Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri: lapsen lihavuus on vanhempien vastuulla

Vierailija
22.04.2015 |

Meni sekä lapselta että koko meidän perheeltä päivä pilalle, kun tyttö oli käynyt päivällä koulun lääkärillä. Siellä ensin hirveät saarnat painosta. Lopulta kyseinen lääkäri tuli vielä iltapäivällä melkein puhelinlankoja pitkin meille töihin. Kyllä tiedämme, että tyttö on saanut paljon painoa, kun pituutta ei enää tule. Lääkäri kuitenkin puhui todella tylysti: "mitä siis oikein syötätte lapsellenne? miksi ette valvo hänen syömistään? Se on teidän vastuullanne".

Nyt tyttö on koko iltapäivän itkenyt huoneessaan eikä tullut edes syömään. Tällä tavalla nuorille tulee vain lisää syömishäiriöitä. Miksei nuorten voi antaa olla vähän pyöreitä? Kyllä he laihtuvat, kun ikää tulee.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:13"]

Ihan hirveitä ihmisiä täällä.... Ihan oikeasti, jos lapsi on pienestä pitäen sen luonteinen, että viihtyy enemmän paikallaan kuin urheiluharrastuksissa tai pihaleikeissä, mutta tykkää kuitenkin samoista ruuista, kuin ne liikkuvammatkin lapset, niin lapselle pitäisi alkaa syöttää salaatteja ja kieltää karkkipäivät? Ja jos teini alkaa pyöristyä siinä vaiheessa, kun ne mahdolliset vanhempien pakottavat urheiluharrastukset jäävät, pituuskasvu loppuu ja viikkorahat käytetään heseruokaan.... Olis kyllä kiva nähdä ne vanhemmat, jotka saavat teininsä "huolehtimaan linjoistaan". Mä oon niin kyllästynyt tähän vanhempien jatkuvaan syyllistämisen milloin mistäkin aiheesta. 

[/quote]

Läskistä lapsesta tulee usein läski aikuinen ja läski keski-ikäinen, ja lihavuus on osatekijä useissa sairauksissa ja vaivoissa jotka tulevat tälle yhteiskunnalle tuhottoman kalliiksi. Lihavuus voi johtaa myös mielenterveysongelmiin. Lihavuus on erittäin tärkeää hoitaa pois lapselta. 

Vierailija
22/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihvat lapset pitäs ottaa huostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutuksesi voisin kertoa, että meillä toinen lapsi on paljon pullukampi kuin toinen. Syntymästä asti huomannut eron, samaa ruokaa syövät ja samankokoisia annoksia. Olen yrittänyt aikoinani vaikka mitä kommervärkkejä saada pullukkaa hoikkumaan mutta ei! :D
Murrosikää odotellessa, jospa tuo tuosta tasoittuu...

Vierailija
24/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa! Jos tämä on totta, niin tarvitsette nopeasti apua.

Tiedäthän, että tuolla BMI:llä lapsesi on todellisessa vaarassa. Diabetes ja muut terveysriskit vaanivat nurkan takana ja lapsesi saattaa jopa kuolla ylipainoon, mikäli siihen ei puututa ajoissa.

Hakekaa apua ja pian.

Vierailija
25/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:31"]

Jaa, en ole kyllä provo. Uskokaa tai älkää, lapsi on pyöreä ja kyllä hänestä siis näkee, että ylipainoa on, mutta en sairaalloisen lihavaksi koskaan menisi sanomaan. Lapsi on myös isoluinen ja roteva, kuten isänsäkin.

ap

[/quote]

Mullakin on "isoluinen", pitkä ja "roteva" 13v mutta silti hän on 170cm/58 kiloa eikä tosiaankaan mikään keijukainen.

