Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö jättää opinnot, ura ja yrittää saavuttaa unelma?

Vierailija
28.04.2015 |

Opiskelen alaa, joka ei kiinnosta. Se, tai mikään muukaan vaihtoehto ei tunnu kuin korkeintaan siedettävältä, tyydyttävältä tulevaisuudenkuvalta. Minua on kamnustettu lapsuudesta asti kouluttautumaan pitkälle. Minulle on teroitettu, että menestys = koulutus ja hyvä palkka.
Mutta en halua sitä. Niin kauan kuin olen osannut lukea, olen halunnut tehdä vain yhtä asiaa: kirjoittaa. 8-vuotiaasta asti olen kertonut unelma-ammatikseni kirjailijan, mikä on aika kaukana sukuni vaatimuksista. Haluaisin seurata unelmaani, haluaisin keskittyä vain kirjoittamiseen ja katsoa, onko minusta oikeasti mihinkään. Ja kyse ei ole pelkästä halusta, vaan korventavasta, vellovasta intohimosta, joka ei jätä rauhaan.

Muistan kun puhuin tästä pienenä äidille, joka saboi kirjoittamisen olevan hyvä harrastus, mutta muut haaveet kannattaa unohtaa. Mitä teen? Valitsenko varman tulevaisuuden, tasaisuuden, turvan, kuukausittaisen palkan, kultaisennoutajan, vai kurottaisinko kauemmas?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä ekana tissit Playboyssa.

Vierailija
22/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:54"]Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;) [/quote] Opiskelen valtiotieteitä, toista vuotta. En arvannut aloitusviestini päätyvän arvostelunkohteeksi, mutta olet kyllä ihan oikeassa: kultainennoutaja tavallisuuden symbolina on melkoinen klisee. Toisaalta, en sentään parittanut sitä "omakotitalo ja kaksi lasta" -kombon kanssa, saako siitä pisteitä?

[/quote]

Kuule, jos haluat menestyä elämässä yhtään millään alalla, sä tarvitset nöyryyttä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että suurin osa ihmisistä ei osaa itse arvioida omia taitojaan. Pelkkään omaan mutuun omasta lahjakkuudestaan ei kannata luottaa, kun tekee päätöksiä tulevaisuutensa suhteen.

(Eikä siihen äidinkielen L:ää, esseistä saatuihin arvosanoihin, eikä sukulaisten ja kavereiden mielipiteisiin.)

Vierailija
24/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamisella ei elä. Jotta et päätyisi veronmaksajien elätiksi unelmaasi eläessäsi, opiskele itsellesi ammatti ja hanki työ, joka elättää sinua. Päivässä on 24 tuntia ja siitä työn tekemistä 8 tuntia viitenä päivänä viikossa. Muun ajan voit käyttää kirjoittamiseen.

Vierailija
25/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:54"]Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;)
[/quote]

Opiskelen valtiotieteitä, toista vuotta.
En arvannut aloitusviestini päätyvän arvostelunkohteeksi, mutta olet kyllä ihan oikeassa: kultainennoutaja tavallisuuden symbolina on melkoinen klisee. Toisaalta, en sentään parittanut sitä "omakotitalo ja kaksi lasta" -kombon kanssa, saako siitä pisteitä?
[/quote]
Eikös valtsikasta valmistuneiden ole nykypäivänä vaikea työllistyä? Eli en pitäisi sitäkään välttämättä minään varmana ja vauraana tulevaisuutena. Mikset mennyt opiskelemaan kirjallisuutta? Se voisi olla sinulle mielekkäämpää? Pystytkö kirjoittamaan opintojen ohessa? Tee syksyllä 45 oparia ja kirjoita kevät? :D Kultainennoutaja-hölötyksiä arvostelin lähinnä siksi, koska niihin kytkeytyy mielestäni sellainen naiivi ylimielisyys ja kuvitelma omasta erityisyydestä, ja sitten kun nämä erityisyksilöt vielä turvautuvat näihin maailman kulahtaneimpiin kliseisiin, niin se tuntuu vähän huvittavalta. Ehkä loukkaannun myös kultaistennoutajien puolesta, ne kun ovat mitä ihanimpia koiria. ;) Mutta naiivi lipsahdus sallittakoon ja saat pisteet juurikin siitä, ettet lähtenyt farmariauto-tasolle. ;) Tsemppiä tulevaan, mitä päätätkin!

