Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäillä ihmisillä ei ole ystäviä

Vierailija
04.01.2022 |

Tieteellisesti tutkittu.

Kommentit (260)

Vierailija
81/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äo 139 (virallinen mensatesti) ja kyllä mulla älykkäänä on pari ystävää, mutta ne ei ole samanlaisia ystäviä kuin mitä yleisellä tasolla ajatellaan ystävistä. Eli ei ole mitään sellaista ”tyttöjen iltoja”, elämäni bestis, jaamme kaiken jne. Vaan silloin tällöin tavataan ja viestitellään.

Viihdyn parhaiten yksin, lukien, opiskellen, tehden tutkimusta sekä ajatelleen ja rakennellen hypoteeseja ja tutkien niitä.

Mutta ehkä aloittajan väittämän voisi muokata muotoon ”älykkäillä ei ole tavanomaisia ystävyyssuhteita”.

Tai sitten olet vaan introvertti ja tuo liittyykin siihen?

Vierailija
82/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset eivät pidä smalltalkista, vaan bigtalkista. Kun joku kysyy minulta, että mitä kuuluu? Vastaan: Ei mitään ihmeellisempää. Ja kysyn peti perään: Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?

Jos ihminen ei tiedä vastausta siihen, mikä on elämän tarkoitus, niin valitettavasti minun täytyy luokitella ihminen vajakiksi älyllisellä tavalla, koska älykkäät ihmiset ovat aina automaattisesti toteuttaneet elämän tarkoituksen.

Ei pidä kuvitella itsestään liikoja. Älykkyys on paljon harvinaisempaa kuin yleisesti uskotaan. 

Fiksut ihmiset menevät heti suoraan asiaan ja keskittyvät tekemiseen puhumisen sijaan. 

No niin, kerrohan se elämän tarkoitus. Täällä on monta vähemmän älykästä kuulolla.

Elämällä on yksi tarkoitus eli päämäärä: kuolema. Sana tarkoitus merkitsee päämäärää Suomen kielessä. 

Pitäisi kysyä: Mikä on elämän merkitys?". Lyhyesti: "Mikä on elämän tarkoitus?" on eräänlainen älykkyystesti sille, että ihminen ymmärtää, mitä sanat tarkoittavat. Lopullinen vastaus tähän on aina subjektiivinen. Fiksu ihminen voi itselleen rehellisesti sanoa: "Olen toteuttanut oman elämäni tarkoituksen, sillä olen tehnyt jotain merkittävää". Mikä on merkittävää? Jokainen saa sen itse päättää, mutta kannattaa psykologisista syistä tehdä elämässään jotain merkittävää, joka tyydyttää itseään. Lottovoiton saaminen tuskin tekee ketään sinänsä tyytyväiseksi, toisin kuin monet erheellisesti kuvittelevat. 

Olet väärässä jokaisen elävän olennon elämän päämäärä on lisääntyä mahdollisimman tehokkaasti elämänsä aikana. Se on biologiaa. Ihminen on sen verran älykäs eläin, että hän voi kehitellä elämälleen muita päämääriä.

Itse en pidä moista knoppitiedon testaamista kovin älykkäänä. Ihmisen älykkyydestä ei kerro mitään, tietääkö hän jonkin yksittäisen sanan täsmällisen historiallisen merkityksen. Kieli muuttuu, sanojen merkitys muuttuu. Hänen vastauksensa ei myöskään kerro tietääkö än mitä sana alunperin tarkoitti. Jos ihmiset yleisesti käyttävät sanaa "tarkoitus" merkityksessä "merkitys", niin mistä kuulija voisi olettaa että juuri sinä käytätkin sitä toisessa, ehkä alkuperäisessä merkitykdessä. Olisin vastannut sinulle että elämän tarkoitus on murheen karkoitus.

Pahoittelut, mutta elämän tarkoitus on palvella ihmiskuntaa, toisia ihmisiä, ja sitä kautta kehittyä sielun tasolla.

