Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilihan leikkaus (episiotomia) ja repeäminen

Vierailija
05.05.2015 |

Olen lukenut paljon episiotomiasta ja sen yhteydestä repeämiseen synnytyksessä. Kiistattomilta vaikuttavat näytöt osoittavat, että välilihan leikkauksesta ei ole minkäänlaista hyötyä, ja pahimmassa tapauksessa se voi jopa edistää repeämisen mahdollisuutta tai pahentaa repeämäastetta.

"Tutkimustulokset osoittavat siis kiistatta, ettei sen paremmin mediaalisesta kuin Suomessa käytetystä lateraalisesta episiotomiasta ole hyö- tyä repeämien ehkäisyssä edes imukuppisynnytyksen yhteydessä (Sultan ym. 1994) ... Tukholmassa Huddingen sairaalan episiotomiasta pidättäytyvä käytäntö on osoittanut, että vaikeiden repeämien esiintyvyys pysyy pienenä (0.6 %), vaikka vain 1 %:lle kaikista uudelleensynnyttäjistä tehdään episiotomia. Toimenpide tehdään siellä vain 7 %:lle ensisynnyttäjistä (mukana myös imukuppi-, pihti- ja perätilasynnytykset!), ja vaikeita repeämiä esiintyy kahdella sadasta (Rockner ja Fianu-Jonasson 1999)."

Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo91710.pdf

Pieni kysely siis:

Repesitkö? Oliko leikattu?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:23"]

Voi uoja näitä kohtaloita :-O Olen ollut surullinen ja haikealla mielellä kahdesta sektiostani. Toisen lapsen kohdalla olis ollut mahdollisuus saada vielä synnyttää alakautta, mutta päädyttiin kiireelliseen sektioon silloinkin. Surin itä pitkään, koska en koskaan saa synnyttää alakautta ja kokea sitä. Sen vuoksi olen syvästi vihannut bikinirajan arpeakin. Mutta nyt tuntuu, että ehkä kaikki on kuitenkin paremmin näin. Arpikaan ei enää satu ja kipulääkettä tarvitsin kummankin leikkauksen jälkeen vain 3 päivää. Kosmeettinen "haitta" toki näkyy kun pikkareita raottaa, mutta ei sieltä sentään pieruja karkaa, eikä vessaan ole kiire. Asiat sai mittasuhteet kun luin tämän keskustelun.

Olette kyllä urheita naisia, ei voi muuta sanoa. Tästä pitäisi puhua enemmän eikä lakaista näitä oheisseuraamuksia maton alle! Ikään kuin hiljaa olemalla vain hyväksyttäisiin, että naisen kuuluu vain sietää kaikki vaivat mitä raskauteen liittyy ja itsemääräämisoikeus oman kehon suhteen tuntuu olevan aika olematon niin kauan kun on raskaana :(

[/quote]

Niin tarinoita on yhtä monenlaisia kuin naisiakin. Itse en ole tarvinnut yhtenäkään päivänä kahden synnytykseni yhteydessä mitään kipulääkettä, eikä mitään haittoja ole jäänyt, sen paremmin toiminnallisia kuin kosmeettisiakaan.

Olipa synnytys sitten mennyt miten tahansa, itse kunkin kannattaisi pitää jatkuvasti huolta omasta kehosta. Sen luulisi olevan helppoa nykyään, kun tietoa on saatavilla. Sektiolla synnyttänyt anoppini esimerkiksi kärsii virtsankarkailusta. Näistä asioista pitäisi todellakin puhua enemmän eikä lakaista maton alle!

Vierailija
82/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]Voi luoja näitä kohtaloita :-O Olen ollut surullinen ja haikealla mielellä kahdesta sektiostani. Toisen lapsen kohdalla olis ollut mahdollisuus saada vielä synnyttää alakautta, mutta päädyttiin kiireelliseen sektioon silloinkin. Surin itä pitkään, koska en koskaan saa synnyttää alakautta ja kokea sitä. Sen vuoksi olen syvästi vihannut bikinirajan arpeakin. Mutta nyt tuntuu, että ehkä kaikki on kuitenkin paremmin näin. Arpikaan ei enää satu ja kipulääkettä tarvitsin kummankin leikkauksen jälkeen vain 3 päivää. Kosmeettinen "haitta" toki näkyy kun pikkareita raottaa, mutta ei sieltä sentään pieruja karkaa, eikä vessaan ole kiire. Asiat sai mittasuhteet kun luin tämän keskustelun.

