Miksi kastatte lapsenne vaikka ette usko?
Olen huomannut omassa lähipiirissä että suurin osa haluaa lapsensa kastettavan vaikka eivät usko Jumalaan tai elä Raamatun oppien mukaisesti lainkaan. Mikä tässä on vanhemmilla pointtina kun haluavat liittää lapsen uskontoon uskomatta itsekään?
Kommentit (252)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:47"]
Kyllähän ihmisen pitää oikeasti uskoa siihen mihin uskoo. Jos ensin uskoo kristinuskon olevan pelkkä oppirakennelma, niin aika vaikeaahan se on sitä mihinkään muuttaa.
Kun uskovat tajuaisivat itsekin vain uskovansa, ei tietävänsä niin heidän ei tarttis tuputtaa kellekään mitään.
[/quote]
Sinä ateistina määrittelet sen mitä on oikea usko? Älähän nyt. :)
Uskovaiset nimenomaan tajuavat uskovansa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:34"]
Joulu ei ole alunperin kristillinen juhla... kristityt vaan oli hyviä markkinoijia ja kaappasivat kaikki hienot perinnepäivät omaan käyttöön. Jopa kristillinen kirkko tunnustaa, etti jesssen syntymäpäivä ole todennäköisesti jouluna...sattui vaan olemaan Roomalaisten Auringonjumalan juhla, joka on kiva juhlapäivä jo valmiiksi.... voisi siis sanoa, että kaltaiseni teisti juhlii yhtä hyvin roomalaista auringonjumalaa, kuin mielikuvitus-jesseä.
Voit toki nähdä ja esittää asian noin mutta onko oudoksuttavaa että kristityt halusivat juhlistaa Jumalan Pojan syntymäjuhlaa? Ja melko luonnollista että ajankohdaksi valittiin entinen pakanajuhla, Kristus voitti pimeyden siinäkin mielessä, siitä siinä on tainnut olla kyse.[/quote]
[/quote]
Ok, mutta kai sitten on melko luonnollista myös, että ateistit juhlii vaikka perhettä ja porkkanalaatikkoa tuona samaisena päivänä... EI OLE KRISTILLINEN JUHLA!!!
[/quote]Voi hyvänen aika, ei ollut alunperin nyt on nimenomaan kristityille, ei tietenkään ateisteille tai johonkin muuhun kuin Kristukseen uskoville. Mikä on ongelmasi? Tuossahan vastattiin vain siihen miksi juuri joulu on kristityille Joulu. Juhlikoon kukin tai olkoon juhlimatta miten tahtoo ja minkä kunniaksi ikinä. Tätä kai moni täällä on yrittänyt sanoa. Ei tarvitse huutaa enempää, meille uskoville se on ja tulee olemaan kristillinen juhla ja kaltaisillesi ei. Kaikki hyvin :)
[/quote]
Musta ois hauska kuulla ateisteilta mitä he joulussa juhlivat, mikä on joulun juhlan ydin heille.
[/quote]
No miepä kerron oman tarinani ku satuin lukemaan tätä kummallista keskustelua.
Joulu on mulle aikaa, jolloin kokoonnun perheen ja muiden rakkaitteni kanssa yhteen. Olemme rauhassa, kaikilla on lomaa. Joulussa on omia perinteitämme, kuten tietyt ruoat, kuten isän punajuurikananmunat ja siskoni miehen täytetyt saaristolaisleivät. Joulussa on kyse rauhoittumisesta ja rakkaudesta. Jaamme lahjoja toisillemme ja nukumme pitkään, istumme siskon kanssa punaviinilasin kanssa pitkälle yöhön ja parannamme maailmaa.
En osaa oikein tarkemmin selittää, mitä juhlimme. Perhettämme. Yhdessäoloa. Sellaista hyvää rauhaa ja rakkautta. :)
[/quote]
Ihan mielenkiintoista. Mulle kristittynä kuulostaa tosi vieraalta, ihan kuin joulussa olisi vain kuoret! Teille se on tietysti eri asia. Perhe ja yhdessäolo ovat tärkeitä, mutta mä ehkä juhlin joulua sitten perheen kanssa, en niinkään perhettä itsessään. Hyvä rauha ja rakkaus ovat mulle juuri nimenomaan kristillistä joulun sanomaa.