T. Palstaesoteerikko, äo140

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äo 139 (virallinen mensatesti) ja kyllä mulla älykkäänä on pari ystävää, mutta ne ei ole samanlaisia ystäviä kuin mitä yleisellä tasolla ajatellaan ystävistä. Eli ei ole mitään sellaista ”tyttöjen iltoja”, elämäni bestis, jaamme kaiken jne. Vaan silloin tällöin tavataan ja viestitellään.

Viihdyn parhaiten yksin, lukien, opiskellen, tehden tutkimusta sekä ajatelleen ja rakennellen hypoteeseja ja tutkien niitä.

Mutta ehkä aloittajan väittämän voisi muokata muotoon ”älykkäillä ei ole tavanomaisia ystävyyssuhteita”.

Voi ehkä liittyäkin, mutta olen ambivertti, en introvertti. Eli esim työssä rakastan tavata ihmisiä ja rakentaa verkostoja, muulloin haluan olla yksin.

Vierailija
84/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset eivät pidä smalltalkista, vaan bigtalkista. Kun joku kysyy minulta, että mitä kuuluu? Vastaan: Ei mitään ihmeellisempää. Ja kysyn peti perään: Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?

Jos ihminen ei tiedä vastausta siihen, mikä on elämän tarkoitus, niin valitettavasti minun täytyy luokitella ihminen vajakiksi älyllisellä tavalla, koska älykkäät ihmiset ovat aina automaattisesti toteuttaneet elämän tarkoituksen.

Ei pidä kuvitella itsestään liikoja. Älykkyys on paljon harvinaisempaa kuin yleisesti uskotaan. 

Fiksut ihmiset menevät heti suoraan asiaan ja keskittyvät tekemiseen puhumisen sijaan. 

No niin, kerrohan se elämän tarkoitus. Täällä on monta vähemmän älykästä kuulolla.

Olen eri, mutta elämän tarkoitus on selviytyä ja jatkaa elämää (lisääntyä).

Miksi pitäisi lisääntyä? Maapallo on ylikansoittunut, koska väestönmäärä on kasvanut eksponentiaalisesti eli räjähdysmäisesti viimeisen 200 vuoden aikana. Siis miksi pitäisi lisääntyä?

"ylikansoittunut"...oletko jumala joka päättää milloin ihmisiä on tarpeeksi ja milloin ei? Se ettei ihmiset osaa elää siivosti ei ole ylikansoituksen vika vaan itsekkäiden ihmisten

Tai luhytnäköisten. Biologia on sellainen, ettei se kysy onko asia järkevää, lisääntyminen on erittäin voimakas vietti. Vähän niinkuin seksuaalinen, saatko kiinni?

Vierailija
85/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi lisääntyä? Maapallo on ylikansoittunut, koska väestönmäärä on kasvanut eksponentiaalisesti eli räjähdysmäisesti viimeisen 200 vuoden aikana. Siis miksi pitäisi lisääntyä?

"ylikansoittunut"...oletko jumala joka päättää milloin ihmisiä on tarpeeksi ja milloin ei? Se ettei ihmiset osaa elää siivosti ei ole ylikansoituksen vika vaan itsekkäiden ihmisten

Ihmisiä on liikaa kestävän kehityksen kannalta, sanovat biologit, jotka eivät usko Jumalaan, vaan evoluutioon. Eksponentiaalinen kasvu tarkoittaa sitä, että systeemi on epätasapainossa. Perusfysiikasta on siis kyse - eikä fyysikot tunnetusti ole jumalauskoisia.

Vierailija
86/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut suurten keksintöjen tekijät olla seurapiiriperhosia.

Olihan se yks huippuälykäs naisnäyttelijä....mikä lie keksintö jonka teki,en nyt muista...käyn etsimässä. Oli siis kaunis ja älykäs seurapiiriläinen.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000000454107.html 

Näyttelijä Hedy Lamarria palvottiin 1940-luvulla "elokuvien kauneimpana naisena", mutta aniharva hänen ihailijoistaan tiesi tämän suosikkinäyttelijän olevan matemaattisesti lahjakkaan keksijän, joka loi pohjan nykyiselle kännykkä- ja laajakaistateknologialle.

