Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Tykkään yläosasta hyvin istuvista housuista. Joulusuklaiden ja (ja vähän pidemmän joulu-) loman päättymisen jälkeen olin lähdössä töihin ja housujen nappi ei mennyt kiinni. Väkivalloin sain kiinni, mutta jouduin tekemään koko päivän töitä (sähkö-) työpöydän äärellä seisaaltaan, koska istuen tuntui niin pahalta. :D Päätin, että en siirry tilavampiin housuihin, vaan hoidan itseni siihen kuntoon, että vaatteet mahtuvat taas päälle. Housut muistuttakoon joka minuutti siitä, että herkut saa nyt jäädä.
Samiksia tuossa asiassa siis :) Mulla alkoi kiristää toppahousut. Löysimmät farkkuni menevät päälle, mutta istuessa makkara muistuttaa, että suklaat pysykööt kaupassa.
t. vararengas
Keräsin viime vuodelta kaikki kuitit ja olen muutenkin pitänyt kirjaa kaikista menoista ja tuloista. Herkkuihin mennyt monta sataa viime vuoden aikana. Mulla on ollut joku ihmeen pakkomielle karkkiin, suklaaseen, sipseihin ym oikeastaan aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.
Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.
Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.
Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.
...
Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia. Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat. 16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.
Naisille muutenkin suositellaan 14/10 paastoa, toimii paremmin, koska naisilla nyt vaan on kaikenlaiset hormonitoiminnat erilaisia kuin miehillä. Alla artikkeli 14/10 paastosta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maltillinen-patkapaasto-auttaa-laih…;
Myöskään kilpirauhasongelmista kärsiville pätkäpaastoa/paastoa ei suositella, vaan heille tasainen energian saanti on tärkeää. Toki kaikissa asioissa on poikkeuksia, mutta esim. minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä pätkäpaastoilu toimi ollenkaan, kokeiltu on. Tuleehan sitä väkisinkin yön aikana jonkilainen paastoilu toteutettua, mutta en tarkoituksella koeta pätkäpaastoilla. Toisaalta en ole enää muutamaan vuoteen saanut painoa alas, vaikka mitä kikkakolmosia on tullut kokeiltua ja verikokeet näyttävät, että kaikki on ok. En tiedä mikä jumittaa ...
Tuo pätkäpaastohan noudattaa samaa kaavaa kuin kaikki muutkin kalorirajoitukset/dieetit. Huomaamattaan tulee päivän aikana syötyä vähemmän kcl, kun ruoat pitää mahduttaa esim. 8 tuntiin, siksi sitä harrastava vannoo sen laihduttavan, vaikka ei huomaa että syö vähemmän kuin ennen. Eli ei niinkään pätkäpaasto laihduta, vaan energian vähyys. Onhan se vaikeampaa 8 tunnissa syödä sama määrä kuin joku muu syö 10 tai 12 tunnissa. Tietty ruoat voivat olla todella rasvaisia ja energiapitoisia ja saa saman määrän kcl kuin muut, mutta yleensä pätkäpaastoiluun kuuluu muutenkin ruokien ja elämäntapojen muuttaminen terveellisemmiksi ja paremmiksi.
Mutta kukin toimii miten parhaaksi kokee ja kokeilemalla selviää mikä laihdutuskeino itselle sopii.
Ohis
En tiedä miksi palsta sylttää vastaukseni, joten tässä uusi yritys
No minä olen nainen ja paastoan joka toinen päivä. Kilpirauhas, sokeri ym arvot ovat hyvässä kuosissa. Käyn säännöllisesti verikokeissa. En laske mitään kaloreita, syön ruokapäivinä mitä huvittaa ja silti tämä malli sopii minulle. En ole myöskään lisännyt liikuntaa. Sehän ei oikeastaan ole merkityksellistä laihdutuksessa. Terveyden kannalta toki, mutta se on eri asia.
Käyt ilmeisesti verikokeissa yksityisellä.
Kyllä. Onko sillä jotain väliä?
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle miten ihminen edes voi lihoa sinun painoiseksi ?
Olen itse ollut aina hoikka, joten mietin millä rahalla, ja kuinka paljon ihmiset syövät lihoakseen kymmeniä kiloja.
Jos syö normaalia perusruokaa, joskus herkkuja, kaikkea kohtuudella, miten voi lihota noin paljon ??
Olen itse yli 50- vuotias, painanut nuoresta lähtien saman verran, 55 kg, yli 170 cm, en koskaan laihduttanut.
Mitä teet tässä keskustelussa? Laihdutus 2022 -keskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut aina hoikka, joten mietin millä rahalla, ja kuinka paljon ihmiset syövät lihoakseen kymmeniä kiloja.
