Erityisherkkyys
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:50"]
96: lahjoista: kyky kiinnittää huomiota yksityiskohtiin = näkee paljon kauneutta siellä missä moni muu ei jne. Sellaisia lahjoja. Kun et (yllätys) tajunnut.
Erityisherkkyys ei ole pelkkää kipua valosta, äänistä, väreistä jne vaan todella herkkyyttä monelle hyvälle asialle joka menee näiltä erityiskoviksilta aivan sivu suun.
[/quote]
Niin, tai sitten muut kokevat ihan samalla tavalla, mutta eivät pidä itseään mitenkään erikoisina, saatika julista sitä ääneen. Oman itsen nostaminen jalustalle erityisherkän epiteetillä on jo niin naurettavaa, että lähden tästä nukkumaan. Saatan muuten nähdä unia: kauniita tai rumia, kiihottavia tai pelottavia, mustia tai valkoisia - so what, niin näkevät kaikki muutkin, eikä siinä ole mitään erikoista.
[/quote]Nostinko itseni jalustalle? Eivät kaikki näe asioita samalla tavlla -tai edes samoja sioita vaikka samaan kohtaan katsoisivatkin- ja jos sanon että näen kauneutat enemmän kuin muut (en tietenkään ajattele että enemmän kuin koko maailman muut ihmiset mutta kuitenkin normaalia enemmän) ei se ole mikään omakehu vaan elämäni aikana olen kantapäänkin kautta oppinut etteivät kaikki tee sitä. "Uskomaton kyky nähdä kauneutta missä tahansa" ei ole oma määritelmäni minusta vaan muiden, toisiaan tuntemattomien ihmisten. Samoin herkkä on aina sana jolla ihmiset missä kontekstissa tahansa minua kuvaavat. Kuten ystävällinen, empaattinen, intuitiivinen, toiset erittäin hyvin huomioonottava.. kerron nämä siksi että haluat kaltaistesi kanssa niputtaa erityisherkät ikävän draamakuningatarmarisijavalittajamääräilijätittelin alle joka ei todellakaan ole mikään yleiskuvaus erityisherkistä.
Ilkeyttäsi en ymmärrä. Et tunne minua tai ketään tässä ketjussa mutta latelet tiukkoja määritelmiä meistä.
Miksi erityisherkkiä on niin paljon miehensä rahoilla elävissä naisissa? Mistä se johtuu? Miksi esimerkiksi työväenluokassa tätä ei tunnu esiintyvän juuri yhtään?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:19"] nyt on "syy" miksi saa itkeä helpommin. on ok olla herkkä, mut tollanen et "käsitelkää minua varoen, olen erityisherkkä"-puheet on bullshittii. Miksei vaa voida puhua" olen herkkä " vaan olen ERITYISherkkä[/quote] En ole koskaan pyytänyt käsittelemään itseäni varoen. Muista en tiedä, puhun vain omasta puolestani. Pitkäaikaisen ystäväni lausumat sanat satuttavat minua aina silloin tällöin mutta hän on sellainen kuin on ja minä tällainen herkkis. Nauramme välillä yhdessä, että hän aina "mätkäyttää minua henkisesti päähän" täräyttämällä jotain sellaista, joka hänestä on vaan suoraan puhumista ja ihan ok, mutta jonka minä koen paljon syvemmin ja analysoin pitkään jälkeenkinpäin, miksi hän niin sanoi/mitä hän sillä tarkoitti. Raskasta joskus. En silti pyydä kohtelemaan minua mitenkään eri tavalla. Päin vastoin. Yritän luoda itselleni vähän paksumpaa nahkaa kestää sanomisia. Olemme sitä paitsi olleet ystäviä jo yli pari vuosikymmentä ennen kuin HSP-termi oli lanseerattu ja koko ajan olen tuntenut samoin, en vasta nyt :) En myöskään ole koskaan kysynyt/pyytänyt syytä itkeä. Olen tosi itkuherkkä :) Itken, kun näen jotain kaunista tai koskettavaa: jäätanssia, balettia, joku tuntematon auttaa eläimen pulasta, joku tekee TV:ssä urheilussa maailmanennätyksen, joku tekee viime sekunnilla ratkaisevan maalin, luen kirjaa, näen elokuvan, kuulen jotain ihanaa/surullista/muuten vain koskettavaa. Poikaystäväni ovat vain todenneet, "sä olet ihan hassu!" kun eläydyn niin syvästi. Ei se mitenkään ole elämää haitannut. En myöskään pyytele kyyneleitäni anteeksi. Pyyhkäisen ne vaan pois, naurahdan, että minä se tässä taas vetistelen :) Nr 82 [/quote] Itlke vailkka maailman tappiin, mutta sosiaalista statusta säkin vain mietit.
[/quote]olette tosi outoja. Ei ihme että moni eh eristäytyy. Se nyt ei ainakaan statusta nostata mutta suojaa muiden kovuudelta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:14"]
Miksi erityisherkkiä on niin paljon miehensä rahoilla elävissä naisissa? Mistä se johtuu? Miksi esimerkiksi työväenluokassa tätä ei tunnu esiintyvän juuri yhtään?