Olette kyllä urheita naisia, ei voi muuta sanoa. Tästä pitäisi puhua enemmän eikä lakaista näitä oheisseuraamuksia maton alle! Ikään kuin hiljaa olemalla vain hyväksyttäisiin, että naisen kuuluu vain sietää kaikki vaivat mitä raskauteen liittyy ja itsemääräämisoikeus oman kehon suhteen tuntuu olevan aika olematon niin kauan kun on raskaana :(
[/quote]

Heh, mulla ei ole arpea missään, piukat paikat ja toivuin synnytyksestä yhtä nopeaa kuin Englannin prinsessa ;) ois kyllä karseeta jos ois joku arpi pilaamassa mun bikinivartalon. ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo. [/quote] Häh? Suurin osa vastaajista selvinnyt todella vähällä jos verrataan sektion. .

[/quote]

En ole tuo edellinen, mutta monillehan on jäänyt jotain pysyvää haittaa alatiesynnytyksestä kun näitä juttuja lukee.
[/quote]

Aika harvalle.

Vierailija
84/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:20"]Mulla leikattiin episiotomia, ei mitään muita repeämiä. Joku nirhauma taisi olla jos oikein muistan, mutta muuta ei tikattu kuin eppari.
[/quote]

Vierailija
85/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas viuhuu alapeukku niille kelvottomille, jotka ovat menneet selviytymään synnytyksestä ilman elinikäisiä vammoja.

Vierailija
86/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt alkoi sektiomamma alapeukuttaan kaikkia joilla hyviä kokemuksia alatiesynnytyksestä :)

Vierailija
87/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 15:22"]

repesin vähän, ei leikattu. Toivuin todella nopeasti, vain viikoossa. Tikkejä noin 8, mutta pystyin heti istumaan ja kävelemään ihan normaalisti. Eli vaikka repeääkin niin se toipuminen voi olla todella nopeata.

[/quote]Sama täällä, vko synnytyksestä olin rauhallisella lenkillä. Virtsatessa kirveli ekat pari päivää, mutta alapää parani tosi hyvin. 

Vierailija
88/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka puhui pierujen karkailusta?

Vierailija
89/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin eppari, kun ponnistusvaihe oli kestänyt liki tunnin ja vauva piti saada nopeasti ulos. En revennyt, tikattu leikkaushaava parani nopeasti. Pari päivää istuin sillä reikätyynyllä, mutta alle viikossa pystyin jo istumaan ihan normaalisti.

Vierailija
90/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää nyt tästäkin alatie vs. sektio -keskustelu.

Keskustelu alkaa etenemään jo hyvää vauhtia samaa vanhaa rataa. Yksi tulee kertomaan että hänelle on tehty sektio, perustelee sen lääketieteellisellä syyllä - vastaukseksi tulee useampi kommentti, jossa kehutaan miten heillä on mennyt alatiesynnytys todella hyvin, ei arpia, pillu tiukempi kuin koskaan ja seksiäkin heti seuraavana päivä synnytyksestä ja samalla kauhistellaan miten hirveä ja kauhea leikkaus sektio on ja mitä kaikkea siitä seuraa koska siskonkummin kaimallakin tulehtui sektiohaava.

Vierailija
91/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epparia, ei repeämistä, ei tikkejä. Pieni nirhauma kuulemma oli jossain. Yhtään särkylääkettä en kaivannut synnytyksen jälkeen. Istuin ja kävelin normaalisti suoraan synnytyssalista. Alapää palautui alle viikossa ihan normaaliksi. Vauva peruskokoinen 3,5 kg, ponnistusaika 20 minuuttia. Minulle tuli loppuraskaudesta muutama raskausarpi mahaan (joku täällä pohdiskeli yhteyttä). Ennen synnytystä käytin Epi-noa.

Vierailija
92/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:41"]

Keskustelu alkaa etenemään jo hyvää vauhtia samaa vanhaa rataa. Yksi tulee kertomaan että hänelle on tehty sektio, perustelee sen lääketieteellisellä syyllä - vastaukseksi tulee useampi kommentti, jossa kehutaan miten heillä on mennyt alatiesynnytys todella hyvin, ei arpia, pillu tiukempi kuin koskaan ja seksiäkin heti seuraavana päivä synnytyksestä ja samalla kauhistellaan miten hirveä ja kauhea leikkaus sektio on ja mitä kaikkea siitä seuraa koska siskonkummin kaimallakin tulehtui sektiohaava.

[/quote]

Joillakin ottaa aina niin koville muiden sektiot.

Ei ole vaikeaa arvata miksi... olen pahoillani puolestanne, mutta sektion läpikäyneitä haukkumalla ette pysty poistamaan sitä mitä teille on tapahtunut ja jotenkin mystisesti parantumaan vammoistanne.