[/quote]
Niin justiinsa. Rauha ja rakkaus kuuluu vain kristityille. Ainakin nyt ymmärrän miksi muslimit ym niin paljon sotii maailmalla, heille ei kuulu rauha ja rakkaus, sillä se on vain kristityille.
[/quote]
Miksi haluat haastaa riitaa? :( Vastaus oli ihan asiallinen eikä ketään väheksyvä. Kirjoittaja kertoi että rauha ja rakkaus ovat kristillistää sanomaa tälle kirjoittajalle. Ei siinä väitetä ettei rauhaa ja rakkautta voisi ilman uskoa. Enemmän tuossa viitataan siihen että rauha ja rakkaus on ateistikirjoittajaa ja kristittyä kirjoittajaa yhdistävä tekijä joulussa. Heillä vain on noihin tuntemuksiin erilainen lähestymistapa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:50"]
Niin, nyt mä oikeastaan keksin, miksi mä oon katkera papeille. He eivät auta ihmistä löytämään itseään, vaan ihmisen pitäisi löytää joku itsensä ulkopuolinen, ulkokultainen juttu, joka on usko. Sitten kun itse on helvetinmoisten vaikeuksien kautta löytänyt itsensä ja vaikkapa enkeliuskon, jolla tulee autuaaksi, niin sitten varmaan nytkin tulee joku tähän ketjuun jeesustelemaan, että "kyllä pappi voi sun kanssa siitä puhua". Niin, nyt, kun mä oon jo löytänyt sen! Nyt kun mä oon jo saanut avun! Kiitos aivan toisten auttajien. Ei kirkon. Ja selän takana papilla on kaksi sormea ristissä ja se säälittelee minua, kun en usko just jeesukseen ja kuolemaan ristillä. Vaikka mä oon onnellinen ja voin hyvin. Sen ne voi tajuta, mut ne ei tajua auttaa muuta kuin sen tyhmän, jäykän uskonsa kautta ja sori vaan, mut mä en arvosta sellaista "auttamista". Se ei olisi ikinä ainakaan auttanut minua eikä se näytä auttavan puolta suomalaisista, kun juuri kukaan ei usko tarkkaan kirkon opetuksiin.
[/quote]
Oletko sinä se joka pappi-inhostaan huolimatta haluaa kutsua papin iloiseen perhejuhlaansa? Olet mielenkiintoinen tapaus, ihan oikeasti kiinnostaa mitkä on ne perimmäiset syyt tällaiseen ristiriitaiseen toimintaan.
Kaunan taustoja tässä jo selvititkin. Jotenkin tulee mieleen että edelleen toivoisit että pappien edustama kirkko voisi tuoda sinulle rauhaa. Et ehkä enää usko että näin kävisi, mutta silti hiukan toivot niin. Voi mennä ihan metsäänkin tämä analyysi, mutta tuollainen ajatus tulee mieleen. Ehkä enkeliuskossasi ei ole rituaaleja joita kuitenkin elämääsi haluaisit? Nappaat rituaalit kristillisyydestä, kun et ole muuta ratkaisua tähän toistaiseksi keksinyt?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:33"]Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.--Joh. 14
[/quote]
Minä keskustelin tästä papin kanssa menetettyäni läheisen joka ei kuulu kirkkoon. Hän sanoi ettei sinne taivaaseen pääsyssä katsota sitä kuka on maksanut kirkollisveroa. Itsellänikin jonkinlainen enkeliusko on, raamattu menee vähän liian pitkälle. Eroajatusta pyörittelen ja todnäk toteutan.
Miksi ateistit viettävät pakanarituaaleja? Eivthän pakanat ole ateisteja. Ottakaa asioista selvää.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 07:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:50"]
Niin, nyt mä oikeastaan keksin, miksi mä oon katkera papeille. He eivät auta ihmistä löytämään itseään, vaan ihmisen pitäisi löytää joku itsensä ulkopuolinen, ulkokultainen juttu, joka on usko. Sitten kun itse on helvetinmoisten vaikeuksien kautta löytänyt itsensä ja vaikkapa enkeliuskon, jolla tulee autuaaksi, niin sitten varmaan nytkin tulee joku tähän ketjuun jeesustelemaan, että "kyllä pappi voi sun kanssa siitä puhua". Niin, nyt, kun mä oon jo löytänyt sen! Nyt kun mä oon jo saanut avun! Kiitos aivan toisten auttajien. Ei kirkon. Ja selän takana papilla on kaksi sormea ristissä ja se säälittelee minua, kun en usko just jeesukseen ja kuolemaan ristillä. Vaikka mä oon onnellinen ja voin hyvin. Sen ne voi tajuta, mut ne ei tajua auttaa muuta kuin sen tyhmän, jäykän uskonsa kautta ja sori vaan, mut mä en arvosta sellaista "auttamista". Se ei olisi ikinä ainakaan auttanut minua eikä se näytä auttavan puolta suomalaisista, kun juuri kukaan ei usko tarkkaan kirkon opetuksiin.