Vierailija
26/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihmisellä saa olla unelmia ja jos on taitoa ja halua niiden toteuttamiseen, niin tartu niihin! Jos pystyt esim. opiskelujen ja/tai töiden ohella kirjoittamaan, kirjoita. Ihan tyhjän päälle en ainakaan itse heittäytyisi.

Mietit mistä voisit kirjoittaa ja annat mennä! Teet luonnosta tai luonnoksia vaikka pikkuhiljaa ja jahka ensimmäinen kirjasi on valmis, lähetät arvioitavaksi kustantajalle, tiedä vaikka sinusta kuultaisiinkin parin vuoden päästä ;)

Ja jos sukusi ei arvostaisi valintaasi, niin mieti: haluatko elää elämääsi heille vai itsellesi?

Vierailija
27/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin lähdin toteuttamaan haavettani ja jätin työelämän, hain uudelleen opiskelemaan alaa joka oikeasti kiinnosti. Työ on iso osa elämää, miksei sitä aikaa käyttäisi tekemällä sitä mistä oikeasti pitää? 

Entä jos hakisit opiskelemaan esim. suomen kieltä tms yliopistolle ja kirjoittaisit siinä ohessa? Mikäli kirjoittaminen ei onnistuisi, olisi sinulla varmasti mahdollista työskennellä sinua kiinnostavalla alalla kirjoittamisen parissa? 

Itse tein uranvaihdoksen 30v, vielä on opintoja reippaasti jäljellä! 

Tsemppiä!

Vierailija
28/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:54"]Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;) [/quote] Opiskelen valtiotieteitä, toista vuotta. En arvannut aloitusviestini päätyvän arvostelunkohteeksi, mutta olet kyllä ihan oikeassa: kultainennoutaja tavallisuuden symbolina on melkoinen klisee. Toisaalta, en sentään parittanut sitä "omakotitalo ja kaksi lasta" -kombon kanssa, saako siitä pisteitä?

[/quote]

No nyt on kyllä sanottava, että mä sain myös äikästä l:n ja kirjoituksiani kehuttiin pitkin lukiota, mutta minusta ei silti ole kirjailijaksi (vaikka siitä joskus haaveilinkin). Siinä ei ole kyse niin paljon kirjoitustaidoista (vaikka ne ovatkin välttämättömät), kuin siitä, että on jotain sanottavaa.

OT: mulla pisti silmään, että sulla oli vaihtoehtoina a) kirjailijan ura ja b) ok-talo, perhe ja kultainen noutaja...vaikka mä en aikonut kirjailijaksi, niin en mä ainakaan tokana opiskeluvuonna suunnitellut mitään perhettä ja taloa, vaan maailmanmatkaamista, huippututkijaksi "ryhtymistä", hauskanpitoa, kaverien kanssa hengailua, en tiennyt haluanko koskaan lapsia (ei siis todellakaan sillä, että ok-talo-unelmassa olisi mitään vikaa, ihmettelen vaan että se on ap:lle vaihtoehto kirjailijan uralle).

