Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kastatte lapsenne vaikka ette usko?

Vierailija
22.04.2015 |

Olen huomannut omassa lähipiirissä että suurin osa haluaa lapsensa kastettavan vaikka eivät usko Jumalaan tai elä Raamatun oppien mukaisesti lainkaan. Mikä tässä on vanhemmilla pointtina kun haluavat liittää lapsen uskontoon uskomatta itsekään?

Kommentit (252)

Vierailija
81/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enää lainata tuota teksitä kun se täyttää koko sivun.. Uskovaiset ovat uhreja, koska ovat menneet siihen uskoon joka meille aikoinaan pakolla tuputettiin. Jos ei oltaisi tuputettu he luultavasti uskoisivat vanhoihin suomalaisiin metsän jumaliin ja mitä niitä nyt oli. En usko että tässä oisi uskosta itsestään niinkään kyse vaan ihmisen tarpeesta uskoa johonkin ja tuntea yhteisöllisyyttä. En sano että uskovaisten tapa nähdä maailma olisi sen huonompi kuin minunkaan ja tämä ei liity enää edes aiheeseen josta keskustelun aloitin alunperin.

Vierailija
82/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]

Minä uskon vaikken elä mitenkään kristillisten arvojen mukaan. Olen varma, että se Jumalalle riittää. :)

[/quote]Ei riitä. Lukisit Raamattua.

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.- Matt. 7

21. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.-Jaak.1

9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.- 1. Kor. 6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kirkollisveroa, koska minusta kirkko on ihan ok instituutio ja tekee paljon hyvää. Siksi minulla on oikeus myös tilata juhliini pappi seremoniamestariksi.

Vierailija
84/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:24"]

Kastaminen on niiiiiiiin vanhanaikaista ja typerää, ei lapsikaan siitä mitenkään nauti. Omalle lapselle pidettiin nimenaunto-juhlat (vai miten se ikinä kirjotetaankaan), ja se oli ihan kiva niin

[/quote]Nauttiko se lapsi niistä?

[/quote]Mua nauratti sama ajatus/huomio :D

Vierailija
85/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:06"]

En jaksa enää lainata tuota teksitä kun se täyttää koko sivun.. Uskovaiset ovat uhreja, koska ovat menneet siihen uskoon joka meille aikoinaan pakolla tuputettiin. Jos ei oltaisi tuputettu he luultavasti uskoisivat vanhoihin suomalaisiin metsän jumaliin ja mitä niitä nyt oli. En usko että tässä oisi uskosta itsestään niinkään kyse vaan ihmisen tarpeesta uskoa johonkin ja tuntea yhteisöllisyyttä. En sano että uskovaisten tapa nähdä maailma olisi sen huonompi kuin minunkaan ja tämä ei liity enää edes aiheeseen josta keskustelun aloitin alunperin.

[/quote]

Höh, aika outoa tuollainen uhriajattelu. Moni uskovainen on ihan onnellinen uskostaan ja sen paikalle kun vaihtaisi pakanuuden niin ei se sitä poista, että ihminen on itse vastuussa onnellisuudestaan. Ateisteissakin on paljon niitä, jotaka eivät ole ottaneet vastuuta elämästään, ei se sitä katso. 

Vierailija
86/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:39"]

Okei eli tässä ei varmaan ole niinkään kyse uskosta heillä jotka kasteen haluavat vaan perinteistä. Mun mielestä se vaan on tosi loukkaavaa oikesti uskovia kohtaan että ei uskovat kastavat lapsiansa ja ns. "ovat uskovinaan" tilaisuudessa rukoiluineen kaikkineen. En itse ikinä pystyisi kastamaan omaa lasta koska pokka ei pitäis sen Jeesustelun keskellä. AP

[/quote]

Nyt sinä kyllä jeesustelet.  Uskolla on monta muotoa. Jos olet ateistit, et mitenkään voi saarnata mikä on se ainoa oikea tapa olla kristitty. Olet varmasti ihan fiksu ihminen joten ymmärrät tuon itsekin ihan hyvin, eikö vaan? :)

[/quote]

Puhuin nyt tässä ihmisistä jotka eivät usko ja pitävät silti ristiäisiä :) En uskovaisista jotka uskoisivat Jumalaan tai Jeesukseen yhtään millään tavalal olipa niitä tapoja sitten kuinka paljon tahansa

Vierailija
87/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:06"]

Minä uskon vaikken elä mitenkään kristillisten arvojen mukaan. Olen varma, että se Jumalalle riittää. :)

[/quote]Ei riitä. Lukisit Raamattua.

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.- Matt. 7

21. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.-Jaak.1

9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.- 1. Kor. 6

[/quote]

Näin. Ei haittaa yhtään, jos mä näitä tyyppejä loukkaan kuulumalla kirkkoon.

Vierailija
88/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:24"]

Kastaminen on niiiiiiiin vanhanaikaista ja typerää, ei lapsikaan siitä mitenkään nauti. Omalle lapselle pidettiin nimenaunto-juhlat (vai miten se ikinä kirjotetaankaan), ja se oli ihan kiva niin

[/quote]Nauttiko se lapsi niistä?