[/quote]Ja mihin tilastoituun dokumentoituun ja todistettuun tutkimukseen tämä perustuu?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:14"]Miksi erityisherkkiä on niin paljon miehensä rahoilla elävissä naisissa? Mistä se johtuu? Miksi esimerkiksi työväenluokassa tätä ei tunnu esiintyvän juuri yhtään?
[/quote]
erittttäin hyvä pointti.
[/quote]
Mihin lähteeseen tämänkin väitteesi perustat? Tuttavapiirissäni on monta erityisherkkää naista eikä meistä kukaan kyllä elä miehen rahoilla... ja ihme kyllä ollaan "työväenluokkaisia" suurin osa, lähihoitajaa, lastenhoitajaa löytyy :P
Työväenluokassa ei kukaan ylipäänsä voi elää toisen rahoilla vaikka haluaisikin :D.
No tässä psykologin kommentti. Syy miksi on aika vaikea heittää teoriaa tätä "erityisherkkyyttä" vastaan on se fakta, ettei "erityisherkkyys" ole tieteellisesti määritelty käsite vaan kyse on täysin keittiöpsykologiatasoisessa self-help-kirjassa esitellystä trenditermistä vailla tutkittua tai tieteellisesti arvioituun teoriaan perustuvaa pohjaa. Psykologiatieteen näkökulmasta kyseessä on puppugeneraattorista tullut termi, jolla jotkut maallikot innolla diagnosoivat ja "erityistävät" itseään. Tai siis eihän siinä mitään jos joku kokee saavansa tällaisesta itsearviointitestistä ja kirjasta jotain iloa elämäänsä mutta turha tulla väittämäänettä kyseessä olisi joku tieteellinen läpimurto tai tutkittu juttu. Kokeilkaapa tehdä aiheesta tai tämän kirjan kirjoittajan nimellä hakuja esim. google scholarista, sience directistä, pubmedistä tms, niin ei tule osumia.
Jos joku haluaa lukea laadukkaita ja tieteelliseen tutkimustietoon pohjautuvia mutta selkotajuisia psykologiakirjoja, suosittelen lämpimästi psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen temperamenttiaiheisia kirjoja. Ko. proffan tutkimusryhmällä on vuosikymmenten ajalta laadukasta, tieteellisen vertaisarvioinnin läpäisemää tutkimustietoa jota Keltikangas-Järvinen on hienosti osannut kuvata suurelle yleisölle tarkoitetuissa kirjoissaan.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:14"]Miksi erityisherkkiä on niin paljon miehensä rahoilla elävissä naisissa? Mistä se johtuu? Miksi esimerkiksi työväenluokassa tätä ei tunnu esiintyvän juuri yhtään? [/quote] erittttäin hyvä pointti.
[/quote]Mutta missä ne faktat ja perusteet? Tuohan on pelkkä jonkun oma väite.
Kun vauvoilla jo havaitaan että toiset vauvat reagoi herkemmin kuin toiset ja vaativat pitemmän palautumisajan, niin mikä tälle nyt siten on se psykologien hyväksymä ainoa oikea nimitys?
[/quote]Ja mihin tilastoituun dokumentoituun ja todistettuun tutkimukseen tämä perustuu?
[/quote]
Tietenkään havaintoni ei voi perustua mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, koska erityisherkkyyttäkään ei ole tieteellisesti todistettu, ts. diagnosoitu. Se perustuu siis empiirisiin havaintoihini, joita olen tehnyt.
Mikä ihmeen status-kysymys? Kummia ajatuksia. Ilman perusteluja.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:23"]
[/quote]
Tietenkään havaintoni ei voi perustua mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, koska erityisherkkyyttäkään ei ole tieteellisesti todistettu, ts. diagnosoitu. Se perustuu siis empiirisiin havaintoihini, joita olen tehnyt.
[/quote]Eli te huudatte todisteiden perään mutta ette itse tarvitse niitä. Kätevää.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:20"]
No tässä psykologin kommentti. Syy miksi on aika vaikea heittää teoriaa tätä "erityisherkkyyttä" vastaan on se fakta, ettei "erityisherkkyys" ole tieteellisesti määritelty käsite vaan kyse on täysin keittiöpsykologiatasoisessa self-help-kirjassa esitellystä trenditermistä vailla tutkittua tai tieteellisesti arvioituun teoriaan perustuvaa pohjaa. Psykologiatieteen näkökulmasta kyseessä on puppugeneraattorista tullut termi, jolla jotkut maallikot innolla diagnosoivat ja "erityistävät" itseään. Tai siis eihän siinä mitään jos joku kokee saavansa tällaisesta itsearviointitestistä ja kirjasta jotain iloa elämäänsä mutta turha tulla väittämäänettä kyseessä olisi joku tieteellinen läpimurto tai tutkittu juttu. Kokeilkaapa tehdä aiheesta tai tämän kirjan kirjoittajan nimellä hakuja esim. google scholarista, sience directistä, pubmedistä tms, niin ei tule osumia.