T:vela

Vierailija
93/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]Voi luoja näitä kohtaloita :-O Olen ollut surullinen ja haikealla mielellä kahdesta sektiostani. Toisen lapsen kohdalla olis ollut mahdollisuus saada vielä synnyttää alakautta, mutta päädyttiin kiireelliseen sektioon silloinkin. Surin itä pitkään, koska en koskaan saa synnyttää alakautta ja kokea sitä. Sen vuoksi olen syvästi vihannut bikinirajan arpeakin. Mutta nyt tuntuu, että ehkä kaikki on kuitenkin paremmin näin. Arpikaan ei enää satu ja kipulääkettä tarvitsin kummankin leikkauksen jälkeen vain 3 päivää. Kosmeettinen "haitta" toki näkyy kun pikkareita raottaa, mutta ei sieltä sentään pieruja karkaa, eikä vessaan ole kiire. Asiat sai mittasuhteet kun luin tämän keskustelun.

[/quote]

Heh, mulla ei ole arpea missään, piukat paikat ja toivuin synnytyksestä yhtä nopeaa kuin Englannin prinsessa ;) ois kyllä karseeta jos ois joku arpi pilaamassa mun bikinivartalon. ..
[/quote]

Mikäs tässä suututti mammat :D

Vierailija
94/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo. [/quote] Häh? Suurin osa vastaajista selvinnyt todella vähällä jos verrataan sektion. .

[/quote] koin sektion omalta osaltani todella helpoksi, olin toki viikon sairaalassa mutta koin sen positiivixsena asiana. Kotiin päästyäni tein kotihommia normaaliin tapaan, kaupassa kävin, imuroin ja tietenkin vauvaa hoidin. Oli mieskin mutta kävi työssä ja työ painottui välillä iltaan. Mies kylvetti muutaman kerran vauvan mutta ei vaihtanut yhtäkään vaippaa. Ei tullut komplikaatioita. Todella meni hyvin. 

Vierailija
95/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tikkejä laitettiin ekassa, en tiedä kuinka,monta. Ei leikattu.
Repesin vähän virtsaputken suuntaan. Tuntuu inhottavalta jos aktissa vahingossa tökkää siihen,kohtaan :D kai arpi kudosta.
Tuntuu että olisi ollut parempi toiseen suuntaan revetä tai että olisi välilihaa leikattu, koska Se suunta ei ole niin herkkää..?
Tarkoitan että käy kipeämpää jos joku työntää esim,sormea virtsaaukkoon kuin välilihaan?

Vierailija
96/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:41"]

[/quote]

Ei ole vaikeaa arvata miksi... olen pahoillani puolestanne, mutta sektion läpikäyneitä haukkumalla ette pysty poistamaan sitä mitä teille on tapahtunut ja jotenkin mystisesti parantumaan vammoistanne.

[/quote]

No mitäs vammoja minulla siis on? *utelias 3 lapsen äiti*

Vierailija
97/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

No ei pysty parantumaan, kun ei ole vammoja. Se tuntuu olevan tosi kova paikka sinulle. 

Vierailija
98/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:14"]

Voi naiset, tulen surulliseksi kun ootte kokeneet niin kovia. Hävettää tunnustaa että ainoan lapsen saatiin maailmaan sektiolla. Tosin ei ollut pelko eika nk mukavuussektio. Se oli lääkärin määräys. Kaikki meni hienosti ja oli helppo.

[/quote]

Mä taas tulen vähän surulliseksi kun mietin, miten kovia sä olet kokenut. Kun on itse kävellyt synnytyssalista suoraan osastolle elämänsä kunnossa ja istuutunut endorfiinihöyryissään lootusasentoon sängylle imettämään, tuntuu aika kenkulta ajatus, että olisi ollut samassa tilanteessa vatsa auki viillettynä vuodepotilaana.

Mutta lopputuloshan se tärkein on, eli lapsi.

[/quote] illalla sektio ja en todellakaan ehtinyt kauaa pidellä vauvaa sylissä, olin jonkinlaisessa tokkurassa ja seuraavana päivänä lähdin johonkin aikaan vessaan (ei olisi saanut mennä yksin) niin maailma tuntui ,mustenevan mutta sitä seuraavana päivänä olin jo kondiksessa. Kuitenkin pidin että helppo oli. Mulla oli jo ikää enemmnä mitä av mammelit sallii. Positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan, sairaala-aika ja koko prosessi. 

Vierailija
99/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monelle prosentille suomessa tehdään eppari?

Vierailija
100/129 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:52"]

No ei pysty parantumaan, kun ei ole vammoja. Se tuntuu olevan tosi kova paikka sinulle. 

[/quote]

No, en kyllä suoraan sanottuna usko, että kenelläkään kiinnostaa jonkun random av-mamman pillun kunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme