkumalla ette pysty poistamaan sitä mitä teille on tapahtunut ja jotenkin mystisesti parantumaan vammoistanne.

T:vela

[/quote]

No ei pysty parantumaan, kun ei ole vammoja. Se tuntuu olevan tosi kova paikka sinulle. 

[/quote] minulle jolle tehty sektio oli kiireellinen. Tiedän että jollekin tulee komplikaatioita ja haava aukee , ties mitä vielä. Ohje oli suihkutella kolme kertaa päivässä ja sen tein. Kotona en kantanut mitään raskasta , vauvaa joka painoi n 3kiloa ja risat. Oikeaoppisesti nousin sängystä. Mulla ei oo todellakaan kokemusta alatiesynnytyksestä koska yksi lapsi. Vo iolla että se olisi ollut paljon pahempi. 

Vierailija
105/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:52"]

No ei pysty parantumaan, kun ei ole vammoja. Se tuntuu olevan tosi kova paikka sinulle. 

[/quote]

No, en kyllä suoraan sanottuna usko, että kenelläkään kiinnostaa jonkun random av-mamman pillun kunto.

[/quote]

No kovasti näyttää kiinnostavan kun niin "tiedetään " muiden asiat. .

Vierailija
106/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:55"]

Järki kyllä sanoisi että leikkaus on repeämää parempi. Mun jalassa on arpi repeämästä, mutta leikkusarvet on haalenneet lähes olemattomiin. Miksi muuten niin tarkkaa olis leikkukdissa, jos repeämä ei olis yhtään huonompi. Tehtäis vin pieni ukko, ja nnettais repeytyä, jos kirurgin kädet tai instrumentiti muuten mahdu.

[/quote]

tehtäis vain pieni aukko, a- kirjain katoilee :-)

Vierailija
107/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imukuppi, paska synnytys kaikinpuolin, eppari ja 2. Asteeb repeämät myös emättimessä. Esti istumisen ja suunnilleen kävelynkin monta viikkoa... Ihan hirveen kipeä olin ja tuntui jauhelihalta.

mut paranihan Se siitä! Aika pitkään oli kipuja, paineentunnetta Ym kuukausia, ja virtsankarkailua sekä kivun tunnetta seksissä. Sanotaanko reilu vuosi.

nyt "entisellään" :) eli ei vaivaa. Toinen lapsi askarruttaa... Ei jauhelihaksi muuttuminen pelota niinkään vaan synnytys yleensä. Edellenkin vielä ajatus saa aikaan pahoinvointia ja paniikkia vaikken ole edes raskaana...

Vierailija
108/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]

Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo.

[/quote]

Mä taas tulen vähän surulliseksi kun mietin, miten kovia sä olet kokenut. Kun on itse kävellyt synnytyssalista suoraan osastolle elämänsä kunnossa ja istuutunut endorfiinihöyryissään lootusasentoon sängylle imettämään, tuntuu aika kenkulta ajatus, että olisi ollut samassa tilanteessa vatsa auki viillettynä vuodepotilaana.

Mutta lopputuloshan se tärkein on, eli lapsi.

[/quote] illalla sektio ja en todellakaan ehtinyt kauaa pidellä vauvaa sylissä, olin jonkinlaisessa tokkurassa ja seuraavana päivänä lähdin johonkin aikaan vessaan (ei olisi saanut mennä yksin) niin maailma tuntui ,mustenevan mutta sitä seuraavana päivänä olin jo kondiksessa. Kuitenkin pidin että helppo oli. Mulla oli jo ikää enemmnä mitä av mammelit sallii. Positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan, sairaala-aika ja koko prosessi. 

[/quote]

Hienoa että meni hyvin! Mut taas komennettiin yksin vessaan melko lailla heti istukan synnyttyä. Sairaala-aika oli ihanaa. Lähinnä itsekseni siellä vauvaa hoitelin, mutta niinhän se menee kun kaikki menee hyvin.

Vierailija
109/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"] [quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo. [/quote] Häh? Suurin osa vastaajista selvinnyt todella vähällä jos verrataan sektion. . [/quote] koin sektion omalta osaltani todella helpoksi, olin toki viikon sairaalassa mutta koin sen positiivixsena asiana. Kotiin päästyäni tein kotihommia normaaliin tapaan, kaupassa kävin, imuroin ja tietenkin vauvaa hoidin. Oli mieskin mutta kävi työssä ja työ painottui välillä iltaan. Mies kylvetti muutaman kerran vauvan mutta ei vaihtanut yhtäkään vaippaa. Ei tullut komplikaatioita. Todella meni hyvin.  [/quote] No mä tein tuon jo 2 vrk synnytyksestä. eikyllä ois napannut maata sairaalassa viikkoa :P mies kyllä vaihtoi vauvalle vaippoja jo osastolla, hui!!!!

[/quote] piti olla viikko koska sektio ja olin oikein mielelläni, mikäs sen helpompaa, ruoka valmiina ja vauva oli vierihoidossa ja vein välillä vauvalaan. 

Vierailija
110/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama repeänkö epparista huolimatta, kunhan saadaan vauva ulos. Eppari leikattiin ja pari nirhaumaa tuli, hyvä kun tehtiin tilaa vauva oli iso ja tiukassa.

Vierailija
111/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, en kyllä suoraan sanottuna usko, että kenelläkään kiinnostaa jonkun random av-mamman pillun kunto.

[/quote]

No juurihan tuo friikki edellissivulla herkistyi meidän kaikkien tuhottujen pimppien puolesta. Ja alapeukkua sateli niille, jotka eivät olleet itse ymmärtäneet pimppiensä tuhoutumista.

No, toiset keräilee postimerkkejä, toiset fantasioi anonyymeistä rikkinäisistä pimpeistä. Postimerkkeily alkoi äkkiä tuntua hyvältä harrastukselta.

Vierailija
112/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epparia tai repeämää. Käytin synnytykseen valmistautumisöljyä, jonka käytön aloitin 1-2kk ennen synnytystä. Uskon tästä olleen apua.

Vierailija
113/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:05"]

No juurihan tuo friikki edellissivulla herkistyi meidän kaikkien tuhottujen pimppien puolesta. Ja alapeukkua sateli niille, jotka eivät olleet itse ymmärtäneet pimppiensä tuhoutumista.

[/quote]

Sehän oli pahoillaan niiden puolesta, joille oli oikeasti tullut vaurioita.

Ja tottakai jokainen empatiakykyinen ihminen on pahoillaan tuollaisesta, ei tuollaista toivoisi kenellekään naiselle.

Vierailija
114/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:58"]Imukuppi, paska synnytys kaikinpuolin, eppari ja 2. Asteeb repeämät myös emättimessä. Esti istumisen ja suunnilleen kävelynkin monta viikkoa... Ihan hirveen kipeä olin ja tuntui jauhelihalta.

mut paranihan Se siitä! Aika pitkään oli kipuja, paineentunnetta Ym kuukausia, ja virtsankarkailua sekä kivun tunnetta seksissä. Sanotaanko reilu vuosi.

nyt "entisellään" :) eli ei vaivaa. Toinen lapsi askarruttaa... Ei jauhelihaksi muuttuminen pelota niinkään vaan synnytys yleensä. Edellenkin vielä ajatus saa aikaan pahoinvointia ja paniikkia vaikken ole edes raskaana...
[/quote]

ai joo, ja yli 1 1/5 tunnin ponnistamisen jälkeen jo huusin että leikkaa leikkaa ja hae imukuppi... Kaks tuntia ponnistusvaihetta, tuntui vaan hyvältä että se loppui vaikka olisi puolet tavarasta leikattu pikkupaloiksi. Näin kärjistettynä.

Vierailija
115/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leikattu. Pari nirhaumaa, ei varsinaisia repeytymiä.

Vierailija
116/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun se ei ole joko-tai. Leikkaamaton ei välttämättä repeä ollenkaan. Tai sitten leikkaushaava voi lähteä repeämään lisää. Suoraan taaksepäin tehty episiotomia (ei käytössä Suomessa) lisää sulkijalihaksen repeämien riskiä, viistoon tehty taas on kipeä pitkään. Kaiken kaikkiaan repeämät paranevat nopeammin. Siks WHO ei suosittele leikkaamista ellei siihen ole erityisiä syitä.

Vierailija
117/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"] [quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo. [/quote] Häh? Suurin osa vastaajista selvinnyt todella vähällä jos verrataan sektion. . [/quote] koin sektion omalta osaltani todella helpoksi, olin toki viikon sairaalassa mutta koin sen positiivixsena asiana. Kotiin päästyäni tein kotihommia normaaliin tapaan, kaupassa kävin, imuroin ja tietenkin vauvaa hoidin. Oli mieskin mutta kävi työssä ja työ painottui välillä iltaan. Mies kylvetti muutaman kerran vauvan mutta ei vaihtanut yhtäkään vaippaa. Ei tullut komplikaatioita. Todella meni hyvin.  [/quote] No mä tein tuon jo 2 vrk synnytyksestä. eikyllä ois napannut maata sairaalassa viikkoa :P mies kyllä vaihtoi vauvalle vaippoja jo osastolla, hui!!!!

[/quote]

Mä en kyllä alatiesynnytyksen jälkeen tehnyt kotitöitä moneen päivään tai viikkoihin. Oisin mielelläni maannut viikon ja toipunut rauhassa.

Vierailija
118/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:05"]

[/quote]

Sehän oli pahoillaan niiden puolesta, joille oli oikeasti tullut vaurioita.

Ja tottakai jokainen empatiakykyinen ihminen on pahoillaan tuollaisesta, ei tuollaista toivoisi kenellekään naiselle.

[/quote]

En minä tiedä, onko sekään kauhean empatiakykyistä jankuttaa toiselle, että kyllä sulla on vamma pimpissä, ja kuvitteletsä että sun pimppi muka kiinnostaa jotakuta. Äh, yritetään nyt nauttia kukin omasta synnytyskokemuksestamme, yrittämättä arvottaa tai turhan päiten sääliä toisia.

Vierailija
119/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epparia, ei repeämiä. 4kg vauva, 1h ponnistusvaihe. Aloitin välilihan päivittäisen öljyämisen pari kuukautta ennen laskettua aikaa ja jumppasin lantiopohjalihaksia tosi ahkerasti. Ei öljy-jumpparutiinista ainakaan haittaa ollut!

Vierailija
120/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:11"]

[/quote]

Kun se ei ole joko-tai. Leikkaamaton ei välttämättä repeä ollenkaan. Tai sitten leikkaushaava voi lähteä repeämään lisää. Suoraan taaksepäin tehty episiotomia (ei käytössä Suomessa) lisää sulkijalihaksen repeämien riskiä, viistoon tehty taas on kipeä pitkään. Kaiken kaikkiaan repeämät paranevat nopeammin. Siks WHO ei suosittele leikkaamista ellei siihen ole erityisiä syitä.

[/quote]

Ei toki kaikki repeä ti tartte leikkausta, tietenkään. Mutta oudolta tuntuu, että repeämä paranisi leikkausta nopeammin. Sittenhän kannattais rkirurgien harjoitella vain repimstä..... Vaikea uskoa... Tai ehkä vanhan ompelijan on tätä vaikea tajuta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän