Miksi kastatte lapsenne vaikka ette usko?
Olen huomannut omassa lähipiirissä että suurin osa haluaa lapsensa kastettavan vaikka eivät usko Jumalaan tai elä Raamatun oppien mukaisesti lainkaan. Mikä tässä on vanhemmilla pointtina kun haluavat liittää lapsen uskontoon uskomatta itsekään?
Kommentit (252)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"] Maksan kirkollisveroa, koska minusta kirkko on ihan ok instituutio ja tekee paljon hyvää. Siksi minulla on oikeus myös tilata juhliini pappi seremoniamestariksi. [/quote]Kerrotko tilausta tehdessäsi että tarvitset seremoniamestaria juhliisi? Tiesitkö että papin tehtävä/oikeus ristiäisissä on vain ja ainoastaan liittää lapsi seurakunnan yhteyteen = jäseneksi. [/quote]Papin käytännön työ on seremoniamestarin työtä, ja he ovat siihen tottuneet.
[/quote]Ei kyllä ole. Niinhän sinä ja kaltaisesi luulette kun ette syvemmin asioita ajattele/ymmärrä.
[/quote]
Meille se on. Ei siinä TARVITSE olla sen suurempaa syvällisyyttä, se, joka väittää niin on kuin sanoisi, ettei ateisti voi olla syvällinen. Minun elämässäni syvällisyys vain on eri paikassa. Miksei voi hyväksyä kirkkoa ja pappia, vaikka ei usko kirkon höpötyksiin? Ei minun ole pakko väkisin hakea seremoniasta syvällisyyksiä, mutta ei se silti tarkoita, ettenkö ajattelisi syvällisesti.
Miksi se pitäisi jollakin tavalla perustella? Enkä usko, että kenellekään siitä kovin suurta haittaa on koitunut! (Ja niille ketkä edelleen väittävät vastaan, eihän ihminen nimeäänkään saa itse valita, joten miksi seurakuntaan liittäminen olisi jotenkin eri juttu, molemmat voi kuitenkin muuttaa jälkikäteen)
Päinvastoin jos itse kuuluu kirkkoon ja on ollut kirkkohäät, niin voisi kysyä, että miksi suistat lapsesi sille tielle, ettei hän ehkä käy rippileiriä silloin kun se menee vähällä vaivalla ja joutuu sitten vihkiytymään maistraatissa tai jossain muualla, muttei voi astella alttarille, ellei sitten pänttää kasteeseen vaadittavaa jargonia aikuisiällä?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:11"]Joulu on alun perin pakanallinen juhla, valon juhla. Juhlitaan sitä kun päivät pitenee, mennään kohti valoisempia päiviä.. Ja tämä on fakta
Kannattaa ottaa asioista selvää
[/quote]
Ihan sama mitä se on joskus ollut, kyllä sitä kuitenkin on jo aika pitkään ollut Suomessa Jeesuksen syntymäjuhla.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:18"]
Lastahan ei kasteessa liitetä uskoon, vaan seurakuntaan. Seurakunta on yhteisö, johon kuulumme ja jossa vietämme muun muassa kerhojen muodossa aikaa.
Henkilökohtaisesti halusin kastaa lapseni tuodakseni hänet osaksi sukupolvien ketjua ja kulttuuriperimäämme. Kuulumme vähemmistökirkkoon, joten pidän erityisen tärkeänä tätä oman kulttuuriperimäni kannalta. Näin lapseni sai jotain myös minun kotimaastani sekä juuristani.
[/quote] Niin no suorastaan uskoonhan ketään ei voi kastaa koska ensin pitää tulla usko ja sitten siitä uskosta tunnusmerkkinä otetaan kaste. Kaste on Jeesuksen jalanjäljissä seuraamista ja näyttö siitä, että "haluan tehdä niinkuin Sinä Jeesus meitä pyysit tekemään". Toisaalta LAPSIKasteessa lapsi liitetään "pyhäin yhteyteen, yhteiseen srk taan ja yhteiseen uskoon", eli siltäosin se on "uskoon liittämistä".
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:11"]Joulu on alun perin pakanallinen juhla, valon juhla. Juhlitaan sitä kun päivät pitenee, mennään kohti valoisempia päiviä.. Ja tämä on fakta Kannattaa ottaa asioista selvää [/quote] Ihan sama mitä se on joskus ollut, kyllä sitä kuitenkin on jo aika pitkään ollut Suomessa Jeesuksen syntymäjuhla.
