Pitäisikö jättää opinnot, ura ja yrittää saavuttaa unelma?
Opiskelen alaa, joka ei kiinnosta. Se, tai mikään muukaan vaihtoehto ei tunnu kuin korkeintaan siedettävältä, tyydyttävältä tulevaisuudenkuvalta. Minua on kamnustettu lapsuudesta asti kouluttautumaan pitkälle. Minulle on teroitettu, että menestys = koulutus ja hyvä palkka.
Mutta en halua sitä. Niin kauan kuin olen osannut lukea, olen halunnut tehdä vain yhtä asiaa: kirjoittaa. 8-vuotiaasta asti olen kertonut unelma-ammatikseni kirjailijan, mikä on aika kaukana sukuni vaatimuksista. Haluaisin seurata unelmaani, haluaisin keskittyä vain kirjoittamiseen ja katsoa, onko minusta oikeasti mihinkään. Ja kyse ei ole pelkästä halusta, vaan korventavasta, vellovasta intohimosta, joka ei jätä rauhaan.
Muistan kun puhuin tästä pienenä äidille, joka saboi kirjoittamisen olevan hyvä harrastus, mutta muut haaveet kannattaa unohtaa. Mitä teen? Valitsenko varman tulevaisuuden, tasaisuuden, turvan, kuukausittaisen palkan, kultaisennoutajan, vai kurottaisinko kauemmas?
Kommentit (50)
Jos oikeasti haluat kirjoittaa kirjan, niin sinä kirjoitat sen. Ihan riippumatta siitä, voitko sen kirjoitettuasi kutsua itseäsi kirjailijaksi vai et. Jos jokin kustantamo pitää tuotoksestasi, pääset julkaisemaankin. Sitten sinusta ehkä tuleekin kirjailija.
Unelmia ja haaveita pitää jokaisella olla. Ja yrittää ne toteuttaa. Mutta jalat maassa.
Taloudellinen turvallisuus pitää muistaa pitää yllä siinä sivussa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:49"]Unelmia ja haaveita pitää jokaisella olla. Ja yrittää ne toteuttaa. Mutta jalat maassa.
Taloudellinen turvallisuus pitää muistaa pitää yllä siinä sivussa.
[/quote]
Eli käytännössä: haaveile, mutta opiskele silti itsellesi ammatti.
Kehuttiinko kirjoituksiasi lukiossa? Oliko äikkä L? Noista voisi olla hyvä lähteä..
Opiskele itsellesi ammatti, kirjoita silti, molemmissa voit menestyä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:50"]Kehuttiinko kirjoituksiasi lukiossa? Oliko äikkä L? Noista voisi olla hyvä lähteä..
[/quote]
Äikkä oli L, essee lukioni paras, kirjoituksiani on kehuttu koko ikäni.
ap
Monet menestyvät kirjailijat kirjailevat otona.
Lähes kaikilla kirjailijoilla on ollut ensin joku muu ammatti (usein toimittaja tai kirjallisuudentutkija). Haaveistaan kannattaa pitää kiinni, mutta kirjailijan ammatin tavoittelu ei mielestäni vaadi, että jättää kouluttautumatta ja vain kirjoittelee.
Riippuu mitä alaa opiskelet nyt ja paljon olisi jäljellä? Noi kultainenoutaja-läpät on musta niin kuluneita ja naiiveja jolkotuksia.... ot, mutta kerroinpahan nyt kuitenkin. ;)
Pakko mainita vielä yksi asia, jota kirjailijana tarvitaan: paksu nahka. Niin paksu nahka, ettei välitä oikeastaan minkäänlaisesta haukkumisesta, välinpitämättömyydestä, vähättelystä ja negatiivisuudesta. Sitä kaikkea on nimittäin paljon tiedossa.