Vierailija
26/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:40"]Lohdutuksesi voisin kertoa, että meillä toinen lapsi on paljon pullukampi kuin toinen. Syntymästä asti huomannut eron, samaa ruokaa syövät ja samankokoisia annoksia. Olen yrittänyt aikoinani vaikka mitä kommervärkkejä saada pullukkaa hoikkumaan mutta ei! :D
Murrosikää odotellessa, jospa tuo tuosta tasoittuu...
[/quote]
Tällaisia geneettisiä eroja ihmisten välillä todistetusti on, vaikkeivat luonnostaan laihat sitä tahdokaan ymmärtää...

Vierailija
27/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:28"]

14 vuotta on ikää. BMI 36 eli ei edes kamalan lihava, vaikka tietty lapsen pyöreä.

ap

[/quote]

Ei voi olla muuta kuin provo.. Ja kyllä, näen näitä "liikunnallisia" autolla jumpassa käyviä vyötärölihavia nuoria neitejä töissäni. Vanhemmat, syökää perheen kanssa kunnon ruokaa eikä mitään *****.  Ja liikkukaa, muutenkin kuin autoon pyörähdys ja autosta pyörähdys.

Vierailija
28/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:56"]

Ylipainohan on infektioperäinen ongelma, eli kaikki syy olisi että lääketiede sen hoitaisi. Mikrobisairaudethan lääketiede tulisi hoitaa, VAI MITÄ? LÄÄKETIEDE ON SE HUMPUUKIMAISIN TIEDE KAIKISTA. Lihavuutta tulee MONESSA PAKKAUKSESSA. Olkoon sitten kokonaisvaltaista ylipainoa, vyötärölihavuutta, tai bulimiaa, KAIKKI ON INFEKTIOPERÄISTÄ. Ja siihen sopii ESIMERKIKSI antibioottihoito.

[/quote]

Tämä oli yksi sekopäisimmistä viesteistä mitä olen av:llä lukenut ja se on jo aika paljon sanottu.

[/quote]

veit varpaat suustani :D ehkä guru Antti Heikkilä saapui juuri vauva.fi-foorumille?

Vierailija
29/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit saattavat esim sekoittaa suoliston toimintaa ja lihottaa siten ettekö oikeasti tiedä? Pastör on ollut kova jätkä kun on aikoinaan yrittänyt selittää ihmiselle että ilmassa on mikrobejakin jotka ei näy.

Vierailija
30/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pahan mielesi, ap. Lapsemme on myös saanut runsaasti painoa vuoden aikana, vaikka ruokatottumukset ja liikunnan määrä on pysynyt samana kuin ennen. Syömme siis aika terveellisesti ja kohtuudella ja lapsi liikkuu 1-2 tuntia päivässä. Karkkeja, limsoja tai mitään herkkuja emme syö, koska lapsi ei niistä pidä aistiyliherkkyytensä takia. Kuitenkin syy lapsen lihomiselle vieritettiin heti vanhempien vastuulle, ilman mitään sen tarkempia selvityksiä. Itse saimme sitten kysellä, voisiko lihominen johtua jostain muusta, esim. kilpirauhasesta tms. Kilpirauhasarvo olikin sitten verikokeissa ylärajoilla, ja nyt lapsen kilpirauhasarvoja seurataan kevään ajan.

Tuota vanhempien syyllistämstä en siis ymmärrä, eiköhän kaikki vanhemmat saa tarpeeksi tietoa terveellisestä ruokavaliosta ja pyri sitä mahdollisuuksiensa ja voimavarojensa mukaan noudattamaan. Herkässä asiassa tarvittaisiin tukea eikä syyllistämistä, ja olisihan se asiallista selvittää ne ylipainon syytkin, ennen kuin aletaan syyttelemään.

Vierailija
31/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen muun vika se voi olla kun vanhempien? Eikö olisi tärkeä puuttua itse ongelmaan, eikä pahoitella mieltä siitä, miten asia on esitetty. 