[/quote]Ja Jeesushan on Maailman Valo :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:18"]
Lastahan ei kasteessa liitetä uskoon, vaan seurakuntaan. Seurakunta on yhteisö, johon kuulumme ja jossa vietämme muun muassa kerhojen muodossa aikaa.
Henkilökohtaisesti halusin kastaa lapseni tuodakseni hänet osaksi sukupolvien ketjua ja kulttuuriperimäämme. Kuulumme vähemmistökirkkoon, joten pidän erityisen tärkeänä tätä oman kulttuuriperimäni kannalta. Näin lapseni sai jotain myös minun kotimaastani sekä juuristani.
[/quote]
Kauniisti kuvattu. Näin itsekin ajattelen, vaikka ihan valtakirkkoon kuulunkin. :)
[/quote]
Kiitos. Mietin asiaa kyllä tarkasti, mutta olen ollut tyytyväinen päätökseen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:56"]
Me emme ole kastaneet lapsiamme, kun emme itsekään kuulu kirkkoon. Nimiäiset pidimme, oli rento ja lämmin juhla. Kummitkin on, ja en välitä pätkääkään, jos joku paheksuu kirkon tapojen "omimista". Olen ollut myös sukulaislapsen kastejuhlassa kerran. Tuli todettua, että ei ois meidän juttu. Hemmetin vaivaannuttava tilaisuus!
[/quote]
Minusta taas nimiäiset ovat kuin kotikutoinen tilkkupeitto verrattuna arvokkaaseen antiikkipitsikastemekkoon. Eli jälkimmäisessä oli ainakin meidän suvussamme arvokkuutta, ei vaivaannuttavaa, koska nautin high society -tavoista ja tilanteista.
[/quote]
Muah! High society! :D
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit [/quote] Kyllä se nyt vaan on :)
[/quote]
Tuostahan tässä keskustelussa olikin kyse. AP
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]
JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit
[/quote] Kyllä Joulu on kristillinen juhla, ei siitä mihinkään pääse. Sen sijaan se mistä Joulu on lähtöisin, eli Saturnalia, ei ole kristillinen. Menee näköjään joiltain käsitteet sekaisin :)
Mikä on se juhla jota kristityt viettävät Jeesuksen syntymän muistoksi? Nyt olen kauhean epätietoisuuden vallassa kun haluaisin tietää sen kristillisen juhlan nimen joka ei siis olekaan joulu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:07"]
Maksan kirkollisveroa, koska minusta kirkko on ihan ok instituutio ja tekee paljon hyvää. Siksi minulla on oikeus myös tilata juhliini pappi seremoniamestariksi.
[/quote]Johan tuo kertoo paljon että käyttää seremoniamestari-nimitystä. Enkä muuten ole tottunut enkä mitenkään miellä itseäni seremoniamestariksi, ainakaan silloin kun on kyse työstäni/pappeudestani. Muussa ominaisuudessa saatan olla ystäväni juhlissa jopa seremoniamestari mutta silloin ei ole kyse hengellisyydestä eikä mistään liturgiasta. Esim bestman kaverin häissä on usein seremoniamestari, ei suinkaan pappi.
Samoin ristiäisissä se on ihan joku muu joka johdattaa juhlan kulkua (kahvipöytään, vie ohjelmaa eteenpäin jos jotain sellasita on, saa vieraat viihtymään keskenään yms)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit [/quote] Kyllä se nyt vaan on :)
[/quote]
Tuostahan tässä keskustelussa olikin kyse. AP
[/quote]
Keskustelu yleensä lähtee rönsyilemään julkisella palstalla. Jos et sitä kestä, niin suosittelen jättämään nämä palstat jatkossa rauhaan :)
Voisiko olla että ne jotka lapsensa kastavat eivät yksinkertaisesti ajattele asiaa sen syvällisemmin? Se vaan on ollut tapana ja se vain tehdään. Helppoa ja yksinkertaista, eikä tarvii selitellä kenellekään. En kyllä tajua miksi he olettavat minun olevan osallisena tällaiseen pilkkaan ja hihhulointiin, saisivat tehdä keskenänsä niiden kanssa jotka eivät myöskään ajattele
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit [/quote] Kyllä se nyt vaan on :) [/quote] Tuostahan tässä keskustelussa olikin kyse. AP [/quote] Keskustelu yleensä lähtee rönsyilemään julkisella palstalla. Jos et sitä kestä, niin suosittelen jättämään nämä palstat jatkossa rauhaan :)
[/quote]
Niin julkisella palstalla saan ilmaista myös mielipiteeni siitä mihin suuntaan keskustelu on menossa? Ota hiekka pois tiedätkyllämistä :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:55"]
Olen huomannut omassa lähipiirissä että suurin osa haluaa lapsensa kastettavan vaikka eivät usko Jumalaan tai elä Raamatun oppien mukaisesti lainkaan. Mikä tässä on vanhemmilla pointtina kun haluavat liittää lapsen uskontoon uskomatta itsekään?
