Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäillä ihmisillä ei ole ystäviä

Vierailija
04.01.2022 |

Tieteellisesti tutkittu.

Kommentit (260)

Vierailija
61/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen löytää itselleen mielenkiintoisia asioita yksinkin. Rasittavaa on, jos joutuu jatkuvasti sovittamaan keskustelun tasoa tai aiheita omaa älyään alemmaksi. 

On suuri ilo löytää toinen ihminen, joka kykenee seuraamaan älykkään ajatuskulkua ja jatkamaan sitä omilla ajatuksillaan. Se on kuin lentäisi vapaasti ja painottomasti.

Tämä! Jos älykäs ei löydä seuraa voi olla assi.

Voi olla, mutta jos äo-ero kahden ihmisen välillä on liian suuri, kommunikointi käy vaikeaksi kahden ihmisen välillä. Kyseiset ihmiset eivät enää ymmärrä toisiaan tai kykene kommunikoimaan (kaveruutta ajatellen) mielekkäällä tavalla, vaikka kumpikin osapuoli pinnistelisikin asian hyväksi tietoisesti. Jostain olen lukenut, että se ero on noin 30 pistettä. Tosin assius voi vielä pahentaa asiaa huomattavastikin.

Kuulostaa sinänsä loogiselta äkkiseltään. Mutta nuo älykkyystestit mittaavat vain tietynlaista älykkyyttä. Olen huomannut, että on paljon todella älykkäitä ihmisiä, joilla se älykkyys on kaventunut juuri esim. matemaattis-loogiseen älykkyyteen tms. hyvään ja nopeaan päättelykykyyn, ja saavat testeissä hyviä lukemia. Nämä ihmiset eivät välttämättä ole mitään hyviä keskustelijoita. Muutenkin käytös ja sosiaaliset taidot saattaa olla jotain Kimi Räikkös-tasoa. Harva kuitenkaan keskustelee aina vaan siitä omasta spesifistä alastaan tai mielenkiinnon kohteesta 24/7.

Vierailija
62/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kyyniset ihmiset kuvittelevat olevansa älykkäitä. Ja ehkä osaavatkin laskea jotain fysiikkaa. Mutta laajaan älykkyyteen kuuluu kyllä myös sosiaalinen älykkyys ja ymmärrys siitä että elämä on lahja, jonka saa vain kerran ja josta kuuluu nauttia hyvässä seurassa.

Älykäs ihminen ymmärtää että elämää voi elää muullakin tavalla kuin jonkin kaavan mukaan, tehden asioita vain siksi koska niitä "kuuluu tehdä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset eivät pidä smalltalkista, vaan bigtalkista. Kun joku kysyy minulta, että mitä kuuluu? Vastaan: Ei mitään ihmeellisempää. Ja kysyn peti perään: Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?

Jos ihminen ei tiedä vastausta siihen, mikä on elämän tarkoitus, niin valitettavasti minun täytyy luokitella ihminen vajakiksi älyllisellä tavalla, koska älykkäät ihmiset ovat aina automaattisesti toteuttaneet elämän tarkoituksen.

Ei pidä kuvitella itsestään liikoja. Älykkyys on paljon harvinaisempaa kuin yleisesti uskotaan. 

Fiksut ihmiset menevät heti suoraan asiaan ja keskittyvät tekemiseen puhumisen sijaan. 

No niin, kerrohan se elämän tarkoitus. Täällä on monta vähemmän älykästä kuulolla.

Olen eri, mutta elämän tarkoitus on selviytyä ja jatkaa elämää (lisääntyä).

Eiköhän jokainen saa määritellä omalle elämälleen sellaisen tarkoituksen minkä haluaa.

t: Eri

Vierailija
64/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset eivät pidä smalltalkista, vaan bigtalkista. Kun joku kysyy minulta, että mitä kuuluu? Vastaan: Ei mitään ihmeellisempää. Ja kysyn peti perään: Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?

