Lue keskustelun säännöt.
kokemuksia vasektomiasta?
28.04.2015 |
Toivottavasti täältä saisi ihan oikeitakin kokemuksia ja järjellisiä vastauksia.
Meillä on kolmen lapsen jälkeen pysyvä ehkäisy hakusessa. Vaimolle ei hormonit käy ja kierukkaa voida laittaa ja muutenkin, lapsia ei enempää ole toiveissa. Olemme miettineet, että jompi kumpi menee piuhat laittamaan poikki ja toimenpiteen helppouden takia se varmaankin olen minä. Vaimokin olisi ollut valmis, mutta hän on synnyttänyt niin ehkä minä voisin jotain tehdä. Onko teillä kokemuksia, joko omia tai "toisen käden", eli puolison toimenpiteestä?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kerrotaanpa tähän lisäksi oma kokemus vuodelta 2021. Itse luin näitä ennen menoa ja se auttoi, kiitos siitä. Jospa tämäkin sitten auttaisi jotain.
Ajan varasin kunnalliselta maaliskuussa ja nyt joulukuun alussa pääsin leikkaukseen. Alunkäynnissä lääkäri tenttasi syitä leikkaukseen. Ne annoin ja lausunto oli lähetetty.
Potilaskirja tästä saapui muutaman viikon sisään. Itse leikkausaika koitti 8kk myöhemmin.
Sairaalaan saapuessa hoitaja otti ystävällisesti vastaan ja kertoi mitä tuleman pitää. Ei tenttailuja, pelotteluja tai mitään muutakaan. Ehkä olin jo iso poika.
Kirurgi kävi haastattelemassa samoista asioista ennen leikkausta. Kertoi mitä tekee ja milloin.
Leikkaussali oli kylmä. Leikkaus tehtiin puudutuksessa. Omat vaatteet päällä. Housut veks ja sukat sai (onneksi) jäädä jalkaan. Hoitajiakin paleli, olihan huoneessa n. 19 astetta. Mutta niin, 3 hoitajaa + kokenut kirurgi (Ylilääkäri).
Housut pois, ja pedille makaamaan. Kanyyli varotoimena oikeaan käteen ja mittarit vasempaan.
Seuraavaksi vehkeiden pesu hoitajan toimesta. Ensin ihan prkl kylmällä vedellä (jota hoitaja pahoitteli). Sen jälkeen pesuaineella, joka toi aika kuumat oltavat. Mitä lie tavaraa oli. Tottumiset siitä, että olin ollut ”iso poika” ja sheivannut itse omat paikat. Niin ei saisi kuulemma tehdä.
Sitten sermi eteen, itse ”the päävehje” teipillä mahaan kiinni, kulkuset vain esiin ja paperit päälle.
Kirurgi kertoi asiantuntevasti mitä seuraavaksi tekee. Ensin siemenjohtimien tutkailu ja sen jälkeen puudutuspiikkien pisto. Oikealle. Sitten sama vasemmalle ja sitten keskelle. Tämä oli ärsyttävin ei-ärsyttävä hetki. Pistos, no ei se kipeää käynyt, mutta vähän tuntui. Meistä jokainen on käynyt jossain rokotuksessa. Oli ohi sekunneissa.
Sen jälkeen alkoi toiminta joka kesti n. 20 min. Hoitaja koko ajan vieressä puhui niitä näitä. Loppupeleissä koko toimenpide meni siihen, kun puhuttiin siitä miten poro kannattaa savustaa. Mitään en tuntenut missään.
Stressi ennen toimenpidettä oli älytön. Itse toimenpide erittäin helppo ja nopeasti ohi. Ei lainkaan kivulias. En tuntenut vetoja tai paineita missään, vaikka niistä varoiteltiin. Kaikki kun on kuulemma yksilöllistä.
Lopuksi sain pillimehun ja välipalakeksin, olinhan jo iso 40v poika.
Positiivinen kokemus. En tosin mene toiste.
Leikkauksesta nyt 2 pv. Tänään jätin särkylääkkeet pois. Paikat ei ole kipeänä, ei mustelmia. Verta tuli ehkä n. puolen teelusikallisen verran ”laastariin”. Tosin, kulkusissa tuntuisi kokoajan niin kuin joku niistä pitäisi hellästi kiinni.
On siis aika aukaista viinipullo.
Päivitän jos asiat muuttuu..