[/quote]
Toivovat, että lapsi uskoisi.
Voisiko olla että ne jotka lapsensa kastavat eivät yksinkertaisesti ajattele asiaa sen syvällisemmin? Se vaan on ollut tapana ja se vain tehdään. Helppoa ja yksinkertaista, eikä tarvii selitellä kenellekään. En kyllä tajua miksi he olettavat minun olevan osallisena tällaiseen pilkkaan ja hihhulointiin, saisivat tehdä keskenänsä niiden kanssa jotka eivät myöskään ajattele
[/quote]
Miksi koet kastejuhlan pilkkaamisena? Tuksin kukaan olettaa sinun osallistuvan mihinkään sellaiseen, jonka koet itsellesi ahdistavaksi. Ehkäpä nämä lapsensa kastejuhlaan kutsuneet eivät ole tienneet että jättäisit mieluummin osallistumatta vakaumuksesi vuoksi. Tuskinpa he kiusallaan sinua pyytävät mukaan. :)
Ja kyllä seurakuntaan saa kuulua vaikka ei aktiivinen hartaudenharjoittaja olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:03"]
[/quote]
Miksi koet kastejuhlan pilkkaamisena? Tuksin kukaan olettaa sinun osallistuvan mihinkään sellaiseen, jonka koet itsellesi ahdistavaksi. Ehkäpä nämä lapsensa kastejuhlaan kutsuneet eivät ole tienneet että jättäisit mieluummin osallistumatta vakaumuksesi vuoksi. Tuskinpa he kiusallaan sinua pyytävät mukaan. :)
Ja kyllä seurakuntaan saa kuulua vaikka ei aktiivinen hartaudenharjoittaja olisikaan.
[/quote]
Ihmiset jotka eivät usko kokoontuvat leikkimään uskovaisia hetkeksi. Uskon pilkkaamista.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:14"]JOULU EI OLE KRISTILLINEN JUHLA ymmärtäkää idarit [/quote] Kyllä se nyt vaan on :) [/quote] Tuostahan tässä keskustelussa olikin kyse. AP [/quote] Keskustelu yleensä lähtee rönsyilemään julkisella palstalla. Jos et sitä kestä, niin suosittelen jättämään nämä palstat jatkossa rauhaan :)
[/quote]
Niin julkisella palstalla saan ilmaista myös mielipiteeni siitä mihin suuntaan keskustelu on menossa? Ota hiekka pois tiedätkyllämistä :)
[/quote]
Ei minua ärsytä, halusin vain neuvoa kun vedit herneen nenään.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:11"]
Joulu on alun perin pakanallinen juhla, valon juhla. Juhlitaan sitä kun päivät pitenee, mennään kohti valoisempia päiviä.. Ja tämä on fakta
Kannattaa ottaa asioista selvää
[/quote]
Kumma juttu, että ateistit ei ikinä mainitse juhlivansa pakanajuhlaa ja silti käy joulupukki, eikä mikään pelottava pakanapukki lapsia pelottelemassa. Kannattaisi ottaa asioista selvää, disney-pukki tai coca-cola pukki miten sitä nyt haluaakin kutsua on suhteellisen tuore, mutta länsimainen kristillinen perinne.
[/quote]
No meillä kyllä käy suomalainen nuuttipukki väärinpäin käännetty turkki päällä. Ole sinä niin kokisuskovainen kuin haluat.
[/quote]
Käykö teillä joulupukkia llenkaan? Eivätkös nuuttipukit kierrä nuutinpäivänä?