Jos syö normaalia perusruokaa, joskus herkkuja, kaikkea kohtuudella, miten voi lihota noin paljon ??
Olen itse yli 50- vuotias, painanut nuoresta lähtien saman verran, 55 kg, yli 170 cm, en koskaan laihduttanut.
Served. 😎
Kaksi viikkoa kohta tammikuuta takana. Miten ketjulaisilla on lähtenyt painonpudotus käyntiin? Mikä toimii, missä on opeteltavaa vai kosahtiko homma heti alkumetreillä? Onko olo parempi vai huonompi?
Itse tiputin kalorit n. 2500kcal -> 1700kcal, muutin ruokavaliota enemmän kasvispainotteisemmaksi, korvasin osan lihasta palkokasveilla ja syönyt kolme kertaa päivässä ilman välinaposteluja. Liikuntaa lisännyt vähitellen kävelystä ja joogasta punttitreeniin.
Maha on ikävästi turvoksissa mikä ei toisaalta yllätä, kuitumäärä on varmaan kolminkertainen entiseen verrattuna. Öisin ei meinaa saada nukuttua tai siis uni ei tule, on vähän ylivirkeä olo. Nälkä ei ole kuin yöpaaston jälkeen. Melkeen 600kcal/ateria eestä saa syödä aika paljon safkaa. Puntti nousee hyvin, mikä yllätti, kalorit on kuitenki entiseen nähden aika vähäiset.
Tää mahan turvotus vaan on ihan perseestä ja syö motivaatiota vaikka olo on muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa kohta tammikuuta takana. Miten ketjulaisilla on lähtenyt painonpudotus käyntiin? Mikä toimii, missä on opeteltavaa vai kosahtiko homma heti alkumetreillä? Onko olo parempi vai huonompi?
Itse tiputin kalorit n. 2500kcal -> 1700kcal, muutin ruokavaliota enemmän kasvispainotteisemmaksi, korvasin osan lihasta palkokasveilla ja syönyt kolme kertaa päivässä ilman välinaposteluja. Liikuntaa lisännyt vähitellen kävelystä ja joogasta punttitreeniin.
Maha on ikävästi turvoksissa mikä ei toisaalta yllätä, kuitumäärä on varmaan kolminkertainen entiseen verrattuna. Öisin ei meinaa saada nukuttua tai siis uni ei tule, on vähän ylivirkeä olo. Nälkä ei ole kuin yöpaaston jälkeen. Melkeen 600kcal/ateria eestä saa syödä aika paljon safkaa. Puntti nousee hyvin, mikä yllätti, kalorit on kuitenki entiseen nähden aika vähäiset.
Tää mahan turvotus vaan on ihan perseestä ja syö motivaatiota vaikka olo on muuten hyvä.
Palkokasvit turvottavat. Terveellisiä kuitenkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkokasvit turvottavat. Terveellisiä kuitenkin ovat.
Mikään ei ole terveellistä, jos aiheuttaa vaivoja.
Olen yrittänyt syödä mahdollisimman kasvispainotteisesti ja kerran päivässä tuhdimman aterian, koska se pitää nälän poissa. Herkkuja haluttaa välillä, mutta olen onnistunut olemaan ilman. Vähitellen sokerikoukusta eroon ja tilalle uudet elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin laihdutuksen viime syksynä. Painoa oli 100kg. Painan nyt 85kg ja aloitin ketoruokavalion. Tarkoitus olisi saada vielä 20kg pois. Pituutta mulla on 165cm
Mulla muuten ihan sama tilanne (paitsi toi ruokavalio) ja samat mitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä juurikin on se avain "en ole koskaan laihduttanut".
Veikkaan, että painaisin aika paljon vähemmän ellen olisi koskaan laihduttanut. Menin painonvartijohin ekaa kertaa kun painoin 69 kiloa (172 cm). Työkaveri sai houkuteltua kaveriksi ja siitä se jojoilu alkoi. Kahdessa viikossa tippui 5 kiloa. Kunnes ne tuli tuplana takaisin. Kun erosin avioliitosta, ei ruoka maistunut, taas paino tippui lähelle 60 kiloa.
Nyt, 30 vuotta myöhemmin painan 100 kiloa. Laihduttaminen lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, iltapäivälehdistähän ne terveystiedot kannattaa lukea :D
Ei, pätkäpaasto ei "sovi kaikille terveille aikuisille". Jos se sopii sulle niin hienoa, anna palaa, mutta älä esitä siitä virheellisiä väittämiä.