Vierailija
29/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:54"]Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;) [/quote] Opiskelen valtiotieteitä, toista vuotta. En arvannut aloitusviestini päätyvän arvostelunkohteeksi, mutta olet kyllä ihan oikeassa: kultainennoutaja tavallisuuden symbolina on melkoinen klisee. Toisaalta, en sentään parittanut sitä "omakotitalo ja kaksi lasta" -kombon kanssa, saako siitä pisteitä? [/quote] Eikös valtsikasta valmistuneiden ole nykypäivänä vaikea työllistyä? Eli en pitäisi sitäkään välttämättä minään varmana ja vauraana tulevaisuutena. Mikset mennyt opiskelemaan kirjallisuutta? Se voisi olla sinulle mielekkäämpää? Pystytkö kirjoittamaan opintojen ohessa? Tee syksyllä 45 oparia ja kirjoita kevät? :D Kultainennoutaja-hölötyksiä arvostelin lähinnä siksi, koska niihin kytkeytyy mielestäni sellainen naiivi ylimielisyys ja kuvitelma omasta erityisyydestä, ja sitten kun nämä erityisyksilöt vielä turvautuvat näihin maailman kulahtaneimpiin kliseisiin, niin se tuntuu vähän huvittavalta. Ehkä loukkaannun myös kultaistennoutajien puolesta, ne kun ovat mitä ihanimpia koiria. ;) Mutta naiivi lipsahdus sallittakoon ja saat pisteet juurikin siitä, ettet lähtenyt farmariauto-tasolle. ;) Tsemppiä tulevaan, mitä päätätkin!

[/quote]

Kyllä farmariautot ovat merkittävästi selvempi sosioekonominen indikaattori kuin labbikset! Farkkuauto on juuri niin tavallinen kuin mitä ap yritti viestiä. Mielestäni latteudessaan täydellinen tähän tarkoitukseen.

Vierailija
30/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:17"]

[/quote]

No nyt on kyllä sanottava, että mä sain myös äikästä l:n ja kirjoituksiani kehuttiin pitkin lukiota, mutta minusta ei silti ole kirjailijaksi (vaikka siitä joskus haaveilinkin). Siinä ei ole kyse niin paljon kirjoitustaidoista (vaikka ne ovatkin välttämättömät), kuin siitä, että on jotain sanottavaa.

OT: mulla pisti silmään, että sulla oli vaihtoehtoina a) kirjailijan ura ja b) ok-talo, perhe ja kultainen noutaja...vaikka mä en aikonut kirjailijaksi, niin en mä ainakaan tokana opiskeluvuonna suunnitellut mitään perhettä ja taloa, vaan maailmanmatkaamista, huippututkijaksi "ryhtymistä", hauskanpitoa, kaverien kanssa hengailua, en tiennyt haluanko koskaan lapsia (ei siis todellakaan sillä, että ok-talo-unelmassa olisi mitään vikaa, ihmettelen vaan että se on ap:lle vaihtoehto kirjailijan uralle).

[/quote]

Miten sulla on pistänyt silmään jotain mitä tekstissä ei ole? Ei siinä puhuta perheestä tai talosta mitään...

Vierailija
31/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:54"]Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;) [/quote] Opiskelen valtiotieteitä, toista vuotta. En arvannut aloitusviestini päätyvän arvostelunkohteeksi, mutta olet kyllä ihan oikeassa: kultainennoutaja tavallisuuden symbolina on melkoinen klisee. Toisaalta, en sentään parittanut sitä "omakotitalo ja kaksi lasta" -kombon kanssa, saako siitä pisteitä? [/quote] Eikös valtsikasta valmistuneiden ole nykypäivänä vaikea työllistyä? Eli en pitäisi sitäkään välttämättä minään varmana ja vauraana tulevaisuutena. Mikset mennyt opiskelemaan kirjallisuutta? Se voisi olla sinulle mielekkäämpää? Pystytkö kirjoittamaan opintojen ohessa? Tee syksyllä 45 oparia ja kirjoita kevät? :D Kultainennoutaja-hölötyksiä arvostelin lähinnä siksi, koska niihin kytkeytyy mielestäni sellainen naiivi ylimielisyys ja kuvitelma omasta erityisyydestä, ja sitten kun nämä erityisyksilöt vielä turvautuvat näihin maailman kulahtaneimpiin kliseisiin, niin se tuntuu vähän huvittavalta. Ehkä loukkaannun myös kultaistennoutajien puolesta, ne kun ovat mitä ihanimpia koiria. ;) Mutta naiivi lipsahdus sallittakoon ja saat pisteet juurikin siitä, ettet lähtenyt farmariauto-tasolle. ;) Tsemppiä tulevaan, mitä päätätkin!