JAA

KOMMENTIT

Jorma voisi opetella kirjoittamaan. Järkyttävää tekstiä. "Valiitaessa", Höllywood jne.

Myös otsikko ihmetytti: "olevan matemaattisesti lahjakkaan keksijän"

Vierailija
87/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävästi ravintoa, energiaa, terveyspalveluja on nytkin vain osalla maapallon väestöä, eivätkä resurssit ole rajattomat. Näitäkään etuisuuksia ei jaeta tasapuolisesti. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän myös ympäristötuhoja ja etuisuuksista vaille jääneitä ihmisiä. 

Vierailija
88/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen poikkeava älyltäni. Semmoinen vähän yli keskitason varmaan ja joudun tekemään töitä oppiakseni ja ymmärtääkseni asioita. Siltikään minulla ei ole kuin yksi aito ystävä, joka on myös mieheni. Tämä johtuu siitä, että en ole vielä löytänyt muita aidosti hyväntahtoisia ihmisiä. Tiedän, että heitäkin on, mutta se todennäköisyys, että sitten pitäisivät minusta, on aika mitätön.

Vierailija
89/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisuus ja empatiakyky on älykkyyttä, eteenkin ihmisen kaltaisella laumaeläimellä.

Vierailija
90/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämällä on yksi tarkoitus eli päämäärä: kuolema. Sana tarkoitus merkitsee päämäärää Suomen kielessä. 

Pitäisi kysyä: Mikä on elämän merkitys?". Lyhyesti: "Mikä on elämän tarkoitus?" on eräänlainen älykkyystesti sille, että ihminen ymmärtää, mitä sanat tarkoittavat. Lopullinen vastaus tähän on aina subjektiivinen. Fiksu ihminen voi itselleen rehellisesti sanoa: "Olen toteuttanut oman elämäni tarkoituksen, sillä olen tehnyt jotain merkittävää". Mikä on merkittävää? Jokainen saa sen itse päättää, mutta kannattaa psykologisista syistä tehdä elämässään jotain merkittävää, joka tyydyttää itseään. Lottovoiton saaminen tuskin tekee ketään sinänsä tyytyväiseksi, toisin kuin monet erheellisesti kuvittelevat. 

En ole kummankaan aiemman kommentin kirjoittaja.

Elämän tarkoitus? Elämällä ei ole tarkoitusta tai ei-tarkoitusta. Elämä ei tähtää kuolemaan, sillä ei ole tahtoa, joten kyseenalaistan tuon päämäärän.  Jokainen saa olla asiasta mitä mieltä haluaa.

Merkitysten tarkoituksellinen etsiminen tuntuu sanana kilpaurheilulta, kuinka paljon ehdin tai kykenen elämäni aikana saavuttaa tavoitteitani. Ymmärrän kyllä, että se tuottaa tyydytystä heille jotka haluavat elää näin.

Oman elämäni mielekkääksi kokeminen ei synny tekemisestä, vaan kyvystä ajatella.

Ihminen on pakotettu tekemään, sillä ihminen ei vain voi olla. Ihmisen täytyy hengittää, syödä, juoda, liikkua, nukkua jne. Ihmiselle puhdas oleminen on mahdotonta, sillä ihmisen olemassaolo vaatii erilaisia tekoja, tai ihminen kuolee. 

Ihminen on syntynyt tekemään, ei olemaan. Sitä paitsi ajatteleminen on tekemistä, siinä missä lukeminenkin. 

Myönnän laskeneeni tekemisistä pois nuo elämän mahdollistavat tekemiset.

Mielestäni tekeminen vaatii aina jonkin "välikappaleen", kirjan, lapion, omenan, lähdeaineiston jne. Ajattelu on tekemisestä vapaata, se ei vaadi tuota välikappaletta.