Jos ihminen ei tiedä vastausta siihen, mikä on elämän tarkoitus, niin valitettavasti minun täytyy luokitella ihminen vajakiksi älyllisellä tavalla, koska älykkäät ihmiset ovat aina automaattisesti toteuttaneet elämän tarkoituksen.

Ei pidä kuvitella itsestään liikoja. Älykkyys on paljon harvinaisempaa kuin yleisesti uskotaan. 

Fiksut ihmiset menevät heti suoraan asiaan ja keskittyvät tekemiseen puhumisen sijaan. 

No niin, kerrohan se elämän tarkoitus. Täällä on monta vähemmän älykästä kuulolla.

Miksi pitäisi lisääntyä? Maapallo on ylikansoittunut, koska väestönmäärä on kasvanut eksponentiaalisesti eli räjähdysmäisesti viimeisen 200 vuoden aikana. Siis miksi pitäisi lisääntyä?

Vierailija
65/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan älykästä lasta ja pahoin pelkään asian olevan noin. Olen alkanut ymmärtää tätä, mistä älykkäät paljon puhuvat. Toistaiseksi lapsella kavereita riittää sosiaalisten harrastuksien vuoksi ja esim koulussa, mutta olen alkanut huomaamaan mitä pidemmälle hän kasvaa, että sellaista ns. samalla aaltopituudella olevaa seuraa ei meinaa löytyä. Toivottavasti tämä ei myöhemmin nuoruudessa tai varhaisaikuisuudessa näy eristäytymisenä. Se voi olla todella yksinäistäkin, jos näin käy. Kaikkiahan asia ei haittaa eikä koe tätä ongelmallisena. Hyvä niin.

Itselläkin on tosinaan kasvattajana vaikeuksia, kun lapsen ajatukset ja päättelykyky toimivat niin nopeasti, kun muuten on kehitykseltään lapsen tasoa. Ei ole helppo yhdistelmä.

Vierailija
66/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäällä ihmisillä ei ole ystäviä, viisaalla ihmisellä sitäkin enemmän.

Vierailija
67/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämällä on yksi tarkoitus eli päämäärä: kuolema. Sana tarkoitus merkitsee päämäärää Suomen kielessä. 

Pitäisi kysyä: Mikä on elämän merkitys?". Lyhyesti: "Mikä on elämän tarkoitus?" on eräänlainen älykkyystesti sille, että ihminen ymmärtää, mitä sanat tarkoittavat. Lopullinen vastaus tähän on aina subjektiivinen. Fiksu ihminen voi itselleen rehellisesti sanoa: "Olen toteuttanut oman elämäni tarkoituksen, sillä olen tehnyt jotain merkittävää". Mikä on merkittävää? Jokainen saa sen itse päättää, mutta kannattaa psykologisista syistä tehdä elämässään jotain merkittävää, joka tyydyttää itseään. Lottovoiton saaminen tuskin tekee ketään sinänsä tyytyväiseksi, toisin kuin monet erheellisesti kuvittelevat. 

En ole kummankaan aiemman kommentin kirjoittaja.

Elämän tarkoitus? Elämällä ei ole tarkoitusta tai ei-tarkoitusta. Elämä ei tähtää kuolemaan, sillä ei ole tahtoa, joten kyseenalaistan tuon päämäärän.  Jokainen saa olla asiasta mitä mieltä haluaa.

Merkitysten tarkoituksellinen etsiminen tuntuu sanana kilpaurheilulta, kuinka paljon ehdin tai kykenen elämäni aikana saavuttaa tavoitteitani. Ymmärrän kyllä, että se tuottaa tyydytystä heille jotka haluavat elää näin.

Oman elämäni mielekkääksi kokeminen ei synny tekemisestä, vaan kyvystä ajatella.

Vierailija
68/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän biologinen tarkoitus kyllä, mutta edellinen kirjoittaja on oikeassa. Elämällä ei ole tarkoitusta noin niinkuin tekemisen tai ajattelun kannalta.

Vierailija
69/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko kuinka älykäs, mutta ainakin koulussa ja myöhemmin elämässä hyvin pärjännyt. Ystäviä ja hengenheimolaisia on kuitenkin vaikea löytää, koska jollain tavalla koen näkeväni ihmisten läpi heidän tarkoitusperänsä, tai heidän toimintansa tuntuu muuten vain älyvapaalta, jonka jälkeen en voi enää arvostaa heitä. Esim. kollega tuli maireasti kehumaan työntekoani vain koska halusi houkutella minua mukaan yhteen työryhmään, johon ei halunnut mennä yksin. Tai esimies, joka käy haukkumassa minulle muita tiimin jäseniä (en tiedä onko takana joku syy, mutta joka tapauksessa hölmöä käytöstä, jota en voi arvostaa). Tai tuttu, joka ei voi käyttää second hand -vaatteita, koska mistä hän sitten tietää, ovatko ne muodikkaita vai ei. Tai kaveri, jota odotin kaupan ulkopuolella pitkään ja näin ikkunan läpi hänen jääneen suustaan kiinni jonkun kanssa, mutta valehteli minulle, että oli jonoa.

Vierailija
70/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomionarvoista, että neroilla ei ole ollut ystäviä juuri lainkaan historiallisesti. Newton oli yksinäinen susi, kuten Tesla. Lähes kaikki merkittävät filosofit ovat olleet yksinäisiä susia. 

Sosiaalinen eli laumasieluinen käytös ei ole tyypillistä poikkeuksellisen älykkäille henkilöille. 

Vierailija
71/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämällä on yksi tarkoitus eli päämäärä: kuolema. Sana tarkoitus merkitsee päämäärää Suomen kielessä. 

Pitäisi kysyä: Mikä on elämän merkitys?". Lyhyesti: "Mikä on elämän tarkoitus?" on eräänlainen älykkyystesti sille, että ihminen ymmärtää, mitä sanat tarkoittavat. Lopullinen vastaus tähän on aina subjektiivinen. Fiksu ihminen voi itselleen rehellisesti sanoa: "Olen toteuttanut oman elämäni tarkoituksen, sillä olen tehnyt jotain merkittävää". Mikä on merkittävää? Jokainen saa sen itse päättää, mutta kannattaa psykologisista syistä tehdä elämässään jotain merkittävää, joka tyydyttää itseään. Lottovoiton saaminen tuskin tekee ketään sinänsä tyytyväiseksi, toisin kuin monet erheellisesti kuvittelevat. 

Olet väärässä jokaisen elävän olennon elämän päämäärä on lisääntyä mahdollisimman tehokkaasti elämänsä aikana. Se on biologiaa. Ihminen on sen verran älykäs eläin, että hän voi kehitellä elämälleen muita päämääriä.

Itse en pidä moista knoppitiedon testaamista kovin älykkäänä. Ihmisen älykkyydestä ei kerro mitään, tietääkö hän jonkin yksittäisen sanan täsmällisen historiallisen merkityksen. Kieli muuttuu, sanojen merkitys muuttuu. Hänen vastauksensa ei myöskään kerro tietääkö än mitä sana alunperin tarkoitti. Jos ihmiset yleisesti käyttävät sanaa "tarkoitus" merkityksessä "merkitys", niin mistä kuulija voisi olettaa että juuri sinä käytätkin sitä toisessa, ehkä alkuperäisessä merkitykdessä. Olisin vastannut sinulle että elämän tarkoitus on murheen karkoitus.

Vierailija
72/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi lisääntyä? Maapallo on ylikansoittunut, koska väestönmäärä on kasvanut eksponentiaalisesti eli räjähdysmäisesti viimeisen 200 vuoden aikana. Siis miksi pitäisi lisääntyä?

Ei pidä, mutta kaikki orgaaninen aine pyrkii siihen. Onneksi nykyihminen voi valita myös järkeviä vaihtoehtoja.

Vierailija
73/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen saa määritellä omalle elämälleen sellaisen tarkoituksen minkä haluaa.

t: Eri

Ihminen ei ole itse päättänyt omasta olemassaolostaan, joten sikäli hän ei myöskään voi antaa sille tarkoitusta. Toki ihminen voi antaa itselleen elämäntehtävän tai useampia sellaisia.

Minun mielestäni elämän tarkoitus on elämänkaari, ja se koskee niin ihmisiä, eläimiä kuin kasvejakin.

-eri myös.

Vierailija
74/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäällä ihmisillä ei ole ystäviä, viisaalla ihmisellä sitäkin enemmän.

Tällaisia "viisauksia" laukovat pistävät kyseenalaistamaan sosiaalisen elämän lisäarvon. Täällä näitä jaksaa lukea, koska kanssakäymisen pystyy lopettamaan tylysti, kun ei enää viitsi tutustua muiden ihmisten ajatusten juoksuun.

Vierailija
75/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jättää some, keskittyä niihin älykkäisiin hommiin ja pitää ne n. 5 läheistä pitää lähellään.

Tässä maailmassa tyhmyys lisääntyy ja sen takia kannattaa olla mahdollisimman introvertti, jos on vähänkään älyä. 

Muuten hyvä, mutta kenellä on 5 _läheistä_ ystävää? Niin monta?

Vierailija
76/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän täytyy olla joku provo? Tai sitten just hyvä esimerkki niistä keskustelutaidottomista älykkäistä.

Vierailija
77/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ylikansoittunut"...oletko jumala joka päättää milloin ihmisiä on tarpeeksi ja milloin ei? Se ettei ihmiset osaa elää siivosti ei ole ylikansoituksen vika vaan itsekkäiden ihmisten

Vierailija
78/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kummankaan aiemman kommentin kirjoittaja.

Elämän tarkoitus? Elämällä ei ole tarkoitusta tai ei-tarkoitusta. Elämä ei tähtää kuolemaan, sillä ei ole tahtoa, joten kyseenalaistan tuon päämäärän.  Jokainen saa olla asiasta mitä mieltä haluaa.

Merkitysten tarkoituksellinen etsiminen tuntuu sanana kilpaurheilulta, kuinka paljon ehdin tai kykenen elämäni aikana saavuttaa tavoitteitani. Ymmärrän kyllä, että se tuottaa tyydytystä heille jotka haluavat elää näin.

Oman elämäni mielekkääksi kokeminen ei synny tekemisestä, vaan kyvystä ajatella.

Ihminen on pakotettu tekemään, sillä ihminen ei vain voi olla. Ihmisen täytyy hengittää, syödä, juoda, liikkua, nukkua jne. Ihmiselle puhdas oleminen on mahdotonta, sillä ihmisen olemassaolo vaatii erilaisia tekoja, tai ihminen kuolee. 

Ihminen on syntynyt tekemään, ei olemaan. Sitä paitsi ajatteleminen on tekemistä, siinä missä lukeminenkin. 

Vierailija
79/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äo 139 (virallinen mensatesti) ja kyllä mulla älykkäänä on pari ystävää, mutta ne ei ole samanlaisia ystäviä kuin mitä yleisellä tasolla ajatellaan ystävistä. Eli ei ole mitään sellaista ”tyttöjen iltoja”, elämäni bestis, jaamme kaiken jne. Vaan silloin tällöin tavataan ja viestitellään.

Viihdyn parhaiten yksin, lukien, opiskellen, tehden tutkimusta sekä ajatelleen ja rakennellen hypoteeseja ja tutkien niitä.

Mutta ehkä aloittajan väittämän voisi muokata muotoon ”älykkäillä ei ole tavanomaisia ystävyyssuhteita”.

Vierailija
80/260 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huomionarvoista, että neroilla ei ole ollut ystäviä juuri lainkaan historiallisesti. Newton oli yksinäinen susi, kuten Tesla. Lähes kaikki merkittävät filosofit ovat olleet yksinäisiä susia. 

Sosiaalinen eli laumasieluinen käytös ei ole tyypillistä poikkeuksellisen älykkäille henkilöille. 

Onko todella näin, vai valitsetko nyt vain niitä esimerkkejä, jotka tukevat väitettäsi?