[/quote]

Kyllä farmariautot ovat merkittävästi selvempi sosioekonominen indikaattori kuin labbikset! Farkkuauto on juuri niin tavallinen kuin mitä ap yritti viestiä. Mielestäni latteudessaan täydellinen tähän tarkoitukseen.

[/quote]

Mikä labbis?! Se oli KULTAINENNOUTAJA. 

Vierailija
32/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:17"]

[/quote]

[/quote]

Miten sulla on pistänyt silmään jotain mitä tekstissä ei ole? Ei siinä puhuta perheestä tai talosta mitään...

[/quote]

Juu, ihan tosi olin huolimaton. Pointtini oli, että kummastelin miten jollain nuorella opiskelijalla vaihtoehdot ovat taiteilijuus vs. ok-talo ja jonkinlainen perus-työura.

Vierailija
33/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, olipas täällä kovin tuomitseva ilmapiiri!
Pahoittelen aloitusviestin kultainennoutaja-vitsiä. Myös sitä korjaava "omakotitalo ja lapset -kombo" oli vitsi, ei röyhkeyttä. Tiedostan kyllä vertaukseni olleen huono. Kuten aiemmin sanoin, en arvannut aloitusviestini kirjallisen annin päätyvän arvostelun kohteeksi, kun pääpointtina oli kuitenkin sisältö. En yleensäkään suhtaudu kovin kunnianhimoisesti vauva.fin keskustelunavauksiin, suhtaudutteko te muut? ;)
Ja lisäksi, en väittänyt olevani hyvä. Tiedän, ettei äidinkielen ylppäriarvosanalla ole mitään tekemistä luovan kirjoittamisen kanssa. Sitä kysyttiin minulta, minä vastasin.
Sen sijaan väitin rakastavani kirjoittamista ja tekeväni sitä paljon ja intohimoisesti. Näen uran kirjailijana ainoana houkuttelevana tulevaisuuden vaihtoehtona.

ap

Vierailija
34/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:04"]Hmm, niin. Muutama varoituksen sana eräältä, joka tuntee paljon kirjailijoita:

Kirjailija, joka on rahallisesti jatkuvan paineen alla, ei ole koskaan parhaimmillaan. Vaikka historia tuntee paljon romanttisia tarinoita nälkiintyvistä runoilijoista, todellisuudessa tällainen elämä ei ole mitenkään romanttista. Tulevaisuudessa paineet tulevat vain kasvamaan; kuten näet, elämme jatkuvassa muutoksessa. Tulevaisuuden sosiaaliturvaan ei voi luottaa. Pitää siis itse varautua siihen, että huonostikin voi käydä.

Kirjailijanura on vähän sellainen juttu, että siinä ei pelkällä intohimolla pärjää. Intohimo ja päättäväisyys ei tarkoita sitä, että olet siinä hyvä. (L:n kirjoittaminen äidinkielestä ei sekään tarkoita vielä mitään.) Mikä tärkeintä, vaikka olisit siinä hyvä, se ei tarkoita, että voisit sillä elättää itsesi. Monet henkilökohtaisesti tuntemani todella lahjakkaat kirjailijat eivät saa työstään kuin pennosia.

Kirjailijoilla on myös hyvin erilaisia kehityskaaria ja kypsyyskausia. Tunnen erään, joka yritti itsepintaisesti kirjailijaksi 13 vuotta, kunnes viimein "löysi itsensä" ja alkoi tulla vähän menestystäkin. (Ei tosin rahallista menestystä, ainakaan vielä.) 