Vierailija
91/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdatko olla oikealla linjalla ajatellessasi noin? Tekeminen on kyllà jotain muuta kuin hengittàminen, nukkuminen, syòminen ja juominen. Nykyààn hyvinvointiyhteiskunnassa Suomessa pàrjàà hyvin ihminen tekemàttà mitààn. Itse ymmàrràn tekemisellà aivan muuta kuin nuo mainitsemasi. 

En ole kummankaan aiemman kommentin kirjoittaja.

Elämän tarkoitus? Elämällä ei ole tarkoitusta tai ei-tarkoitusta. Elämä ei tähtää kuolemaan, sillä ei ole tahtoa, joten kyseenalaistan tuon päämäärän.  Jokainen saa olla asiasta mitä mieltä haluaa.

Merkitysten tarkoituksellinen etsiminen tuntuu sanana kilpaurheilulta, kuinka paljon ehdin tai kykenen elämäni aikana saavuttaa tavoitteitani. Ymmärrän kyllä, että se tuottaa tyydytystä heille jotka haluavat elää näin.

Oman elämäni mielekkääksi kokeminen ei synny tekemisestä, vaan kyvystä ajatella.

Ihminen on pakotettu tekemään, sillä ihminen ei vain voi olla. Ihmisen täytyy hengittää, syödä, juoda, liikkua, nukkua jne. Ihmiselle puhdas oleminen on mahdotonta, sillä ihmisen olemassaolo vaatii erilaisia tekoja, tai ihminen kuolee. 

Ihminen on syntynyt tekemään, ei olemaan. Sitä paitsi ajatteleminen on tekemistä, siinä missä lukeminenkin. 

Vierailija
92/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä jokaisen elävän olennon elämän päämäärä on lisääntyä mahdollisimman tehokkaasti elämänsä aikana. Se on biologiaa. Ihminen on sen verran älykäs eläin, että hän voi kehitellä elämälleen muita päämääriä.

Itse en pidä moista knoppitiedon testaamista kovin älykkäänä. Ihmisen älykkyydestä ei kerro mitään, tietääkö hän jonkin yksittäisen sanan täsmällisen historiallisen merkityksen. Kieli muuttuu, sanojen merkitys muuttuu. Hänen vastauksensa ei myöskään kerro tietääkö än mitä sana alunperin tarkoitti. Jos ihmiset yleisesti käyttävät sanaa "tarkoitus" merkityksessä "merkitys", niin mistä kuulija voisi olettaa että juuri sinä käytätkin sitä toisessa, ehkä alkuperäisessä merkitykdessä. Olisin vastannut sinulle että elämän tarkoitus on murheen karkoitus.

Voimme toki lähteä keskustelemaan semantiikasta. Tai voimme ensinnäkin kysyä: "Mitä älykkyys on?" Kerron jo heti alkuun, että tähän ei ole yleisesti hyväksyttä vastausta. Kuten ei ole kysymykseen: "Mikä on elämän tarkoitus?". Näihin on olemassa vain näkökulmia, ei oikeaa vastausta. Tiedämme toki, että älykkyysosamäärä ei ole sama asia kuin älykkyys. Miksi ihmiset sitten samaistavat älykkyyden älykkyysosamäärään? Joku voisi ajatella, että sillä on jotain tekemistä antiälykkyyden kanssa.

Ihmisen olemus ei palaudu biologiaan, koska psykologia ei palaudu biologiaan. Biologia on monin osin palautettavissa kemiaan ja kemia puolestaan sähkömagneettiseen vuorovaikutukseen. Mutta psykologia ei palaudu biologiaan, vaan filosofiaan. Psykologia on kehittynyt omaksi tieteenhaaraksi filosofiasta. 

Summa summarum: Emme voi tehdä sitä johtopäätöstä, että ihmisen funktio olisi lisääntyä. 

Vierailija
93/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ehkä liittyäkin, mutta olen ambivertti, en introvertti. Eli esim työssä rakastan tavata ihmisiä ja rakentaa verkostoja, muulloin haluan olla yksin.