Ihan asiantuntijan mielipide iltsarin hömppätoimittajan klikkienkalastelun sijasta: https://patrikborg.blogspot.com/2018/09/patkapaastoilu-ja-kalorivajeen…
😈 Irvaile rauhassa, mutta eihän siinä kirjoituksessa ketään käsketty noudattamaan yhtään mitään. Et näköjään vaan hyväksy, että palstalla voi esittää omia mielipiteitä omista kokemuksistaan. On kuitenkin mukavaa, mikäli joku osaa antaa ystävällisen palautteen, mikäli joku kirjoittaa virheellistä tietoa. Noudata sinä vaan niitä omiasi, tiedän, eikun siis oletan, että saat niistä täydellisimmän tyydytyksen. Iloisen, onnellisen ihmisen tuskin tarvitsee kulkea muiden perässä ja rääpiä muiden sanomisia, ehkä osaamatta muodostaa omasta kokemastaan oman tarinansa. Sanon kuitenkin sen, että kenenkään ei ole hyvä olla yksin aihe vapaa palsta ei saa olla koko elämä ja toivon, että löydät henkilön jonka kainalossa tunnet olosi turvalliseksi. Rakkautta saava/antava ihminen tuskin keskittää elämänsä toisten mielipiteiden varaan. Tsemppiä projektiisi uskon, että onnistut laihduttamaan tämän laihdutus 2022 vertaistuen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin on mennyt. Viikko takana, 72 kg->70,5 kg ja mahan levein kohta 90 cm->85 cm. Tietty aluksi nesteet vähenee, jatkossa paino ja sentit katoavat tietty hitaammin.
Kaloreita fat secretin avulla laskien olen pitänyt n. 600-70 kcal päivittäistä vajetta.
Olo on jo vähän kevyempi eikä niin turvonnut ja tukkoinen. Suklaaseen en ole koskenut. Motivaatio on aika kova, kun en tykkää omasta ulkomuodostani tällä hetkellä.
t. vararengas
Hyppään myös mukaan, kun keksin tavan mitä lähden toteuttamaan. 164/74 nainen ja tavoite olisi saada noin 10kg pois. Vettä tulee juotua 3-5litraa päivässä, en syö herkkuja (ei tee mielikään), en käytä alkoholia, päivittäiset ulkoilut koiran kanssa, melko säännöllinen ateriarytmi. Ja siltikään paino ei ole pudonnut, päin vastoin pikkuhiljaa lisääntynyt. Luulen kyllä, että koiran tulon jälkeen, kun on ulkoilut lisääntyneet niin osa painonnoususta on selitettävissä lisääntyneen lihasmassan takia. Nyt ajattelin sitten, että kokeilen pätkäpaastoa, en syö enää klo 18 jälkeen mitään. Työajasta riippuen paaston pituudeksi tulee 12-15 tuntia. Katsotaan miten tämä lähtee toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin 12-vuotiaana tietosanakirjasta, että minun pituiseni ihannepaino on 66,6 kiloa. Painoin tuolloin 69 kiloa eli olin ihan normaalipainoinen. Pistin hirveän tiukan kitukuurin pystyyn ja laihdutin yli kymmenen kiloa lyhyen ajan sisällä. Koko ajan haaveilin mitä saan taas syödä, kun tämä loppuu. Eipä mennyt kauaa, kun painoin enemmän mitä laihdutuskuurin alussa. Siitä se sitten lähti. Olen laihduttanut satoja kiloja ja lihonut enemmän.
Minäkin ihmettelen, miten ihmiset eivät saa lopetettua tupakanpolttoa, alkoholin juomista, tuhlaamista, pettämistä, varastamista, unettomuutta tai mitään muuta kuriin, kun en ole mitään noista koskaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luin 12-vuotiaana tietosanakirjasta, että minun pituiseni ihannepaino on 66,6 kiloa. Painoin tuolloin 69 kiloa eli olin ihan normaalipainoinen. Pistin hirveän tiukan kitukuurin pystyyn ja laihdutin yli kymmenen kiloa lyhyen ajan sisällä. Koko ajan haaveilin mitä saan taas syödä, kun tämä loppuu. Eipä mennyt kauaa, kun painoin enemmän mitä laihdutuskuurin alussa. Siitä se sitten lähti. Olen laihduttanut satoja kiloja ja lihonut enemmän.
Minäkin ihmettelen, miten ihmiset eivät saa lopetettua tupakanpolttoa, alkoholin juomista, tuhlaamista, pettämistä, varastamista, unettomuutta tai mitään muuta kuriin, kun en ole mitään noista koskaan tehnyt.