Vierailija
32/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:31"]

Jaa, en ole kyllä provo. Uskokaa tai älkää, lapsi on pyöreä ja kyllä hänestä siis näkee, että ylipainoa on, mutta en sairaalloisen lihavaksi koskaan menisi sanomaan. Lapsi on myös isoluinen ja roteva, kuten isänsäkin.

ap

[/quote]

isoluinen? Kumma kun ihmiset laihtuu, niin ei olekaan enää "isoluinen". Eihän se helppo ole myöntää, jos on itse asian laiminlyönyt, mutta nyt se herätys on tullut, niin toimikaa. 

Vierailija
33/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Paljonko se sun teinisi painaa ja on pitkä? Laitapa nyt kaikki luvut tiskiin.

Vierailija
34/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:56"]

Ylipainohan on infektioperäinen ongelma, eli kaikki syy olisi että lääketiede sen hoitaisi. Mikrobisairaudethan lääketiede tulisi hoitaa, VAI MITÄ? LÄÄKETIEDE ON SE HUMPUUKIMAISIN TIEDE KAIKISTA. Lihavuutta tulee MONESSA PAKKAUKSESSA. Olkoon sitten kokonaisvaltaista ylipainoa, vyötärölihavuutta, tai bulimiaa, KAIKKI ON INFEKTIOPERÄISTÄ. Ja siihen sopii ESIMERKIKSI antibioottihoito.

[/quote]

Tämä oli yksi sekopäisimmistä viesteistä mitä olen av:llä lukenut ja se on jo aika paljon sanottu.
[/quote]

TE olette tässä sekopäitä. Todista väitteeni vääräksi, apina. Vähäaivoiset hampuusit, häipykää tältä palstalta.

Vierailija
35/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 19:16"]

Kenen muun vika se voi olla kun vanhempien? Eikö olisi tärkeä puuttua itse ongelmaan, eikä pahoitella mieltä siitä, miten asia on esitetty. 

[/quote]

No vertaa esimerkiksi tuohon tapaukseen, jossa painonnousun syy olikin sairaus. Siinä ei vanhempien syyttely asiaa paljon edistä asiaa.

Tämän palstan ortorektikot on kyllä oikeasti pihalla kuin lumiukot, toivottavasti teidän lapsenne saavat ajoissa apua.

Vierailija
36/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on hirveä taakka lapselle kantaa. Minä en ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olin hieman pullukka lapsi. Sellainen, jolla on pömppömaha jne. Kotona syötiin ihan roskaa, joka päivä herkkuja (jäätelöä, mehujäitä, vanukkaita, pitsaa, pannaria, piirakoita, paahtoleipää, pullaa...). En jaksanut liikkua kavereiden mukana, hiihtäessäkin jäin aina kilometrikaupalla jälkeen. Liikuntatunneilla valittiin aina vikana joukkueeseen ja olin todella kömpelö. Tuollaiset vaikuttavat nuoren itsetuntoon todella pahasti. Sairastuin lopulta syömishäiriöön ja laihduin sen myötä luisevaksi ja treenasin itseäni niin että liikunnannumero vaihtui ysiksi, mutta olo oli tietenkin entistä pahempi. Vielä nykyäänkään, kun olen jo aikuinen äiti-ihminen, en osaa hallita syömisiäni, koska en saanut kotoa hyvää mallia.

Vierailija
37/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:28"]14 vuotta on ikää. BMI 36 eli ei edes kamalan lihava, vaikka tietty lapsen pyöreä.

ap
[/quote]
Miksi provoilet? Yrität saada taas yhden "haukutaan porukalla läskejä" -ketjun aikaiseksi? Eikö sinun elämässä ole sisältöä? Oletko mielisairas?

Vierailija
38/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle terkka sanoi hyvin suoraan etten saisi yhtään lihota kun olin 170cm ja 59kg ysiluokan terveystarkastuksessa. Vuotta aiemmin olin painanut 52kg ja silloin sanoi ettei yhtään haittaisi jos saisin vähän lisää painoa. Mutta tuo olikin 80-luvun lopulla jolloin ylipainoisia oli 1/30:sta. Ap on tainnut nähdä vähän liikaa ylipainoisia ympärillään kun pitää omaansa rotevana tuolla BMI:llä.