Niin.. mietin vaan kun itse olen tavis ja kyllä omakin ystävyys kuulostaa kuvailemaltasi ystävyydeltä. Olen aina ajatellut, että tuo on yleisempää (varsinkin suomalaisessa kulttuurissa) kuin joku leffojen bestis-ystävyys? 😀 Tietysti sitten on toinen asia, että myös elämäntilanne ja normaali ns. elinkaari vaikuttaa myös siihen millaisia ne ystävyyssuhteet ovat missäkin vaiheessa elämää. Esimerkiksi lapsuudessa ja nuoruudessa vertaisten seuralla on erilainen merkitys kuin perheellisellä ruuhkavuosia elävällä. Tai vanhuudessa.

Vierailija
94/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen löytää itselleen mielenkiintoisia asioita yksinkin. Rasittavaa on, jos joutuu jatkuvasti sovittamaan keskustelun tasoa tai aiheita omaa älyään alemmaksi. 

On suuri ilo löytää toinen ihminen, joka kykenee seuraamaan älykkään ajatuskulkua ja jatkamaan sitä omilla ajatuksillaan. Se on kuin lentäisi vapaasti ja painottomasti.

Junan ravintolavaunussa olut-tuopin äärellä näitä omia ajatuksiaan jakavia usein tapaa. Itse olen sen verran "tyhmä", etten ota kantaa asioihin joista en tiedä mitään.

Vierailija
95/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen saa määritellä omalle elämälleen sellaisen tarkoituksen minkä haluaa.

t: Eri

Ihminen ei ole itse päättänyt omasta olemassaolostaan, joten sikäli hän ei myöskään voi antaa sille tarkoitusta. Toki ihminen voi antaa itselleen elämäntehtävän tai useampia sellaisia.

Minun mielestäni elämän tarkoitus on elämänkaari, ja se koskee niin ihmisiä, eläimiä kuin kasvejakin.

-eri myös.

Sinunko mielestä vanhemmat ovat päättäneet lapsen elämän tarkoituksesta? Ihminen ei voi päättää syntymästään, mutta voi päättää elämänsä.

Vierailija
96/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle, ketkä ovat sinun ystäviäsi niin minä kerron sinulle minkälainen olet.

Vierailija
97/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO 130+ eipä noita pysyviä ystävyyssuhteita ole. Sukulaiset ja kissa ovat pysyneet. (Aviomieskin jo kolmas) ehkä älykkyyteen liittyy tietty rauhattomuus ja vaihtelunhalu.

Vierailija
98/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kiistatta älykäs ihminen. Se, että minulla ei ole kavereita, johtuu kuitenkin yksinomaan siitä, että olen luonteeltani hankala.

Vierailija
99/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut suurten keksintöjen tekijät olla seurapiiriperhosia.

Tietty mitä keksintönä pidetään, mutta ainakin Einsteinilla oli ystäviä, Newtonilla myös. Ehkä vähiten ainakin virallisesti ystäviä Turingilla.

Vierailija
100/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen löytää itselleen mielenkiintoisia asioita yksinkin. Rasittavaa on, jos joutuu jatkuvasti sovittamaan keskustelun tasoa tai aiheita omaa älyään alemmaksi. 

On suuri ilo löytää toinen ihminen, joka kykenee seuraamaan älykkään ajatuskulkua ja jatkamaan sitä omilla ajatuksillaan. Se on kuin lentäisi vapaasti ja painottomasti.

Junan ravintolavaunussa olut-tuopin äärellä näitä omia ajatuksiaan jakavia usein tapaa. Itse olen sen verran "tyhmä", etten ota kantaa asioihin joista en tiedä mitään.

Poikkeuksiakin on. Olen törmännyt erittäin fiksuun ihmiseen juuri ravintolavaunussa. Oli hienoa vaihtaa ajatuksia hänen kanssaan, vaikka kaikista asioista emme olleet samaa mieltä. Tuolloin tunsin selkeästi olevani se vähemmän fiksu, eikä tuo haitannut. Päinvastoin.