Itse ajattelen vielä, että tupakanpoltto ja alkoholi ja uhkapelit on helppo lopettaa koska ilman niitäkin tulee toimeen. Itse aikanaan lopetin tupakanpolton ihan seinään kun tulin raskaaksi. Samoin työkaverini kun hänellä huomattiin verenkierrossa ongelmia. Tupakointi jäi siihen.
Syömättä ei voi kukaan kauaa olla, joten siinä pitää opetella se tasapaino. Jos alkoholia pitäisi nauttia joka tapauksessa jostain syystä päivittäin, kuka osaisi käyttää sitä juuri oikean määrän, ettei mene överiksi -liian vähän taas ei käy koska terveys menee? Tai saat polttaa puolikkaan tupakan päivässä, se on suorastaan palkollista terveytesi takia mutta liika on taas liikaa.
Viikon pudotus -600g.
Luulin, että tänään on perjantai eli viikon punnitus päiväni ja punnitsin itseni aamulla :D No ei se mitään, olen ihan tyytyväinen (vajaan) viikon pudotukseeni.
Vuoden alussa lähtöpainoni oli tasan 66kg. Nyt 65,1kg. Pituuteni 162cm.
En laske kaloreita, vaan ihan mutulla mennään. En ole kärsinyt nälästä, vaan normaalisti olen syönyt silloin kun nälkä on. Suklaa ja leivonnaiset ovat addiktioni ja painonnousuni takana, ei varsinaisesti oikean ruoan liika syöminen. Nyt olen karsinut herkkuja mahd. vähäiseksi, en kuitenkaan kokonaan. Salilla olen käynyt kolmasti viikossa. Täällä kuntosalit ovat ainakin vielä toistaiseksi auki.
N54
Vierailija kirjoitti:
Lähteny painoa 4,2kg. Ketoilen ja syön päivässä max 1000 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto mallia 16:8, eli syömättä 16 tuntia (yö mukaan laskettuna) ja aivan tavallinen päivän ruoka 8 tunnin aikana. Ei mitään ahtamista tai ns. asiantuntijoiden ehdottamaa laiduntamista syömisaikana, vaan ne tavalliset ateriat, jotka tuohon aikaan osuvat.
Minulla ei ole aamuisin nälkä, ja syö aamupalan vasta noin klo 10 aikaan. Enkä silloinkaan mitään runsasta. Lounas on minulla kevyt. Pääateria on päivällinen noin klo 18, ja sen jälkeen ei mitään ruokaa.
Tämä on niin helppoa, että aion pitää tämän tavan lopun ikääni. Aloitin loppukesällä, ja sinä aikana paino on pudonnut 85 kg:sta 80 kiloon (nyt). Tavoite on vielä 10 kg pois, ja sitten pidennän sallittua syömisaikaa. Veriarvot ovat nyt paremmat kuin aiemmin, ja olo on hyvä.
Tämä ei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalissa painossa.
...
Ethän sinä voi noudattaa 16:8 ruokavaliota lopun ikääsi, koska kirjoitat ettei sovi kaikille, eikä taatusti niille, jotka jo ovat normaalipainoisia. Mietitkö ollenkaan kokonaisuutta mitä kirjoitat. 16:8 pätkäpaasto sopii terveille aikuisille eli kaikille muille, paitsi syömishäiriöisille.
Toki, konteksti on huomioitu. Lue uudelleen ja vähän hitaammin, niin ehkä saat enemmän pisteitä luetun ymmärtämisestä.
Tykkään yläosasta hyvin istuvista housuista. Joulusuklaiden ja (ja vähän pidemmän joulu-) loman päättymisen jälkeen olin lähdössä töihin ja housujen nappi ei mennyt kiinni. Väkivalloin sain kiinni, mutta jouduin tekemään koko päivän töitä (sähkö-) työpöydän äärellä seisaaltaan, koska istuen tuntui niin pahalta. :D Päätin, että en siirry tilavampiin housuihin, vaan hoidan itseni siihen kuntoon, että vaatteet mahtuvat taas päälle. Housut muistuttakoon joka minuutti siitä, että herkut saa nyt jäädä.
Olin kyllä jo ennen tuota tehnyt päätöksen ryhdistäytyä. Elän jossain määrin 4 vuoden rytmillä: Yhden vuoden tiputan mieluiseen painoon ja seuraavan saan juuri ja juuri pidettyä siinä. Kolmantena vuotena alan paisumaan (ote herpaantuu) ja neljäntenä kerään itseni ja läskini ja teen taas jotain. Vuosi vuodelta opin tuntemaan itseäni paremmin ja pudottamista on vähemmän.