kokemuksia vasektomiasta?
Toivottavasti täältä saisi ihan oikeitakin kokemuksia ja järjellisiä vastauksia.
Meillä on kolmen lapsen jälkeen pysyvä ehkäisy hakusessa. Vaimolle ei hormonit käy ja kierukkaa voida laittaa ja muutenkin, lapsia ei enempää ole toiveissa. Olemme miettineet, että jompi kumpi menee piuhat laittamaan poikki ja toimenpiteen helppouden takia se varmaankin olen minä. Vaimokin olisi ollut valmis, mutta hän on synnyttänyt niin ehkä minä voisin jotain tehdä. Onko teillä kokemuksia, joko omia tai "toisen käden", eli puolison toimenpiteestä?
Kommentit (21)
Kuukausi ei kyllä mitenkään riitä varoajaksi. Sopiva ajanjakso on esimerkiksi puoli vuotta tai mieluummin yhdeksän kuukautta. Vasektomiassa riskinä on rekanilisaatio eli siemenjohtimien yhteenkasvaminen, ja se tapahtuu kaikkein todennäköisimmin ensimmäisten kuukausien aikana. Lisäksi kannattaa varmistaa, että toimenpiteen tekee kokenut kirurgi, joka ymmärtää pelata varman päälle. Siemenjohtimesta tulee poistaa parin sentin pätkä, irtonaiset päät tulee polttaa ja siemenjohtimen peite tulee ommella hupuksi poltetun pään yli.
Kun näin menetellään, vasektomian ehkäisyteho on sataprosenttinen.
Vaimolle on kyllä olemassa Essure-sterilisaatiomenetelmä, joka on yhtä helppo kuin vasektomia, ellei helpompi. Itse sen läpikäyneenä suosittelen, minusta on parempi, että ehkäisystä on huolehdittu näin. Sori, luin kyllä että haluat nimenomaan vasektomiasta tietoa, mutta ajattelin että jos ette tiedä Essuresta, sekin on yksi vaihtoehto jos ette halua perinteistä nukutuksen vaativaa sterilisaatiota naiselle.
Meillä oli sama mietintä vuosia sitten miehen kanssa, että kumpi menee sterilisaatioon, mutta mies ei ollut ollenkaan myötämielinen ajatukselle. Sanoi, että menee potenssi. Annoin olla, vaikka rautalangasta väänsin, ettei se mene. Ihana tuo ap:n ajatus, että on nyt minun vuoroni tehdä jotain, kun vaimo on synnyttänyt. Propsit siitä!
Itse kävin leikkauttamassa muutamia vuosia sitten. Toimenpide itsessään oli hieman epämiellyttävä mutta kivuton. Kotio päästyä alkoi melko kovat kivut jotka kestivät noin viisi vuorokautta. Piti ottaa töistä saikkua kun liikkuminenkin oli hankalaa. Sen jälkeen ollut yhtä juhlaa ;) Viikko tai pari taidettiin malttaa vaimon kanssa pitää varoaikaa..
Kiitos! Mukava kuulla positiivista tuosta. Ja essuresta on tietoa meillä, mutta tämä on nyt ensisijaisena vaihtoehtona :) Ja kun alustavasti soittelimme terveysneuvopuhelimeen asiasta yhdessä, niin sieltä sanottiin, että aika nihkeästi ruoeavat kolmekymppiselle naiselle tekemään, vaikka ehdot täyttyisivätkin. Saahan sen varmaan, mutta se olen nyt sitten minä kuitenkin vuorossa jos se kerran helppo on minulle tehdä.
AP.
Viime vuonna varasin ajan terveyskeskuslääkärille joka kirjoitti lähetteen keskussairaalaan vasektomiaan. Parin kuukauden kuluttua löytyi vapaa aika ja eikun sairaalaan. Toimenpide oli täysin kivuton. Illalla puudutuksen lakattua alkoi jomotus joka lähti buranalla. Haavat umpeutuivat parissa päivässä ja tikit suli reilussa viikossa. Kahden viikon kuluttua jatkoin urheiluharrastuksia. Kolmen kuukauden kuluttua kävin antamassa siemennestenäytteen jonka tulos tuli viikossa. Tämän ajan käytin muita ehkäisymenetelmiä.
Pelkkää hyvää sanottavaa ko. toimenpiteestä ja hintakin oli alle 100e. Suosittelen!
Joo on. Piuhat pistettiin poikki, haluatko tietää muuta?
"pain or discomfort in the testicles. This is usually temporary, but in about 2 out of 100 cases the pain may be chronic and severe. Most of the time, pain is relieved by taking anti-inflammatory drugs or other medications. Very rarely, an injection called a spermatic cord block can be used to deaden the pain temporarily."
Kuukausi sitten mulle tehtiin vasektomia Helsingissä. Vieläkään ei tee seksiä mieli ja kiveksiin sattuu niitä kosketeltaessa. Jos olisin tiennyt lopputuloksesta, niin en olisi mennyt pilaamaan tervettä kehoani loppuelämäkseni.
Mulla sperman tuotanto väheni huomattavasti ja orgasmista saamani nautinto puolittui. Harmittaa koko toimenpide, eikä enää tee edes seksiä mieli.
