Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri: lapsen lihavuus on vanhempien vastuulla

Vierailija
22.04.2015 |

Meni sekä lapselta että koko meidän perheeltä päivä pilalle, kun tyttö oli käynyt päivällä koulun lääkärillä. Siellä ensin hirveät saarnat painosta. Lopulta kyseinen lääkäri tuli vielä iltapäivällä melkein puhelinlankoja pitkin meille töihin. Kyllä tiedämme, että tyttö on saanut paljon painoa, kun pituutta ei enää tule. Lääkäri kuitenkin puhui todella tylysti: "mitä siis oikein syötätte lapsellenne? miksi ette valvo hänen syömistään? Se on teidän vastuullanne".

Nyt tyttö on koko iltapäivän itkenyt huoneessaan eikä tullut edes syömään. Tällä tavalla nuorille tulee vain lisää syömishäiriöitä. Miksei nuorten voi antaa olla vähän pyöreitä? Kyllä he laihtuvat, kun ikää tulee.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Kenen vastuulla alaikäisen paino on, ellei vanhempien?

Toivottavasti tyttö sai tästä kipinän ja huolehtii itse omasta terveydestään, kun huoltajat ei siihen nähtävästi kykene. Enkä ole itse mikään anorektinen luuviulu, vaan ihan normaalipainoinen. Yläasteella painonnousuni oli tosi hurja, mutta se lihominen loppui siihen, kun en halunnut muiden koulussa kiusaavan ylipainoni takia.

Vierailija
42/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH on usein vähän koholla nopean kasvun vaiheessa, varsinkin ylipainoisilla. Näi sanoi lastenlääkäri joka perehtynyt lasten kilpirauhasjuttuihin

Tiedätkö ihan varmasti mitä lapsesi syö kun et ole paikalla? Oman lapsen painonnousu sai selityksensä kun käytiin tutkimaan lapsen roskapussia: täynnä karkkipapereita, pullapusseja, limpparipulloja ym. Sitä ennen ihmeteltiin miksi samalla liikunta ja ruokamäärällä paino rupes nouseen liikaa

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:10"]

Ymmärrän pahan mielesi, ap. Lapsemme on myös saanut runsaasti painoa vuoden aikana, vaikka ruokatottumukset ja liikunnan määrä on pysynyt samana kuin ennen. Syömme siis aika terveellisesti ja kohtuudella ja lapsi liikkuu 1-2 tuntia päivässä. Karkkeja, limsoja tai mitään herkkuja emme syö, koska lapsi ei niistä pidä aistiyliherkkyytensä takia. Kuitenkin syy lapsen lihomiselle vieritettiin heti vanhempien vastuulle, ilman mitään sen tarkempia selvityksiä. Itse saimme sitten kysellä, voisiko lihominen johtua jostain muusta, esim. kilpirauhasesta tms. Kilpirauhasarvo olikin sitten verikokeissa ylärajoilla, ja nyt lapsen kilpirauhasarvoja seurataan kevään ajan.

Tuota vanhempien syyllistämstä en siis ymmärrä, eiköhän kaikki vanhemmat saa tarpeeksi tietoa terveellisestä ruokavaliosta ja pyri sitä mahdollisuuksiensa ja voimavarojensa mukaan noudattamaan. Herkässä asiassa tarvittaisiin tukea eikä syyllistämistä, ja olisihan se asiallista selvittää ne ylipainon syytkin, ennen kuin aletaan syyttelemään.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavan ahkera lääkäri, jos jaksoi soittaa teille vanhemmille keskustellakseen asiasta.

Vierailija
44/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:16"]

Kenen muun vika se voi olla kun vanhempien? Eikö olisi tärkeä puuttua itse ongelmaan, eikä pahoitella mieltä siitä, miten asia on esitetty. 

[/quote]

No vertaa esimerkiksi tuohon tapaukseen, jossa painonnousun syy olikin sairaus. Siinä ei vanhempien syyttely asiaa paljon edistä asiaa.

Tämän palstan ortorektikot on kyllä oikeasti pihalla kuin lumiukot, toivottavasti teidän lapsenne saavat ajoissa apua.

[/quote]

Sekin on vanhempien vastuulla vaatia lääkäreiltä tutkimuksia ja hoitoja asiasta, VARSINKIN jos on jo yritetty perinteiset ruoka ja liikunta. Housessa oli kerran jakso asiasta. Siinä oli todella vastuunsa kantava vanhempi, ja niin sen pitäisi mennä. Ei auta parkumiset siitä, että kaikkensa tehdään, eikä mitään auta. Siinä vaiheessa huudetaan oikeasti lääketiede apuun. 99% tapauksissa ongelma kuitenkin ratkaistaan ihan vain oikealla ruualla.

Vierailija
45/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö tasan sitä ruokaa mitä vanhemmat kotiin laahaa. Itse olen jo 7-vuotiaalle pojalleni kertonut, että tietty ruoka lihottaa. Tottakai lapsi valitsee herut,jos niitä saa. Me ei osteta koskaan mitään epäterveellistä ruokaa kotiin, ei juoda mehuja. Karkkia ja mehua saa kerran viikossa.
On se okeesti kamala katsoa, kn tulee lihavia perheitä vastaan ja säälittää se lapsi, kun vanhempien takia tulee läskiksi.
Sairauskin hoi lihottaa, mutta silloin yleensä ei ole koko perhe läskejä. Kllä se vaan näkyy päillepä n, kn katselee perheitä, että mllaiset on liikunta ja ruokailtottumykset

Vierailija
46/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan täysjärkinen vanhempi kutsu lastaan vain "vähän pullukaksi" tuolla BMI:llä. Eli tämä ei ole totta. Ja jos tilanne olisi totta niin ei lääkärin raivoaminen auta tilannetta mitenkään. Vanhemmat ja ylipainoinen teini vain vetäytyvät poteroonsa, eivätkä enää ota vastaan niitä asiallisiakaan neuvoja. Lääkärin ja terveydenhoitohenkilöstön tulisi aina ajatella potilaansa parasta. Mikä missäkin tilanteessa auttaa ja vie asiakasta eteenpäin. Siinä ei auta haukkua tai itkettää teiniä, jos halutaan häntä auttaa pääsemään normaaliin painoon. Eri asia tietysti on jos halutaan nöyryyttää ja purkaa jotain omia läskifobiatraumoja asiakkaaseen. Tätäkin nimittäin tapahtuu ihan "ammattilaistenkin" toimesta, näistä palstafobikoista nyt puhumattakaan.

Vierailija
47/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:56"] Ylipainohan on infektioperäinen ongelma, eli kaikki syy olisi että lääketiede sen hoitaisi. Mikrobisairaudethan lääketiede tulisi hoitaa, VAI MITÄ? LÄÄKETIEDE ON SE HUMPUUKIMAISIN TIEDE KAIKISTA. Lihavuutta tulee MONESSA PAKKAUKSESSA. Olkoon sitten kokonaisvaltaista ylipainoa, vyötärölihavuutta, tai bulimiaa, KAIKKI ON INFEKTIOPERÄISTÄ. Ja siihen sopii ESIMERKIKSI antibioottihoito. [/quote] Tämä oli yksi sekopäisimmistä viesteistä mitä olen av:llä lukenut ja se on jo aika paljon sanottu. [/quote] TE olette tässä sekopäitä. Todista väitteeni vääräksi, apina. Vähäaivoiset hampuusit, häipykää tältä palstalta.

[/quote]

Todistustaakka on sinulla, ystävä hyvä.

Vierailija
48/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Periaatteessa olen lääkärin kanssa samaa mieltä, että ruokailutottumukset opitaan kotoa ja ei teinit enää kovin helposti laihdu, jos on painoa kertynyt. Mieluumminkin painoa kertyy yleensä vaan lisää. Tosin lääkärin tapa esittää asia on tosiaankin väärä, tuollaisella aiheuttaa vaan lapsille syömishäiriöitä. Mun mielestä vanhempien pitäisi vaivihkaa keventää ja terveellistää ruokia, jos on paino-ongelmia.

Vierailija
49/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asia ilmaistiin tökerösti, mutta oikeassa hän oli.

Vierailija
50/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa esittää asia on väärä, mutta tottahan se on. Lapsen ylipaino on vanhemman vastuulla. Jos omat keinot painonhallintaan ei riitä, niin tulee hakea apua.

Vierailija
51/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tainnut olla kovin asiantunteva lääkäri. Mikäli paino-ongelmaa on, ei sitä noin aleta hoitamaan että itketetään lasta ja haukutaan vanhemmat. Lopputuloksen kannalta parempi lähestymistapa olisi kannustava ja valistava. Ja antaa erityisesti niitä käytännön keinoja painonhallintaan.
Lapsia ei myöskään ikinä kannata aliarvioida. Muistan omasta lapsuudestani miten joskus viidennen luokan lääkärintarkastuksessa lääkäri alkoi kehua miten minulla on juuri oikean mallinen kroppa urheiluun :DD. En ollut lainkaan liikunnallinen ja koska pituuskasvu ei ollut vielä alkanut olin tanakka. (Kun vanhoista kuvista katsoo niin en kuitenkaan varsinaisesti lihava) Lääkärin ilmeisenä tarkoituksena oli kannustaa minua liikkumaan. Muistan vieläkin sen häpeän tunteen kun tajusin lääkärin pitävän minua idioottina läskinä. No tanakkuus korjautui itsestään kasvun ja teini-iän myötä. Liikunnan ilon löysin vasta aikuisena.

Vierailija
52/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsen ylipaino on vanhempien syytä! Mielestäni verrattavissa pahoinpitelyyn. Enkä puhu mistään pienestä lapsenpyöreydestä vaan oikeasta ylipainosta. Lääkäri käyttäytynyt väärin jos on lapselle asiasta kovasti saarnannut, mutta teille vanhemmille öitä yt toivottavasti ku nin puhuttelun!

Vierailija
53/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lapsi on teini, kun ei kerran kasva enää.

Vierailija
54/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:34"]Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Periaatteessa olen lääkärin kanssa samaa mieltä, että ruokailutottumukset opitaan kotoa ja ei teinit enää kovin helposti laihdu, jos on painoa kertynyt. Mieluumminkin painoa kertyy yleensä vaan lisää. Tosin lääkärin tapa esittää asia on tosiaankin väärä, tuollaisella aiheuttaa vaan lapsille syömishäiriöitä. Mun mielestä vanhempien pitäisi vaivihkaa keventää ja terveellistää ruokia, jos on paino-ongelmia.
[/quote] Toisaalta jos kyse on lapsesta, joka tekee jo itse valintoja välipalojen suhteen ja käy kaupassa, niin hänenkin tulee tietää missä mennään.

Vierailija
55/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tyttö on? On tietysti ikävää jos lääkäri on saanut hänet itkemään, mutta on parempi puuttua asiaan nyt kuin myöhemmin. Lapsen elintapoihin on helpompi puuttua kuin aikuisen, ja lihavuuteen liittyviä sairauksia ei ehkä pääse kehittymään. Nyt on tärkeää, että te suhtaudutte asiaan kylmän järkevästi. Ette mene mukaan tytön itkemiseen, vaan lohdutatte ja aloitatte yhdessä elämäntaparemontin. Ei ole normaalia että lapsi lihoo, vaikka kasvu pysähtyy. Lapsen syömisissä ja energiankulutuksessa on epäsuhta, joka on helposti korjattavissa. 

Vierailija
56/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on aivan oikeassa. Vanhempien tehtävä on huolehtia lasten terveydestä ja ravitsemuksesta.

Kurjaa kuitenkin kun lapsi itkee sitä mihin vanhemmat on syyllisiä... eihän se hänen vikansa ole!

Vierailija
57/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ei enää laihdu, jos pituuskasvu on jo loppunut. Usein siinä vaiheessa painoa alkaa kertymään vain lisää ja lisää iän myötä.
Lääkäri olisi voinut sanoa asiallisemminkin, jos siis on saarnannut pahasti tytölle. On mielestäni kuitenkin oikein kysyä ruokailutottumuksista ja soittaa vanhemmille. Minuakin kiinnostaisi lääkärinä, mikä on runsaan painonnousun taustalla. Voisihan taustalla olla vaikka joku ongelma kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tai syömishäiriö kuten BED. Lääkäri tekisi virheen, jos ei puuttuisi asiaan.
Minun mielestäni tärkeintä on kannustaa lasta terveellisempiin elintapoihin. Laihduttaminen ei ole pääasia, vaan parempi kunto ja hyvät elämäntavat.
Voittehan koko perhe alkaa syömään terveellisemmin tai harrastaa yhdessä jotain, ehkä se kannustaa tyttöä kun hän huomaa, että koko perhe elää samalla tavalla.

Vierailija
58/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän tavalla se ikä laihduuttaa jos lapsi ei enää kasva?
nim. yli 30-v joka tuppaa vain lihomaan, pituuskasvu loppunut yli 20 vuotta sitten

Vierailija
59/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:47"]Tai sitten ei enää laihdu, jos pituuskasvu on jo loppunut. Usein siinä vaiheessa painoa alkaa kertymään vain lisää ja lisää iän myötä.
Lääkäri olisi voinut sanoa asiallisemminkin, jos siis on saarnannut pahasti tytölle. On mielestäni kuitenkin oikein kysyä ruokailutottumuksista ja soittaa vanhemmille. Minuakin kiinnostaisi lääkärinä, mikä on runsaan painonnousun taustalla. Voisihan taustalla olla vaikka joku ongelma kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tai syömishäiriö kuten BED. Lääkäri tekisi virheen, jos ei puuttuisi asiaan.
Minun mielestäni tärkeintä on kannustaa lasta terveellisempiin elintapoihin. Laihduttaminen ei ole pääasia, vaan parempi kunto ja hyvät elämäntavat.
Voittehan koko perhe alkaa syömään terveellisemmin tai harrastaa yhdessä jotain, ehkä se kannustaa tyttöä kun hän huomaa, että koko perhe elää samalla tavalla.
[/quote]
Näin juuri. Ja asiasta kannattaa puhua suoraan ja kaunistelematta mutta tottakai asiallisesti ja ystävällisesti. Tämä oli oman tarinani pointti. t. 5

Vierailija
60/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri huusi noin. Sairastuin anoreksiaan ja oli liki etten kuollut. Suomessa pauhataan vaan lihavuudesta, mutta anoreksia on myös yleinen. Siitä ei vain puhuta.