Unelmia pitää olla. Kirjoita, kirjoita toki, ap! Mutta valtaosa tuntemistani kirjailijoista kirjoittavat päivätyön ohella. Ne, jotka kirjoittavat päivätyökseen, ovat lähes poikkeuksetta harlekiini- tai dekkarikirjailijoita, ja kirjoittavat pikavauhtia n. 3-4 kirjaa vuodessa. Nauttivat kyllä työstään, mutta aikataulusta voi päätellä, että mistään suuresta taiteesta ei ole kyse. Ja tämä siis englanninkielisellä alueella; Suomen markkinat ovat vieläkin pienemmät. Täällä pystyy itsensä elättämään kirjoilla vieläkin harvempi.

Toisin sanoen, jos olet a) varma siitä että olet hyvä, b) kiinnostunut pääasiassa viihdekirjallisuuden kirjoittamisesta, c) kirjoitat nopeaan tahtiin ja d) et välitä siitä että saatat olla hyvin pitkään Köyhä isolla K:lla, niin sitten voi olla paremmat mahdollisuudet satsata kirjoittamiseen urana.

Jos saisin itse nyt valita uudelleen, ottaisin sen varman tulevaisuuden ja tasaisen elämän, koska sen turvin on huomattavasti helpompi uppoutua kirjoittamaan. Suurin osa maailman parhaista kirjoista on kuitenkin kirjoitettu "harrastuksena".
[/quote]

Suuri kiitos tästä vastauksesta, miettimisen aihetta!

Ap

Vierailija
35/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee juuri niinkuin sinusta tuntuu. Yksi elämä: elä se niin hyvin kuin osaat.

Vierailija
36/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee joku mieleisesi rikos, josta olet aina haaveillut. Vankilassa sinua ylläpidetään 250e/vrk. Samalla saat kirjailijabrändiisi tarvittavaa uskottavuutta ja särmää. 3 vuoden päästä kotiuduttuasi kirjasi on suoraan valmis painoon. Ja voit alkaa täyttää kalenteriasi haastattelupyynnöillä.

Vierailija
37/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaisetnoutajat ovat kyllä mukavia koiria. Mitä luulette, voiko kultainennoutaja toimia myös vahtikoirana synkkinä myrskyisinä öinä salakavien varkaiden velloessa kunnianhimoisesti sisään lukitsematta jääneistä ovista ja ikkunoista? Vai ovatko liian kilttejä luonnoltaan?

Vierailija
38/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:02"]

Kultaisetnoutajat ovat kyllä mukavia koiria. Mitä luulette, voiko kultainennoutaja toimia myös vahtikoirana synkkinä myrskyisinä öinä salakavien varkaiden velloessa kunnianhimoisesti sisään lukitsematta jääneistä ovista ja ikkunoista? Vai ovatko liian kilttejä luonnoltaan?

[/quote]

Liian kilttejä. Suosittelen saksanpaimenkoiraa, jonka intensiivinen katse porautuu suoraan salakavalan varkaan mustan sielun syvimpiin syövereihin, ja saa tämän ymmärtämään, mitä myrskynä vellova pelko oikeasti on.

Vierailija
39/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Ehkä sitten unohdan sen. Elämä tällaisena on vain kovin raskasta ja masentavaa.

Ap

Vierailija
40/50 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:14"]

Okei. Ehkä sitten unohdan sen. Elämä tällaisena on vain kovin raskasta ja masentavaa. Ap

[/quote]

Älä unohda! Ei kukaan neuvo sinua unohtamaan. Mutta kukaan järkevä ihminen ei voi myöskään neuvoa sinua hylkäämään opintoja pelkän etäisen unelman tähden. Turvattu tulevaisuus ON tärkeää, vaikkei sitä nuorena vielä osaisi arvostaakaan.

Ja jos valtiotieteet ketuttaa, niin eihän ainoat vaihtoehdot ole valtiotieteet vs. heittäytyminen tyhjän päälle. Maailma on avoin, voit opiskella mitä tahansa. Tai vaikka pitää sen välivuoden ja kokeilla sitä kirjoittamista.

Kerrohan vielä, minkätyyppistä tekstiä olet kirjoittanut? Minkälaisia kirjoja haluat kirjoittaa, mistä genrestä sinulla on kokemusta? Se vaikuttaa uramahdollisuuksiisi aika paljon.