Meillä päädyttiin myös laittamaan piuhat poikki mieheltä, koska se on niin paljon helpompaa. Mies ei pitänyt koko juttua minään. Seuraavana päivänä meni jo raksahommiin töihin, vaikka sanoin ettei kannata, mutta kaikki meni hyvin. Olikohan se kuukausi, kun piti käyttää muuta ehkäisyä ja sitten näytteen jälkeen ei enää tarvittu.
Meidän seksielämä parani huomattavasti. Ei pelkoa raskaaksi tulosta eikä mussa enää ylimääräisiä hormoneja. Nyt harmittaa miksei tehty aiemmin sitä!
Kuulemma kiristi jossain vaiheessa hieman jostain kohtaa, mutta sekään ei kestänyt kauaa eli oikeastaan mitään negatiivista ei seurannut missään vaiheessa toimenpiteestä.
Suosittelen todella lämpimästi!
Vierailija kirjoitti:
Vaimolle on kyllä olemassa Essure-sterilisaatiomenetelmä, joka on yhtä helppo kuin vasektomia, ellei helpompi. Itse sen läpikäyneenä suosittelen, minusta on parempi, että ehkäisystä on huolehdittu näin. Sori, luin kyllä että haluat nimenomaan vasektomiasta tietoa, mutta ajattelin että jos ette tiedä Essuresta, sekin on yksi vaihtoehto jos ette halua perinteistä nukutuksen vaativaa sterilisaatiota naiselle.
Essureen liittyy muita riskejä.
Iso virhe kirjoitti:
Kuukausi sitten mulle tehtiin vasektomia Helsingissä. Vieläkään ei tee seksiä mieli ja kiveksiin sattuu niitä kosketeltaessa. Jos olisin tiennyt lopputuloksesta, niin en olisi mennyt pilaamaan tervettä kehoani loppuelämäkseni.
Ootkos käynyt lääkärissä eli muutakin kuin ihmetellyt asiaa?
Ja pian joku uusi kärttää lapsia sulta.
Muista pano pankkiin!
Mä kuullut myös essuresta paljon negatiivista. En suosittelisi kenellekään.
Vasektomia helpompi toimenpide kuin naisen sterilisaatio.
Tehdään paikallispuudutuksessa noin puolessa tunnissa. Toipuminen nopeaa. Varoaika kunnes sperma testattu n 2 kk kuluttua.
Seksihalut meni eikä enää seisokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Essureen liittyy muita riskejä.
Essure on vedetty pois Suomen markkinoilta kesäkuussa 2017. Bayer ei pystynyt osoittamaan useista pyynnöistä huolimatta, että Essure olisi turvallinen. Euroopassa CE merkintä lähti syksyllä 2017 3kk koeajalle jonka aikana Bayerin piti toimittaa todisteet laitteen turvallisuudesta. Sensijaan Bayer veti laitteen markkinoilta vedoten laskeneeseen kysyntään eikä toimittanut tarvittavia dokumentteja. Usan markkinoilta se vedettiin pois 31.12.18 ja samalla maailmanlaajuisesti koska Usa oli viimeinen maa jossa sen jakelu vielä sallittiin. Tähän mennessä FDA on rekisteröinyt noin viitisenkymmentä Essureen liittyvää kuolemantapausta ja kymmeniä tuhansia haittailmoituksia.
Laitteen turvallisuutta ja toimivuutta ei taata Bayerin puolesta yli 45 vuotiaille naisille.
Muutama vuosi sitten tehtiin minulle. Operaatio kurja, mutta kipuja ei jälkikäteen juuri ollut. Jonkin aikaa muu ehkäisy käytössä ja sitten labrassa tutkivat näytteen todetakseen operaation onnistumisen. Päädyimme ratkaisuun, kun lapsiluku täynnä ja operaatio oli minulle helpompi kuin vaimolle. Ei hänen tarvitse syödä vuosikausia pilleireitäkään.
Mun mies kävi vasektomiassa. Sen illan hieman jomotti, mutta muuta kipua ei ollut. Ei siis mitään, mistä ei buranalla selviäisi. Kertoi, että toimenpide oli aika epämiellyttävä mutta lähinnä siksi, että on aika häveliäs ja tuntui kurjalta kun vieras koskee ja tutkii intiimipaikkoja; joo, näin naisena tuntuu kummalliselta, kun on gyne jos toinenkin tutkinut aukkoa jos toistakin, mutta miehelle se oli uusi kokemus.
Toimenpiteen jälkeen piti käyttää muuta ehkäisyä n. kuukausi ennen kuin voitiin tutkia, että spermassa ei ole siittiösoluja. Sen jälkeen seksi on ollut aika huippua, kun ei ole tarvinnut sählätä kumien kanssa eikä mun syödä hormoneja :) Orgasmit tuntuvat kuulemma ihan samalta kuin ennenkin.
Meillä oli sama tilanne: jompi kumpi steriloidaan, niin päätimme, ja koska se on helpompaa miehelle, kallistuimme puolisoni sterilointiin. Eikä kaduta yhtään.