[/quote]
Oletko sinä se joka pappi-inhostaan huolimatta haluaa kutsua papin iloiseen perhejuhlaansa? Olet mielenkiintoinen tapaus, ihan oikeasti kiinnostaa mitkä on ne perimmäiset syyt tällaiseen ristiriitaiseen toimintaan.
Kaunan taustoja tässä jo selvititkin. Jotenkin tulee mieleen että edelleen toivoisit että pappien edustama kirkko voisi tuoda sinulle rauhaa. Et ehkä enää usko että näin kävisi, mutta silti hiukan toivot niin. Voi mennä ihan metsäänkin tämä analyysi, mutta tuollainen ajatus tulee mieleen. Ehkä enkeliuskossasi ei ole rituaaleja joita kuitenkin elämääsi haluaisit? Nappaat rituaalit kristillisyydestä, kun et ole muuta ratkaisua tähän toistaiseksi keksinyt?
[/quote]
No en sanoisi että haluaisin rauhaa. Ei mulla ole mitään epäuskoa kuolemanjälkeisyydestä suuntaan tai toiseen. Haluan hyvän elämän tässä elämässä. Kirkko ei ollut siinä minua tukemassa eikä auttamassa ja se on mulle nykyään ihan sama tai ei ainakaan minun häviöni. Jos kirkonkaan. Enkä oikein näe noita rituaaleja elämäni keskiössä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:23"]
Ja kun en tiedä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, en usko voivani asiaan vaikuttaa. Miten voisin?
Miten se nyt menikään...parasta toivoa parasta ja pelätä pahinta, vai? ;)
Olisi ihan hassua jos se olisi sen pahempaa kuin maallinen elämäkään. Tai toisaalta kaikki voi vain päättyä... Olen ihminen joka tipun aina jaloilleni, eiköhän niin ole tässäkin asiassa.
[/quote]http://www.vauva.fi/keskustelu/4451294/ketju/helvetti_on_todellinen_ja_ikuinen_paikka
[/quote]
Jahas, nyt ei riitä raamatunlauseet, otetaan avuksi av
[/quote]Sekin on mun aloitus :) Ja kyllä siellä jatkuu Raamatun lauseet.
[/quote]
Oh no, vai pitäisikö sanoa OMG. ;) No, en viitti avata kumminkaan.
[/quote]Pelottaako? ;)
[/quote]
Ei, vaan haukotuttaisi. Mieluummin luen muropakettia.
Hävetkää, te uskovaiset jotka yritätte pelotella helvetillä niitä jotka eivät usko. Terveisin uskovainen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:32"]
En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, mutta syitä on monia. Samoista syistä pysyn itsekin kirkon jäsenenä, vaikka en uskossa olekaan.
- Islamisaation vastustus. Uusien uskontojen on helpompi vallata alaa arvotyhjiöstä, kuin käännyttää ihmisiä pois omasta uskonnostaan.
- Kirkon hyväntekeväisyyden tukeminen. Seurakunnasta saa nopeiten konkreettista apua ilman lomakesotaa ja keskustelemaan pääsee lähes aina jos on todellinen tarve. Seurakunta tekee paljon hyvää monilla eri tahoilla, ja tahdon tukea tätä työtä vaikka en uskontoa tuekaan.
- Lapsi- ja nuorisotyö tarjoaa monipuolisesti kerhoja ja tapahtumia, enkä tahdo olla vapaamatkustaja.
[/quote]
Miksi tämä on saanut alapeukkuja, eikö täällä saanutkaan vastata kysymykseen? Mitä pahaa tässä vastauksessani oli???
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:32"]
En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, mutta syitä on monia. Samoista syistä pysyn itsekin kirkon jäsenenä, vaikka en uskossa olekaan.
- Islamisaation vastustus. Uusien uskontojen on helpompi vallata alaa arvotyhjiöstä, kuin käännyttää ihmisiä pois omasta uskonnostaan.
- Kirkon hyväntekeväisyyden tukeminen. Seurakunnasta saa nopeiten konkreettista apua ilman lomakesotaa ja keskustelemaan pääsee lähes aina jos on todellinen tarve. Seurakunta tekee paljon hyvää monilla eri tahoilla, ja tahdon tukea tätä työtä vaikka en uskontoa tuekaan.
- Lapsi- ja nuorisotyö tarjoaa monipuolisesti kerhoja ja tapahtumia, enkä tahdo olla vapaamatkustaja.
[/quote]
Miksi tämä on saanut alapeukkuja, eikö täällä saanutkaan vastata kysymykseen? Mitä pahaa tässä vastauksessani oli???
[/quote]
Ihmiset inhoavat järjenkäyttöä asioissa, joissa heillä itsellään tunteet määräävät.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:34"]
Joulu ei ole alunperin kristillinen juhla... kristityt vaan oli hyviä markkinoijia ja kaappasivat kaikki hienot perinnepäivät omaan käyttöön. Jopa kristillinen kirkko tunnustaa, etti jesssen syntymäpäivä ole todennäköisesti jouluna...sattui vaan olemaan Roomalaisten Auringonjumalan juhla, joka on kiva juhlapäivä jo valmiiksi.... voisi siis sanoa, että kaltaiseni teisti juhlii yhtä hyvin roomalaista auringonjumalaa, kuin mielikuvitus-jesseä.
Voit toki nähdä ja esittää asian noin mutta onko oudoksuttavaa että kristityt halusivat juhlistaa Jumalan Pojan syntymäjuhlaa? Ja melko luonnollista että ajankohdaksi valittiin entinen pakanajuhla, Kristus voitti pimeyden siinäkin mielessä, siitä siinä on tainnut olla kyse.[/quote]
[/quote]
Ok, mutta kai sitten on melko luonnollista myös, että ateistit juhlii vaikka perhettä ja porkkanalaatikkoa tuona samaisena päivänä... EI OLE KRISTILLINEN JUHLA!!!
[/quote]Voi hyvänen aika, ei ollut alunperin nyt on nimenomaan kristityille, ei tietenkään ateisteille tai johonkin muuhun kuin Kristukseen uskoville. Mikä on ongelmasi? Tuossahan vastattiin vain siihen miksi juuri joulu on kristityille Joulu. Juhlikoon kukin tai olkoon juhlimatta miten tahtoo ja minkä kunniaksi ikinä. Tätä kai moni täällä on yrittänyt sanoa. Ei tarvitse huutaa enempää, meille uskoville se on ja tulee olemaan kristillinen juhla ja kaltaisillesi ei. Kaikki hyvin :)
[/quote]
Musta ois hauska kuulla ateisteilta mitä he joulussa juhlivat, mikä on joulun juhlan ydin heille.
[/quote]
Yhdessäoloa, talvea, Suomen kulttuuria (ilman hengellisyyttä).
Miksi suomalaiset juhlivat Juhannusta? Tyyliin kukaan ei tiedä sen kristillistä taustaa vaan juhlii silloin keskikesää yms
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:35"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"] JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit [/quote] Kyllä Joulu on kristillinen juhla, ei siitä mihinkään pääse. Sen sijaan se mistä Joulu on lähtöisin, eli Saturnalia, ei ole kristillinen. Menee näköjään joiltain käsitteet sekaisin :) Mikä on se juhla jota kristityt viettävät Jeesuksen syntymän muistoksi? Nyt olen kauhean epätietoisuuden vallassa kun haluaisin tietää sen kristillisen juhlan nimen joka ei siis olekaan joulu. [/quote] [/quote] Ei ole. Joulu on germaaninen talvijuhla, englanniksi yule. Tällöin mm. uhrataan pakanallinen uhrilahja, sika. Ymmärrän että voi olla heikkolahjaisille hankalaa ymmärtää ja/tai ottaa selvää.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta; vietätkö sinä joulua? Onko se sulle siis ennen muuta germaaninen talvijuhla? Onko sulla jokin pakanallinen uskonto vai oletko sittenkin ateisti? Jos olet ateisti, minkä vuoksi / minkä kunniaksi sinä joulua juhlit?