[/quote]Mua nauratti sama ajatus/huomio :D
[/quote]

Tässä nyt ehkä viitattiin siihen itse kastamiseen eli lapsen pään valeluun mahdollisesti jo kylmettyneellä vedellä. EI siihen juhlaan, josta juhlakalu tuskin tajuaa mitään...

Vierailija
89/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:39"]

Okei eli tässä ei varmaan ole niinkään kyse uskosta heillä jotka kasteen haluavat vaan perinteistä. Mun mielestä se vaan on tosi loukkaavaa oikesti uskovia kohtaan että ei uskovat kastavat lapsiansa ja ns. "ovat uskovinaan" tilaisuudessa rukoiluineen kaikkineen. En itse ikinä pystyisi kastamaan omaa lasta koska pokka ei pitäis sen Jeesustelun keskellä. AP

[/quote]

Nyt sinä kyllä jeesustelet.  Uskolla on monta muotoa. Jos olet ateistit, et mitenkään voi saarnata mikä on se ainoa oikea tapa olla kristitty. Olet varmasti ihan fiksu ihminen joten ymmärrät tuon itsekin ihan hyvin, eikö vaan? :)

[/quote]

Puhuin nyt tässä ihmisistä jotka eivät usko ja pitävät silti ristiäisiä :) En uskovaisista jotka uskoisivat Jumalaan tai Jeesukseen yhtään millään tavalal olipa niitä tapoja sitten kuinka paljon tahansa

[/quote]

Koen sen rikkaudeksi, etten ole niin urautunut, ettenkö voisi pitää ristiäisiä, vaikka en uskokaan jumalaan. 

Vierailija
90/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa luterilaisista kastaa vauvoja, koska heillä ei ole hajuakaan mitä Raamatussa kasteesta lukee.

Luterilaiset tunnustuskirjat väittävät että vauva joutuu helvettiin jos ei ole ehditty kastaa ennen kuolemaa! Täysin harhaoppista. Kehtaavat väittää että Jumala heittäisi viattoman vauvan kadotukseen. Hänhän ei ole mitenkään ehtinyt vielä tehdä syntiä. Syntiä ei peritä vaan jokainen vastaa omista synneistään Jumalan edessä (jos ei usko Jeesukseen, joka vapahtaa synneistä)

Lukekaa mitä kasteesta on kirjoitettu Apostolien teot 8:ssa

35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37  Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

Hän siis tunnusti uskonsa ja ymmärsi miksi kastetaan.

Vierailija
91/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"]

Maksan kirkollisveroa, koska minusta kirkko on ihan ok instituutio ja tekee paljon hyvää. Siksi minulla on oikeus myös tilata juhliini pappi seremoniamestariksi.

[/quote]Kerrotko tilausta tehdessäsi että tarvitset seremoniamestaria juhliisi?

Tiesitkö että papin tehtävä/oikeus ristiäisissä on vain ja ainoastaan liittää lapsi seurakunnan yhteyteen = jäseneksi.

Vierailija
92/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastahan ei kasteessa liitetä uskoon, vaan seurakuntaan. Seurakunta on yhteisö, johon kuulumme ja jossa vietämme muun muassa kerhojen muodossa aikaa. 

Henkilökohtaisesti halusin kastaa lapseni tuodakseni hänet osaksi sukupolvien ketjua ja kulttuuriperimäämme. Kuulumme vähemmistökirkkoon, joten pidän erityisen tärkeänä tätä oman kulttuuriperimäni kannalta. Näin lapseni sai jotain myös minun kotimaastani sekä juuristani.

Vierailija
93/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"]

Tiesitkö että papin tehtävä/oikeus ristiäisissä on vain ja ainoastaan liittää lapsi seurakunnan yhteyteen = jäseneksi.
[/quote]Papin käytännön työ on seremoniamestarin työtä, ja he ovat siihen tottuneet.

Vierailija
94/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"]

[/quote]

Voisin vaikka kertoakin :) 

Ja mitäs se haittaa, jos papin ainoa tehtävä on liittää lapsi, sitähän se seremonia muodostuukin :)

En ole tuo, jolta kysyit.

Vierailija
95/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh, lähipiirissä on muutama perhe, jotka käy kirkossa häissä ja hautajaisissa, ja niidenkin kirkollinen osuus on pakkopullaa. Kummankin perheen lapset on kastettu, koska kuulemma a) se on perinne b) jumala on hyvä vastaus kun lapsi kysyy kuolemasta, äiti pääsee helpommalla kun sanoo vain että kuollut menee taivaaseen c) se on perinne. Sitten meitä paheksuttiin kauheasti, kun ei kastettu omaa lasta, koska ei itsekään kuuluta kirkkoon. Aika monella sukulaisella, varsinkin vanhemmilla, on se käsitys että lapsesta tulee nyt automaattisesti joku satanisti.