Jos joku haluaa lukea laadukkaita ja tieteelliseen tutkimustietoon pohjautuvia mutta selkotajuisia psykologiakirjoja, suosittelen lämpimästi psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen temperamenttiaiheisia kirjoja. Ko. proffan tutkimusryhmällä on vuosikymmenten ajalta laadukasta, tieteellisen vertaisarvioinnin läpäisemää tutkimustietoa jota Keltikangas-Järvinen on hienosti osannut kuvata suurelle yleisölle tarkoitetuissa kirjoissaan.
[/quote]Joo ja Freudiinkin uskottiin kivenkovaan psykologian nimissä. Jostain nuo jutut aina lähtee, Aron ja Manninen voivat hyvinkin olla edelläkulkijoita joille ja joita uskoville nauretaan tänään mutta jossain vaiheessa ei.
Ymmärtäisin jos naurettaisiinkin. Mutta tuo vihamielisyys on outoa. Kertoo tosin paljon enemmän heistä itsestään kuin kohteestansa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:18"]
Työväenluokassa ei kukaan ylipäänsä voi elää toisen rahoilla vaikka haluaisikin :D.
[/quote]Eikö?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:26"]
[/quote]
[/quote]Eli te huudatte todisteiden perään mutta ette itse tarvitse niitä. Kätevää.
[/quote]
Naurettavaa saivartelua. Itsehän te tässä lähtökohtaisesti jauhatte täysin epätieteellisen huuhaa-diagnoosin nimiin ja mielellänne leimaatte itsenne sen perusteella syistä, joita en uskalla edes arvaillakaan. Yritä jo päättää: onko se tieteellinen vai mikä lähestymistapa? Jos se on ensimmäinen, sinä etkä kukaan muukaan ole erityisherkkä. Jos se on jälkimmäinen, minä täten ilmoitan olevani joulupukki.
Kun vauvoilla jo havaitaan että toiset vauvat reagoi herkemmin kuin toiset ja vaativat pitemmän palautumisajan, niin mikä tälle nyt siten on se psykologien hyväksymä ainoa oikea nimitys?
[/quote]
Huhuu, te tietäväiset psykologian ammattilaiset? Nyt kun missään tapauksessa tuon jatkumon toisessa ääripäässä olevia vauvoja ei saa sanoa erityisen herkiksi, niin miksi niitä saa sanoa?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:34"]
[/quote]
Huhuu, te tietäväiset psykologian ammattilaiset? Nyt kun missään tapauksessa tuon jatkumon toisessa ääripäässä olevia vauvoja ei saa sanoa erityisen herkiksi, niin miksi niitä saa sanoa?
[/quote]Jos soiltain tämän ketjun kommentoijilta kysyttäisiin niin vaativiksi, toisen rahoilla eläviksi, huomioh......i, itsensä tehostajiksi, itseään korottaviksi, omaa "erityisyyttään" korostaviksi, luonnevikaisiksi, narsisteiksi..
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:19"]
nyt on "syy" miksi saa itkeä helpommin. on ok olla herkkä, mut tollanen et "käsitelkää minua varoen, olen erityisherkkä"-puheet on bullshittii. Miksei vaa voida puhua" olen herkkä " vaan olen ERITYISherkkä[/quote]
En ole koskaan pyytänyt käsittelemään itseäni varoen. Muista en tiedä, puhun vain omasta puolestani. Pitkäaikaisen ystäväni lausumat sanat satuttavat minua aina silloin tällöin mutta hän on sellainen kuin on ja minä tällainen herkkis.
Nauramme välillä yhdessä, että hän aina "mätkäyttää minua henkisesti päähän" täräyttämällä jotain sellaista, joka hänestä on vaan suoraan puhumista ja ihan ok, mutta jonka minä koen paljon syvemmin ja analysoin pitkään jälkeenkinpäin, miksi hän niin sanoi/mitä hän sillä tarkoitti. Raskasta joskus. En silti pyydä kohtelemaan minua mitenkään eri tavalla. Päin vastoin. Yritän luoda itselleni vähän paksumpaa nahkaa kestää sanomisia. Olemme sitä paitsi olleet ystäviä jo yli pari vuosikymmentä ennen kuin HSP-termi oli lanseerattu ja koko ajan olen tuntenut samoin, en vasta nyt :)
En myöskään ole koskaan kysynyt/pyytänyt syytä itkeä. Olen tosi itkuherkkä :) Itken, kun näen jotain kaunista tai koskettavaa: jäätanssia, balettia, joku tuntematon auttaa eläimen pulasta, joku tekee TV:ssä urheilussa maailmanennätyksen, joku tekee viime sekunnilla ratkaisevan maalin, luen kirjaa, näen elokuvan, kuulen jotain ihanaa/surullista/muuten vain koskettavaa. Poikaystäväni ovat vain todenneet, "sä olet ihan hassu!" kun eläydyn niin syvästi. Ei se mitenkään ole elämää haitannut. En myöskään pyytele kyyneleitäni anteeksi. Pyyhkäisen ne vaan pois, naurahdan, että minä se tässä taas vetistelen :)
Nr 82
[/quote]
Itlke vailkka maailman tappiin, mutta sosiaalista statusta säkin vain mietit.