Vierailija
39/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:34"]

Ihan hirveitä ihmisiä täällä.... Ihan oikeasti, jos lapsi on pienestä pitäen sen luonteinen, että viihtyy enemmän paikallaan kuin urheiluharrastuksissa tai pihaleikeissä, mutta tykkää kuitenkin samoista ruuista, kuin ne liikkuvammatkin lapset, niin lapselle pitäisi alkaa syöttää salaatteja ja kieltää karkkipäivät? Ja jos teini alkaa pyöristyä siinä vaiheessa, kun ne mahdolliset vanhempien pakottavat urheiluharrastukset jäävät, pituuskasvu loppuu ja viikkorahat käytetään heseruokaan.... Olis kyllä kiva nähdä ne vanhemmat, jotka saavat teininsä "huolehtimaan linjoistaan". Mä oon niin kyllästynyt tähän vanhempien jatkuvaan syyllistämisen milloin mistäkin aiheesta. 

[/quote]

Läskistä lapsesta tulee usein läski aikuinen ja läski keski-ikäinen, ja lihavuus on osatekijä useissa sairauksissa ja vaivoissa jotka tulevat tälle yhteiskunnalle tuhottoman kalliiksi. Lihavuus voi johtaa myös mielenterveysongelmiin. Lihavuus on erittäin tärkeää hoitaa pois lapselta. 

[/quote]

En väitä vastaan. Mutta silti vanhempien vastuulla voi mun mielestäni olla "vain" tehdä parhaansa. Sen enempään ei kukaan pysty. Ja jos se ei riitä, niin ei ole oikein tuomita vanhempia huonoiksi. Lihavuushan voi johtua myös vaikka jostain sairaudesta tai lääkityksestä. Silti katsotte oikeudeksenne paheksua oletusarvoisesti kaikkia pulleiden lasten vanhempia. En arvosta pätkääkään. 

Vierailija
40/63 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:34"]

[/quote]

[/quote]

En väitä vastaan. Mutta silti vanhempien vastuulla voi mun mielestäni olla "vain" tehdä parhaansa. Sen enempään ei kukaan pysty. Ja jos se ei riitä, niin ei ole oikein tuomita vanhempia huonoiksi. Lihavuushan voi johtua myös vaikka jostain sairaudesta tai lääkityksestä. Silti katsotte oikeudeksenne paheksua oletusarvoisesti kaikkia pulleiden lasten vanhempia. En arvosta pätkääkään. 

[/quote]

Ap:n ongelma on nyt se, että hän ei pysty näkemään lapsen tolkutonta lihavuutta. Hän syyttelee lääkäriä, joka on syystä erittäin huolissaan lapsen terveydestä. Lihavalla lapsella voi esimerkiksi olla alkava sepelvaltimotauti tai kakkostyypin diabetes, tai molemmat, lihavuudesta johtuvaa hengenahdistusta ja uniapneaa. Sellainen lapsi tarvitsee ulkopuolista apua, jos vanhempien paras yrittäminen ei riitä. Nuorilla on toki paljon muitakin ongelmia, eihän lihavuus ole ainoa. Kaikissa niissä on vanhemmilla vastuu siitä, että lapselle hankitaan apua ja lasta tuetaan. Kukaan ei voi sitä vaatia, että vanhemmat yksin ratkaisevat kaikki pulmat. Eikä lihavuusongelmakaan ratkea hetkessä. Kuitenkin jos asenne on se, että lääkäri on paha, kun nostaa kissan pöydälle, ja lapsi on korkeintaan lapsenpyöreä, tämä vanhempi ei ole vielä ihan sisällä tilanteessa.