Vierailija
96/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:55"] Olen huomannut omassa lähipiirissä että suurin osa haluaa lapsensa kastettavan vaikka eivät usko Jumalaan tai elä Raamatun oppien mukaisesti lainkaan. Mikä tässä on vanhemmilla pointtina kun haluavat liittää lapsen uskontoon uskomatta itsekään? [/quote] Kun meidän lapset kastettiin, olin tapakristitty. Kuuluin kirkkoon, koska se tuntui oikealta ja hyvältä, vaikka en kirjaimellisesti Jumalaan uskonutkaan. Mä en näe kirkkoon kuulumisessa mitään pahaa, päinvastoin, olen itse saanut aikanani seurakunnasta ihan hyviä eväitä elämään, kulttuurikasvatusta jne. En missään nimessä ole kokenut seurakunnan jäsenyyttä itselleni taakkana vaikka mun vanhempani minut aikanaan minut seurakuntaan liittivätkin ihan omalla päätöksellään. Halusin lapsilleni samaa mitä itsekin olen saanut. Jokapäiväisessä elämässä seurakunnan jäsenyys ei mulla näkynyt juurikaan, eikä oikeastaan näy kovin isosti vieläkään, vaikka iän myötä uskoni on muuttanut muotoaan ja syventynyt. Nykyään tosin käyn kirkossa aina silloin tällöin - mun kotini lähellä on kirkko ja sinne on helppo mennä. Nautin jumalanpalvelukseen rauhoittumisesta, musiikista, yhteisestä ehtoollisesta. Kuuntelen saarnan ja mietiskelen siinä käsiteltyjä asioita. Seurankunta on yksi yhteisön muoto, kristilliset traditiot merkkaavat mulle mm. jatkuvuutta, turvaa, yhteisyyttä.. ja ne ovat myös tapa mitata aikaa ja elämänkulkua. Kaste, rippi, avioliitto, hautajaiset. Kaikki nuo ovat tärkeitä vaiheita (kristityille) ihmisille itselleen ja heidän omaisilleen. [/quote] Kukin lokeroikoon itsensä miten tahtoo, mutta minusta et kuulosta sellaiselta ei-uskovalta joista ap puhui. Kuulostat maltilliselta kristityltä.

[/quote]

Minusta ap:n kuvailevat ihmiset kuulostavat agnostikoilta: he eivät tiedä onko Jumala olemassa. He eivät kiellä Jumalan olemassaoloa kuten ateistit, mutta uskonto ei ole ollut heidän arjessaan merkittävässä roolissa. He eivät todennäköisesti pohdiskele uskon asioita juurikaan, mutta näkevät kristillisessä kulttuurissa hyviäkin arvoja. Tällainen minäkin olen ollut suurimman osan elämästäni.

Maallisesta elämäntavasta huolimatta heillä on säilynyt lapsenuskosta tms. ohut lanka joka yhdistää heidät edelleen kristillisyyteen. Ja sen ohuen langan he haluavat jatkuvan omassa lapsessaan liittämällä lapsen kasteessa siihen yhteiseen seurakuntaan  johon itsekin kuuluvat.  Minusta ajatus on ihan kaunis. En näe tuossa mitään pahaa, päinvastoin.

T: edellinen

Vierailija
97/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
8. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."--Mark.7

Johanneksen ilmestys 3

14. Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
22. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

Vierailija
98/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit

[/quote]

Mikä on se juhla jota kristityt viettävät Jeesuksen syntymän muistoksi? Nyt olen kauhean epätietoisuuden vallassa kun haluaisin tietää sen kristillisen juhlan nimen joka ei siis olekaan joulu.

Vierailija
99/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:18"]

Lastahan ei kasteessa liitetä uskoon, vaan seurakuntaan. Seurakunta on yhteisö, johon kuulumme ja jossa vietämme muun muassa kerhojen muodossa aikaa. 

Henkilökohtaisesti halusin kastaa lapseni tuodakseni hänet osaksi sukupolvien ketjua ja kulttuuriperimäämme. Kuulumme vähemmistökirkkoon, joten pidän erityisen tärkeänä tätä oman kulttuuriperimäni kannalta. Näin lapseni sai jotain myös minun kotimaastani sekä juuristani.

[/quote]

Kauniisti kuvattu. Näin itsekin ajattelen, vaikka ihan valtakirkkoon kuulunkin. :)

Vierailija
100/252 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"] Maksan kirkollisveroa, koska minusta kirkko on ihan ok instituutio ja tekee paljon hyvää. Siksi minulla on oikeus myös tilata juhliini pappi seremoniamestariksi. [/quote]Kerrotko tilausta tehdessäsi että tarvitset seremoniamestaria juhliisi? Tiesitkö että papin tehtävä/oikeus ristiäisissä on vain ja ainoastaan liittää lapsi seurakunnan yhteyteen = jäseneksi. [/quote]Papin käytännön työ on seremoniamestarin työtä, ja he ovat siihen tottuneet.

[/quote]Ei kyllä ole. Niinhän sinä ja kaltaisesi luulette kun ette syvemmin asioita ajattele/ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä