Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yöllä yksin kotona=lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
05.04.2015 |

Minkäikäisen uskaltaa jättää yöksi kotiin jos vaikka naapuri huomaa että me vanhemmat emme ole kotona ja tekee lastensuojeluilmoituksen?

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työkkäri pakottaa karenssin uhalla ala-asteikäisen lapsen tukiverkottoman yksinhuoltajan työhön, jossa yövuoroja? Mikään mll tms. hoitajan palkkaaminen joka ikiseksi yö- tai iltavuoroksi ei ole ratkaisu, koska kuluineen veisi melkein koko vuoron palkan ja koko palkasta ei jäisi vuokran jälkeen enää juuri mitään.

Voiko työkkäri siis pakottaa karenssin uhalla rikkomaan lastensuojelulakia?

Vierailija
2/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:38"]Lähestyt asiaa väärältä kantilta. Sun pitää miettiä, minkä ikäisenä sinun lapsesi on valmis olemaan yksin yötä kotona. Ohjenuorana voisin antaa, että ei ainakaan ala-asteikäisenä vielä. [/quote]Jättääkö joku hullu ala-asteikäisen yöksi yksin kotiin?

[/quote]

Mun ala-asteikäinen nukkuu yönsä, ei hän istu sängyn laidalla voivottelemassa, kuinka kamalaa on olla yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:18"]

Mut jätettiin yöksi yksin jo silloin kun olin vasta ehkä 11-vuotias. Hyvin pärjäsin kun oli ruokaa kaapissa ja viihdyin tietokoneella pelaillessa ja jutellessa nettikavereille. Samassa rapussa asui onneksi luotettavia ihmisiä kuten luokkalaiseni jos hätä olisi tullut. Riippuu varmaankin lapsesta että onko valmis olemaan yksin yötä. Uskaltaako olla, onko varmaa ettei tee tyhmyyksiä ja esim. karkaa, onko omatoiminen ja pärjää jne.

[/quote]

Mä olin 11-vuotiaana 4 päivää yksin kotona, vilperi isoveljeni oli pantu mummolaan siksi aikaa. Vanhemmilla oli pakkomeno ja olivat pestanneet alakerran naapurintädin joka ilta käymään kysymässä, miten menee. Muistan tuosta viikosta, että oli ihan kivaa. Ainoa ikävä puoli oli se naapurintäti, minusta oli noloa olla jonkun puolitutun kontrolloitavana, kun ei kerran ollut mitään hätää.

Vierailija
4/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:26"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:09"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"] Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin. [/quote] On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten. [/quote] Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat? [/quote] Yksi hyvin konkreettinen uhka on sosiaalisen median välityksellä nopeasti ja laajalle leviävä huhu tyhjästä talosta. Nimenomaan siis niissä tapauksissa, joissa yksin kotiin jäävä teini kutsuu pari kaveria yökylään ja katsomaan leffaa tms. [/quote] No, en pitäisi tuota uhkana, vaan tyhmyytenä, kun on jäänyt pelisäännöt nuoren kanssa sopimatta. Kyllä niitä bileitä on ennenkin pidetty, kun vanhemmat ovat poissa koko viikonlopun. Ei kylläkään silloin, jos vanhempi menee vain yöksi töihin. [/quote] Uhka on nimenomaan se, että vaikka nuoren kanssa sopisi pelisäännöt, homma voi silti lähteä lapasesta paljon helpommin kuin silloin ennen. Ilman, että oma nuori pystyisi edes itse vaikuttamaan asiaan. [/quote] Kyllähän nuori pystyy itse vaikuttamaan asiaan. Ei ole pakko laittaa mitään kaikille avointa bilekutsua Facebookiin.

[/quote]

Nuori pystyy vaikuttamaan vain omiin tekemisiinsä, ei siihen mitä koulukaveri päättää jakaa omille kavereilleen ja nämä vielä eteenpäin. Tämä pitäisi jokaisen tietää.

[/quote]

Jos ei pidä bileitä, ei ole mitään tietoa, mitä jakaa.

Vierailija
5/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää kyllä ne lapset joita ei edes 15veenä uskalla jättää yöksi kotiin.Ihan hullua.Oppiiki lapsesi pärjäämään yksin?Siitä on vain 3 vuotta täysikäisyyteen,jolloin moni muuttaa jo pois ja pitäisi ruoka hankkia,maksaa laskut, elanto jostain..Mitä jos vanhemmille sattuisi jotain eikä nuori pärjää edes yhtä yötä yksin??Ei ihme että on uusavuttomuutta..

Vierailija
6/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 01:58"]

Yhdeksän vuotiaan lapsen pitäisi pärjätä yö yksinään, kun yh-äiti on yövuorossa. Aika erikoista, että jos saman lapsen jättäisi yksin mennäkseen baariin niin lasu-ilmoitusta tulisi.

[/quote]

Noh, mun mielestä yh-äidillä täytyy olla turvaverkko kunnossa, jos vuorotyötä ottaa vastaan. Eli lapsella on aina hoitaja tai ainakin luotettava aikuinen naapurissa, jos äiti on vuorotyön takia pois kotoa.

Baariin meno taas on vapaaehtoista ja saattaa viitata alkoholiongelmaan, jos yh-äiti ei pysy poissa baareista, vaikka lapsi on yksin kotona. On siinä ero siihen, että on töissä.

Vierailija
7/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:00"]

En ole jättänyt edes 15 vuotiasta yksin kottin yöksi.

[/quote]

No nyt kiireen vilkkaan järjestämään nuorelle mahdollisuus olla edes joskus yksin kotona.

Vierailija
8/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]

Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.

[/quote]

On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
[/quote]
Mitkä riskit?

Vierailija
9/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin varmaan 13 vuotiaana ekan kerran yksin yön kotona, ja saatoin olla koko viikonlopunkin. Nautin vain kun sai kavereiden kanssa olla rauhassa ja usein olikin joku kaveri seurana. En halunnut kulkea vanhempien mukana. Ajoittain aina "pakottivat" mukaan mökille ym. Mutta yleensä jäin kotiin. Jo ala-asteella olin vastuussa mm. koiran ulkoilutuksista ja ruokkimisista kun vanhemmilla yritys pyöritettävänä. Ihme holhoamista täällä joillakin!

Vierailija
10/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aika hyvä kysymys, että minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin. Tällä palstalla vastaus on usein, että ei minkään ikäistä. Alle 13-vuotias on liian pieni ja voi pelätä, ja sitä isompi järjestää samantien kotibileet ja panee poika- /tyttökaverinsa kanssa.

Joskus kysyttiin, minkä ikäisenä lapset voi päästää keskenään uimaan? Vastaus oli suurinpiirtein sama: ei niin minkään ikäistä. Pienempi ei osaa uida ja hukkuu, hieman isompi leikkii hukutusleikkejä ja hukkuu, teini kännää ja hukkuu.

Vierailija
11/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Olen opettaja ja kyllä kummeksuisin, jos alaluokkaikäinen kertoisi olleensa yön yksin kotona. Sosiaalinen media vaanii ihan silloinkin, kun vanhemmat ovat kotona, mutta itselleni pahimmat kauhuskenaariot ovat tulipalo tai jokin tapaturma. Jo esim. sekin, että lapsi herää yöllä vessaan ja lukko jumiutuu, on mielestäni riittävä syy olla jättämättä lasta yksin yöksi. 

Siitä voidaan keskustella maailman tappiin saakka, kuinka todennäköisiä nuo tapahtumat ovat, mutta pienikin riski on riski. Toinen huomionarvoinen pointti on se, että entä jos sinulle tapahtuu jotain? Kolari, sairauskohtaus? Tietääkö joku, että lapsi on kotona?

Vierailija
12/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisin lapselta, mitä mieltä hän on siitä, että hoitaisi itsensä yksin nukkumaan. Jos sanoo, että onnistuu, antaisin siihen mahdollisuuden ja kysyisin sen jälkeen uudestaan, miltä tuntui. Jos ilta sujui hyvin, en epäröisi jättää yöksi uudestaankin, jos olisi tarvetta.

Vierailija
13/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse haluaa ja uskaltaa, niin 13-14 vuotta lienee jonkinlainen järkevä alaraja.

Lastensuojeluilmoituksesta en osaa sanoa, mutta vaikea uskoa että tulisi mitään seuraamuksia 13-14-vuotiaan jättämisestä yksin kotiin. Ilmoituksen naapurit voivat varmasti kuitenkin tehdä tuonikäisestäkin, eri asia sitten mitä viranomaiset tekevät.

Vierailija
14/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
15/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala mitä pullamössöihmisiä. Kyllä minä ainakin olin jo 10-vuotiaana yksin kotona kun yh-äiti teki vuorotyötä!

Vierailija
16/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita "lapsi harhaili yöpuvussa etsimässä äitiään baarista"-uutisia aina välillä on lehdissä. Surullista, että niin monen mielestä on ok jättää lapset heitteille.

Vierailija
17/187 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jättänyt edes 15 vuotiasta yksin kottin yöksi.

Vierailija
18/187 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen, ehkä....

Vierailija
19/187 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyt asiaa väärältä kantilta. Sun pitää miettiä, minkä ikäisenä sinun lapsesi on valmis olemaan yksin yötä kotona. Ohjenuorana voisin antaa, että ei ainakaan ala-asteikäisenä vielä.

Vierailija
20/187 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]Lukiolaisen, ehkä....
[/quote]Oikeasti? 16-17 vuotiaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä